
Ο αριθμός των πλοίων που επιτρέπεται να διασχίζουν τη Διώρυγα του Παναμά σε καθημερινή βάση αναμένεται να μειωθεί τους επόμενους μήνες καθώς η κλιματική αλλαγή κλονίζει όλο και περισσότερο το παγκόσμιο εμπόριο.
Περισσότερο από το 3% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη Διώρυγα του Παναμά που μετρά σχεδόν 110 χρόνια ζωής. Η λειτουργία της βασίζεται στο γλυκό νερό που πληρώνει τις διάφορες δεξαμενές της. Ωστόσο η περιοχή του καναλιού βιώνει μια από τις χειρότερες ξηρασίες που έχουν ποτέ καταγραφεί.
Διώρυγα Παναμά: Προβλήματα από πτώση της στάθμης
Φέτος, για πρώτη φορά, οι αρχές της Διώρυγας μείωσαν τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να διέρχονται κάθε μέρα, μειώνοντάς τον σε 31 την ημέρα, από τον μέσο όρο περίπου που ήταν 36. Την Τρίτη η αρχή της Διώρυγας ανακοίνωσε ότι θα περιορίσει τις διελεύσεις σε 25 την ημέρα αργότερα αυτήν την εβδομάδα, ενώ αναμένεται να μειωθεί κι άλλο ο αριθμός αυτός στα 18 πλοία την ημέρα, από τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους.
Σύμφωνα με την εικόνα που έδωσαν οι αρχές του καναλιού, ο Οκτώβριος ήταν ο πιο ξηρός στην περιοχή από το 1950, εν μέρει τροφοδοτούμενος από το φαινόμενο Ελ Νίνιο, το οποίο θερμαίνει τον Ειρηνικό Ωκεανό και επηρεάζει τη θερμοκρασία και τις βροχοπτώσεις σε όλο τον κόσμο. Το σύστημα των δεξαμενών που τροφοδοτεί το κανάλι παρέχει επίσης πόσιμο νερό για σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της χώρας του Παναμά.
Ελάχιστο απόθεμα νερού
«Το κανάλι και η χώρα αντιμετωπίζουν την πρόκληση της επερχόμενης ξηρής περιόδου με ένα ελάχιστο απόθεμα νερού», ανέφερε η αρχή της διώρυγας την Τρίτη. «Η Διώρυγα του Παναμά προτρέπει τους πελάτες της να κάνουν κρατήσεις προκειμένου να πραγματοποιήσουν διέλευση όπως έχει προγραμματιστεί».
Αν και η Διώρυγα έχει βιώσει και άλλες ξηρασίες στο παρελθόν, είναι πολύ ασυνήθιστο να ισχύουν περιορισμοί κατά τη διάρκεια της υγρής περιόδου του Παναμά – η οποία διαρκεί από τον Μάιο έως τον Δεκέμβριο.
Τον Αύγουστο, οι αναλυτές ανησυχούσαν ήδη για την πιθανή διακοπή της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προκλήθηκε από τη μείωση των διελεύσεων και οι τελευταίοι περιορισμοί θα αρχίσουν να ισχύουν εν όψει της περιόδου των Χριστουγέννων όπου η κίνηση των πλοίων αυξάνεται, επομένως και η ζήτηση για διελεύσεις.
Η πιο σημαντική ζήτηση για διέλευση από το κανάλι προέρχεται από χώρες της Ασίας, όπως η Κίνα, αλλά και από την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, ενώ διακινείται μια τεράστια γκάμα αγαθών που περιλαμβάνει από πετρελαιοειδή μέχρι ανταλλακτικά οχημάτων και σιτηρά.
Καθυστερήσεις 2,7 ημερών
Ορισμένοι φορείς εκμετάλλευσης, όπως εκείνοι που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είναι πιο πιθανό να κλείσουν θέσεις για να διασχίσουν το κανάλι εκ των προτέρων. Όσοι δεν έχουν κρατήσεις περιμένουν περίπου 2,7 ημέρες για να περάσουν, σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχής της Διώρυγας.
«Αυτό σημαίνει ότι θα αυξηθεί η πιθανότητα οι υπηρεσίες εμπορευματοκιβωτίων να σημειώνουν καθυστερήσεις, οι οποίες αποφεύχθηκαν στο παρελθόν», έγραψε σε ενημερωτικό δελτίο αυτή την εβδομάδα η εταιρεία μεταφορών και logistics Flexport.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της, οι καθυστερήσεις θα κινηθούν στο επίπεδο των δύο έως τριών ημερών, πράγμα που σημαίνει ότι θα εξακολουθούσε να είναι ταχύτερη η διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ για τις περισσότερες ασιατικές αποστολές. «Οι εταιρείες με βαριά φορτία θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο δρομολόγησης μέσω της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ ή του Καναδά ή τη χρήση σιδηροδρομικών ή οδικών υπηρεσιών».
Ο μικρότερος αριθμός διελεύσεων έρχεται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή για τον Παναμά, ο οποίος βασίζεται στα έσοδα άνω των 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων που φέρνει η Διώρυγα κάθε χρόνο. Τις τελευταίες εβδομάδες ξέσπασαν μεγάλες διαδηλώσεις στην πρωτεύουσα του Παναμά ενάντια σε ένα μεγάλο ορυχείο χαλκού που αντιπροσωπεύει περίπου το 4 % του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος.


Latest News

Ποιος είναι ο Τούρκος που επανέφερε την Rolls-Royce στην κερδοφορία
Πώς ο CEO Τουφάν Εργκινμπιλγκίτς που επανέφερε στην ανάπτυξη την119χρονη Rolls-Royce

Επικοινωνία Σιμσέκ με ξένους επενδυτές στο Λονδίνο για στήριξη της λίρας
Η Άγκυρα καταβάλλει προσπάθειες να ανακόψει το ξεπούλημα των assets που προκάλεσε η σύλληψη Ιμάμογλου

Μπέιλι (BoE): Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να βγάλει τη Βρετανία και τον κόσμο από την αργή ανάπτυξη
Oι τεχνολογίες βελτιώνονται συνεχώς, μειώνουν το κόστος και διευκολύνουν την καινοτομία, ενισχύοντας την παραγωγικότητα

Δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων προαναγγέλλει ο Τραμπ
Οι διαρροές με το «σταγονόμετρο» του Λευκού Οίκου περιπλέκουν ακόμα περισσότερο τα πράγματα

Η παγίδα για τις υπερχρεωμένες χώρες της ευρωζώνης
Μεικτά μηνύματα στέλνει στις αγορές η Γερμανία: από τη μία ενισχύει τη βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη, από την άλλη εγείρει ερωτήματα για το μέλλον της δημοσιονομικής σταθερότητας

Οι καταναλωτές πληρώνουν την... νύφη του καφέ - Στα ύψη οι τιμές
Κολοσσοί της βιομηχανίας καφέ, αλυσίδες αλλά και μικρότερες εταιρείες σε όλο τον κόσμο ανεβάζουν τις τιμές στο φλιτζάνι - Η κατανάλωση στην Ελλάδα

Οι μπουτίκ της νέας εποχής δεν «περπατούν», «τρέχουν»...
Τα καταστήματα αθλητικών υποδημάτων της νέας εποχής, δεν θυμίζουν σε τίποτα τις προηγούμενες εκδοχές τους - Σήμερα μοιάζουν με μοντέρνες μπουτίκ

Deals: Εριξαν ταχύτητα με την επιστροφή Τραμπ στον Λευκό Οίκο
Η πτώση του χρηματιστηρίου και η αβεβαιότητα πολιτικής από την κυβέρνηση Τραμπ έχουν εμποδίσει την πολυπόθητη ανάκαμψη των deals

ΗΠΑ: O Τραμπ υποδέχθηκε σε λαμπρή τελετή την ελληνική ομογένεια για την 25η Μαρτίου
Ο Ντόναλντ Τραμπ υποδέχτηκε τη Δευτέρα στον Λευκό Οίκο την ελληνική ομογένεια με αφορμή την επέτειο εορτασμού της 25ης Μαρτίου, παρουσία του Βαγγέλη Μαρινάκη.

Το χάος του Τραμπ μετατρέπει τις ελβετικές τράπεζες σε καταφύγιο για τους πλούσιους Αμερικανούς
Οι εταιρείες που διαχειρίζονται διασυνοριακές συναλλαγές βλέπουν αυξημένο ενδιαφέρον Αμερικανών να σταθμεύσουν τα χρήματά τους στην Ελβετία