![Ρωσία: Η Δανία μπλοκάρει τα ρωσικά τάνκερ από την πρόσβαση στη Δύση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/11/Capture-47.png)
Η Δανία μπορεί να μπλοκάρει τα ρωσικά πετρελαιοφόρα από το να έχουν πρόσβαση στις αγορές της Δύσης, στο πλαίσιο των προσπαθειών των ΗΠΑ και των συμμάχων τους να κάνουν ακόμη πιο αυστηρό το εμπάργκο στη Μόσχα, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.
Η χώρα μπορεί να το πετύχει αυτό ελέγχοντας και βάζοντας φρένο στη διέλευση τέτοιων τάνκερ που περνούν από τα χωρικά της ύδατα. Όλο το πετρέλαιο της Ρωσίας που μεταφέρεται μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, περίπου το 60% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Μόσχας, διασχίζει τα στενά της Δανίας στο δρόμο του προς τις διεθνείς αγορές, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.
Πετρέλαιο: Πώς καταργείται στην πράξη το πλαφόν για το ρωσικό Urals
Σύμφωνα πηγές που επικαλούνται οι Financial Times, η Δανία θα μπορούσε να βάζει στο στόχαστρο και να σταματά δεξαμενόπλοια που διέρχονται από τα στενά της χωρίς να έχουν ασφαλιστική κάλυψη από κάποια εταιρεία της Δύσης, σύμφωνα με διεθνή νομοθεσία που επιτρέπει στα κράτη να ελέγχουν πλοία τα οποία οι ίδιες φοβούνται ότι μπορεί να αποτελούν περιβαλλοντικές απειλές.
2 εκατ. βαρέλια ημερησίως
Ο όγκος του ρωσικού πετρελαίου που διέρχεται καθημερινά από τα στενά της Δανίας ισοδυναμεί με περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού, ή τρία πλοία Aframax — κοινή κατηγορία πλοίων που χρησιμοποιείται για ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου.
Μέχρι τώρα ρωσικά πετρελαιοφόρα έχουν καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να παρακάμψουν τις κυρώσεις, πουλώντας σε όλο τον κόσμο το πετρέλαιο της χώρας. Η πρόταση για μπλόκο από τη Δανία έρχεται καθώς δυτικοί αξιωματούχοι παραδέχονται ότι «σχεδόν καμία», όπως λένε στους FT, από τις εξαγωγές ρωσικού αργού δεν πωλήθηκε κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι τον περασμένο μήνα. Το μέτρο που πλαφόν επεβλήθη πριν 11 μήνες, ως αντίποινα της Δύσης στην ευρείας κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.
Το όριο που έχουν επιβάλλει οι χώρες της G7 απαιτεί από τις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες πλοίων να παρέχουν κάλυψη μόνο σε ρωσικά φορτία τάνκερ όπου το πετρέλαιο πωλείται για λιγότερο από 60 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, συνεχώς αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό είναι ύποπτα ότι πλέουν με πλαστές οικονομικές καταστάσεις ή χωρίς ασφάλιση από εταιρείες της Δύσης, αναφέρεται.
Κάλυψη ζημιών
Η ΕΕ ανησυχεί ότι τα ασφαλιστήρια συμβόλαια πλοίων από εταιρείες που δεν ανήκουν στη Δύση ενδέχεται να μην είναι αποτελεσματικά για την κάλυψη ζημιών σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας.
Αξιωματούχοι με τους οποίους μίλησαν οι FT λένε ότι η απαίτηση κατάλληλης ασφάλισης από αξιόπιστες εταιρείες είναι δικαιολογημένη δεδομένου ότι πολλές αποστολές ρωσικού πετρελαίου πραγματοποιούνται με τους λεγόμενους «σκιώδεις στόλους» παλαιών πλοίων. Τα τάνκερ αυτά έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες βλάβης ή διαρροής, με κίνδυνο μεγάλης περιβαλλοντικής καταστροφής.
Η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία διέπει τη θαλάσσια κυκλοφορία, περιλαμβάνει ρήτρες που επιτρέπουν στα κράτη να «κινήσουν διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της κράτησης του σκάφους» με «σαφείς αντικειμενικές αποδείξεις» ότι το σκάφος αποτελεί μείζονα απειλή για οικολογική καταστροφή, όπως αναφέρεται.
Πάντως άλλοι αξιωματούχοι που ενημερώθηκαν για την πρόταση είπαν στους FT ότι μια τέτοια προσπάθεια θα βασιζόταν ουσιαστικά στην ικανότητα του Πολεμικού Ναυτικού της Δανίας να σταματήσει και να ελέγξει τα δεξαμενόπλοια -και εγείρουν το σημαντικό ερώτημα τι θα έκανε η Κοπεγχάγη εάν ένα ρωσικό πλοίο αρνιόταν να σταματήσει.
Ο έλεγχος των εγγράφων
Εκπρόσωπος της αμυντικής διοίκησης της Δανίας είπε στους Financial Times: «Εν ολίγοις, δεν ελέγχουμε τα χαρτιά ή τα πλοία που περνούν ή πλέουν μέσα από τα στενά, εκτός εάν αυτό έχει να κάνει με την ασφάλεια στη θάλασσα». Η κυβέρνηση της Δανίας αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει τα προτεινόμενα μέτρα, αλλά σημείωσε ότι η πρόεδρός της, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει δεσμευτεί να υιοθετήσει περαιτέρω «δράσεις για να ενισχύσει το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου» της Ρωσίας.
Το πλαφόν εισήχθη ως μέσο μείωσης των κερδών της Ρωσίας από τις πιο εξαγωγές πετρελαίου, χωρίς όμως περιορισμό των προμηθειών αργού σε μη δυτικές χώρες, λόγω των φόβων ότι ένα πλήρες εμπάργκο θα δημιουργούσε μεγάλα προβλήματα στην παγκόσμια αγορά.
Πρόσθετα μέτρα εξετάζονται από την ΕΕ ως μέρος νέου πακέτου κυρώσεων, τα οποία πρόκειται να συζητηθούν επίσημα από τα κράτη μέλη αυτή την εβδομάδα. Περιλαμβάνουν στόχευση ναυτιλιακών εταιρειών που πωλούν τα παλιά τους πλοία στους «σκιώδεις στόλους» της Ρωσίας και στόχευση σε χώρες που επιτρέπουν σε αυτά τα πλοία να φέρουν την εθνική τους σημαία.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-1-600x315.jpg)
Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα
![Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-600x364.jpg)
Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού