Ο άνθρακας έχει ακόμη μέλλον ως ενεργειακό καύσιμο και η κατανάλωσή του θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια με τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου να επωφελούνται από την τάση αυτή, εκτιμούν οι αναλυτές.

Οσο και να το «ξορκίζουν» οι ανεπτυγμένες χώρες της ΕΕ και της Βόρειας Αμερικής και να επιδιώκουν τη συνεχή μείωση της κατανάλωσής του στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης δεν συμβαίνει το ίδιο με τον υπόλοιπο πλανήτη με οδηγούς την Κίνα και την Ινδία. Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες σκοπεύουν να τον αξιοποιήσουν περαιτέρω, παρά τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με στόχο να καλύψουν τις συνεχώς διογκούμενες ενεργειακές τους ανάγκες, που δεν αντιμετωπίζονται προσώρας από τις ΑΠΕ.

Χύδην ξηρό φορτίο: Ινδία, Βραζιλία και Δυτική Αφρική στηρίζουν την αγορά

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από πρόσφατο διεθνές συνέδριο στη Μαδρίτη στο οποίο οι συμμετέχοντες μάλλον διαφώνησαν με την άποψη εκπροσώπου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας ότι η κατανάλωσή του θα φτάσει στο peak το 2030 και σημείωσαν ότι «η κορύφωση δεν φαίνεται ακόμη».

Δύο ταχύτητες

Στην αγορά του άνθρακα έχουμε δύο ταχύτητες, σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, που συμμετείχε στο συνέδριο ως ομιλητής. Η μία ταχύτητα αποτελείται από τις χώρες του δυτικού κόσμου, με την Αμερική και την Ευρώπη να συνεχίζουν φέτος τον δρόμο προς την απανθρακοποίηση, και η άλλη ταχύτητα από χώρες της Ασίας, με τους δύο μεγαλύτερους εισαγωγείς άνθρακα, την Κίνα και την Ινδία, να συνεχίζουν τις εισαγωγές τους, καταγράφοντας μάλιστα φέτος ρεκόρ. Βλέπουμε, συνεχίζει, ότι, παρ’ όλο που τόσο η Κίνα όσο και η Ινδία βρίσκονται στον δρόμο προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και παρ’ όλο που το μερίδιο του άνθρακα στο energy mix μειώνεται, η καθαρή ποσότητα εισαγωγών άνθρακα αυξάνεται λόγω των αυξημένων ενεργειακών αναγκών. Αυτό φυσικά είναι θετικό για την αγορά των ναύλων των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με μεγάλες εισαγωγές να πραγματοποιούνται από την Ινδονησία, τη Ρωσία και την Αυστραλία. Οσον αφορά την Ευρώπη, παρατηρείται μια μείωση εισαγωγών άνθρακα με αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά των ναύλων, κάτι που αποτυπώνεται και στον όγκο φορτίων από τη Νότια Αφρική, η οποία πρωτοστάτησε στις εξαγωγές προς την Ευρώπη το 2021-2022, όταν και η Ευρώπη βρέθηκε αντιμέτωπη με την ενεργειακή κρίση. Ομως τώρα βλέπουμε τη Νότια Αφρική να έχει στραφεί στον βασικό της εταίρο, την Ινδία.

Πρέπει να προσθέσουμε ότι η ζήτηση άνθρακα παραμένει υψηλή και αναμένεται να συνεχίσει έτσι στο μέλλον, δεδομένου ότι οι ενεργειακές ανάγκες στην Ασία αυξάνονται. Η απεξάρτηση από τον άνθρακα θα καθυστερήσει να επέλθει, με τα bulk carriers να συνεχίζουν να επωφελούνται από αυτή την κατάσταση, τονίζει ο Γ. Παργανάς.

Ζήτηση

Στο ίδιο συνέδριο ο Rodrigo Echeverri, επικεφαλής έρευνας στη Noble Resources, σημείωσε σύμφωνα με τον διεθνή ναυτιλιακό Τύπο ότι η ισχυρή ανάπτυξη του δείκτη προμηθειών σε όλη την Ασία, ειδικά στην Ινδία και την Κίνα, δείχνει ότι η ζήτηση άνθρακα θα παραμείνει ισχυρή. Επεσήμανε την «ταχέως αυξανόμενη» ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα, η οποία έχει αυξηθεί περισσότερο από 7% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής το 2023. Μια ετήσια αύξηση 7% για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι δυνατή λόγω της ηλεκτροκίνησης, δήλωσε ο Echeverri, επισημαίνοντας ιδιαίτερα την ταχεία ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα.

Επίσης ένας ακόμη παράγοντας που συντελεί στη θετική εικόνα για τα Bulkers είναι ο περιορισμένος στόλος.

Τον Νοέμβριο του 2023, το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του συνολικού στόλου είναι μόλις 8,1%, παραμένοντας ένα από τα χαμηλότερα στην ιστορία. Αυτό υποδηλώνει ελάχιστη αύξηση του στόλου τα επόμενα δύο έως τρία χρόνια.

Τέλος, να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν κατά 20% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του τρίτου τριμήνου του 2023, ενώ οι τιμές των χρονοναυλώσεων σημείωσαν επίσης αύξηση 10% λόγω της αυξημένης ζήτησης για άνθρακα κατά κύριο λόγο.

Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα