Η κατάληψη ενός πλοίου που μετέφερε μια πλωτή πλατφόρμα της Shell στα τέλη Ιανουαρίου, βόρεια των Καναρίων Νήσων στον Ατλαντικό, από περιβαλλοντικούς ακτιβιστές της Greenpeace οδήγησε τον πετρελαϊκό κολοσσό να υποβάλει μήνυση στον περιβαλλοντικό οργανισμό, διεκδικώντας 2 εκατομμύρια ευρώ για πρόκληση ζημίας.
Κάτι που αποτελεί τη μεγαλύτερη νομική απειλή, μπροστά στην οποία έχει βρεθεί η οργάνωση στα 50 χρόνια ιστορίας της.
Shell: Δίνει μερίσματα μαμούθ – Μειώνει δαπάνες για πράσινη μετάβαση
Η διαμαρτυρία
Δεκατρείς ημέρες αφότου κατέλαβαν το πλοίο White Marlin της πλωτής μονάδας FPSO της Shell που μεταφερόταν στη Βόρεια Θάλασσα, οι ακτιβιστές της Greenpeace απομακρύνθηκαν όταν έφτασε στη Νορβηγία. Η βρετανική οργάνωση της ομάδας είπε ότι η διαμαρτυρία ήταν η πιο μακροχρόνια κατάληψη μιας κινούμενης πλατφόρμας πετρελαίου από την Greenpeace.
Η άφιξη του White Marlin στο λιμάνι Haugesund της νότιας Νορβηγίας το πρωί της Κυριακής, 12 Φεβρουαρίου, έγινε δεκτή με αντίστοιχες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, όπως την ανάρτηση πανό στο FPSO που έγραφε «Σταματήστε τη γεώτρηση. Αρχίστε να πληρώνετε», αλλά και την παρακολούθηση από το ιστιοπλοϊκό Tanker Tracker της Greenpeace Nordic μήκους 26 ποδιών.
Η Shell τόνισε ότι δικαιούται να ανακτήσει «το σημαντικό κόστος απόκρισης στις επικίνδυνες ενέργειες της Greenpeace», καταγγέλοντας τις διαμαρτυρίες και ζητώντας υψηλή αποζημίωση, που χαρακτηρίστηκε από την περιβαλλοντική οργάνωση ως «μία από τις μεγαλύτερες νομικές απειλές» στην ιστορία της.
Η ζημία
Το White Marlin μετέφερε την πλατφόρμα στο πετρελαιοφόρο πεδίο της Shell’s Penguins στη Βόρεια Θάλασσα. Το συγκεκριμένο πεδίο, που ανακαλύφθηκε το 1974, βρίσκεται περίπου241 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του Shetland. Παρά την επιτυχημένη κατάληψη του πλοίου, η Shell προσπάθησε να αποτρέψει την επιβίβαση περισσότερων ακτιβιστών.
Σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η Shell αναφέρεται «στο δικαίωμα διαμαρτυρίας που είναι θεμελιώδες και το σεβόμαστε απόλυτα. Αλλά πρέπει να γίνει με ασφάλεια και νομιμότητα.
Το νομικό κόστος για την εξασφάλιση δύο δικαστικών ασφαλιστικών μέτρων για την αποτροπή περαιτέρω επιβίβασης ήταν σημαντικό. Το ίδιο και το κόστος για τις εταιρείες που έπρεπε να αντιμετωπίσουν τη διαμαρτυρία στη θάλασσα, για παράδειγμα κινητοποιώντας ένα επιπλέον σκάφος ασφαλείας και αυξάνοντας την ασφάλεια στο λιμάνι. Η ασφάλεια των διαδηλωτών -όπως και του πληρώματος- ήταν πρωταρχικής σημασίας. Δικαίως, δεν διστάσαμε να λάβουμε μέτρα για την προστασία όλων των εμπλεκομένων. Η Shell και οι εργολάβοι της δικαιούνται να ανακτήσουν το σημαντικό κόστος απόκρισης στις επικίνδυνες ενέργειες της Greenpeace».
Η απάντηση
Η Greenpeace ωστόσο δήλωσε πως «ο συγκεκριμένος ισχυρισμός είναι μία από τις μεγαλύτερες νομικές απειλές κατά της ικανότητας του δικτύου Greenpeace να εκστρατεύει στην 50ετή ιστορία του οργανισμού».
Ο περιβαλλοντικός οργανισμός επισήμανε ότι η Shell προσφέρθηκε να μειώσει την απαίτησή της για ζημιά σε 1,31 εκατομμύρια ευρώ, εάν οι ακτιβιστές της Greenpeace συμφωνούσαν να μην διαδηλώσουν ξανά σε καμία από τις υποδομές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Shell στη θάλασσα ή στο λιμάνι.
Η Greenpeace είπε ότι θα το έκανε μόνο εάν η Shell συμμορφωθεί με μια ολλανδική δικαστική απόφαση του 2021 για μείωση των εκπομπών της κατά 45% έως το 2030, για την οποία η Shell άσκησε έφεση.
Latest News
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων
Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον στα υπεράκτια αιολικά πάρκα της Ελλάδας
Η προοπτική της Ελλάδας στο πλαίσιο της φετινής Διάσκεψης Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα, COP29 - Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας
ΔΕΗ blue: Τοποθέτηση 90 φορτιστών στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι υπάλληλοι και οι επισκέπτες της L’Οreal που κατέχουν ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίσουν με φορτιστές τελευταίας γενιάς
«Χρέος έναντι φύσης» – Λύση ή αλχημεία για την προστασία του απειλούμενου περιβάλλοντος του πλανήτη;
Πώς το χρέος των φτωχότερων και πιο ευάλωτων στην κλιματική κρίση χωρών μπαίνει στην «εξίσωση» για το κλίμα