![Συνεισφορά της Κουλτούρας της Επιχείρησης στο Σύγχρονο Μάνατζμεντ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/11/corporate-culture.png)
Η κουλτούρα χαρακτηρίζει την επιχείρηση και τη διακρίνει από τις άλλες στον τρόπο αντίδρασης στις τρέχουσες καταστάσεις της εταιρικής ζωής. Οποιοσδήποτε παρατηρητής επιχειρήσεων μπορεί να «νιώσει» την κουλτούρα, την πρωτοτυπία, την ιδιαιτερότητα μιας επιχείρησης. Εάν η έννοια της κουλτούρας είναι μια σαφής έννοια για όλους, πρέπει να είμαστε σε θέση να την περιγράψουμε. Το πρώτο ερώτημα που τίθεται από την κουλτούρα είναι αυτό της μεθόδου περιγραφής της.
Ένα άλλο ερώτημα αφορά τη χρησιμότητά της για το μάνατζμεντ: είναι ένας πόρος για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η επιχείρηση κατά την ανάπτυξη και εφαρμογή της στρατηγικής της, την υποχρέωσή της να δημιουργεί προστιθέμενη αξία και να διασφαλίζει την ανάπτυξή της; Σε τί χρησιμεύει η κουλτούρα;
Εμφάνιση και εξέλιξη
Με ένα άρθρο του Business Week του 1980 αρχίζει η αναγνώριση γενικά η επιτυχία αυτής της έννοιας στα μέσα ενημέρωσης. Έκτοτε, όλα τα περιοδικά του μάνατζμεντ αναφέρονται στην έννοια της κουλτούρας.
Μέσα στις επιχειρήσεις οι έννοιες «να αλλάξουμε την κουλτούρα», «ας διατηρήσουμε την κουλτούρα μας», έχουν γίνει συνθήματα όπως «η βιώσιμη ανάπτυξη», «η υπηρεσία», ή «ο σεβασμός των δικαιωμάτων των εργαζομένων».
Αυτή η επιτυχία μπορεί να εξηγηθεί από τις ανάγκες του μάνατζμεντ, αλλά ακόμη περισσότερο επειδή ο όρος έχει θετική χροιά. Ωστόσο, η κουλτούρα καλύπτει πολύ διαφορετικές πραγματικότητες και ορισμούς. Οι Kroeber και Kluckholm (1952) σημείωσαν 164 ορισμούς.
Για μερικούς, η κουλτούρα αντιπροσωπεύει τις συνήθειες και τα σύμβολα που αποτελούν τις παραξενιές κάθε ανθρώπινης κοινωνίας, για άλλους, είναι το όραμα, το σύστημα αξιών των μάνατζερ, ακόμη και οι κώδικες αποτελεσματικής συμπεριφοράς. Για κάποιους είναι η ταυτότητα και η κοινή λογική που χτίζεται μέσα στο κοινωνικό σώμα, μια πολύτιμη αλλά αόριστη έννοια, αυτός είναι ίσως ο ιδιαίτερος λόγος για την επιτυχία της κουλτούρας.
Και όμως, ο κόσμος του μάνατζμεντ, μέσα στις σχολές και τις εταιρείες συμβούλων του, χαρακτηρίζεται επίσης από μια βαθιά κίνηση ομογενοποίησης, τυποποίησης των πινάκων αξιολόγησης, τρόπων συλλογισμού, οργανωτικών μορφών και ιδεών που αναπτύσσονται ως προς την έννοια της κουλτούρας.
Μια έννοια δεν αναδύεται ποτέ τυχαία. Η κουλτούρα είναι μια μόδα και αυτό ενισχύει περαιτέρω το ενδιαφέρον που πρέπει να έχουμε για αυτήν.
Συμπερασματικά, η κουλτούρα δεν καθιστά τις άλλες προσεγγίσεις μη χρήσιμες εξαντλώντας την πολυπλοκότητα των οργανωσιακών καταστάσεων. Είναι μια προσέγγιση μεταξύ άλλων με τα ενδιαφέροντα και τους περιορισμούς της. Οποιαδήποτε ερευνητική εργασία για την κουλτούρα της επιχείρησης συνίσταται στην προσέγγιση του θέματος με γνώση του πλαισίου και των ορίων του, χωρίς να παραβλέπεται ότι τα προβλήματα του μάνατζμεντ δεν είναι «της κουλτούρας», αλλά η κουλτούρα πρέπει, ει δυνατόν, να είναι ένα μέσο για τη διευκόλυνση της λύσης.
