Νέες δυνατότητες δίνει στην αγορά των δεξαμενοπλοίων η απόφαση των ΗΠΑ να άρουν προσωρινά τις κυρώσεις στη κυβέρνηση Μαδούρο μέσω της έκδοσης εξάμηνης γενικής άδειας που επιτρέπει την παραγωγή, την πώληση και την εξαγωγή αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου από τη Βενεζουέλα.
Σε μια περίοδο που λόγω των εξελίξεων στο Ισραήλ η αγορά δεξαμενοπλοίων πλέει εν μέσω αβεβαιοτήτων, η είδηση αποτελεί θετική εξέλιξη για τον κλάδο, αναφέρουν οι αναλυτές, καθώς θα αυξηθεί η προσφορά αργού πετρελαίου.
Ναυτιλία: Πρωταγωνιστές οι Έλληνες εφοπλιστές στις πωλήσεις των παλιών δεξαμενόπλοιων
Οι ροές προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί από μηδενικές παλαιότερα σε περίπου 130.000 βαρέλια την ημέρα φέτος λόγω της ειδικής άδειας για εξαγωγές που εξασφάλισε η Chevron.
Η Βενεζουέλα, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Gibson, εξάγει επί του παρόντος μεταξύ 400.000 και 600.000 βαρελιών την ημέρα, αν και οι πραγματικοί αριθμοί μπορεί να είναι υψηλότεροι, δεδομένων των προσπαθειών που καταβάλλονται για την απόκρυψη της εμπλοκής στο εμπόριο πετρελαίου της χώρας.
Οι ροές προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί από μηδενικές παλαιότερα σε περίπου 130.000 βαρέλια την ημέρα φέτος λόγω της ειδικής άδειας για εξαγωγές που εξασφάλισε η Chevron. Επίσης και αρκετές ευρωπαϊκές μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες έχουν επίσης εισαγάγει περιορισμένες ποσότητες, επίσης με άδεια.
Οι υπόλοιπες ποσότητες πιστεύεται γενικά ότι καταλήγουν στην Κίνα ή αναμειγνύονται στα ασιατικά ύδατα πριν επανεξαχθούν.
«Σκοτεινός στόλος»
Αν και αναλυτές του κλάδου εκτιμούν ότι θα είναι δύσκολο για τη Βενεζουέλα να αυξήσει σημαντικά τις εξαγωγές καθώς απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις στην παραγωγή πετρελαίου και στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων εξαγωγής, ωστόσο η άρση των περιορισμών από τις ΗΠΑ είναι αναμφίβολα θετική για την αγορά δεξαμενοπλοίων, καθώς αναμένεται να μετατοπίσει τον όγκο των εξαγωγών από τον επονομαζόμενο «σκοτεινό στόλο» στα νόμιμα δεξαμενόπλοια.
Η βάση δεδομένων πλοίων του Gibson υπολογίζει ότι τουλάχιστον 169 δεξαμενόπλοια άνω των 25.000 dwt συμμετέχουν στο εμπόριο της Βενεζουέλας από την έναρξη ισχύος των κυρώσεων, αποτελούμενα από πάνω από 50 VLCC, 80 Suez/Aframaxes και περισσότερα από 30 LR1/MR/Handies.
Ενώ τα πλοία αυτά είναι απίθανο να εξαφανιστούν εν μία νυκτί, ενδέχεται σύντομα να περιθωριοποιηθούν καθώς εμφανίζονται νέοι αγοραστές για τα φορτία της Βενεζουέλας, τονίζει ο Gibson.
Ο ίδιος οίκος εκτιμά ότι η ζήτηση θα αυξηθεί κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία, τους μεγάλους κινέζους αγοραστές, καθώς και τα σύνθετα ευρωπαϊκά διυλιστήρια.
Μετατόπιση πλοίων
Εξάλλου, σύμφωνα με έναν άλλο οίκο τον Poten, τα δεξαμενόπλοια της κατηγορίας Suezmaxes και aframaxes φαίνεται ότι θα είναι τα ωφελημένα. Αναμένεται μετατόπιση πλοίων από τον Ειρηνικό στον Ατλαντικό καθώς η Βενεζουέλα θα χρησιμοποιήσει περισσότερα Aframaxes και Suezmaxes και λιγότερα VLCC, σημειώνει ο Poten, προσθέτοντας ότι το πιο σημαντικό είναι ότι η άρση των κυρώσεων θα επιτρέψει στην κρατική εταιρεία πετρελαίου (PDVSA) της χώρας να χρησιμοποιήσει κανονικά δεξαμενόπλοια αντί να βασίζεται στον (ακριβό και αναξιόπιστο) σκοτεινό στόλο.
Πάντως, πολλά θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια ισχύος αυτής της άρσης των κυρώσεων καθώς το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι είναι έτοιμο να ανακαλέσει την εν λόγω άδεια ανά πάσα στιγμή, εάν οι εκπρόσωποι του Μαδούρο δεν τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους στο πλαίσιο της συμφωνίας με την αντιπολίτευση και ότι η απαλλαγή από τις κυρώσεις θα ανανεωθεί μόνο εάν η Βενεζουέλα τηρήσει τη δέσμευσή της για τη διεξαγωγή ελεύθερων και δίκαιων εκλογών.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%