Ο άνθρακας έχει ακόμη μέλλον ως ενεργειακό καύσιμο και η κατανάλωσή του θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια με τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου να επωφελούνται από την τάση αυτή, εκτιμούν οι αναλυτές.
Οσο και να το «ξορκίζουν» οι ανεπτυγμένες χώρες της ΕΕ και της Βόρειας Αμερικής και να επιδιώκουν τη συνεχή μείωση της κατανάλωσής του στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης δεν συμβαίνει το ίδιο με τον υπόλοιπο πλανήτη με οδηγούς την Κίνα και την Ινδία. Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες σκοπεύουν να τον αξιοποιήσουν περαιτέρω, παρά τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με στόχο να καλύψουν τις συνεχώς διογκούμενες ενεργειακές τους ανάγκες, που δεν αντιμετωπίζονται προσώρας από τις ΑΠΕ.
Χύδην ξηρό φορτίο: Ινδία, Βραζιλία και Δυτική Αφρική στηρίζουν την αγορά
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από πρόσφατο διεθνές συνέδριο στη Μαδρίτη στο οποίο οι συμμετέχοντες μάλλον διαφώνησαν με την άποψη εκπροσώπου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας ότι η κατανάλωσή του θα φτάσει στο peak το 2030 και σημείωσαν ότι «η κορύφωση δεν φαίνεται ακόμη».
Δύο ταχύτητες
Στην αγορά του άνθρακα έχουμε δύο ταχύτητες, σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, που συμμετείχε στο συνέδριο ως ομιλητής. Η μία ταχύτητα αποτελείται από τις χώρες του δυτικού κόσμου, με την Αμερική και την Ευρώπη να συνεχίζουν φέτος τον δρόμο προς την απανθρακοποίηση, και η άλλη ταχύτητα από χώρες της Ασίας, με τους δύο μεγαλύτερους εισαγωγείς άνθρακα, την Κίνα και την Ινδία, να συνεχίζουν τις εισαγωγές τους, καταγράφοντας μάλιστα φέτος ρεκόρ. Βλέπουμε, συνεχίζει, ότι, παρ’ όλο που τόσο η Κίνα όσο και η Ινδία βρίσκονται στον δρόμο προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και παρ’ όλο που το μερίδιο του άνθρακα στο energy mix μειώνεται, η καθαρή ποσότητα εισαγωγών άνθρακα αυξάνεται λόγω των αυξημένων ενεργειακών αναγκών. Αυτό φυσικά είναι θετικό για την αγορά των ναύλων των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με μεγάλες εισαγωγές να πραγματοποιούνται από την Ινδονησία, τη Ρωσία και την Αυστραλία. Οσον αφορά την Ευρώπη, παρατηρείται μια μείωση εισαγωγών άνθρακα με αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά των ναύλων, κάτι που αποτυπώνεται και στον όγκο φορτίων από τη Νότια Αφρική, η οποία πρωτοστάτησε στις εξαγωγές προς την Ευρώπη το 2021-2022, όταν και η Ευρώπη βρέθηκε αντιμέτωπη με την ενεργειακή κρίση. Ομως τώρα βλέπουμε τη Νότια Αφρική να έχει στραφεί στον βασικό της εταίρο, την Ινδία.
Πρέπει να προσθέσουμε ότι η ζήτηση άνθρακα παραμένει υψηλή και αναμένεται να συνεχίσει έτσι στο μέλλον, δεδομένου ότι οι ενεργειακές ανάγκες στην Ασία αυξάνονται. Η απεξάρτηση από τον άνθρακα θα καθυστερήσει να επέλθει, με τα bulk carriers να συνεχίζουν να επωφελούνται από αυτή την κατάσταση, τονίζει ο Γ. Παργανάς.
Ζήτηση
Στο ίδιο συνέδριο ο Rodrigo Echeverri, επικεφαλής έρευνας στη Noble Resources, σημείωσε σύμφωνα με τον διεθνή ναυτιλιακό Τύπο ότι η ισχυρή ανάπτυξη του δείκτη προμηθειών σε όλη την Ασία, ειδικά στην Ινδία και την Κίνα, δείχνει ότι η ζήτηση άνθρακα θα παραμείνει ισχυρή. Επεσήμανε την «ταχέως αυξανόμενη» ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα, η οποία έχει αυξηθεί περισσότερο από 7% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής το 2023. Μια ετήσια αύξηση 7% για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι δυνατή λόγω της ηλεκτροκίνησης, δήλωσε ο Echeverri, επισημαίνοντας ιδιαίτερα την ταχεία ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα.
Επίσης ένας ακόμη παράγοντας που συντελεί στη θετική εικόνα για τα Bulkers είναι ο περιορισμένος στόλος.
Τον Νοέμβριο του 2023, το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του συνολικού στόλου είναι μόλις 8,1%, παραμένοντας ένα από τα χαμηλότερα στην ιστορία. Αυτό υποδηλώνει ελάχιστη αύξηση του στόλου τα επόμενα δύο έως τρία χρόνια.
Τέλος, να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν κατά 20% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του τρίτου τριμήνου του 2023, ενώ οι τιμές των χρονοναυλώσεων σημείωσαν επίσης αύξηση 10% λόγω της αυξημένης ζήτησης για άνθρακα κατά κύριο λόγο.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»