Η Δανία μπορεί να μπλοκάρει τα ρωσικά πετρελαιοφόρα από το να έχουν πρόσβαση στις αγορές της Δύσης, στο πλαίσιο των προσπαθειών των ΗΠΑ και των συμμάχων τους να κάνουν ακόμη πιο αυστηρό το εμπάργκο στη Μόσχα, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.
Η χώρα μπορεί να το πετύχει αυτό ελέγχοντας και βάζοντας φρένο στη διέλευση τέτοιων τάνκερ που περνούν από τα χωρικά της ύδατα. Όλο το πετρέλαιο της Ρωσίας που μεταφέρεται μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, περίπου το 60% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Μόσχας, διασχίζει τα στενά της Δανίας στο δρόμο του προς τις διεθνείς αγορές, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.
Πετρέλαιο: Πώς καταργείται στην πράξη το πλαφόν για το ρωσικό Urals
Σύμφωνα πηγές που επικαλούνται οι Financial Times, η Δανία θα μπορούσε να βάζει στο στόχαστρο και να σταματά δεξαμενόπλοια που διέρχονται από τα στενά της χωρίς να έχουν ασφαλιστική κάλυψη από κάποια εταιρεία της Δύσης, σύμφωνα με διεθνή νομοθεσία που επιτρέπει στα κράτη να ελέγχουν πλοία τα οποία οι ίδιες φοβούνται ότι μπορεί να αποτελούν περιβαλλοντικές απειλές.
2 εκατ. βαρέλια ημερησίως
Ο όγκος του ρωσικού πετρελαίου που διέρχεται καθημερινά από τα στενά της Δανίας ισοδυναμεί με περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού, ή τρία πλοία Aframax — κοινή κατηγορία πλοίων που χρησιμοποιείται για ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου.
Μέχρι τώρα ρωσικά πετρελαιοφόρα έχουν καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να παρακάμψουν τις κυρώσεις, πουλώντας σε όλο τον κόσμο το πετρέλαιο της χώρας. Η πρόταση για μπλόκο από τη Δανία έρχεται καθώς δυτικοί αξιωματούχοι παραδέχονται ότι «σχεδόν καμία», όπως λένε στους FT, από τις εξαγωγές ρωσικού αργού δεν πωλήθηκε κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι τον περασμένο μήνα. Το μέτρο που πλαφόν επεβλήθη πριν 11 μήνες, ως αντίποινα της Δύσης στην ευρείας κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.
Το όριο που έχουν επιβάλλει οι χώρες της G7 απαιτεί από τις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες πλοίων να παρέχουν κάλυψη μόνο σε ρωσικά φορτία τάνκερ όπου το πετρέλαιο πωλείται για λιγότερο από 60 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, συνεχώς αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό είναι ύποπτα ότι πλέουν με πλαστές οικονομικές καταστάσεις ή χωρίς ασφάλιση από εταιρείες της Δύσης, αναφέρεται.
Κάλυψη ζημιών
Η ΕΕ ανησυχεί ότι τα ασφαλιστήρια συμβόλαια πλοίων από εταιρείες που δεν ανήκουν στη Δύση ενδέχεται να μην είναι αποτελεσματικά για την κάλυψη ζημιών σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας.
Αξιωματούχοι με τους οποίους μίλησαν οι FT λένε ότι η απαίτηση κατάλληλης ασφάλισης από αξιόπιστες εταιρείες είναι δικαιολογημένη δεδομένου ότι πολλές αποστολές ρωσικού πετρελαίου πραγματοποιούνται με τους λεγόμενους «σκιώδεις στόλους» παλαιών πλοίων. Τα τάνκερ αυτά έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες βλάβης ή διαρροής, με κίνδυνο μεγάλης περιβαλλοντικής καταστροφής.
Η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία διέπει τη θαλάσσια κυκλοφορία, περιλαμβάνει ρήτρες που επιτρέπουν στα κράτη να «κινήσουν διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της κράτησης του σκάφους» με «σαφείς αντικειμενικές αποδείξεις» ότι το σκάφος αποτελεί μείζονα απειλή για οικολογική καταστροφή, όπως αναφέρεται.
Πάντως άλλοι αξιωματούχοι που ενημερώθηκαν για την πρόταση είπαν στους FT ότι μια τέτοια προσπάθεια θα βασιζόταν ουσιαστικά στην ικανότητα του Πολεμικού Ναυτικού της Δανίας να σταματήσει και να ελέγξει τα δεξαμενόπλοια -και εγείρουν το σημαντικό ερώτημα τι θα έκανε η Κοπεγχάγη εάν ένα ρωσικό πλοίο αρνιόταν να σταματήσει.
Ο έλεγχος των εγγράφων
Εκπρόσωπος της αμυντικής διοίκησης της Δανίας είπε στους Financial Times: «Εν ολίγοις, δεν ελέγχουμε τα χαρτιά ή τα πλοία που περνούν ή πλέουν μέσα από τα στενά, εκτός εάν αυτό έχει να κάνει με την ασφάλεια στη θάλασσα». Η κυβέρνηση της Δανίας αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει τα προτεινόμενα μέτρα, αλλά σημείωσε ότι η πρόεδρός της, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει δεσμευτεί να υιοθετήσει περαιτέρω «δράσεις για να ενισχύσει το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου» της Ρωσίας.
Το πλαφόν εισήχθη ως μέσο μείωσης των κερδών της Ρωσίας από τις πιο εξαγωγές πετρελαίου, χωρίς όμως περιορισμό των προμηθειών αργού σε μη δυτικές χώρες, λόγω των φόβων ότι ένα πλήρες εμπάργκο θα δημιουργούσε μεγάλα προβλήματα στην παγκόσμια αγορά.
Πρόσθετα μέτρα εξετάζονται από την ΕΕ ως μέρος νέου πακέτου κυρώσεων, τα οποία πρόκειται να συζητηθούν επίσημα από τα κράτη μέλη αυτή την εβδομάδα. Περιλαμβάνουν στόχευση ναυτιλιακών εταιρειών που πωλούν τα παλιά τους πλοία στους «σκιώδεις στόλους» της Ρωσίας και στόχευση σε χώρες που επιτρέπουν σε αυτά τα πλοία να φέρουν την εθνική τους σημαία.
Latest News
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα