H πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας που συνδέεται ευθέως με την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου απαιτεί μια επιδότηση ύψους 200 εκατ. ευρώ σε πρώτη φάση σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν στη συνάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη με το διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) που εκπροσωπεί τον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Οι ακτοπλόοι με τον πρόεδρο τους, Διονύση Θεοδωράτο έθεσαν υπόψη του υπουργού τα στενά περιθώρια που έχει η χώρα μας (μέχρι το 2030) για την ανάπτυξη ενός πράσινου στόλου στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών δεσμεύσεων για μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Πράσινη μετάβαση από την… ξηρά!
Στο πλαίσιο αυτό για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της «πράσινης» μετάβασης και των επακόλουθων αρνητικών οικονομικών συνεπειών πρότειναν μεταξύ άλλων την άμεση οικονομική ενίσχυση με τη μορφή επιχορήγησης ύψους τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ μέσω υιοθέτησης ενός ευέλικτου, ευρύτερου συγχρηματοδοτικού μηχανισμού για «πράσινες» επενδύσεις στα πλοία της επιβατηγού ναυτιλίας, ανάλογη όπως άλλων κοινοτικών κρατών (Ιταλία, Γερμανία).
Όπως τονίσθηκε από την πλευρά τους, η συγχρηματοδότηση, αποτελεί προϋπόθεση για τη διατήρηση της βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών, ενώ παράλληλα όπως ανέφεραν θα τονώσει την Ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, με πολλαπλές ωφέλειες για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.
Οι ακτοπλόοι υπογράμμισαν ότι η χάραξη μιας Εθνικής Ακτοπλοϊκής «Πράσινης» Στρατηγικής με ενδιάμεσους στόχους, συγκεκριμένες δράσεις και κυρίως κεντρικό συντονισμό σε κυβερνητικό επίπεδο είναι αναγκαία. Στο πλαίσιο αυτό επεσήμαναν ότι η εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανονισμών στο πλαίσιο του “Fit for 55” για το σύνολο του κλάδου της Ελληνικής Επιβατηγού Ναυτιλίας (Ε.Ε.Ν.) προκαλεί σοβαρές επιπτώσεις, στην επιβατηγό ναυτιλία και στη νησιωτική Ελλάδα, στη «Νησιωτικότητα», στη συνοχή και στη γεωγραφική συνέχεια της χώρας, καθώς και σε όλο το φάσμα των οικονομικών δραστηριοτήτων των θαλασσίων ακτοπλοϊκών μεταφορών, στον τουρισμό, στην απασχόληση και εν γένει στην ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών.
Ο υπουργός συμφώνησε, όπως αναφέρει και η κοινή ανακοίνωση των δυο πλευρών ότι «η ακτοπλοΐα αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της ναυτιλίας, καθόσον, μέσω αυτής, μετακινούνται εκατομμύρια επιβάτες». Παράλληλα, ο κ. Υπουργός διαβεβαίωσε ότι θα υπάρχει συνεχής και ενεργής συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την διαχείριση των συνεχόμενων προκλήσεων που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος. Σύμφωνα με πληροφορίες για το θέμα της πράσινης μετάβασης αποφασίσθηκε η δημιουργία μιας ευέλικτής επιτροπή που θα παρακολουθεί τις εξελίξεις και θα εισηγηθεί μέτρα και χρονοδιαγράμματα.
Οι επενδύσεις
Οι επενδύσεις με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του αποτυπώματος CO2 του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας αφορούν:
-Έργα ναυπήγησης νέων πλοίων ή εκσυγχρονισμού υφισταμένων πλοίων με μηχανές χρήσης διπλού εναλλακτικού καυσίμου.
-Έργα εκσυγχρονισμού ή μετασκευής μεγάλης κλίμακας και αύξησης χωρητικότητας υφιστάμενων πλοίων.
Επισημαίνεται ότι η Ιταλία έχει αποφασίσει ήδη την ενίσχυση του ιταλικού ακτοπλοϊκού στόλου με επιδοτήσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ με στόχο την δημιουργία νέων πιο «πράσινων» πλοίων και έχει ήδη λάβει τη σχετική έγκριση της Κομισιόν προς αυτή την κατεύθυνση.
Τα ακτοπλοϊκά
Οι ακτοπλόοι ζήτησαν ακόμη την επιτάχυνση, με χρονικό ορίζοντα το 2030, της θεσμοθέτησης και ανάπτυξης από τα λιμάνια, των υποδομών ασφαλούς εφοδιασμού των πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα και με ηλεκτρική ενέργεια, με μεθόδους χρεώσεων της ηλεκτρικής ενέργειας στους χρήστες (πλοία) με τρόπο που να εξοικονομεί πόρους και να παρέχει οικονομική επιβράβευση στα πλοία που έχουν επενδύσει στην χρήση «πράσινων» εναλλακτικών μορφών ενέργειας.
Συζήτηση έγινε και για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων όπου το Υπουργείο πρότεινε την δημιουργία παρατηρητηρίου τιμών. Από την πλευρά του ΣΕΕΝ επισημάνθηκε ότι δεν είναι αντίθετοι αλλά υπενθύμισαν ότι το Υπουργείο έχει κάθε ημέρες όλα τα απαραίτητα δεδομένα καθώς τα εισιτήρια με τις τιμές ανά πλοίο, προορισμό κ.λ.π. συγκεντρώνονται από τα λιμεναρχεία με πλήρη λεπτομέρεια.
Οι ακτοπλόοι ζήτησαν ακόμη την διατήρηση του Φ.Π.Α. 13% στους επιβάτες καθώς και η επέκταση του στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1/1/2025. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην Ιταλία, χώρα με συγκρίσιμο όγκο επιβατικής κίνησης μέσω θαλάσσης στην Ε.Ε., ο αντίστοιχος συντελεστής ΦΠΑ διαμορφώνεται στο 10%.