Του καθηγητή Κωνσταντίνου Ζοπουνίδη, Ακαδημαϊκού Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών, Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων, Επίτιμου Δρ. ΑΠΘ, Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France, CIHEAM – International Center for Advanced Mediterranean Agronomic Studies, France, Greece
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![KPMG: Η αβεβαιότητα σε Εξαγορές και Συγχωνεύσεις δεν επιβραδύνει το due diligence στο ESG](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/businessdaily-deals-symfwnies-ependyseis-sygxwneyseis-600x336-1.jpg)
Η αβεβαιότητα σε M&A δεν επιβραδύνει το due diligence στο ESG - Ανάλυση KPMG
Περισσότεροι από τους μισούς dealmakers αναμένουν ότι τα επόμενα δύο χρόνια το due diligence στο ESG θα εντάσσεται στις περισσότερες συναλλαγές
![Δημιουργική AI: Πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις για να την υποδεχθούν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/George-Tsopelas_Chairman-–-McKinsey-Company-Greece-and-Cyprus-600x344.jpg)
Πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις να υποδεχθούν την AI
Ελλείψεις αλλά και δυνατότητες για την Ελλάδα αποκαλύπτει έρευνα της QuantumBlack, AI by McKinsey για τη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης στις επιχειρήσεις
![Εργαζόμενοι: Περισσότεροι από 7 στους 10 νιώθουν ότι δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ergasia-ergazomenos-600x300.jpg)
Περισσότεροι από 7 στους 10 εργαζόμενους νιώθουν ότι δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους
Ποιες είναι οι 10 μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι - Τι δείχνει έρευνα της Reborrn
![Τεχνητή Νοημοσύνη: Πόσοι εργοδότες στην Ελλάδα την υιοθετούν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/artificial-intelligence-e1709568324747-600x400.jpg)
Πόσοι εργοδότες στην Ελλάδα υιοθετούν την ΑΙ - Ποιοι είναι οι πιο δραστήριοι κλάδοι
Οι προοπτικές και οι προκλήσεις από την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο αποτυπώνονται σε έρευνα της ManpowerGroup
![4ημερη εργασία: Σε πειραματική εφαρμογή προχωρεί η Admine](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/IMG_3228-1-600x364.jpg)
Πειραματική 4ημερη εργασία εφαρμόζει η Admine
Πώς σχολιάζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας
![Αγορά εργασίας: Ποιος κλάδος ζητά… επειγόντως εργαζόμενους – Tα εμπόδια και ο ρόλος της AI](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/work-5382501_1280-600x361.jpg)
Ποιος κλάδος ζητά... επειγόντως εργαζόμενους - Tα εμπόδια και ο ρόλος της AI
Πρόθυμες για αυξήσεις αποδοχών δηλώνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις - Τι αποκαύπτει έρευνα της Randstad για τις προοπτικές στην αγορά εργασίας
![Τεχνητή νοημοσύνη: Οι εργαζόμενοι «αγκαλιάζουν» την αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_ai2-600x352.png)
Οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι για τις αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη - Οι ηγέτες;
Ενώ βρισκόμαστε στο τρίτο έτος της «μεγάλης παραίτησης» έρευνα της PwC δείχνει τις αλλαγές στάσης εργαζομένων και ηγετών απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη
![IWG: Η υβριδική εργασία βελτιώνει την ευεξία των εργαζομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/tilergasia-768x330-768x330-1-600x258.jpeg)
Η υβριδική εργασία βελτιώνει την ευεξία των εργαζομένων - Η έρευνα της IWG
Τέσσερις στους πέντε (80%) λένε ότι η ζωή τους έχει βελτιωθεί
![Εργασία: Τέσσερις στις δέκα εταιρείες δημοσιεύουν ψεύτικες αγγελίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/job-2860035_1280-600x400.jpg)
Γιατί 4 στις 10 εταιρείες δημοσιεύουν ψεύτικες αγγελίες για εργασία
Οι διευθυντές προσλήψεων δημοσιεύουν αγγελίες για εργασία ακόμα κι αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις