Με την έναρξη της πανδημίας μια λέξη επανήλθε στο διεθνές λεξιλόγιο των εφοδιαστικών αλυσίδων και της επιχειρηματικότητας: «nearshoring».
Η έννοια δηλώνει μια επιχειρηματική στρατηγική που στοχεύει στη μετατόπιση των παραγωγικών δραστηριοτήτων των εταιρειών πιο κοντά στις κύριες αγορές τους για να μειώσουν το κόστος μεταφοράς και να παραδίδουν τα προϊόντα τους πιο γρήγορα στους πελάτες. Τα δεδομένα όμως από τη ναυτιλία δείχνουν ότι η τάση αυτή μάλλον περισσότερο έμεινε στα λόγια και λιγότερο έγινε πράξη.
Διώρυγα Παναμά: «Ψαλίδι» κατά 50% στις διελεύσεις πλοίων – Η ξηρασία απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο
Οι εφοδιαστικές αλυσίδες
Είναι γεγονός ότι με την έναρξη της πανδημίας και τις διαταραχές που προκλήθηκαν στην εφοδιαστική αλυσίδα πολλές εταιρείες δήλωσαν πως σχεδιάζουν παραγωγικές επενδύσεις πιο κοντά στις χώρες που διαθέτουν τα προϊόντα τους.
Μέχρι στιγμής βέβαια δεν φαίνεται να κυριαρχεί αυτή η στρατηγική, αν και κάποιες πρώτες μετρήσεις δείχνουν μια σταδιακή μετατόπιση της παραγωγικής ικανότητας από την Κίνα.
Το παράδειγμα της Mattel
Το παράδειγμα της Mattel που τον Μάρτιο του 2022 ανακοίνωσε ότι επένδυσε 50 εκατ. δολάρια για να επεκτείνει ένα εργοστάσιο στο βόρειο μεξικανικό κρατίδιο Nuevo Leon είναι ενδεικτικό. Τώρα είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο της εταιρείας, αφήνοντας εκτός άλλες περιοχές στην Κίνα, το Βιετνάμ και τη Μαλαισία. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση του Μεξικού αναμένει ότι το nearshoring θα προσθέσει σύμφωνα με το Reuters έως και 1,2 ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη, η οποία αναμένεται να φτάσει το 3,5% φέτος.
Άλλες αγορές
Η μείωση ως έναν βαθμό του ρόλου της Κίνας ως του παγκοσμίου εργοστασίου μπορεί να οφείλεται όμως και σε πιο ειδικούς λόγους, όπως το αυξανόμενο κόστος παραγωγής στην αχανή αυτή χώρα, οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί κατά τη διάρκεια της πανδημίας ή η επιβολή δασμών των ΗΠΑ στις εξαγωγές της και η μειωμένη νομική προστασία των επιχειρήσεων.
Αλλωστε, σύμφωνα με στοιχεία του οίκου αναλύσεων Drewry Maritime Research, ενώ η Κίνα χάνει μερίδιο αγοράς στις εξαγωγές προς την αγορά των ΗΠΑ, λόγω και του εμπορικού πολέμου μεταξύ των δύο χωρών, την άλλη στιγμή τo Βιετνάμ έχει αυξήσει το μερίδιό του στις εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων προς τις ΗΠΑ από 7,8% το 2018 σε 13% τους πρώτους πέντε μήνες του 2023. Η Κορέα, η Μαλαισία και η Ταϊλάνδη έχουν επίσης επωφεληθεί, σημειώνει η Drewry.
Παράλληλα ένα report της Sea-Intelligence εκτιμά ότι τα δεδομένα δεν υποστηρίζουν μια τάση ενίσχυσης του neashoring.
Παρενέργειες
Μια παρενέργεια του nearshoring θα ήταν η σμίκρυνση των αλυσίδων εφοδιασμού, καθώς μέρος της παραγωγής θα μετακινούνταν πιο κοντά στους τελικούς καταναλωτές, αλλά όχι τόσο κοντά ώστε να εξαλειφθεί πλήρως η ανάγκη για μεταφορές με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αυτή η τάση θα έπρεπε επομένως να καταγραφεί ως μια μείωση των μέσων αποστάσεων πλεύσης των πλοίων. Τα στοιχεία όμως της Intelligence δείχνουν ότι δεν υπάρχει κάποια μεγάλη αλλαγή.
Για τη Βόρεια Αμερική, σύμφωνα με τον Alan Murphy, CEO της Sea-Intelligence, η απόσταση πλεύσης έχει αυξηθεί σε σύγκριση με την προ πανδημίας περίοδο. Για τις εισαγωγές στην Ευρώπη, αν και παρατηρείται μια οριακή μείωση στις αρχές της περιόδου της πανδημίας, αυτή έχει αντιστραφεί και θα ήταν ορθότερο να συμπεράνουμε ότι κατά το τελευταίο έτος υπήρξε σταδιακή αύξηση της απόστασης απόπλου για τα φορτία που έρχονται στην Ευρώπη.
Ο όγκος εμπορευματοκιβωτίων
Επιπλέον, κατά την ανάλυση των στοιχείων για τον όγκο του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων από το Container Trade Statistics, διαπιστώνουμε, λέει ο Alan Murphy, ότι ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων εντός της Ευρώπης, ως ποσοστό των συνολικών ευρωπαϊκών εισαγωγών εμπορευματοκιβωτίων, μειώνεται σταδιακά από την κορύφωση της πανδημίας. Ενώ μόνο ένα μικρό ποσοστό των φορτίων εντός της Βόρειας Αμερικής μετακινείται με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι όγκοι των εντός της Βόρειας Αμερικής μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων, ως ποσοστό των συνολικών εισαγωγών εμπορευματοκιβωτίων της Βόρειας Αμερικής, έχουν μειωθεί σχεδόν στο μισό από τα προ της πανδημίας χρόνια, από 1,2% κατά μέσο όρο το 2019 σε 0,6% από την αρχή του 2023 μέχρι σήμερα. Συμπερασματικά, τα διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν τους όγκους των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων δεν υποστηρίζουν την έννοια μιας αυξανόμενης τάσης του nearshoring.
ΠΗΓΗ: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς