Οι αυξήσεις των επιτοκίων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας οδήγησαν πολλούς κατόχους αυτοκινήτων που τα απέκτησαν μέσω δανείων και πληρώνουν ακόμη δόσεις, να αναζητούν τρόπους για να επιστρέψουν κακήν κακώς την τετράτροχη περιουσία τους.

Σε ολόκληρη την Αμερική, το μερίδιο των δανειοληπτών αυτοκινήτων υψηλού κινδύνου που καθυστερούν τις πληρωμές κατά τουλάχιστον 60 ημέρες έφτασε στο 6,1% τον Σεπτέμβριο, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών δεκαετιών.

Ηλεκτροκίνηση και Euro 6/VI μπορεί να «σβήσουν» τις εκπομπές ρύπων έως το 2035

Ένας δημοφιλής κλάδος, πολλά προβλήματα

Αυτό δημιουργεί προβλήματα όχι τόσο για τις τράπεζες, όσο για τις πιστωτικές ενώσεις. Πρόκειται για μη κερδοσκοπικά συνεταιριστικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που ανήκουν στα μέλη τους. Οι πιστωτικές ενώσεις μπορούν να προσφέρουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες όπως οι εμπορικές τράπεζες, από λογαριασμούς ταμιευτηρίου, επιταγές, πιστωτικές κάρτες, πιστώσεις και τραπεζικές συναλλαγές μέσω διαδικτύου.

Άλλωστε, ένας στους τρεις Αμερικανούς που δανείστηκαν για να αγοράσουν αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, το έκαναν από έναν τέτοιο οργανισμό.

Ο κλάδος εξετάζει τώρα μια δική του κρίση ρευστότητας, καθώς οι επενδύσεις πιέζονται και οι ρυθμιστικές αρχές απαιτούν μεγαλύτερα αποθέματα ασφαλείας. Οι 4.700 πιστωτικές ενώσεις της Αμερικής παρέχουν στα μέλη τους γενναιόδωρα επιτόκια καταθέσεων και όρους δανεισμού και λειτουργούν σε μη κερδοσκοπική βάση – μια προσέγγιση που κέρδισε τους αποταμιευτές κατά την εποχή των χαμηλών επιτοκίων. Συνολικά, τώρα κατέχουν καταθέσεις αξίας άνω του 10% αυτών σε παραδοσιακές τράπεζες.

Ως απάντηση στις τρέχουσες δυσκολίες, οι πιστωτικές ενώσεις αναγκάστηκαν να διακόψουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και αύξησαν τα επιτόκια των καταθέσεων πιο αργά από τις τράπεζες. Κι όμως οι μέσες καταθέσεις στις πιστωτικές ενώσεις μειώθηκαν κατά 3,5% το επτάμηνο του 2023, μια ανεπιθύμητη έκβαση φυσικά σε έναν τομέα που γνώρισε σχεδόν συνεχή ανάπτυξη από τη δεκαετία του 1970.

Τα ανεξόφλητα δάνεια

Παρά την πιο αργή αύξηση των επιτοκίων των καταθέσεων, οι πιστωτικές ενώσεις επιδεικνύουν λιγότερη αυτοσυγκράτηση αλλού. Τα ανεξόφλητα δάνεια αυξήθηκαν κατά 12% το επτάμηνο του 2023 και η ανάπτυξη δεν επιβραδύνεται. Το ένα πέμπτο των συνδικαλιστικών αποταμιεύσεων είναι σε εταιρείες όπου τα δάνεια υπερβαίνουν τις καταθέσεις, που σημαίνει ότι χρειάζονται μεγαλύτερη ρευστότητα για να υπάρξει ασφάλεια.

Πράγματι, οι ρυθμιστικές αρχές παρακολουθούν τη ρευστότητα του κλάδου. Μόλις τέσσερα συνδικάτα υπέκυψαν κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους —σύμφωνα με τις πρόσφατες τάσεις— και συνολικά οι ισολογισμοί φαίνονται υγιείς. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες ανησυχητικές αλλαγές.

Τα μετρητά και τα ταμειακά ισοδύναμα έχουν μειωθεί στο μισό ως μερίδιο των περιουσιακών στοιχείων από το υψηλό που έφτασε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς τα συνδικάτα προσπάθησαν να καλύψουν τη ζήτηση δανείων. Αν και αντιμετωπίζουν επίσης υψηλότερα επιτόκια, οι συνεταιρισμοί αναλαμβάνουν και χρέη: ο δανεισμός τους ισοδυναμεί πλέον με το 6% των περιουσιακών στοιχείων, από 3,5% κατά μέσο όρο την τελευταία δεκαετία.

«Αυτή η επιλογή οδήγησε τις πιστωτικές ενώσεις να αναζητήσουν άλλες πηγές χρηματοδότησης, όπως η πώληση δανείων. Συνήθως συναλλάσσονται μεταξύ τους», σημειώνει ο Steve Rick της TruStage, μιας εταιρείας αμοιβαίας ασφάλισης. Αλλά είναι τέτοια η κατάσταση του κλάδου που λίγοι συνεταιρισμοί έχουν τα μετρητά για να αγοράσουν δάνεια άλλων.

Κατά συνέπεια αρκετοί στράφηκαν στην αγορά τίτλων που υποστηρίζονται από περιουσιακά στοιχεία, στην οποία μπορούν να ανταλλάξουν τα δάνεια αυτοκινήτου τους με μετρητά προκαταβολικά. Δυστυχώς, μπορούν να το κάνουν μόνο με ιδιαίτερα κακούς όρους.

Από το 2017, οι πιστωτικές ενώσεις έχουν συγκεντρώσει 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια από τέτοιες αγορές, με 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια να έχουν προέλθει τους τελευταίους έξι μήνες. Αυτό αντιπροσωπεύει μεγάλη αύξηση του κόστους και, κατά συνέπεια, σηματοδοτεί ότι υπάρχουν ελάχιστες πιθανότητες για καλύτερα επιτόκια καταθέσεων για τα μέλη τους τους επόμενους μήνες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Ρωσία: Πώς και γιατί το υπουργείο Ενέργειας θέλει τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών της χώρας
Διεθνή |

Ποιοι θέλουν τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών στη Ρωσία - Το σχέδιο και οι αντιδράσεις

Κυβερνητικοί αξιωματούχοι στον τομέα ενέργειας στη Ρωσία έχουν εκφράσει εδώ και καιρό δυσαρέσκεια για τον περιορισμένο έλεγχο του υπουργείου στις εταιρείες πετρελαίου