Πολύ σκληρή για να «πεθάνει» αποδεικνύεται η ακρίβεια στα τρόφιμα και στα βασικά καταναλωτικά είδη καθημερινής ανάγκης, όπως καθαριστικά, απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής, ενώ την ίδια ώρα φαίνεται ότι τα «καρτελάκια» των μειώσεων μπήκαν σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων που τον Οκτώβριο ανατιμήθηκαν για να μειωθεί η τιμή σε κάποιους κωδικούς τον Νοέμβριο.
Από τα 60 ερευνώμενα αγαθά που περιέχει το «καλάθι» της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» μόνο στα 14 σημειώθηκαν μειώσεις τιμών, χωρίς όμως να κάνουν τη διαφορά. Κι αυτό γιατί συνολικά ο πληθωρισμός των τροφίμων κινήθηκε ανοδικά από μήνα σε μήνα με αύξηση 1,7%, «τρέχοντας» τον Οκτώβριο με σχεδόν διψήφιο ποσοστό αύξησης στο 9,9% από 9,4% στον Σεπτέμβριο.
Καρτελάκια: Οι «χρήσιμες» στρεβλώσεις της αγοράς
Στα τρόφιμα, οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στις ανατιμήσεις και του Οκτωβρίου σε σχέση με το Σεπτέμβριο παρέμειναν οι κατηγορίες: ελαιόλαδο και φρούτα και ακολούθησαν το κακάο και η σοκολάτα σε σκόνη, το γάλα, οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, τα αυγά η μαργαρίνη και τα τυριά.
Χαώδεις διαφορές
Ενώ οι μηνιαίες αυξήσεις στα αγαθά των τροφίμων και των ποτών έφτασαν έως 14,05% (σ.σ. στο ελαιόλαδο), οι μειώσεις ήταν 7 φορές χαμηλότερες ποσοστιαία, καθώς στην καλύτερη περίπτωση έφτασαν στο 1,85% (στα πατατάκια), ξεκινώντας από 0,07% στο γιαούρτι και 0,08% στα ζυμαρικά.
Πιο αναλυτικά, εκτός από το ελαιόλαδο και τα φρέσκα φρούτα (8,05%), οι τιμές από μήνα σε μήνα αυξήθηκαν στο φρέσκο γάλα (4,78%), στα αυγά (4,11%), στα τυριά (2,31%), στα παρασκευάσματα με βάση τα ψάρια και τα θαλασσινά (5,38%), στη μαργαρίνη και σε άλλα φυτικά λίπη (2,47%), στον καφέ (1,9%), στα αναψυκτικά (1,74%) και στους χυμούς φρούτων (1,6%).
Τα «καρτελάκια»
Για όλες τις παραπάνω κατηγορίες – εξαιρούνται το ελαιόλαδο και τα φρούτα – οι καταναλωτές είδαν πριν μερικές μέρες τα πρώτα «καρτελάκια» μειώσεων τιμών, με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση του φρέσκου γάλακτος.
Να σημειωθεί ωστόσο ότι για να μπει το «καρτελάκι» σε κάποιο προϊόν απαραίτητη προϋπόθεση είναι η μείωση τουλάχιστον 5% και κατ’ ελάχιστον για ένα εξάμηνο.
Όσον αφορά τα προϊόντα που συμμετέχουν στη «μόνιμη μείωση τιμής», σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, έχουν ξεπεράσει τα 740 προϊόντα από 63 εταιρείες και σε 50 διαφορετικές κατηγορίες.
«Στόχος μας να προσεγγίσουμε τα 1.000 διαφορετικά προϊόντα. Παρακινούμε τους καταναλωτές να αξιοποιούν το καλάθι του νοικοκυριού και την πρωτοβουλία μόνιμης μείωσης τιμής, γιατί τονώνει τον ανταγωνισμό και οδηγεί προς τα κάτω τις τιμές», υπογράμμισε ο υπουργός.
Τα αποτελέσματα του μέτρου θα αρχίσουν να φαίνονται από τον επόμενο μήνα και το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης είναι μπορέσουν να ανατρέψουν τα «σκληρά» νούμερα της ΕΛΣΤΑΤ, καθώς οι νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα τον Οκτώβριο ανέκοψαν την πτωτική πορεία του δείκτη τιμών καταναλωτή. Τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε σε 3,4% από 1,6% τον Σεπτέμβριο.
Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές στα καθαριστικά και στα είδη προσωπικής υγιεινής
Δεν είναι όμως μόνο τα τρόφιμα και τα ποτά που κατέγραψαν ανατιμήσεις τον Οκτώβριο για να μπουν ορισμένα αυτόν τον μήνα στο μέτρο της «μόνιμης μείωσης τιμής». Το ίδιο συνέβη και για τα βασικά καταναλωτικά είδη καθημερινής ανάγκης.
Έτσι λοιπόν, στα είδη καθαρισμού και συντήρησης σπιτιού, όπως χλωρίνη, απορρυπαντικά για το πλύσιμο των ρούχων (στο χέρι και στο πλυντήριο), απορρυπαντικά για πιάτα (στο χέρι και στο πλυντήριο), μαλακτικό ρούχων, υγρό καθαριστικό τζαμιών, καθαριστικό τουαλέτας κ.λπ., καθώς και στα άλλα είδη οικιακής χρήσης, π.χ. χαρτί κουζίνας, χαρτοπετσέτες, αλουμινόχαρτο, σακούλες σκουπιδιών κ.ά., οι τιμές σε μηνιαία βάση, δηλαδή συγκρίνοντας τις τιμές του Οκτωβρίου με εκείνες του Σεπτεμβρίου, αυξήθηκαν 1,13% και 1,4% αντίστοιχα.
Ετησίως, ήτοι σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2022, οι τιμές των ειδών καθαρισμού και συντήρησης σπιτιού είναι υψηλότερες κατά 4,64%, ενώ στα άλλα είδη οικιακής χρήσης οι τιμές παραμένουν σταθερές.
Στα είδη προσωπικής υγιεινής (χαρτί υγείας, παιδικές πάνες, σερβιέτες, οδοντόκρεμα, σαπούνια, σαμπουάν, αφρός ξυρίσματος, αφρόλουτρο κ.ά.) μέσα σε ένα μήνα, από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Οκτώβριο, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 1,5%, ενώ συγκριτικά με τον πέρσι είναι αυξημένες κατά 3,2%.
Latest News
Οι νέοι κανόνες για τα ύψη κτιρίων - Η απόφαση
Κεκλεισμένων των θυρών ξεκίνησαν οι συζητήσεις για τη συνταγματικότητα του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού n «Κλειδί» η ημερομηνία ισχύος
Ποιους τομείς επιλέγουν στην Ελλάδα οι ξένες εταιρείες
Μόλις το 0,6% του συνολικού αριθμού των επιχειρήσεων όλων των κλάδων που δραστηριοποιούνται στη χώρα είναι συνδεδεμένο με ξένες επιχειρήσεις
Αντίστροφη μέτρηση για αιτήσεις και πληρωμές για το επίδομα θέρμανσης
Ποιοι και πότε θα λάβουν το επίδομα θέρμανσης – Ποια νοικοκυριά κερδίζουν μεγαλύτερη ενίσχυση - Τι αλλάζει σε ποσά και κριτήρια – Θέμα ημερών η ΚΥΑ με όλες τις λεπτομέρειες
Νοικοκυριά σε απόγνωση - Τι προβλέπουν για τον επόμενο 1 χρόνο [γραφήματα]
Το 65% των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο για την ακρίβεια με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό - Το 66% «μόλις τα βγάζει πέρα»
Ποια κτίρια δεν κινδυνεύουν από το «μπόνους» και την εκτός σχεδίου δόμηση
Ο υφυπουρός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς μίλησε για μεταβατική διέξοδο στο πρόβλημα που προκαλούν οι αποφάσεις του ΣτΕ, ενώ ο γ.γ. Ευθύμιος Μπακογιάννης τόνισε ότι δεν επηρεάζονται οι εκδοθείσες οικοδομικές άδειες
Πρόστιμα 226 χιλ. ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ στη Ρόδο για προϊόντα-απομιμήσεις
Τα στελέχη της Διυπηρεασιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), του Υπουργείου Ανάπτυξης κατέστρεψαν 29.059 τεμάχια απομιμητικών προϊόντων και προχώρησαν σε δυο προσαγωγές για πλαστογραφία
Λιγότερο αισιόδοξοι οι σύμβουλοι μάνατζμεντ για την ελληνική οικονομία [πίνακες]
Τι δείχνει το βαρόμετρο του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) για το β’ τρίμηνο του 2024
Πράσινες δεξιότητες για μισθωτούς ιδιωτικού τομέα - Ξεκινά η επιλογή προγραμμάτων
Το πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης αφορά συνολικά 75.000 εργαζόμενους
Citigroup: Η Ελλάδα το ισχυρότερο «γύρισμα» από την πανδημία [πίνακες]
Ανθεκτική «βλέπει» την παγκόσμια οικονομία η Citigroup - Οι εκλογές και τα περιθώρια των αγορών
Θεοδωρικάκος σε σούπερ μάρκετ: Ρίξτε τις τιμές και σε άλλα προϊόντα
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της ένωσης σούπερ μάρκετ, μετά από αίτημά τους