
Eυρεία συνεργασία ναυτιλιακών φορέων προωθείται υπό το συντονισμό της HELMEPA, στο πλαίσιο της νέας πρωτοβουλίας METAVASEA, για τη χαρτογράφηση των υπαρχουσών υποδομών και των νέων δεξιοτήτων που απαιτούνται για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας σε Ελλάδα, Κύπρο και Ανατολική Μεσόγειο καθώς και την ενδυνάμωση ναυτικών, λιμενεργατών και ναυτιλιακών στελεχών μέσω της ανάπτυξης ευέλικτων εκπαιδευτικών εργαλείων επανακατάρτισης.
Η πρωτοβουλία METAVASEA θα εκπαιδεύσει και επανακαταρτίσει 1.500 ναυτικούς, λιμενεργάτες και επαγγελματίες της θάλασσας σε θέματα που αφορούν τα νέα καύσιμα και την ενίσχυση του πνεύματος ασφάλειας (safety culture) σε πλοία και λιμάνια, την ψηφιακή μετάβαση, τις ήπιες δεξιότητες, την περιβαλλοντική ηγεσία και την ευαισθητοποίηση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Ναυτιλία: Η ΕΕ βάζει το κάρο μπροστά απο το άλογο στο θέμα του net zero
Επίσης, στοχεύει να ενισχύσει τη συμμετοχή ναυτιλιακών εταιρειών και λιμενικών οργανισμών σε πρωτοβουλίες για την απανθρακοποίηση, να μετρήσει το επίπεδο ετοιμότητας της ναυτιλίας και των παράκτιων κοινοτήτων ως προς τα νέα καύσιμα, να εντοπίσει σχετικές ευκαιρίες, κενά και προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, να ενισχύσει την πρόληψη ναυτικών ατυχημάτων μέσω της βελτίωσης της επιχειρησιακής αποδοτικότητας στη λειτουργία πλοίων και λιμένων, καθώς και να ευαισθητοποιήσει 10.000 μαθητές, 750 εκπαιδευτικούς και 2 εκατομμύρια κατοίκους της Ανατολικής Μεσογείου για την κλιματική κρίση.
«Η εξελισσόμενη πράσινη και ψηφιακή μετάβαση του κλάδου, η οποία καθιστά αναγκαία την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και η πρόσφατη αναθεώρηση της στρατηγικής του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, που υπογραμμίζει την ανάγκη για επανεκπαίδευση και αναβάθμιση των δεξιοτήτων έως και 800.000 ναυτικών μέχρι το 2035, οδήγησαν στην ανάπτυξη της σχετικής πρωτοβουλίας» σημειώνει ο Κωνσταντίνος Τριανταφύλλου, Επικεφαλής Στρατηγικής & Ανάπτυξης της HELMEPA.
Οι υποστηρικτές
Με την υποστήριξη του βρετανικού κοινωφελούς ιδρύματος Lloyd’s Register Foundation (LRF), το έργο θα υλοποιηθεί υπό τον συντονισμό της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA), με κύριους εταίρους το Lloyd’s Register, το Διεθνές Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο του ΟΗΕ (WMU), την Κυπριακή Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (CYMEPA), το Κυπριακό Ινστιτούτο για τη Θάλασσα και τη Ναυτιλία (CMMI), την Premium Consulting και το μεσογειακό Γραφείο Πληροφόρησης για το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (MIO-ECSDE).
Στο METAVASEA συμμετέχουν επίσης ως συνεργαζόμενοι εταίροι το Ναυτιλιακό Κέντρο Εκπαίδευσης και Κατάρτισης «Αθηνά» της εταιρείας-μέλους της HELMEPA Minerva Dry Inc, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΝΕΕ) και η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και οι Οργανισμοί Λιμένος Ελευσίνας, Ηρακλείου και Θεσσαλονίκης (μέλη HELMEPA), η Διεθνής Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (INTERMEPA), τα Ναυτικά Χρονικά (GRATIA Εκδοτική), η κοινωνική επιχείριση δια βίου μάθησης KNOWL, η ORIANI και η WISTA Hellas.
H πρωτοβουλία έχει ήδη προκαλέσει σημαντικό ενδιαφέρον ναυτιλιακών αρχών και φορέων της Ανατολικής Μεσογείου να συμμετάσχουν στις δραστηριότητες του METAVASEA, συμπεριλαμβανομένων 46 ναυτιλιακών εταιρειών και οργανισμών-μελών της HELMEPA, καθώς και δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών, όπως η Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τα Υφυπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού και το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο της Κύπρου, το Υπουργείο Μεταφορών και Οδικής Ασφάλειας του Ισραήλ, το Αραβικό Δίκτυο για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη (RAED) και η Αραβική Ακαδημία Επιστημών, Τεχνολογίας και Ναυτιλιακών Μεταφορών στην Αίγυπτο, η Blue Visby Solutions και το Maritime Decarbonization Hub του Lloyd’s Register.
Ο ανθρώπινος παράγοντας
Στην πρώτη συνάντηση των εταίρων της πρωτοβουλίας, που πραγματοποιήθηκε στις 6 Οκτωβρίου, στο Ναυτιλιακό Κέντρο Εκπαίδευσης και Κατάρτισης «Αθηνά», ο Δρ. Tim Slingsby, Director of Skills & Education του Lloyd’s Register Foundation σημείωσε ότι «η υποστήριξη του Ιδρύματος LRF στο METAVASEA δείχνει τη δέσμευσή μας να διασφαλίσουμε ότι η ανταπόκριση στην κλιματική κρίση έχει ως πρωταρχικό της μέλημα την ασφάλεια. Το έργο αυτό που συντονίζει η HELMEPA, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και θα αναδείξει τη σημασία της συνεργασίας στην ενίσχυση της ασφάλειας και τη δημιουργία τεχνογνωσίας σε τοπικό επίπεδο, δημιουργώντας μια ασφαλή, δίκαιη και βιώσιμη ναυτιλιακή βιομηχανία».
Στο ίδιο πνεύμα, ο Θεοδόσης Σταματέλλος, Global Technical Client Care Director του Lloyd’s Register και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της HELMEPA, τόνισε τη σπουδαιότητα του ανθρώπινου παράγοντα στις προσπάθειες για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Ο Μανώλης Νικολαΐδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Premium Consulting, παρουσίασε τη γενική προσέγγιση της ερευνητικής προσέγγισης που θα περιλαμβάνει λιμάνια, ναυτικούς και παράκτιες κοινότητες στην Ανατολική Μεσόγειο, με στόχο να προσφέρει μία αποτύπωση των υπαρχουσών υποδομών για την απανθρακοποίηση στην περιοχή, συγκριτική μελέτη με άλλες περιοχές του κόσμου αναδεικνύοντας βέλτιστες πρακτικές καθώς και διερεύνηση του επιπέδου ετοιμότητας των τοπικών κοινοτήτων για τα νέα καύσιμα, τα οποία αποτελούν σημαντικά στοιχεία στη λήψη των σημαντικών αποφάσεων για την ενεργειακή μετάβαση.
Ο Δρ. Tafsir Matin Johansson, καθηγητής του WMU/Sasakawa Global Ocean Institute περιέγραψε τον ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Πανεπιστημίου στο έργο που επικεντρώθηκε στην ενίσχυση δεξιοτήτων, τη δημιουργία διεθνούς πλατφόρμας διαλόγου και τη διάχυση των αποτελεσμάτων του έργου μέσω του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και άλλων οργάνων του ΟΗΕ. Με την ολοκλήρωση της συνάντησης, οι συμμετέχοντες ξεναγήθηκαν στο Κέντρο Ναυτικής Κατάρτισης και Εκπαίδευσης «Αθηνά», με τον Στέλιο Βολάκη να θέτει τις εγκαταστάσεις στη διάθεση του έργου METAVASEA.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