
Καθώς το 2024, πλησιάζει η ναυτιλιακή βιομηχανία προετοιμάζεται για την σταδιακή συμμετοχή της στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ΣΕΔΕ-EU ETS) από την 1η Ιανουαρίου. Μία συμμέτοχή που όταν ολοκληρωθεί το 2026 εκτιμάται ότι θα έχει επιφέρει συνολικό κόστος μεταξύ 8-10 δισ. ευρώ. Το ΣΕΔΕ της ΕΕ, προβλέπει να απελευθερώσει στην αγορά περίπου 80 εκατομμύρια δικαιώματα εκπομπών (EUA), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού στόχου να επιτύχει μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030, αναφέρει σε ένα report ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες εντάσσονται στο EU ETS σταδιακά, με την υποβολή 40% των δικαιωμάτων το 2024, το 70% το 2025 και φτάνοντας στο 100% μέχρι το 2026. Οι οικονομικές επιπτώσεις είναι σημαντικές, με τον τομέα να επιβαρύνεται ενδεχομένως με κόστος μεταξύ 8-10 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2026, τονίζει η Intermodal.
Ναυτιλία: Έρχονται αλλαγές για τα ξένα σκάφη άνω των 35 μέτρων
Η τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ της ΕΕ, η οποία είναι γνωστή για τη μεταβλητότητά της, θα διαμορφώσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος (OPEX) των στόλων και των επενδυτικών στρατηγικών. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να διαχειριστούν στρατηγικά το αποτύπωμα άνθρακα και να προσαρμοστούν στο εξελισσόμενο τοπίο κόστους των δικαιωμάτων εκπομπών. Παράγοντες όπως οι κανονιστικές αλλαγές, η προσφορά σε δημοπρασίες και οι περιβαλλοντικοί στόχοι θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό αυτές τις τιμές. Επιπλέον, και σε αυτό το πλαίσιο υψηλής μεταβλητότητας, το ΣΕΔΕ της ΕΕ βρίσκεται στα πρόθυρα σημαντικών αλλαγών που θα επηρεάσουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος και τις επενδυτικές στρατηγικές.
Τα πρότυπα τιμολόγησης
Σε μια καίρια αλλαγή που επιβεβαιώνεται από τον κανονισμό που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο οποίος εκκρεμεί ακόμη προς επίσημη έγκριση από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο της ΕΕ, η ετήσια προθεσμία συμμόρφωσης για τις εγκαταστάσεις της στεριάς και του τομέα των αερομεταφορών, αλλάζει και από τις 30 Απριλίου μεταφέρεται στις 30 Σεπτεμβρίου 2024. Η προσαρμογή αυτή αναμένεται να διαταράξει τα συμβατικά πρότυπα τιμολόγησης των EUA. Η αναλύτρια της Intermodal Χαρά Γεωργούση εκτιμά ότι αντί αναμενόμενης ανοιξιάτικης αύξησης των τιμών των EUA, αυτή τωρα θα «μεταφερθεί» προς το καλοκαίρι, εξέλιξη που θα μπορούσε να μεταβάλει σημαντικά τη δυναμική των συναλλαγών και να επηρεάσει τη ρευστότητα της αγοράς.
Για τους πλοιοκτήτες, αυτές οι αναθεωρημένες προθεσμίες παρουσιάζουν νέες προκλήσεις. Πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτό το νέο χρονοδιάγραμμα για την απόκτηση και την παράδοση δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, το οποίο θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στον οικονομικό τους σχεδιασμό και στον προϋπολογισμό τους για το κόστος των εκπομπών. Αυτή η αλλαγή στις προθεσμίες μπορεί επίσης να οδηγήσει σε διακυμάνσεις στις τιμές της αγοράς, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αναθεώρηση των στρατηγικών διαχείρισης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για την προσαρμογή σε αυτές τις νέες δυναμικές της αγοράς, προειδοποιεί η Intermodal.


Latest News

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»