Πλημμύρησαν οι μαρίνες και τα ελληνικά νησιά με σκάφη κάθε είδους και μεγέθους, με τη χώρα μας να διατηρεί και τη φετινή σεζόν την πρώτη θέση ως προορισμός των σκαφών αναψυχής. Ομως πριν ακόμη κλείσει οριστικά η σεζόν αρχίζει και αναπτύσσεται ένας προβληματισμός για την επόμενη σεζόν λόγω των τραγικών εξελίξεων στη Λωρίδα τη Γάζας.
Τουρισμός: Με πιο γεμάτο πορτοφόλι οι Γερμανοί τουρίστες – Ξοδεύουν περισσσότερα από τους Βρετανούς
Πρώτος προορισμός
Η χώρα μας για μία ακόμη χρονιά πρωταγωνίστησε ως ο πρώτος προορισμός παγκοσμίως και μάλιστα μεγάλωσε το μερίδιό της στην αγορά των σκαφών αναψυχής.
Η Ελλάδα για το 2023 καταγράφει ένα μερίδιο αγοράς στο 27% από 24% έναν χρόνο πριν, σύμφωνα με έρευνα της International Yacht Company (IYC), μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου. Ψηλότερο ακόμη είναι το μερίδιο της χώρας μας κατά τη θερινή σεζόν (Μάιος – Οκτώβριος) που έφτασε το 32% από 29% το 2022, αφήνοντας πίσω χώρες όπως η Γαλλία που βρίσκεται στη δεύτερη θέση με μερίδιο 19%, η Ιταλία (19%) κ.ά.
Το φρένο…
Ωστόσο οι καλοκαιρινές ναυλώσεις της Μεσογείου που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 90% των συνολικών κρατήσεων εμφάνισαν φέτος ένα «κράτημα» σε σύγκριση με το 2022. Οπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου, φέτος άνοιξαν και άλλες αγορές (Αυστραλία, Καραϊβική κ.λπ.) που πέρυσι παρέμεναν ακόμη κλειστές λόγω της πανδημίας, με αποτέλεσμα πολλοί που πέρυσι ήρθαν στα ελληνικά νησιά φέτος να αναζητήσουν άλλους προορισμούς.
Το Ισραήλ
Οσον αφορά την επόμενη σεζόν, ο προβληματισμός συνδέεται με τις πολεμικές συγκρούσεις μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων και με το ενδεχόμενο συνέχισης αυτών ή και επέκτασής τους. Σε αυτή την περίπτωση εκτιμάται ότι ο θαλάσσιος τουρισμός στην περιοχή μας θα πληγεί. Προς το παρόν πάντως οι συγκρούσεις Ισραηλινών και Παλαιστινίων έχουν ως αποτέλεσμα να καταγράφεται μια αυξημένη ζήτηση για θέσεις ελλιμενισμού σε ελληνικές μαρίνες, σκαφών που θέλουν να αποχωρήσουν από το Ισραήλ.
Ναυλώσεις και σκάφη αναψυχής
Το μεγάλο ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά τις ναυλώσεις εστιάζεται στα σκάφη άνω των 35 μέτρων που ναυλώνονται από 70.000 δολ. μέχρι και 1 εκατ. δολ. την εβδομάδα, ανάλογα με το μέγεθος, τον τύπο του σκάφους, τις ανέσεις και τις υπηρεσίες που προσφέρει.
Τα χρήματα είναι πολλά και γι’ αυτό έχει ιδιαίτερη αξία πόσα από τα χρήματα αυτά διαχέονται στις τοπικές οικονομίες αλλά και στα ταμεία του Δημοσίου.
Χωρίς ΦΠΑ και τέλη ναύλωσης
Τα πλοία που είναι διερχόμενα, όπως λέγονται, από τα ελληνικά ύδατα δεν αφήνουν και πολλά καθώς δεν καταβάλλουν ΦΠΑ επί της ναύλωσης, ούτε και τέλος διέλευσης.
Επίσης συνήθως δεν εφοδιάζονται από εδώ, όπως και δεν επισκευάζονται ή συντηρούνται.
Η πλατφόρμα. Για τον λόγο αυτό πολλά περιμένει η κυβέρνηση από την ανάρτηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας (e-charter permission) που θα δίνει τη δυνατότητα ναυλώσεων και σκαφών χωρίς ελληνική επαγγελματική άδεια για ταξίδια μεταξύ ελληνικών λιμανιών συνολικού διαστήματος 21 ημερών. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-charter permission) εισάγεται με το άρθρο 8 του Νόμου 4926/2022 που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2022. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν υλοποιήθηκε καθώς δεν έχει ακόμη εκδοθεί η ερμηνευτική υπουργική απόφαση και δεν έχει «βγει στον αέρα» η πλατφόρμα, κάτι που αναμένεται να γίνει από το υπουργείο Ναυτιλίας τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Η πλατφόρμα
Όπως εκτιμούν παράγοντες του χώρου, η ανάρτηση της πλατφόρμας δεν είναι βέβαιο ότι θα φέρει περισσότερα σκάφη στα ελληνικά νησιά, τα οποία έρχονται άλλωστε ως διερχόμενα αλλά θα αφήσουν περισσότερα χρήματα στο ελληνικό Δημόσιο από τη στιγμή που θα ναυλώνονται εδώ. Η καταβολή ΦΠΑ 24% σε μια ναύλωση 500.000 ευρώ είναι σημαντικό ποσό. Επίσης έσοδα αναμένονται και από το ΤΕΠΑΔΑΧ (Τέλος Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το Δίκαιο Αλλης Χώρας). Αρκεί βέβαια να λειτουργήσει σωστά η πλατφόρμα (π.χ. να καταγράφεται η πραγματική ναύλωση) και να γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι από πλευράς πολιτείας.
Ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στον κλάδο σκαφών αναψυχής και εν γένει του θαλάσσιου τουρισμού θα δώσει η βελτίωση των υποδομών. Οι μαρίνες είναι ήδη υπερπλήρεις και απαιτείται η ίδρυση νέων και η αύξηση των θέσεων στις υφιστάμενες. Είναι πάντως θετικό ότι οι μαρίνες εντάχθηκαν στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Latest News
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση - Ποιο αεροδρόμιο αναδείχθηκε «πρωταθλητής» [πίνακες]
Εντυπωσιακά κινείται η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας
Σε Μύκονο και Κάρπαθο οι επόμενες «στάσεις» της Hilton - Το σχέδιο επέκτασης
Οι νέες συμφωνίες franchise σε Ελλάδα, Πορτογαλία και Κροατία υπογραμμίζουν τη δέσμευση της Hilton για περαιτέρω ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή αγορά των resorts.
Έρχονται αυστηρές προδιαγραφές για τα Airbnb - Η ρύθμιση «κλειδί» και η ανατροπή στις μισθώσεις
Οι παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου αφορούν στα καταλύματα τύπου Airbnb και όχι τους κοινόχρηστους χώρους
Αντιδρούν οι ξενοδόχοι στο ενδεχόμενο αύξησης στα τέλη παρεπιδημούντων
Οι ξενοδόχοι υπενθυμίζουν σε όλους πως η τουριστική βιομηχανία αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομίας της Αττικής
«Κλείδωσε» το ρεκόρ στον τουρισμό - Πόσοι ήρθαν τον Σεπτέμβριο, πόσες ημέρες έμειναν [γραφήματα]
Ο τουρισμός συνεχίζει την εντυπωσιακή του πορεία - Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Η ακρίβεια «πλήγωσε» Μύκονο και Σαντορίνη - Απώλειες για καταλύματα και εστίαση
Σαντορίνη και Μύκονος κατέγραψαν απώλειες στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες - Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης