«Μεγάλο μέρος των ακτών ολόκληρης της χώρας, έτσι όπως τις ξέρουμε, σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει». Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ. εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής που επιδειώνει το φαινόμενο της διάβρωσης των ακτών που μας απασχολεί ήδη εδώ και 30 χρόνια.
Γιατί οι παραλίες που ξέρουμε δεν θα υπάρχουν το 2050
Οι επιστήμονες περιμένουν πως μέσα στις επόμενες δεκαετίες το πρόβλημα της διάβρωσης θα επιδεινωθεί και το πλάτος των παραλιών θα μειωθεί. Τα προβλήματα που θα προκύψουν θα έχουν άμεσο αντίκτυπο την τουριστική ανάπτυξη της χώρας, αλλά και προβλήματα με τις πλημμύρες, καθώς στο πιο αισιόδοξο σενάριο θα υπάρξει αύξηση της στάθμης της θάλασσας 30 εκατοστά μέσα στα επόμενα 30 χρόνια, δηλαδή ως το 2050.
Η διάβρωση των ακτών και οι επιπτώσεις στις υποδομές
Η διάβρωση των ακτών είναι ουσιαστικά η μη αναστρέψιμη οπισθοχώρηση της ακτογραμμής. Οφείλεται σε παράκτιες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις (π.χ. λιμενικά έργα, οικιστική δόμηση ή και ανάπτυξη αργοτικής γης) που εμποδίζουν την άμμο από το να επεκταθεί στην ενδοχώρα, να πλησιάσει δηλαδή τις ακτές για να δημιουργηθούν οι νέες παραλίες, ως ο φυσικός τρόπος δημιουργίας των παραλιών.
Σε αυτή τη νέα καtάσταση, οι κυματισμοί που θα είναι πλέον πιο κοντά στα κτίρια θα καταστρέφουν τους τοίχους και έτσι θα προκαλούνται οι λεγόμενες αστοχίες σε έργα και υποδομές με πιθανή κατάρρευσή τους.
Οι παραλίες της Κρήτης που κινδυνεύουν
Σύμφωνα με τον Θεοφάνη Καραμπά, καθηγητή Παράκτιας Μηχανικής και Τεχνικών Προστασίας Ακτών, -αναφερόμενος στις ακτέςτης Κρήτης- μια από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι η αύξηση της στάθμης της θάλασσας και παράλληλα η αύξηση του ύψους των κυματισμών που συνεπάγεται μεγαλύτερη διαβρωτική ικανότητα. Επομένως τα προβλήματα που υπάρχουν ήδη σε πολλά σημεία, κυρίως στα Χανιά, στην Κίσαμο, στον Τσούτσουρο, στη Σητεία, στο Ρέθυμνο, αναμένεται τα επόμενα χρόνια να επιδεινωθούν και να οδηγήσουν σε μείωση του πλάτους των παραλιών.
Ειδικά οι παραλίες με μικρό πλάτος, όπως στον Πλατανιά και στην Κίσαμο της Κρήτης, θα καταστραφούν όταν θα φουσκώσει η θάλασσα μισό μέτρο, εκτίμησε ο καθηγητής.
Όπως είπε ο κ. Καραμπάς το φαινόμενο αυτό δεν θα έχει επίπτωση μόνο στην τουριστική ανάπτυξη αλλά και στις πλημμύρες από τα κύματα και την ανύψωση της θάλασσας. Η θάλασσα όπως είπε ήδη φούσκωσε 10 εκατοστά τα τελευταία 30 χρόνια και αναμένεται να φουσκώσει επιπλέον 10 εκατοστά τα επόμενα 20 χρόνια, τονίζοντας ότι αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο καθώς υπάρχουν και δυσμενείς εκτιμήσεις που σημαίνει ότι μεγάλο μέρος των ακτών έτσι όπως τις ξέρουμε σε 20-30 χρόνια δεν θα υπάρχει, θα είναι πολύ μειωμένες ή και εξαφανισμένες σε κάποιες περιπτώσεις.
Οι λύσεις του προβλήματος
Ο κ. Καραμπάς ανέφερε ότι υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης της διάβρωσης των ακτών, με την κατασκευή παράκτιων έργων παράλληλων στην ακτή ώστε να μειωθεί η δράση του κυματισμού και με την τεχνητή αναπλήρωση, δηλαδή τη μεταφορά άμμου από τα βαθύτερα νερά προς τα έξω ώστε να σχηματιστεί παραλία και στις περιπτώσεις που η παραλία είναι 2-3 μέτρα, να γίνει 20-30 μέτρα.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν στο πλαίσιο ημερίδας για την παράκτια και θαλάσσια ρύπανση που πραγματοποιήθηκε στο ΚΑΜ, από τον ΟΑΚ ΑΕ στο πλαίσιο του Διαπεριφερειακού Σχεδίου Συνεργασίας «Θαλάσσιο Περιβάλλον, Παράκτιες Απειλές και Αλιεία», CLLD/LEADER Αλιείας.
Πηγή: In.gr
Latest News
COP29: Διάχυτη η απογοήτευση μετά τη διάσκεψη – «Καμία χώρα δεν πήρε αυτά που ήθελε»
Προβληματισμός επικρατεί μετά την ολοκλήρωση της διάσκεψης για το κλίμα COP29 που φιλεξονήθηκε στο Αζερμπαϊτζάν
Τι είπε η φον ντερ Λάιεν για τη συμφωνία στην COP29
Η απόφαση της COP29 «Θα οδηγήσει σε επενδύσεις στην καθαρή μετάβαση, μειώνοντας τις εκπομπές» είπε η πρόεδρος της Κομισιόν
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι γεμάτη εμπόδια
Ένα γαλλικό σχέδιο δείχνει ζήτηση στη σωστή τιμή, αλλά τα προβλήματα αντίληψης και οι υποδομές εμποδίζουν την υιοθέτηση
COP29: «Πληρώστε ή βγάλτε τον σκασμό» λένε ακτιβιστές
Διαδηλωτές σε αίθουσα συνεδρίασης της COP29 ζητούν από τις πλουσιότερες χώρες να καταβάλουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ποιος θα πληρώσει για την κλιματική αλλαγή; Σκληρές κόντρες στην COP29
Σκληρό πόκερ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών στη σύνοδο για το κλίμα
Η Coca-Cola αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Σε ποια χώρα παρήγγειλε EV
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο το Net Zero με ορόσημο το 2040
Εκατομμύρια περιβαλλοντικοί πρόσφυγες το 2023 - Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή έχει οδηγήσει στην αύξηση κατά 51% τα τελευταία πέντε χρόνια στον αριθμό των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων
Το πιο μεγάλο, καυτό καλοκαίρι στην Ελλάδα - Τι συνέβη στις θάλασσες το 2024
Αρνητικά νέα φέρνει έρευνα τριών ελληνικών πανεπιστημίων για τις θερμοκρασίες που «έπιασαν» οι θάλασσες το 2024 στην Ελλάδα