Σύμφωνα με την πλατφόρμα Tipalti Approve, μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας -ίσως μάλιστα εντός του 2024- θα έχει προστεθεί ο πρώτος τρισεκατομμυριούχος στο κλειστό κλαμπ του 1%.
Ήτοι των πιο πλούσιων ανθρώπων στον πλανήτη.
Προσώρας υπάρχουν 2.640 δισεκατομμυριούχοι στον κόσμο, σύμφωνα με το Forbes. Συνολικά η αξία τους φτάνει τα 12,2 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Είναι η κατεξοχήν ομάδα αυτού που πολλοί αποκαλούν «ρυπογόνα ελίτ».
Για τις μετακινήσεις τους, ακόμη και αυτές κοντινών αποστάσεων, χρησιμοποιούν τα ιδιωτικά τζετ τους.
Κάνουν ταξίδια και διακοπές με υπερπολυτελή γιοτ.
Κατέχουν στόλους πανάκριβων και συλλεκτικών αυτοκινήτων, που επίσης καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα.
Φορούν γούνες. Η γκαρνταρόμπα τους είναι γεμάτη με δερμάτινα ρούχα και αξεσουάρ, ορισμένα προερχόμενα από εξωτικά ζώα.
Καταναλώνουν πανάκριβα κρέατα, που ακόμη μια μπουκιά τους φαντάζει άπιαστο όνειρο για το υπόλοιπο 99% και υπό βίαιη φτωχοποίηση πληθυσμό.
Έρευνες επί ερευνών καταγράφουν τις ανισότητες. Κοινωνικές, οικονομικές, αλλά και ως προς την καταφανή δυσαναλογία των ευθυνών για την επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής.
Κόντρα στις επικοινωνιακού τύπου διακηρύξεις τους και στην οικονομική στήριξη περιβαλλοντικών στόχων, οι κροίσοι του πλανήτη έχουν δυσανάλογα τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα.
Χρειάζονται 26 χρόνια για να παράξει ένα άτομο χαμηλού εισοδήματος τόσο πολύ διοξείδιο του άνθρακα, όσο ένα μέλος του πλουσιότερου 1% μέσα σε ένα χρόνο, διαπιστώνει πρόσφατη μελέτη της Autonomy: ενός ανεξάρτητου ερευνητικού οργανισμού, που εστιάζει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, στο μέλλον της εργασίας και στον οικονομικό σχεδιασμό.
Αναλυτές κάνουν λόγο για τοξικές ταξικές επιπτώσεις.
Στην κορυφή αυτής της λίστας βρίσκεται, μοιραία, η χώρα με τους περισσότερους δισεκατομμυριούχους στα εδάφη της: οι ΗΠΑ.
Τοξικές ανισότητες
Αρκεί κανείς να ρίξει μια ματιά στην τελευταία έκθεση World Inequality Report για να δει ότι οι εύποροι Αμερικανοί έχουν συνδυαστικά υψηλότερο αποτύπωμα άνθρακα από ό,τι άλλοι πλούσιοι στον πλανήτη.
Προς επίρρωση έρχεται τώρα νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο PLOS Climate.
«Το 40% των συνολικών εκπομπών των ΗΠΑ σχετίζεται με εισοδηματικές ροές προς το 10% των νοικοκυριών με τα υψηλότερα εισοδήματα» το 2019, αναφέρουν οι συντάκτες της.
Μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης Amherst και το Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΝTNU).
Το 10% στο οποίο αναφέρονται αφορά νοικοκυριά που κερδίζουν τουλάχιστον 180.000 δολάρια ετησίως.
Στο δικό τους αποτύπωμα άνθρακα συνυπολογίζονται και οι ρύποι βιομηχανιών, στις οποίες έχουν επενδύσει.
Για το δε 1% των νοικοκυριών με τα υψηλότερα εισοδήματα (άνω των 500.000 δολαρίων) αυτού του τύπου οι επενδύσεις αντιπροσωπεύουν το 38-43% των ρυπογόνων εκπομπών τους.
Αποτυπώνοντας τις δυσανάλογα αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, σε αυτή τη μικρή ομάδα αντιστοιχεί το 15-17% των εθνικών επιπέδων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα στις ΗΠΑ.
Στην κορυφή ωστόσο βρίσκεται μια ακόμη πιο κλειστή ομάδα.
Αυτή του 0,1% των Αμερικανών, το εισόδημα των οποίων κυμαίνεται σε πολλά εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια δολάρια.
Εκτός από υπερ-πλούσιοι, είναι και «υπερ-ρυπαντές», επισημαίνεται στην έκθεση.
Και δη συνυπολογιζόμενων των σημαντικών επενδύσεών τους σε βιομηχανίες με χρήση άνθρακα.
Περίπου 43.200 σε σύνολο, καθένα από αυτά τα «χρυσά» νοικοκυριά υπολογίζεται ότι παράγει περίπου 3.000 τόνους ρύπων άνθρακα κάθε χρόνο.
Αυτά, ενόσω υπολογίζεται ότι θα πρέπει να εκπέμπονται λιγότεροι από 2,3 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ανά άτομο κάθε χρόνο, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού.
Ήτοι για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα.
Στόχος που, όπως όπως δείχνουν τα τελευταία δεδομένα δείχνει να έχει σχεδόν χαθεί…
Άσε τους άλλους να… πληρώνουν
Τα ιδιωτικά τζετ για παράδειγμα εκπέμπουν τουλάχιστον 10 φορές περισσότερους ρύπους από τα εμπορικά αεροπλάνα ανά επιβάτη, αναφέρει σε πρόσφατη έκθεση το Ινστιτούτο Πολιτικών Μελετών.
Η χρήση τους εν τω μεταξύ έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 23% από την έναρξη της πανδημίας COVID-19.
Όμως αυτά που είναι μακράν το χειρότερο περιουσιακό στοιχείο από περιβαλλοντική άποψη είναι τα υπερπολυτελή γιοτ, όπως κατέγραψε μελέτη επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα.
«Ένα σούπερ-γιοτ με μόνιμο πλήρωμα, ελικοδρόμιο, υποβρύχια και πισίνες εκπέμπει περίπου 7.020 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως», αναφέρουν.
Σήμερα υπολογίζεται ότι αντιστοιχούν στα δύο τρίτα των εκπομπών ρύπων των υπερ-πλουσίων.
Κατά τα λοιπά, «κουνούν το δάχτυλο στην υπόλοιπη κοινωνία», σχολιάζει ο Πίτερ Νιούελ, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο του Σάσεξ και ειδικός αναλυτής πολιτικής και πολιτικής οικονομίας περιβάλλοντος.
«Δεν νιώθουν άνετα με τους περιορισμούς που συνεπάγεται η ανάληψη συλλογικής ευθύνης για την τύχη του πλανήτη», είχε πει προ μηνών στον Guardian.
Κατά πολλούς, μεταξύ αυτών τον Γουίλ Στροντζ, διευθυντή έρευνας της Autonomy, «δεν θα υπάρξει καμία διαφορά για τον πλανήτη, εάν οι πλούσιοι -που ευθύνονται δυσανάλογα για την κλιματική αλλαγή- δεν πληρώσουν για τις επιλογές τους».
Παρ’ όλα αυτά, οι εκκλήσεις για την επιβολή φόρου άνθρακα στους πλούσιους πέφτουν στο κενό, την ώρα που η ιδέα μιας συλλήβδην επιβολής του κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος.
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»