Ο άνθρακας έχει ακόμη μέλλον ως ενεργειακό καύσιμο και η κατανάλωσή του θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια με τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου να επωφελούνται από την τάση αυτή, εκτιμούν οι αναλυτές.
Οσο και να το «ξορκίζουν» οι ανεπτυγμένες χώρες της ΕΕ και της Βόρειας Αμερικής και να επιδιώκουν τη συνεχή μείωση της κατανάλωσής του στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης δεν συμβαίνει το ίδιο με τον υπόλοιπο πλανήτη με οδηγούς την Κίνα και την Ινδία. Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες σκοπεύουν να τον αξιοποιήσουν περαιτέρω, παρά τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με στόχο να καλύψουν τις συνεχώς διογκούμενες ενεργειακές τους ανάγκες, που δεν αντιμετωπίζονται προσώρας από τις ΑΠΕ.
Χύδην ξηρό φορτίο: Ινδία, Βραζιλία και Δυτική Αφρική στηρίζουν την αγορά
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από πρόσφατο διεθνές συνέδριο στη Μαδρίτη στο οποίο οι συμμετέχοντες μάλλον διαφώνησαν με την άποψη εκπροσώπου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας ότι η κατανάλωσή του θα φτάσει στο peak το 2030 και σημείωσαν ότι «η κορύφωση δεν φαίνεται ακόμη».
Δύο ταχύτητες
Στην αγορά του άνθρακα έχουμε δύο ταχύτητες, σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, που συμμετείχε στο συνέδριο ως ομιλητής. Η μία ταχύτητα αποτελείται από τις χώρες του δυτικού κόσμου, με την Αμερική και την Ευρώπη να συνεχίζουν φέτος τον δρόμο προς την απανθρακοποίηση, και η άλλη ταχύτητα από χώρες της Ασίας, με τους δύο μεγαλύτερους εισαγωγείς άνθρακα, την Κίνα και την Ινδία, να συνεχίζουν τις εισαγωγές τους, καταγράφοντας μάλιστα φέτος ρεκόρ. Βλέπουμε, συνεχίζει, ότι, παρ’ όλο που τόσο η Κίνα όσο και η Ινδία βρίσκονται στον δρόμο προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και παρ’ όλο που το μερίδιο του άνθρακα στο energy mix μειώνεται, η καθαρή ποσότητα εισαγωγών άνθρακα αυξάνεται λόγω των αυξημένων ενεργειακών αναγκών. Αυτό φυσικά είναι θετικό για την αγορά των ναύλων των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με μεγάλες εισαγωγές να πραγματοποιούνται από την Ινδονησία, τη Ρωσία και την Αυστραλία. Οσον αφορά την Ευρώπη, παρατηρείται μια μείωση εισαγωγών άνθρακα με αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά των ναύλων, κάτι που αποτυπώνεται και στον όγκο φορτίων από τη Νότια Αφρική, η οποία πρωτοστάτησε στις εξαγωγές προς την Ευρώπη το 2021-2022, όταν και η Ευρώπη βρέθηκε αντιμέτωπη με την ενεργειακή κρίση. Ομως τώρα βλέπουμε τη Νότια Αφρική να έχει στραφεί στον βασικό της εταίρο, την Ινδία.
Πρέπει να προσθέσουμε ότι η ζήτηση άνθρακα παραμένει υψηλή και αναμένεται να συνεχίσει έτσι στο μέλλον, δεδομένου ότι οι ενεργειακές ανάγκες στην Ασία αυξάνονται. Η απεξάρτηση από τον άνθρακα θα καθυστερήσει να επέλθει, με τα bulk carriers να συνεχίζουν να επωφελούνται από αυτή την κατάσταση, τονίζει ο Γ. Παργανάς.
Ζήτηση
Στο ίδιο συνέδριο ο Rodrigo Echeverri, επικεφαλής έρευνας στη Noble Resources, σημείωσε σύμφωνα με τον διεθνή ναυτιλιακό Τύπο ότι η ισχυρή ανάπτυξη του δείκτη προμηθειών σε όλη την Ασία, ειδικά στην Ινδία και την Κίνα, δείχνει ότι η ζήτηση άνθρακα θα παραμείνει ισχυρή. Επεσήμανε την «ταχέως αυξανόμενη» ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα, η οποία έχει αυξηθεί περισσότερο από 7% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής το 2023. Μια ετήσια αύξηση 7% για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι δυνατή λόγω της ηλεκτροκίνησης, δήλωσε ο Echeverri, επισημαίνοντας ιδιαίτερα την ταχεία ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα.
Επίσης ένας ακόμη παράγοντας που συντελεί στη θετική εικόνα για τα Bulkers είναι ο περιορισμένος στόλος.
Τον Νοέμβριο του 2023, το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του συνολικού στόλου είναι μόλις 8,1%, παραμένοντας ένα από τα χαμηλότερα στην ιστορία. Αυτό υποδηλώνει ελάχιστη αύξηση του στόλου τα επόμενα δύο έως τρία χρόνια.
Τέλος, να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν κατά 20% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του τρίτου τριμήνου του 2023, ενώ οι τιμές των χρονοναυλώσεων σημείωσαν επίσης αύξηση 10% λόγω της αυξημένης ζήτησης για άνθρακα κατά κύριο λόγο.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων