Στην άμυνα περνά η κυβέρνηση για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
Η κριτική και τα πυρά που δέχεται από την αγορά και την αντιπολίτευση για το νέο τρόπο φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών οδηγεί σε αλλαγή στρατηγικής επιδιώκοντας να υπεραμυνθεί της νομοθετικής πρωτοβουλίας.
Ελεύθεροι επαγγελματίες: Κόντρα κυβέρνησης – αγοράς για το τεκμήριο των 10.920 ευρώ
Στο πλαίσιο αυτό τόσο ο πρωθυπουργός νωρίτερα σήμερα το πρωί με τον απολογισμό της εβδομάδας όσο και αργότερα ο υπουργός Επικρατείας κ. Άρης Σκέρτσος επιδιώκουν να δώσουν εξηγήσεις για τις αλλαγές και να περιορίσουν τις πολιτικές επιπτώσεις από το κύμα των αντιδράσεων
«Η Ελλάδα πρέπει σε αυτή τη θητεία να κλείσει τις βασικές εκκρεμότητες του παρελθόντος που την κρατούν σε απόκλιση από την υπόλοιπη Ευρώπη και να γίνει μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα». Αυτό αναφέρει σε ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook o υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος, ο οποίος σε 11 ερωτήσεις και απαντήσεις συνοψίζει τη φορολογική πολιτική και τις στοχεύσεις της κυβέρνησης.
Μεταξύ άλλων ο κ. Σκέρτσος επισημαίνει πως η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα είναι υπαρκτή και η πολιτεία έχει ευθύνη να την αντιμετωπίσει, παραθέτοντας σχετικά στοιχεία της Eurostat.
Προσθέτει ακόμη ότι η κυβέρνηση υλοποιεί την προεκλογική της δέσμευση να καταργήσει το τέλος επιτηδεύματος, αυξάνοντας ταυτόχρονα τη φορολογική συμμόρφωση των ελευθέρων επαγγελματιών. «Πρακτικά κλείνουμε τρύπες του φορολογικού συστήματος που επιτρέπουν τη φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή χωρίς να αυξάνουμε φόρους», σημειώνει ο υπουργός Επικρατείας.
Αναλυτικά η ανάρτηση του κ. Σκέρτσου έχει ως εξής:
«Ας μιλήσουμε για τη φορολογική δικαιοσύνη – 10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής
- Τι εντολή έδωσαν στις τελευταίες εκλογές οι πολίτες στον Πρωθυπουργό για τη δεύτερη θητεία της κυβέρνησης;
Η εντολή είναι ξεκάθαρη. Η Ελλάδα πρέπει σε αυτή τη θητεία να κλείσει τις βασικές εκκρεμότητες του παρελθόντος που την κρατούν σε απόκλιση από την υπόλοιπη Ευρώπη και να γίνει μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα. Από το «μένουμε Ευρώπη» να κατακτήσουμε το «γίναμε Ευρώπη». Μια Ελλάδα ευρωπαϊκή, παραγωγική, δίκαιη, εξωστρεφής, πράσινη, ψηφιακή και ισχυρή.
- Τι μας λέει η σύγκριση της Ελλάδας με την υπόλοιπη Ευρώπη ως προς τη σύνθεση των φορολογικών εσόδων και το μέγεθος της φοροδιαφυγής στη χώρα μας;
Η Eurostat λέει τα εξής: Το μερίδιο των εσόδων από τη φορολογία των Ελ. Επαγγελματιών αγγίζει το 0,8% του ΑΕΠ στην Ελλάδα ενώ το 2,1% στην ΕΕ. Ταυτόχρονα ο αριθμός των Ελ. Επαγγελματιών στη χώρα μας είναι αναλογικά διπλάσιος από την υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι Έλληνες Ελ. Επαγγελματίες καταβάλλουν αναλογικά το 1/4 του φόρου που καταβάλλουν οι Ευρωπαίοι. Επίσης, πάλι σύμφωνα με τη Eurostat το VAT gap, δηλαδή η απώλεια εσόδων από ΦΠΑ που δεν αποδίδεται υπολογίζεται στο 15% στη χώρα μας (με καθοδική πορεία από 23% το 2019) ενώ στην ΕΕ είναι στο 9%. Επομένως προκύπτει αβίαστα ως συμπέρασμα ότι η φοροδιαφυγή είναι υπαρκτή και η πολιτεία έχει ευθύνη να την αντιμετωπίσει.
- Υπάρχουν άλλες ανισότητες στη φορολογία μεταξύ Ελλάδας και Ευρώπης;
Ναι υπάρχουν. Τα έσοδα από άμεσους φόρους στην Ελλάδα είναι 8,5% ως ποσοστό του ΑΕΠ ενώ στην Ευρώπη ξεπερνούν το 13%. Εξαιτίας αυτής της χαμηλής επίδοσης στους άμεσους φόρους έχουμε υψηλούς έμμεσους φόρους, που είναι κατά τεκμήριο πιο άδικοι διότι εφαρμόζονται οριζόντια. Στην Ελλάδα οι έμμεσοι φόροι ξεπερνούν το 19% ως ποσοστό του ΑΕΠ ενώ στην Ευρώπη κυμαίνονται στο 13,5%. Αρα σταδιακά πρέπει να προσεγγίσουμε το ευρωπαϊκό σημείο ισορροπίας μεταξύ άμεσων και έμμεσων φόρων με περαιτέρω ψηφιοποίηση των πληρωμών, των διασταυρωτικών ελέγχων αλλά και δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών με βάση τα πραγματικά εισοδήματα των πολιτών.
- Πώς θα πετύχουμε περισσότερη φορολογική δικαιοσύνη στη φορολογία των Ελ. Επαγγελματιών.
Με ισορροπημένους, λογικούς και σταθερούς φόρους. Η κυβέρνηση υλοποιεί την προεκλογική της δέσμευση να καταργήσει το τέλος επιτηδεύματος -μάλιστα το κάνουμε νωρίτερα ήδη σταδιακά από το 2024- αυξάνοντας ταυτόχρονα τη φορολογική συμμόρφωση των Ελ. Επαγγελματιών. Πρακτικά κλείνουμε τρύπες του φορολογικού συστήματος που επιτρέπουν τη φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή χωρίς να αυξάνουμε φόρους. Μένουμε πιστοί στην αρχή μας ότι εμείς μειώνουμε φόρους όπως ήδη αποδείξαμε με τους 50 φόρους, τέλη και εισφορές που μειώθηκαν το 2019-2023. Με την εύλογη και λογική μεταρρύθμιση που προτείνουμε η συμμετοχή των Ελ. Επαγγελματιών στα συνολικά έσοδα θα αυξηθεί από 0,8% σε 1,1% του ΑΕΠ ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη βρίσκεται στο 2,1%.
- Γιατί είναι διαβρωτική η φοροδιαφυγή για την οικονομία και την κοινωνία;
Διότι δημιουργεί συνθήκες διάρρηξης του κοινωνικού ιστού, αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και διάβρωσης της εμπιστοσύνης για την ικανότητα του κράτους να επιβάλλει κανόνες ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους πολίτες. Προκαλεί την κοινή λογική όλων μας να συμβιβαζόμαστε με μια κοινωνικά άδικη πραγματικότητα που καταγράφει περίπου 500.000 συμπολίτες μας οι οποίοι επιλέγουν το ελεύθερο επάγγελμα και δηλώνουν χαμηλότερο ετήσιο εισόδημα από αυτό των υπαλλήλων τους που λαμβάνουν τον κατώτατο μισθό.
- Είναι καθ’έξιν «φοροφυγάδες» οι Ελ. Επαγγελματίες;
Σε καμία περίπτωση. Οι πολίτες προσαρμόζονται στους κανόνες που θέτει η πολιτεία. Κοινώς, αν είναι στραβός ο γυαλός, στραβά θα αρμενίζουμε. Την ευθύνη να κλείσει τις τρύπες της φοροδιαφυγής την έχει η πολιτεία, χωρίς ταυτόχρονα να αυξάνουμε φόρους.
- Γιατί είναι σημαντικό να αυξηθούν τα έσοδα με τη μείωση της φοροδιαφυγής;
Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε τις ιδιαιτερότητες της χώρας μας: δηλαδή, το υψηλό δημόσιο χρέος που πρέπει να συνεχίζει να πέφτει εφαρμόζοντας μια πολιτική δημοσιονομικής υπευθυνότητας, τις υψηλές αμυντικές δαπάνες που επιβάλλει η γεωγραφική μας θέση και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στα σύνορα μας, την υψηλή δαπάνη συντάξεων που επιβάλλει η εθνική δημογραφία μας με έναν πληθυσμό που γερνάει. Αλλά και το γεγονός ότι μόνον έτσι θα μπορέσουμε να αυξήσουμε τις δαπάνες σε κρίσιμα πεδία πολιτικής που υποχρηματοδοτούνται όπως η δημόσια υγεία και η δημόσια παιδεία.
- Γιατί θεσπίζουμε ένα οριζόντιο τεκμαρτό εισόδημα αντί να εντείνουμε τους ελέγχους και τη χρήση της τεχνολογίας;
Κάνουμε και τα δυο. Το νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομικών περιλαμβάνει 10 επιπλέον μέτρα περιορισμού της φοροδιαφυγής, 11 στο σύνολο, με στόχο εντός 4ετίας να τη μειώσουμε κατά 3 δις ευρώ. Ήδη χάρη στην ενίσχυση των ηλεκτρονικών πληρωμών και των ελέγχων έχει μειωθεί σημαντικά το κενό ΦΠΑ κατά 2 δις ευρώ σε 4 χρόνια σύμφωνα με τη Eurostat από 5,3 δις ευρώ το 2019 σε 3,2 δις ευρώ το 2022. Κίνητρα για μείωση της φοροδιαφυγής εφαρμόζονται ήδη όπως η διπλάσια έκπτωση στη φορολογία εισοδήματος όταν παίρνουμε απόδειξη από συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών, το χτίσιμο του αφορολόγητου με 30% από ψηφιακές πληρωμές κοκ.
- Είναι το καλύτερο σύστημα που θα μπορούσαμε να έχουμε;
Δεν υπάρχει φορολογικό σύστημα που να επιτυγχάνει την απόλυτη φορολογική δικαιοσύνη και εξάλειψη της φοροδιαφυγής. Δεν μπορούμε να έχουμε 735.000 ελεγκτές πάνω από το κεφάλι κάθε Ελ. Επαγγελματία. Θεωρούμε ότι το σύστημα αυτό είναι πιο δίκαιο και αποτελεσματικό από το σημερινό.
- Τα βγάζει εύκολα πέρα ένας μισθωτός του κατώτατου μισθού σήμερα;
Όχι. Γνωρίζουμε πόσο δύσκολη είναι η καθημερινότητα λόγω της ακρίβειας γι’αυτό και αποτελεί προτεραιότητα μας να συνεχίσουμε να αυξάνουμε τα εισοδήματα βάζοντας την οικονομία σε έναν ενάρετο οικονομικό κύκλο. Γι’αυτό επίσης και προκαλεί εύλογα ερωτηματικά για το πως μπορεί να τα φέρνει βόλτα ένας Ελ. Επαγγελματίας που δηλώνει χαμηλότερο εισόδημα από αυτό των υπαλλήλων του.
- Γιατί το κάνουμε τώρα ενώ κυβερνάμε 4 χρόνια; Ή γιατί δεν περιμένουμε πρώτα να αποδώσουν τα υπόλοιπα μέτρα μείωσης της φοροδιαφυγής;
Διότι στην πρώτη τετραετία προτεραιότητα είχε να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον πιο θετικό για την ανάπτυξη. Πρώτα η ανάπτυξη της οικονομίας και μετά η δικαιότερη αναδιανομή των καρπών της. Διαφορετικά κάνουμε αναδιανομή της μιζέριας. Τώρα που πετύχαμε ένα καλύτερο σημείο ισορροπίας ως προς τη φορολογία των επιχειρήσεων και των εργαζομένων πρέπει να ασχοληθούμε πιο εντατικά και με τη μείωση της φοροδιαφυγής με μια δέσμη μέτρων που εφόσον εφαρμοστούν στην έναρξη της θητείας μας θα μπορούν να φέρουν ορατά αποτελέσματα έως το τέλος αυτής».
Latest News
Πάνω από 200.000 οι ωφελούμενοι των προγραμμάτων απασχόλησης ΔΥΠΑ
Συγκεκριμένα, τα τελευταία πέντε χρόνια η ΔΥΠΑ υλοποίησε συνολικά 51 προγράμματα απασχόλησης
Σοκ από τις επιπτώσεις του δημογραφικού - Τα σενάρια για τα όρια συνταξιοδότησης
Μελέτες διεθνών οργανισμών για τις συντάξεις και το δημογραφικό θέτουν την κυβέρνηση σε κατάσταση συναγερμού
Από Δευτέρα τα πρόστιμα για τα ταξί που δεν έχουν το αυτοκόλλητο για το POS
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ πραγματοποίησαν ελέγχους κάνοντας συστάσεις σε όσους οδηγούς δεν έχουν συμμορφωθεί
Πώς δηλώνεται η ακινησία οχημάτων λόγω κλοπής ή θανάτου
Τι προβλέπει απόφαση του υπουργείου Οικονομικών για τα οχήματα
Ο «οδικός χάρτης» των αυξήσεων στους μισθούς μέχρι το 2027
Με 40 ευρώ κατ’ ελάχιστο θα αναπροσαρμόζονται τα κατώτατα όρια τα επόμενα χρόνια – Τι σχεδιάζει το υπουργείο Εργασίας
Bonus στους ελεγκτές της επιθεώρησης εργασίας - Τι θα «σκανάρουν» [πίνακες]
Η Επιθεώρηση Εργασίας προσπαθεί πλέον να βάλει όση περισσότερη τεχνολογία γίνεται στους ελέγχους της
Νέο σύστημα αύξησης των εισφορών ελευθέρων επαγγελματιών
Αποσύνδεση ασφαλιστικών κρατήσεων προς ΕΦΚΑ από τον πληθωρισμό και σύνδεση με τη μεταβολή μισθών του ιδιωτικού τομέα από το 2025
Έρχεται το «ατομικό portofolio» - Τι θα προσφέρει σε κάθε ασφαλισμένο
Εντός του 2025 έρχεται η πλήρης ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ - Όλες οι υπηρεσίες και οι πληροφορίες θα είναι άμεσα προσβάσιμες
Ανατροπή στα ζευγάρια - Τι αλλάζει με τις κοινές φορολογικές δηλώσεις
Τι αλλαγές φέρνει το φορολογικό νομοσχέδιο στις φορολογικές δηλώσεις - Ποιοι κινδυνεύουν με πρόστιμο
Πιτσιλής: Οι οκτώ σύγχρονες προκλήσεις των φορολογικών διοικήσεων – Ο ρόλος της ΑΙ
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής μίλησε στο 17ο Συνέδριο των φορολογικών διοικήσεων του ΟΟΣΑ