
Ο άνθρακας έχει ακόμη μέλλον ως ενεργειακό καύσιμο και η κατανάλωσή του θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια με τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου να επωφελούνται από την τάση αυτή, εκτιμούν οι αναλυτές.
Οσο και να το «ξορκίζουν» οι ανεπτυγμένες χώρες της ΕΕ και της Βόρειας Αμερικής και να επιδιώκουν τη συνεχή μείωση της κατανάλωσής του στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης δεν συμβαίνει το ίδιο με τον υπόλοιπο πλανήτη με οδηγούς την Κίνα και την Ινδία. Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες σκοπεύουν να τον αξιοποιήσουν περαιτέρω, παρά τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με στόχο να καλύψουν τις συνεχώς διογκούμενες ενεργειακές τους ανάγκες, που δεν αντιμετωπίζονται προσώρας από τις ΑΠΕ.
Χύδην ξηρό φορτίο: Ινδία, Βραζιλία και Δυτική Αφρική στηρίζουν την αγορά
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από πρόσφατο διεθνές συνέδριο στη Μαδρίτη στο οποίο οι συμμετέχοντες μάλλον διαφώνησαν με την άποψη εκπροσώπου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας ότι η κατανάλωσή του θα φτάσει στο peak το 2030 και σημείωσαν ότι «η κορύφωση δεν φαίνεται ακόμη».
Δύο ταχύτητες
Στην αγορά του άνθρακα έχουμε δύο ταχύτητες, σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, που συμμετείχε στο συνέδριο ως ομιλητής. Η μία ταχύτητα αποτελείται από τις χώρες του δυτικού κόσμου, με την Αμερική και την Ευρώπη να συνεχίζουν φέτος τον δρόμο προς την απανθρακοποίηση, και η άλλη ταχύτητα από χώρες της Ασίας, με τους δύο μεγαλύτερους εισαγωγείς άνθρακα, την Κίνα και την Ινδία, να συνεχίζουν τις εισαγωγές τους, καταγράφοντας μάλιστα φέτος ρεκόρ. Βλέπουμε, συνεχίζει, ότι, παρ’ όλο που τόσο η Κίνα όσο και η Ινδία βρίσκονται στον δρόμο προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και παρ’ όλο που το μερίδιο του άνθρακα στο energy mix μειώνεται, η καθαρή ποσότητα εισαγωγών άνθρακα αυξάνεται λόγω των αυξημένων ενεργειακών αναγκών. Αυτό φυσικά είναι θετικό για την αγορά των ναύλων των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με μεγάλες εισαγωγές να πραγματοποιούνται από την Ινδονησία, τη Ρωσία και την Αυστραλία. Οσον αφορά την Ευρώπη, παρατηρείται μια μείωση εισαγωγών άνθρακα με αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά των ναύλων, κάτι που αποτυπώνεται και στον όγκο φορτίων από τη Νότια Αφρική, η οποία πρωτοστάτησε στις εξαγωγές προς την Ευρώπη το 2021-2022, όταν και η Ευρώπη βρέθηκε αντιμέτωπη με την ενεργειακή κρίση. Ομως τώρα βλέπουμε τη Νότια Αφρική να έχει στραφεί στον βασικό της εταίρο, την Ινδία.
Πρέπει να προσθέσουμε ότι η ζήτηση άνθρακα παραμένει υψηλή και αναμένεται να συνεχίσει έτσι στο μέλλον, δεδομένου ότι οι ενεργειακές ανάγκες στην Ασία αυξάνονται. Η απεξάρτηση από τον άνθρακα θα καθυστερήσει να επέλθει, με τα bulk carriers να συνεχίζουν να επωφελούνται από αυτή την κατάσταση, τονίζει ο Γ. Παργανάς.
Ζήτηση
Στο ίδιο συνέδριο ο Rodrigo Echeverri, επικεφαλής έρευνας στη Noble Resources, σημείωσε σύμφωνα με τον διεθνή ναυτιλιακό Τύπο ότι η ισχυρή ανάπτυξη του δείκτη προμηθειών σε όλη την Ασία, ειδικά στην Ινδία και την Κίνα, δείχνει ότι η ζήτηση άνθρακα θα παραμείνει ισχυρή. Επεσήμανε την «ταχέως αυξανόμενη» ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα, η οποία έχει αυξηθεί περισσότερο από 7% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής το 2023. Μια ετήσια αύξηση 7% για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι δυνατή λόγω της ηλεκτροκίνησης, δήλωσε ο Echeverri, επισημαίνοντας ιδιαίτερα την ταχεία ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα.
Επίσης ένας ακόμη παράγοντας που συντελεί στη θετική εικόνα για τα Bulkers είναι ο περιορισμένος στόλος.
Τον Νοέμβριο του 2023, το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του συνολικού στόλου είναι μόλις 8,1%, παραμένοντας ένα από τα χαμηλότερα στην ιστορία. Αυτό υποδηλώνει ελάχιστη αύξηση του στόλου τα επόμενα δύο έως τρία χρόνια.
Τέλος, να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν κατά 20% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του τρίτου τριμήνου του 2023, ενώ οι τιμές των χρονοναυλώσεων σημείωσαν επίσης αύξηση 10% λόγω της αυξημένης ζήτησης για άνθρακα κατά κύριο λόγο.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Μέτρα για την ταχύτερη σύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων υλοποιεί η κυβέρνηση στη Βρετανία
Η Βρετανία έχει ήδη 30,7 GW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας με επιπλέον 7,2 GW δυναμικότητας που έχει εγκριθεί - Στοχεύει σε ισχύ 43-50 GW «καθαρή ισχύ» έως το 2030

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας