Παγκόσμιες επιπτώσεις αναμένεται να έχει η συμφωνία στην οποία στοχεύει να καταλήξει Ευρωπαϊκή Ένωση, αναφορικά με τον περιορισμό των εκπομπών μεθανίου.
Διαπραγματευτές από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη, προσέρχονται σήμερα Τρίτη σε έναν ακόμα γύρο -πιθανότατα τον τελευταίο- προκειμένου να καθορίσουν τη μορφή των κανόνων για τον περιορισμό του μεθανίου που διαρρέει στην ατμόσφαιρα από τον ενεργειακό τομέα. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί συμφωνία πριν από τη σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP28 στο Ντουμπάι αργότερα αυτόν τον μήνα.
Δορυφόροι εντόπισαν διαρροές μεθανίου σε βρετανικές εγκαταστάσεις
Έλεγχοι για διαρροές μεθανίου
Οι κανόνες θα απαιτήσουν από τις ενεργειακές εταιρείες να επιθεωρούν τακτικά υποδομές όπως αγωγούς και πετρελαιοπηγές για να αναζητούν μεθάνιο – ένα αέριο που είναι 80 φορές πιο ισχυρό από το CO2 σε χρονικό διάστημα 20 ετών – που διαφεύγει στην ατμόσφαιρα. Παραμένουν οι διαφορές σχετικά με το πόσο μεγάλη πρέπει να είναι μια διαρροή για να απαιτηθεί επισκευή, ενώ ορισμένα κράτη της ΕΕ ανησυχούν για τις επιπτώσεις στην ενεργειακή ασφάλεια.
Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg, η εφαρμογή των κανόνων στις εισαγωγές την επόμενη δεκαετία θα ήταν ένα βήμα πέρα από τους κανονισμούς σε χώρες όπως ο Καναδάς και η Νιγηρία. Αυτό θα μπορούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο στο κλίμα, επειδή το μπλοκ των 27 εθνών βασίζεται σε ξένες προμήθειες για πάνω από το 90% του πετρελαίου και του φυσικού αερίου του.
«Σας παρακολουθούμε», είπε η Jutta Paulus, η βουλευτής των Πρασίνων που είναι ο επικεφαλής διαπραγματευτής του κοινοβουλίου, σε ένα μήνυμα προς τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων εκτός του μπλοκ. «Θέλουμε να κάνουμε κάτι που έχει πραγματικά νόημα για το κλίμα».
Φιλόδοξα σχέδια
Σύμφωνα με την Task Force Clean Air, εάν η ΕΕ εφαρμόσει το ίδιο επίπεδο περιορισμών στις εισαγωγές όπως κάνει για τις εγχώριες προμήθειες ορυκτών καυσίμων, τότε οι παγκόσμιες εκπομπές μεθανίου στον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου θα μπορούσαν να μειωθούν κατά τουλάχιστον 30%.
Ωστόσο, τα κράτη μέλη της ΕΕ ανησυχούν για τον πιθανό αντίκτυπο στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού του μπλοκ σε μια περίοδο που χάνεται η εξάρτησή του από τις ρωσικές εισαγωγές ορυκτών καυσίμων.
Σύμφωνα με έγγραφο που αποκαλύπει το Bloomberg News, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άρχισε σταδιακά να θεσπίζει κανόνες έτσι ώστε οι εισαγωγές να φτάσουν σε ένα «ορισμένο επίπεδο απόδοσης έντασης μεθανίου» μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η ΕΕ βασίζεται στη Νορβηγία για περίπου το 44% του φυσικού αερίου της μέσω αγωγών και στις ΗΠΑ για σχεδόν το ήμισυ του υγροποιημένου φυσικού αερίου της.
Οι εκπομπές μεθανίου από το αέριο μέσω αγωγών τείνουν να είναι υψηλότερες από ό,τι για το LNG, κυρίως λόγω των δραστηριοτήτων στις χώρες παραγωγής, σύμφωνα με την Berkley Research Group.
Το εξωτερικό «αποτύπωμα» μεθανίου
«Ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου στον κόσμο, η ΕΕ δεν μπορεί πλέον να αναθέσει σε εξωτερικούς συνεργάτες τη ρύπανση ενώ διεκδικεί ηγετική θέση στο κλίμα», δήλωσε η Flavia Sollazzo, ανώτερη διευθύντρια της EU Energy Transition στο Environmental Defense Fund Europe. «Το εξωτερικό «αποτύπωμα μεθανίου» του μπλοκ είναι έως και 8 φορές υψηλότερο από τις εγχώριες εκπομπές του».
Οι επιστήμονες που χρησιμοποιούν δορυφορικές παρατηρήσεις έχουν διαπιστώσει με συνέπεια ότι οι φορείς εκμετάλλευσης και οι κυβερνήσεις αναφέρουν σημαντικά τις επιπτώσεις των ορυκτών καυσίμων στο κλίμα. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Communications τον Αύγουστο διαπίστωσε ότι οι παρατηρούμενες εκλύσεις μεθανίου από τις παγκόσμιες επιχειρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι 30% υψηλότερες από τις εκτιμήσεις που παρέχονται από χώρες στα Ηνωμένα Έθνη.
Η βιομηχανία εν τω μεταξύ ασκεί πιέσεις ενάντια σε αυστηρότερους κανόνες. Τα όρια ανίχνευσης διαρροών και επισκευής που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ισοδυναμούν με ένα κλάσμα των εκπομπών μεθανίου μιας γαλακτοπαραγωγικής αγελάδας, ενώ άλλα μέτρα όπως ο ποσοτικός προσδιορισμός των εκπομπών από υποθαλάσσια πηγάδια δεν είναι εφικτά, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Παραγωγών Πετρελαίου & Αερίου.
«Ο κανονισμός της ΕΕ για το μεθάνιο κινδυνεύει να είναι αδύνατο να εφαρμοστεί από την ευρωπαϊκή βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω ορισμένων απαιτήσεων που δεν συνδέονται με την πραγματικότητα», δήλωσε ο Nareg Terzian, επικεφαλής στρατηγικής και επικοινωνίας στον όμιλο. «Ορισμένες απαιτήσεις βασίζονται σε τεχνολογίες που δεν υπάρχουν. Άλλα είναι εντελώς δυσανάλογα».
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες