Η Δανία μπορεί να μπλοκάρει τα ρωσικά πετρελαιοφόρα από το να έχουν πρόσβαση στις αγορές της Δύσης, στο πλαίσιο των προσπαθειών των ΗΠΑ και των συμμάχων τους να κάνουν ακόμη πιο αυστηρό το εμπάργκο στη Μόσχα, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.
Η χώρα μπορεί να το πετύχει αυτό ελέγχοντας και βάζοντας φρένο στη διέλευση τέτοιων τάνκερ που περνούν από τα χωρικά της ύδατα. Όλο το πετρέλαιο της Ρωσίας που μεταφέρεται μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, περίπου το 60% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Μόσχας, διασχίζει τα στενά της Δανίας στο δρόμο του προς τις διεθνείς αγορές, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.
Πετρέλαιο: Πώς καταργείται στην πράξη το πλαφόν για το ρωσικό Urals
Σύμφωνα πηγές που επικαλούνται οι Financial Times, η Δανία θα μπορούσε να βάζει στο στόχαστρο και να σταματά δεξαμενόπλοια που διέρχονται από τα στενά της χωρίς να έχουν ασφαλιστική κάλυψη από κάποια εταιρεία της Δύσης, σύμφωνα με διεθνή νομοθεσία που επιτρέπει στα κράτη να ελέγχουν πλοία τα οποία οι ίδιες φοβούνται ότι μπορεί να αποτελούν περιβαλλοντικές απειλές.
2 εκατ. βαρέλια ημερησίως
Ο όγκος του ρωσικού πετρελαίου που διέρχεται καθημερινά από τα στενά της Δανίας ισοδυναμεί με περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού, ή τρία πλοία Aframax — κοινή κατηγορία πλοίων που χρησιμοποιείται για ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου.
Μέχρι τώρα ρωσικά πετρελαιοφόρα έχουν καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να παρακάμψουν τις κυρώσεις, πουλώντας σε όλο τον κόσμο το πετρέλαιο της χώρας. Η πρόταση για μπλόκο από τη Δανία έρχεται καθώς δυτικοί αξιωματούχοι παραδέχονται ότι «σχεδόν καμία», όπως λένε στους FT, από τις εξαγωγές ρωσικού αργού δεν πωλήθηκε κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι τον περασμένο μήνα. Το μέτρο που πλαφόν επεβλήθη πριν 11 μήνες, ως αντίποινα της Δύσης στην ευρείας κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.
Το όριο που έχουν επιβάλλει οι χώρες της G7 απαιτεί από τις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες πλοίων να παρέχουν κάλυψη μόνο σε ρωσικά φορτία τάνκερ όπου το πετρέλαιο πωλείται για λιγότερο από 60 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, συνεχώς αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό είναι ύποπτα ότι πλέουν με πλαστές οικονομικές καταστάσεις ή χωρίς ασφάλιση από εταιρείες της Δύσης, αναφέρεται.
Κάλυψη ζημιών
Η ΕΕ ανησυχεί ότι τα ασφαλιστήρια συμβόλαια πλοίων από εταιρείες που δεν ανήκουν στη Δύση ενδέχεται να μην είναι αποτελεσματικά για την κάλυψη ζημιών σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας.
Αξιωματούχοι με τους οποίους μίλησαν οι FT λένε ότι η απαίτηση κατάλληλης ασφάλισης από αξιόπιστες εταιρείες είναι δικαιολογημένη δεδομένου ότι πολλές αποστολές ρωσικού πετρελαίου πραγματοποιούνται με τους λεγόμενους «σκιώδεις στόλους» παλαιών πλοίων. Τα τάνκερ αυτά έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες βλάβης ή διαρροής, με κίνδυνο μεγάλης περιβαλλοντικής καταστροφής.
Η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία διέπει τη θαλάσσια κυκλοφορία, περιλαμβάνει ρήτρες που επιτρέπουν στα κράτη να «κινήσουν διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της κράτησης του σκάφους» με «σαφείς αντικειμενικές αποδείξεις» ότι το σκάφος αποτελεί μείζονα απειλή για οικολογική καταστροφή, όπως αναφέρεται.
Πάντως άλλοι αξιωματούχοι που ενημερώθηκαν για την πρόταση είπαν στους FT ότι μια τέτοια προσπάθεια θα βασιζόταν ουσιαστικά στην ικανότητα του Πολεμικού Ναυτικού της Δανίας να σταματήσει και να ελέγξει τα δεξαμενόπλοια -και εγείρουν το σημαντικό ερώτημα τι θα έκανε η Κοπεγχάγη εάν ένα ρωσικό πλοίο αρνιόταν να σταματήσει.
Ο έλεγχος των εγγράφων
Εκπρόσωπος της αμυντικής διοίκησης της Δανίας είπε στους Financial Times: «Εν ολίγοις, δεν ελέγχουμε τα χαρτιά ή τα πλοία που περνούν ή πλέουν μέσα από τα στενά, εκτός εάν αυτό έχει να κάνει με την ασφάλεια στη θάλασσα». Η κυβέρνηση της Δανίας αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει τα προτεινόμενα μέτρα, αλλά σημείωσε ότι η πρόεδρός της, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει δεσμευτεί να υιοθετήσει περαιτέρω «δράσεις για να ενισχύσει το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου» της Ρωσίας.
Το πλαφόν εισήχθη ως μέσο μείωσης των κερδών της Ρωσίας από τις πιο εξαγωγές πετρελαίου, χωρίς όμως περιορισμό των προμηθειών αργού σε μη δυτικές χώρες, λόγω των φόβων ότι ένα πλήρες εμπάργκο θα δημιουργούσε μεγάλα προβλήματα στην παγκόσμια αγορά.
Πρόσθετα μέτρα εξετάζονται από την ΕΕ ως μέρος νέου πακέτου κυρώσεων, τα οποία πρόκειται να συζητηθούν επίσημα από τα κράτη μέλη αυτή την εβδομάδα. Περιλαμβάνουν στόχευση ναυτιλιακών εταιρειών που πωλούν τα παλιά τους πλοία στους «σκιώδεις στόλους» της Ρωσίας και στόχευση σε χώρες που επιτρέπουν σε αυτά τα πλοία να φέρουν την εθνική τους σημαία.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη