Πολλοί συμφωνούν πως η πανδημία της Covid 19 αποτέλεσε μια παρένθεση (καθόλου ευκαταφρόνητη) στη σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας, στην παγκόσμια οικονομία, στον τρόπο ζωής του καθενός ξεχωριστά και όλων μαζί.
Παγκόσμιο εμπόριο: Απότομη «βουτιά» με ρυθμούς… πανδημίας
Μετά το σοκ του 2020, η ανεργία σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες έπεσε γρήγορα στα χαμηλά προ της πανδημίας. Οι οικονομίες πέτυχαν εκ νέου το ΑΕΠ που είχαν πριν από την Covid σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Και, όμως, περισσότερο από δύο χρόνια μετά την άρση των lockdown, τουλάχιστον μία αλλαγή φαίνεται να έχει διάρκεια. Και αυτή αφορά τις καταναλωτικές συνήθειες σε όλες τις ανεπτυγμένες οικονομίες. Μια αλλαγή που, όπως δείχνει, αποκτά μόνιμα χαρακτηριστικά: Καλώς ήρθατε στην εποχή του ερημίτη καταναλωτή!
Πριν από τον κορωνοϊό, οι καταναλωτικές δαπάνες για υπηρεσίες βρίσκονταν σε αυξητική τροχιά. Καθώς τα οικονομικά των οικογενειών βελτιώνονταν, αναζητούσαν εμπειρίες πολυτέλειας, καλύτερη υγειονομική περίθαλψη –που κοστολογούνταν υψηλότερα- κ.ά.
Η παρένθεση-σημείο αναφοράς του 2020 οδήγησε σε κατάρρευση τις δαπάνες για υπηρεσίες, από τη διαμονή σε ξενοδοχεία μέχρι το πιο απλό: το κούρεμα.
Οι άνθρωποι αναγκάστηκαν να περνούν τον περισσότερο χρόνο μέσα στο σπίτι, μια νέα πραγματικότητα που εκτόξευσε τη ζήτηση για αγαθά που θα έκαναν πιο ανεκτό ή καλύτερο τον νέο τρόπο ζωής: από εξοπλισμό για υπολογιστές μέχρι ποδήλατα γυμναστικής.
Ακόμη ξοδεύουμε λιγότερα σε υπηρεσίες
Τρία χρόνια μετά, το ποσοστό των δαπανών στον τομέα των υπηρεσιών παραμένει κάτω από το επίπεδο στο οποίο βρισκόταν πριν το ξέσπασμα της πανδημίας.
Οι καταναλωτές στις ανεπτυγμένες οικονομίες ξοδεύουν περίπου 600 δισεκατομμύρια δολάρια λιγότερα τον χρόνο από ό, τι το 2019 σε υπηρεσίες.
Από τις έρευνες διαπιστώνεται ότι οι άνθρωποι ενδιαφέρονται λιγότερο για δραστηριότητες αναψυχής που εκτός σπιτιού, όπως ταξίδια και αναψυχή και προτιμούν να διαθέτουν αυτό το μέρος του εισοδήματός τους σε αγαθά διαρκείας, όπως είδη επίπτωσης και ηλεκτρικές συσκευές ή σε ρούχα, φαγητό και καλό κρασί.
Σε χώρες όπου τα lockdown διήρκεσαν λιγότερο, οι συνήθειες των «ερημιτών» έχουν μικρότερο αποτύπωμα.
Αλλού, όμως, η τάση φαίνεται να αποκτά χαρακτηριστικά παθολογίας. Όπως για παράδειγμα στην Τσεχία, η οποία επλήγη βαριά από την Covid, ή στην Αμερική. Η δε Ιαπωνία εμφανίζει μείωση 50% στις κρατήσεις εστιατορίων, στην ψυχαγωγία, αλλά και σε άλλους κλάδους υπηρεσιών.
Τότε… γιατί δεν βρίσκεις τραπέζι στα εστιατόρια;
Στο πρώτο άκουσμα της νέας τάσης –ή νέας κατάστασης (;)- τα στοιχεία δείχνουν ασύμβατα με τα δεδομένα που δείχνουν ότι, για παράδειγμα, μετά την πανδημία είναι πιο δύσκολο από ποτέ να βρεις τραπέζι σε ένα εστιατόριο. Ωστόσο, η πραγματική αιτία για αυτό δεν είναι η υπερβολικά υψηλή ζήτηση, λένε οι ειδικοί, αλλά η περιορισμένη προσφορά. Πλέον, λιγότεροι άνθρωποι θέλουν να εργαστούν στη φιλοξενία – στις ΗΠΑ, π.χ., η απασχόληση στον κλάδο παραμένει χαμηλότερη από ό,τι το 2019. Επιπλέον, το ξέσπασμα της πανδημίας κράτησε ακύρωσε το άνοιγμα νέων εστιατορίων και ξενοδοχείων, που υπό κανονικές συνθήκες θα είχε γίνει το 2020 και το 2021.
Οι ίδιες οι επιχειρήσεις καταγράφουν τη μετατόπιση των 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στη πρόσφατη ανακοίνωση οικονομικών αποτελεσμάτων, στέλεχος της Darden Restaurants, η οποία διαχειρίζεται μία από τις καλύτερες αλυσίδες εστιατορίων της Αμερικής, την Olive Garden, σημείωσε ότι, σε σχέση με τις περιόδους πριν από την Covid, η επισκεψιμότητα βρίσκεται στο 80% του προ της πανδημίας επιπέδου.
Στον αντίποδα, στη Home Depot, η οποία πουλά εργαλεία επισκευής για οικιακή χρήση, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά περίπου 15% σε πραγματικούς όρους σε σύγκριση με το 2019.
Η Goldman Sachs, παρατηρεί ότι ακόμη και σήμερα οι επενδυτές δείχνουν μια προτίμηση στις μετοχές των εταιρειών που το αντικείμενό τους σχετίζεται με παροχές κατ’ οίκον, όπως οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, έναντι άλλων που έχουν να κάνουν με εκτός σπιτιού υπηρεσίες, όπως οι αεροπορικές εταιρείες.
Γιατί αντέχουν συμπεριφορές ερημίτη στους καταναλωτές;
Ο πρώτος πιθανός λόγος, σύμφωνα με τον Economist, είναι ότι κάποιοι έχουν πάθει… αρρωστοφοβία. Στη Βρετανία, για παράδειγμα, η χρήση αυτοκινήτου βρίσκεται στα προ Covid επίπεδα, αλλά η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι αρκετά μειωμένη.
Οι άνθρωποι φαίνονται επίσης λιγότερο πρόθυμοι για κοντινές και προσωπικές υπηρεσίες. Στις ΗΠΑ, οι δαπάνες για κομμωτήρια και προσωπική περιποίηση είναι 20% χαμηλότερες από την τάση πριν από τον κορωνοϊό, ενώ οι δαπάνες για καλλυντικά, αρώματα κ.λπ., είναι αυξημένες κατά 25%.
Ο δεύτερος λόγος σχετίζεται με τα πρότυπα εργασίας. Σχεδόν σε όλες τις ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες, οι άνθρωποι εργάζονται τώρα περίπου μία μέρα την εβδομάδα από το σπίτι, σύμφωνα με τον Cevat Giray Aksoy του King’s College του Λονδίνου. Αυτό αυτομάτως μειώνει τη ζήτηση για υπηρεσίες που αγοράζει κανείς στο γραφείο, όπως είναι τα μεσημερινά γεύματα, και αυξάνει τη ζήτηση για προϊόντα που φτιάχνε κανείς μόνος του. Πέρυσι οι Ιταλοί ξόδεψαν 34% περισσότερα σε γυάλινα σκεύη αποθήκευσης φαγητού, επιτραπέζια και οικιακά σκεύη από ό,τι το 2019.
Το τρίτος λόγος έχει να κάνει με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι συνολικά τα πράγματα και τη ζωή τους. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από τις ΗΠΑ, πέρυσι οι άνθρωποι κοιμόντουσαν 11 λεπτά περισσότερο την ημέρα από ό, τι το 2019. Επίσης ξόδευαν λιγότερα για συμμετοχή μέλους σε κλαμπ και άλλες κοινωνικές δραστηριότητες και περισσότερο σε μοναχικές ασχολίες, όπως η κηπουρική και η ενασχόληση με τα κατοικίδια.
Ως ενδεικτικό της μικρότερης συμμετοχής σε κοινωνικές δραστηριότητες εκτός σπιτιού και της νέας μοναχικότητας που έφερε η πανδημία αναφέρεται και το γεγονός ότι οι παγκόσμιες διαδικτυακές αναζητήσεις για… πασιέντζα είναι σχεδόν διπλάσιες από όσο πριν την Covid.
Μήπως τελικά η μεγαλύτερη κληρονομιά της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης ήταν να απομακρύνει τους ανθρώπους;
Latest News
Γιατί επιβραδύνονται σε όλον τον κόσμο οι πωλήσεις ειδών πολυτελείας εκτός από το Τόκιο
Το μερίδιο της Ιαπωνίας στις αγορές πολυτελείας αυξήθηκε - Οι πωλήσεις στην Ιαπωνία αντιπροσώπευαν το 9% του συνόλου της LVMH, από 7% ένα χρόνο νωρίτερα.
Εσπρέσο... τέλος στα McDonald's
Άλλο ένα κακό συναπάντημα βάζει νάρκη στις πωλήσεις της McDonald's
«Μειώστε τα ενοίκια» - Νέα διαδήλωση των κατοίκων της Βαρκελώνης
Οι διαδηλωτές στη Βαρκελώνη ζητούν προσιτά ενοίκια για όλους - Σε πολλές πόλεις στην Ισπανία η εκτόξευση του τουρισμού και το Airbnb αφήνουν χωρίς σπίτια τους κατοίκους
Economist: Πόσο κινεζική είναι η Shein
Η Shein, προσπαθεί να επαναπροσδιοριστεί ως μία παγκόσμια εταιρεία και όχι ως αμιγώς κινεζική, σημειώνει ο Economist
Ποιος είναι ο εκκεντρικός κροίσος που αγόρασε μια μπανάνα για 6,2 εκατ.
Ο Τζάστιν Σαν είναι Κινέζος επιχειρηματίας και λάτρης των κρυπτονομισμάτων, γνωστός για την ίδρυση της πλατφόρμας blockchain TRON
Πόσο θα μπορούσαν να μειώσουν το ΑΕΠ τα ζευγάρια που δεν κάνουν παιδιά
Περισσότεροι millenials επιλέγουν να μην κάνουν παιδιά αλλά αυτό θα μπορούσε να έχει σοβαρό αντίκτυπο στην οικονομία
Η Μεγάλη Παραίτηση επανέρχεται; - Γιατί αυξάνεται ξανά η δυσαρέσκεια των εργαζομένων
Η αγορά εργασίας θα μπορούσε να περιμένει ένα νέο κύμα παραιτήσεων, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Glassdoor.
Νέα δολιοφθορά στη Βαλτική θάλασσα - Οι καταστροφές στα υποβρύχια καλώδια [διάγραμμα]
Μετά την καταστροφή του αγωγού Nordstream μια ακόμα δολιοφθορά, σε υποδομές στη Βαλτική θάλασσα, προβληματίζει
Αντληση αερίου με δέσμευση άνθρακα από την BP - Επένδυση μαμούθ στην Ινδονησία
Η παραγωγή φυσικού αερίου της BP από το κοίτασμα Ubadari στην Ινδονησία έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2028
Πόσο θα κοστίσει στη Goldman Sachs η πτώση της Northvolt [πίνακας]
Η Goldman Sachs, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος στη σουηδική εταιρεία κατασκευής μπαταριών, η οποία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης