Eυρεία συνεργασία ναυτιλιακών φορέων προωθείται υπό το συντονισμό της HELMEPA, στο πλαίσιο της νέας πρωτοβουλίας METAVASEA, για τη χαρτογράφηση των υπαρχουσών υποδομών και των νέων δεξιοτήτων που απαιτούνται για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας σε Ελλάδα, Κύπρο και Ανατολική Μεσόγειο καθώς και την ενδυνάμωση ναυτικών, λιμενεργατών και ναυτιλιακών στελεχών μέσω της ανάπτυξης ευέλικτων εκπαιδευτικών εργαλείων επανακατάρτισης.
Η πρωτοβουλία METAVASEA θα εκπαιδεύσει και επανακαταρτίσει 1.500 ναυτικούς, λιμενεργάτες και επαγγελματίες της θάλασσας σε θέματα που αφορούν τα νέα καύσιμα και την ενίσχυση του πνεύματος ασφάλειας (safety culture) σε πλοία και λιμάνια, την ψηφιακή μετάβαση, τις ήπιες δεξιότητες, την περιβαλλοντική ηγεσία και την ευαισθητοποίηση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Ναυτιλία: Η ΕΕ βάζει το κάρο μπροστά απο το άλογο στο θέμα του net zero
Επίσης, στοχεύει να ενισχύσει τη συμμετοχή ναυτιλιακών εταιρειών και λιμενικών οργανισμών σε πρωτοβουλίες για την απανθρακοποίηση, να μετρήσει το επίπεδο ετοιμότητας της ναυτιλίας και των παράκτιων κοινοτήτων ως προς τα νέα καύσιμα, να εντοπίσει σχετικές ευκαιρίες, κενά και προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, να ενισχύσει την πρόληψη ναυτικών ατυχημάτων μέσω της βελτίωσης της επιχειρησιακής αποδοτικότητας στη λειτουργία πλοίων και λιμένων, καθώς και να ευαισθητοποιήσει 10.000 μαθητές, 750 εκπαιδευτικούς και 2 εκατομμύρια κατοίκους της Ανατολικής Μεσογείου για την κλιματική κρίση.
«Η εξελισσόμενη πράσινη και ψηφιακή μετάβαση του κλάδου, η οποία καθιστά αναγκαία την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και η πρόσφατη αναθεώρηση της στρατηγικής του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, που υπογραμμίζει την ανάγκη για επανεκπαίδευση και αναβάθμιση των δεξιοτήτων έως και 800.000 ναυτικών μέχρι το 2035, οδήγησαν στην ανάπτυξη της σχετικής πρωτοβουλίας» σημειώνει ο Κωνσταντίνος Τριανταφύλλου, Επικεφαλής Στρατηγικής & Ανάπτυξης της HELMEPA.
Οι υποστηρικτές
Με την υποστήριξη του βρετανικού κοινωφελούς ιδρύματος Lloyd’s Register Foundation (LRF), το έργο θα υλοποιηθεί υπό τον συντονισμό της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA), με κύριους εταίρους το Lloyd’s Register, το Διεθνές Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο του ΟΗΕ (WMU), την Κυπριακή Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (CYMEPA), το Κυπριακό Ινστιτούτο για τη Θάλασσα και τη Ναυτιλία (CMMI), την Premium Consulting και το μεσογειακό Γραφείο Πληροφόρησης για το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (MIO-ECSDE).
Στο METAVASEA συμμετέχουν επίσης ως συνεργαζόμενοι εταίροι το Ναυτιλιακό Κέντρο Εκπαίδευσης και Κατάρτισης «Αθηνά» της εταιρείας-μέλους της HELMEPA Minerva Dry Inc, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΝΕΕ) και η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και οι Οργανισμοί Λιμένος Ελευσίνας, Ηρακλείου και Θεσσαλονίκης (μέλη HELMEPA), η Διεθνής Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (INTERMEPA), τα Ναυτικά Χρονικά (GRATIA Εκδοτική), η κοινωνική επιχείριση δια βίου μάθησης KNOWL, η ORIANI και η WISTA Hellas.
H πρωτοβουλία έχει ήδη προκαλέσει σημαντικό ενδιαφέρον ναυτιλιακών αρχών και φορέων της Ανατολικής Μεσογείου να συμμετάσχουν στις δραστηριότητες του METAVASEA, συμπεριλαμβανομένων 46 ναυτιλιακών εταιρειών και οργανισμών-μελών της HELMEPA, καθώς και δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών, όπως η Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τα Υφυπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού και το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο της Κύπρου, το Υπουργείο Μεταφορών και Οδικής Ασφάλειας του Ισραήλ, το Αραβικό Δίκτυο για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη (RAED) και η Αραβική Ακαδημία Επιστημών, Τεχνολογίας και Ναυτιλιακών Μεταφορών στην Αίγυπτο, η Blue Visby Solutions και το Maritime Decarbonization Hub του Lloyd’s Register.
Ο ανθρώπινος παράγοντας
Στην πρώτη συνάντηση των εταίρων της πρωτοβουλίας, που πραγματοποιήθηκε στις 6 Οκτωβρίου, στο Ναυτιλιακό Κέντρο Εκπαίδευσης και Κατάρτισης «Αθηνά», ο Δρ. Tim Slingsby, Director of Skills & Education του Lloyd’s Register Foundation σημείωσε ότι «η υποστήριξη του Ιδρύματος LRF στο METAVASEA δείχνει τη δέσμευσή μας να διασφαλίσουμε ότι η ανταπόκριση στην κλιματική κρίση έχει ως πρωταρχικό της μέλημα την ασφάλεια. Το έργο αυτό που συντονίζει η HELMEPA, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και θα αναδείξει τη σημασία της συνεργασίας στην ενίσχυση της ασφάλειας και τη δημιουργία τεχνογνωσίας σε τοπικό επίπεδο, δημιουργώντας μια ασφαλή, δίκαιη και βιώσιμη ναυτιλιακή βιομηχανία».
Στο ίδιο πνεύμα, ο Θεοδόσης Σταματέλλος, Global Technical Client Care Director του Lloyd’s Register και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της HELMEPA, τόνισε τη σπουδαιότητα του ανθρώπινου παράγοντα στις προσπάθειες για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Ο Μανώλης Νικολαΐδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Premium Consulting, παρουσίασε τη γενική προσέγγιση της ερευνητικής προσέγγισης που θα περιλαμβάνει λιμάνια, ναυτικούς και παράκτιες κοινότητες στην Ανατολική Μεσόγειο, με στόχο να προσφέρει μία αποτύπωση των υπαρχουσών υποδομών για την απανθρακοποίηση στην περιοχή, συγκριτική μελέτη με άλλες περιοχές του κόσμου αναδεικνύοντας βέλτιστες πρακτικές καθώς και διερεύνηση του επιπέδου ετοιμότητας των τοπικών κοινοτήτων για τα νέα καύσιμα, τα οποία αποτελούν σημαντικά στοιχεία στη λήψη των σημαντικών αποφάσεων για την ενεργειακή μετάβαση.
Ο Δρ. Tafsir Matin Johansson, καθηγητής του WMU/Sasakawa Global Ocean Institute περιέγραψε τον ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Πανεπιστημίου στο έργο που επικεντρώθηκε στην ενίσχυση δεξιοτήτων, τη δημιουργία διεθνούς πλατφόρμας διαλόγου και τη διάχυση των αποτελεσμάτων του έργου μέσω του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και άλλων οργάνων του ΟΗΕ. Με την ολοκλήρωση της συνάντησης, οι συμμετέχοντες ξεναγήθηκαν στο Κέντρο Ναυτικής Κατάρτισης και Εκπαίδευσης «Αθηνά», με τον Στέλιο Βολάκη να θέτει τις εγκαταστάσεις στη διάθεση του έργου METAVASEA.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%