
Τα πρόσωπα που παράγονται από τεχνητή νοημοσύνη φαίνονται πιο αληθινά από τα πραγματικά, σύμφωνα με νέα μελέτη ερευνητών του Εθνικού Πανεπιστημίου της Αυστραλίας (ANU).
Αυτό πάντως, όπως έδειξε η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Psychological Science», φάνηκε να αφορά μόνο τα πρόσωπα λευκών ανθρώπων που αποτελούσαν «τέκνα» της ΑΙ και όχι τα πρόσωπα ατόμων διαφορετικού χρώματος.
Για ποιον λόγο αυτή η… διάκριση; Επειδή οι αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης είναι πολύ καλύτερα εκπαιδευμένοι στην αναγνώριση λευκών προσώπων, όπως εξήγησε η δρ Έιμι Ντάουελ, κύρια συγγραφέας της μελέτης. «Αν τα λευκά πρόσωπα της ΑΙ γίνονται συνεχώς αντιληπτά ως πιο ρεαλιστικά, η τεχνολογία αυτή μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις για τα έγχρωμα άτομα ενισχύοντας τις οnline ρατσιστικές προκαταλήψεις» είπε η δρ Ντάουελ.
Η ερευνήτρια προσέθεσε ότι το πρόβλημα είναι ήδη εμφανές στις υπάρχουσες τεχνολογίες ΑΙ οι οποίες χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία επαγγελματικών φωτογραφιών-πορτρέτων. «Οταν οι τεχνολογίες αυτές χρησιμοποιούνται για άτομα με διαφορετικό χρώμα δέρματος, η ΑΙ αλλάζει το χρώμα του δέρματος και των ματιών τους ώστε να μοιάζουν με εκείνα των λευκών ατόμων».
Οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν ότι ξεγελάστηκαν
Ενα από τα σημαντικά ζητήματα σε ό,τι αφορά τον… υπερ-ρεαλισμό της ΑΙ είναι ότι οι άνθρωποι συχνά δεν αντιλαμβάνονται ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη τους ξεγελά, όπως ανακάλυψαν οι ερευνητές. «Το ανησυχητικό ήταν ότι τα άτομα που πίστευαν στη μελέτη μας ότι τα ΑΙ πρόσωπα ήταν αληθινά συνήθως ήταν και τα πιο σίγουρα ότι η κρίση τους ήταν σωστή» σημείωσε η Ελίζαμπεθ Μίλερ, εκ των συγγραφέων της μελέτης, υποψήφια διδάκτορας στο ANU και συμπλήρωσε: «Αυτό σημαίνει ότι τα άτομα που μπερδεύουν τα πρόσωπα που δημιουργεί η ΑΙ με τα αληθινά πρόσωπα δεν καταλαβαίνουν ότι έχουν ξεγελαστεί».

Στην πρώτη σειρά εικόνων (a) φαίνονται τα πρόσωπα που κρίθηκαν συχνότερα ως πραγματικά και στη δεύτερη σειρά εικόνων (b) ως προϊόντα της ΑΙ. Τα ποσοστά των συμμετεχόντων που έκριναν τα πρόσωπα ως πραγματικά (a) ή ως δημιουργήματα της ΑΙ (b) παρουσιάζονται κάτω από κάθε πρόσωπο (Psychological Science)
Οι διαφορές θα εξαφανιστούν σύντομα
Οι ερευνητές ανακάλυψαν μάλιστα για ποιον λόγο οι άνθρωποι ξεγελιούνται από τα πρόσωπα – «προϊόντα» της ΑΙ. «Παρότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ των προσώπων που παράγει η ΑΙ και των αληθινών προσώπων οι άνθρωποι τείνουν να μην το αντιλαμβάνονται. Για παράδειγμα τα λευκά ΑΙ πρόσωπα τείνουν να έχουν πιο τέλειες αναλογίες, ωστόσο οι άνθρωποι θεωρούν λανθασμένα ότι αυτό αποτελεί σημάδι του ότι το πρόσωπο είναι αληθινό» είπε η δρ Ντάουελ. Προσέθεσε ωστόσο ότι «δεν θα μπορούμε να στηριζόμαστε σε αυτές τις διαφορές για μεγάλο διάστημα. Η ΑΙ τεχνολογία εξελίσσεται τόσο γρήγορα ώστε οι διαφορές μεταξύ των προσώπων που δημιουργούνται από αυτή και των αληθινών προσώπων πιθανότατα θα εξαφανιστούν σύντομα».
Σοβαρές επιπτώσεις
Οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι αυτή η τάση μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις σε ό,τι αφορά την παραπληροφόρηση αλλά και τις κλοπές στοιχείων ταυτότητας στο Διαδίκτυο με αποτέλεσμα να απαιτείται άμεση δράση. «Χρειάζεται να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια γύρω από την ΑΙ ώστε οι ερευνητές αλλά και οι κοινωνίες να μπορούν να εντοπίζουν τα θέματα που προκύπτουν προτού αυτά μετατραπούν σε μείζονα προβλήματα» τόνισε η δρ Ντάουελ.
Απαιτούνται εργαλεία εντοπισμού των επιτηδείων
Είναι επίσης άκρως σημαντικό να ενημερωθεί σωστά ο πληθυσμός σχετικά με την ΑΙ ώστε να μειώνονται οι κίνδυνοι που μπορεί αυτή να προκαλέσει, σύμφωνα με τους ερευνητές. «Με δεδομένο ότι οι άνθρωποι δεν είναι πλέον σε θέση να ανιχνεύουν τα πρόσωπα που έχουν παραχθεί από την ΑΙ, η κοινωνία χρειάζεται εργαλεία που θα εντοπίζουν με ακρίβεια τους επιτηδείους» επεσήμανε η κύρια συγγραφέας της μελέτης και κατέληξε λέγοντας ότι η εκπαίδευση του κοινού σχετικά με τον ρεαλισμό των προσώπων που παράγονται από την ΑΙ θα συμβάλλει στο να είναι πιο προσεκτικό απέναντι στις εικόνες που βλέπει στο Διαδίκτυο.
Πηγή: in.gr


Latest News

Ξεπέρασαν τις 15.000 οι επισκέπτες στη Beyond 2025
Η BEYOND 2025 συγκέντρωσε περισσότερους από 300 εκθέτες από την Ελλάδα και από 10 χώρες

Οι start-ups που δημιουργούν εργαλεία παραγωγικότητας είναι το νέο μεγάλο στοίχημα της ΑΙ - Ποιες είναι
Οι επενδυτές ποντάρουν σε AI startups που αναπτύσσουν πρακτικές εφαρμογές της ΑΙ αναζητώντας μεγάλα κέρδη χωρίς τεράστιες δαπάνες

Τα 5 πράγματα που δεν πρέπει να μοιράζεστε ποτέ με την τεχνητή νοημοσύνη
To ChatGPT, όπως και άλλα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, εξελίσσονται χρησιμοποιούνται από όλο και περισσότερους ανθρώπους για μια ευρεία γκάμα αναζητήσεων

Ποιες είναι οι 10 χώρες με τα περισσότερα ταλέντα στην AI
Έρευνα της Microsoft, με τη συμμετοχή 31.000 ατόμων σε 31 χώρες, έδειξε ότι το 66% των επιχειρήσεων δεν θα προσλάμβανε κάποιον χωρίς δεξιότητες στην τεχνητή νοημοσύνη

Η συμβολή της ΑΙ στην κατανόηση της σεισμικής κρίσης στη Σαντορίνη
Τα πρώτα αποτελέσματα της χρήση υψηλής τεχνολογίας και τεχνητής νοημοσύνης στην παρακολούθηση της σεισμικής δραστηριότητας στη Σαντορίνη

Alphabet και Nvidia επενδύουν στην εταιρεία του Σάτσκεβερ, συνιδρυτή της OpenAI
Σύμφωνα με το Reuters, Alphabet και Nvidia επενδύουν στην SSI του Ίλια Σάτσκεβερ που είχε αποχωρήσει πέρυσι από την OpenAI δημιουργό του ChatGTP

Πισσαρίδης (LSE): Η μάχη για την AI κερδίζεται με επενδύσεις και αλλαγές
Για την ανάγκη επενδύσεων στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τα βήματα που πρέπει να κάνει η Ευρώπη ώστε να μη χάσει ακόμα περισσότερο έδαφος από τις ΗΠΑ, μίλησε ο Χριστόφορος Πισσαρίδης, Regius Professor, London School of Economics and Political Science

Παπαστεργίου: Ειδική γραμματεία για την AI στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
«Η Ελλάδα είναι ένα τρένο που ξεκινάει σιγά σιγά και θα τρέξει γρήγορα. Το μόνο που πρέπει να κάνουμε είναι να αντιμετωπίσουμε ενδεχόμενα προβλήματα για να μην χάσουμε χρόνο», σημείωσε ο κ. Ππαστεργίου

Η xAI του Μασκ προσλαμβάνει ειδικούς να χαλιναγωγήσουν το αθυρόστομο chatbot
Το Grok εκστομίζει ακατάλληλη φρασεολογία και ρατσιστικά σχόλια

Η επόμενη μέρα των ΜμΕ με όρους AI: Από τη συμμόρφωση στην ανταγωνιστικότητα
H τεχνητή νοημοσύνη και η ψηφιακή ωριμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων ήταν το θέμα του πάνελ με τίτλο «Tech Forward: The Future of Greek Business» στο Φόρουμ των Δελφών