Σύμφωνα με την πλατφόρμα Tipalti Approve, μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας -ίσως μάλιστα εντός του 2024- θα έχει προστεθεί ο πρώτος τρισεκατομμυριούχος στο κλειστό κλαμπ του 1%.
Ήτοι των πιο πλούσιων ανθρώπων στον πλανήτη.
Προσώρας υπάρχουν 2.640 δισεκατομμυριούχοι στον κόσμο, σύμφωνα με το Forbes. Συνολικά η αξία τους φτάνει τα 12,2 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Είναι η κατεξοχήν ομάδα αυτού που πολλοί αποκαλούν «ρυπογόνα ελίτ».
Για τις μετακινήσεις τους, ακόμη και αυτές κοντινών αποστάσεων, χρησιμοποιούν τα ιδιωτικά τζετ τους.
Κάνουν ταξίδια και διακοπές με υπερπολυτελή γιοτ.
Κατέχουν στόλους πανάκριβων και συλλεκτικών αυτοκινήτων, που επίσης καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα.
Φορούν γούνες. Η γκαρνταρόμπα τους είναι γεμάτη με δερμάτινα ρούχα και αξεσουάρ, ορισμένα προερχόμενα από εξωτικά ζώα.
Καταναλώνουν πανάκριβα κρέατα, που ακόμη μια μπουκιά τους φαντάζει άπιαστο όνειρο για το υπόλοιπο 99% και υπό βίαιη φτωχοποίηση πληθυσμό.
Έρευνες επί ερευνών καταγράφουν τις ανισότητες. Κοινωνικές, οικονομικές, αλλά και ως προς την καταφανή δυσαναλογία των ευθυνών για την επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής.
Κόντρα στις επικοινωνιακού τύπου διακηρύξεις τους και στην οικονομική στήριξη περιβαλλοντικών στόχων, οι κροίσοι του πλανήτη έχουν δυσανάλογα τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα.
Χρειάζονται 26 χρόνια για να παράξει ένα άτομο χαμηλού εισοδήματος τόσο πολύ διοξείδιο του άνθρακα, όσο ένα μέλος του πλουσιότερου 1% μέσα σε ένα χρόνο, διαπιστώνει πρόσφατη μελέτη της Autonomy: ενός ανεξάρτητου ερευνητικού οργανισμού, που εστιάζει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, στο μέλλον της εργασίας και στον οικονομικό σχεδιασμό.
Αναλυτές κάνουν λόγο για τοξικές ταξικές επιπτώσεις.
Στην κορυφή αυτής της λίστας βρίσκεται, μοιραία, η χώρα με τους περισσότερους δισεκατομμυριούχους στα εδάφη της: οι ΗΠΑ.
Τοξικές ανισότητες
Αρκεί κανείς να ρίξει μια ματιά στην τελευταία έκθεση World Inequality Report για να δει ότι οι εύποροι Αμερικανοί έχουν συνδυαστικά υψηλότερο αποτύπωμα άνθρακα από ό,τι άλλοι πλούσιοι στον πλανήτη.
Προς επίρρωση έρχεται τώρα νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο PLOS Climate.
«Το 40% των συνολικών εκπομπών των ΗΠΑ σχετίζεται με εισοδηματικές ροές προς το 10% των νοικοκυριών με τα υψηλότερα εισοδήματα» το 2019, αναφέρουν οι συντάκτες της.
Μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης Amherst και το Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΝTNU).
Το 10% στο οποίο αναφέρονται αφορά νοικοκυριά που κερδίζουν τουλάχιστον 180.000 δολάρια ετησίως.
Στο δικό τους αποτύπωμα άνθρακα συνυπολογίζονται και οι ρύποι βιομηχανιών, στις οποίες έχουν επενδύσει.
Για το δε 1% των νοικοκυριών με τα υψηλότερα εισοδήματα (άνω των 500.000 δολαρίων) αυτού του τύπου οι επενδύσεις αντιπροσωπεύουν το 38-43% των ρυπογόνων εκπομπών τους.
Αποτυπώνοντας τις δυσανάλογα αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, σε αυτή τη μικρή ομάδα αντιστοιχεί το 15-17% των εθνικών επιπέδων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα στις ΗΠΑ.
Στην κορυφή ωστόσο βρίσκεται μια ακόμη πιο κλειστή ομάδα.
Αυτή του 0,1% των Αμερικανών, το εισόδημα των οποίων κυμαίνεται σε πολλά εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια δολάρια.
Εκτός από υπερ-πλούσιοι, είναι και «υπερ-ρυπαντές», επισημαίνεται στην έκθεση.
Και δη συνυπολογιζόμενων των σημαντικών επενδύσεών τους σε βιομηχανίες με χρήση άνθρακα.
Περίπου 43.200 σε σύνολο, καθένα από αυτά τα «χρυσά» νοικοκυριά υπολογίζεται ότι παράγει περίπου 3.000 τόνους ρύπων άνθρακα κάθε χρόνο.
Αυτά, ενόσω υπολογίζεται ότι θα πρέπει να εκπέμπονται λιγότεροι από 2,3 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ανά άτομο κάθε χρόνο, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού.
Ήτοι για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα.
Στόχος που, όπως όπως δείχνουν τα τελευταία δεδομένα δείχνει να έχει σχεδόν χαθεί…
Άσε τους άλλους να… πληρώνουν
Τα ιδιωτικά τζετ για παράδειγμα εκπέμπουν τουλάχιστον 10 φορές περισσότερους ρύπους από τα εμπορικά αεροπλάνα ανά επιβάτη, αναφέρει σε πρόσφατη έκθεση το Ινστιτούτο Πολιτικών Μελετών.
Η χρήση τους εν τω μεταξύ έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 23% από την έναρξη της πανδημίας COVID-19.
Όμως αυτά που είναι μακράν το χειρότερο περιουσιακό στοιχείο από περιβαλλοντική άποψη είναι τα υπερπολυτελή γιοτ, όπως κατέγραψε μελέτη επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα.
«Ένα σούπερ-γιοτ με μόνιμο πλήρωμα, ελικοδρόμιο, υποβρύχια και πισίνες εκπέμπει περίπου 7.020 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως», αναφέρουν.
Σήμερα υπολογίζεται ότι αντιστοιχούν στα δύο τρίτα των εκπομπών ρύπων των υπερ-πλουσίων.
Κατά τα λοιπά, «κουνούν το δάχτυλο στην υπόλοιπη κοινωνία», σχολιάζει ο Πίτερ Νιούελ, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο του Σάσεξ και ειδικός αναλυτής πολιτικής και πολιτικής οικονομίας περιβάλλοντος.
«Δεν νιώθουν άνετα με τους περιορισμούς που συνεπάγεται η ανάληψη συλλογικής ευθύνης για την τύχη του πλανήτη», είχε πει προ μηνών στον Guardian.
Κατά πολλούς, μεταξύ αυτών τον Γουίλ Στροντζ, διευθυντή έρευνας της Autonomy, «δεν θα υπάρξει καμία διαφορά για τον πλανήτη, εάν οι πλούσιοι -που ευθύνονται δυσανάλογα για την κλιματική αλλαγή- δεν πληρώσουν για τις επιλογές τους».
Παρ’ όλα αυτά, οι εκκλήσεις για την επιβολή φόρου άνθρακα στους πλούσιους πέφτουν στο κενό, την ώρα που η ιδέα μιας συλλήβδην επιβολής του κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος.
Latest News
«Πέφτει» η παγκόσμια ζήτηση για EV - Τι ανησυχεί τους καταναλωτές
Μόλις κατά 3% από πέρυσι αυξήθηκε το ποσοστό των καταναλωτών που σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα σύμφωνα με έρευνα της EY
Θα μπορούσε να γίνει η Αθήνα Βαλένθια;
Ποιες περιοχές της πρωτεύουσας κινδυνεύουν από μεγάλα πλημμυρικά φαινόμενα – Η αυθαίρετη δόμηση, τα ελλιπή αντιπλημμυρικά έργα και οι επιπτώσεις από τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Αθήνα
«Πράσινη» απόβαση από τις ελληνικές επιχειρήσεις ενέργειας στο Μπακού – Ισχυρά ονόματα στην COP29
ΤΕΡΝΑ, ΔΕΗ, AKTOR, Κοπελούζος, ΤΙΤΑΝ, Helleniq Energy, Motor Oil και άλλες ενεργειακές επιχειρήσεις στην COP29
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας