
«Μεγάλο μέρος των ακτών ολόκληρης της χώρας, έτσι όπως τις ξέρουμε, σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει». Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ. εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής που επιδειώνει το φαινόμενο της διάβρωσης των ακτών που μας απασχολεί ήδη εδώ και 30 χρόνια.
Γιατί οι παραλίες που ξέρουμε δεν θα υπάρχουν το 2050
Οι επιστήμονες περιμένουν πως μέσα στις επόμενες δεκαετίες το πρόβλημα της διάβρωσης θα επιδεινωθεί και το πλάτος των παραλιών θα μειωθεί. Τα προβλήματα που θα προκύψουν θα έχουν άμεσο αντίκτυπο την τουριστική ανάπτυξη της χώρας, αλλά και προβλήματα με τις πλημμύρες, καθώς στο πιο αισιόδοξο σενάριο θα υπάρξει αύξηση της στάθμης της θάλασσας 30 εκατοστά μέσα στα επόμενα 30 χρόνια, δηλαδή ως το 2050.
Η διάβρωση των ακτών και οι επιπτώσεις στις υποδομές
Η διάβρωση των ακτών είναι ουσιαστικά η μη αναστρέψιμη οπισθοχώρηση της ακτογραμμής. Οφείλεται σε παράκτιες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις (π.χ. λιμενικά έργα, οικιστική δόμηση ή και ανάπτυξη αργοτικής γης) που εμποδίζουν την άμμο από το να επεκταθεί στην ενδοχώρα, να πλησιάσει δηλαδή τις ακτές για να δημιουργηθούν οι νέες παραλίες, ως ο φυσικός τρόπος δημιουργίας των παραλιών.
Σε αυτή τη νέα καtάσταση, οι κυματισμοί που θα είναι πλέον πιο κοντά στα κτίρια θα καταστρέφουν τους τοίχους και έτσι θα προκαλούνται οι λεγόμενες αστοχίες σε έργα και υποδομές με πιθανή κατάρρευσή τους.
Οι παραλίες της Κρήτης που κινδυνεύουν
Σύμφωνα με τον Θεοφάνη Καραμπά, καθηγητή Παράκτιας Μηχανικής και Τεχνικών Προστασίας Ακτών, -αναφερόμενος στις ακτέςτης Κρήτης- μια από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι η αύξηση της στάθμης της θάλασσας και παράλληλα η αύξηση του ύψους των κυματισμών που συνεπάγεται μεγαλύτερη διαβρωτική ικανότητα. Επομένως τα προβλήματα που υπάρχουν ήδη σε πολλά σημεία, κυρίως στα Χανιά, στην Κίσαμο, στον Τσούτσουρο, στη Σητεία, στο Ρέθυμνο, αναμένεται τα επόμενα χρόνια να επιδεινωθούν και να οδηγήσουν σε μείωση του πλάτους των παραλιών.
Ειδικά οι παραλίες με μικρό πλάτος, όπως στον Πλατανιά και στην Κίσαμο της Κρήτης, θα καταστραφούν όταν θα φουσκώσει η θάλασσα μισό μέτρο, εκτίμησε ο καθηγητής.
Όπως είπε ο κ. Καραμπάς το φαινόμενο αυτό δεν θα έχει επίπτωση μόνο στην τουριστική ανάπτυξη αλλά και στις πλημμύρες από τα κύματα και την ανύψωση της θάλασσας. Η θάλασσα όπως είπε ήδη φούσκωσε 10 εκατοστά τα τελευταία 30 χρόνια και αναμένεται να φουσκώσει επιπλέον 10 εκατοστά τα επόμενα 20 χρόνια, τονίζοντας ότι αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο καθώς υπάρχουν και δυσμενείς εκτιμήσεις που σημαίνει ότι μεγάλο μέρος των ακτών έτσι όπως τις ξέρουμε σε 20-30 χρόνια δεν θα υπάρχει, θα είναι πολύ μειωμένες ή και εξαφανισμένες σε κάποιες περιπτώσεις.
Οι λύσεις του προβλήματος
Ο κ. Καραμπάς ανέφερε ότι υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης της διάβρωσης των ακτών, με την κατασκευή παράκτιων έργων παράλληλων στην ακτή ώστε να μειωθεί η δράση του κυματισμού και με την τεχνητή αναπλήρωση, δηλαδή τη μεταφορά άμμου από τα βαθύτερα νερά προς τα έξω ώστε να σχηματιστεί παραλία και στις περιπτώσεις που η παραλία είναι 2-3 μέτρα, να γίνει 20-30 μέτρα.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν στο πλαίσιο ημερίδας για την παράκτια και θαλάσσια ρύπανση που πραγματοποιήθηκε στο ΚΑΜ, από τον ΟΑΚ ΑΕ στο πλαίσιο του Διαπεριφερειακού Σχεδίου Συνεργασίας «Θαλάσσιο Περιβάλλον, Παράκτιες Απειλές και Αλιεία», CLLD/LEADER Αλιείας.
Πηγή: In.gr


Latest News

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X

Ανοίγει το «παιχνίδι» με τις μπαταρίες στα φωτοβολταϊκά
Σε φάση εκκίνησης η πλατφόρμα υποδοχής αιτήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Εξετάζεται παράταση πέραν της 30ης Απριλίου λόγω των καθυστερήσεων.

Πλήγμα στον κλάδο της πράσινης ενέργειας από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ αποτελούν γροθιά στην πράσινη βιομηχανία που ήδη υποφέρει από την ανάκαμψη των ορυκτών καυσίμων