Καθώς το 2024, πλησιάζει η ναυτιλιακή βιομηχανία προετοιμάζεται για την σταδιακή συμμετοχή της στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ΣΕΔΕ-EU ETS) από την 1η Ιανουαρίου. Μία συμμέτοχή που όταν ολοκληρωθεί το 2026 εκτιμάται ότι θα έχει επιφέρει συνολικό κόστος μεταξύ 8-10 δισ. ευρώ. Το ΣΕΔΕ της ΕΕ, προβλέπει να απελευθερώσει στην αγορά περίπου 80 εκατομμύρια δικαιώματα εκπομπών (EUA), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού στόχου να επιτύχει μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030, αναφέρει σε ένα report ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες εντάσσονται στο EU ETS σταδιακά, με την υποβολή 40% των δικαιωμάτων το 2024, το 70% το 2025 και φτάνοντας στο 100% μέχρι το 2026. Οι οικονομικές επιπτώσεις είναι σημαντικές, με τον τομέα να επιβαρύνεται ενδεχομένως με κόστος μεταξύ 8-10 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2026, τονίζει η Intermodal.
Ναυτιλία: Έρχονται αλλαγές για τα ξένα σκάφη άνω των 35 μέτρων
Η τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ της ΕΕ, η οποία είναι γνωστή για τη μεταβλητότητά της, θα διαμορφώσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος (OPEX) των στόλων και των επενδυτικών στρατηγικών. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να διαχειριστούν στρατηγικά το αποτύπωμα άνθρακα και να προσαρμοστούν στο εξελισσόμενο τοπίο κόστους των δικαιωμάτων εκπομπών. Παράγοντες όπως οι κανονιστικές αλλαγές, η προσφορά σε δημοπρασίες και οι περιβαλλοντικοί στόχοι θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό αυτές τις τιμές. Επιπλέον, και σε αυτό το πλαίσιο υψηλής μεταβλητότητας, το ΣΕΔΕ της ΕΕ βρίσκεται στα πρόθυρα σημαντικών αλλαγών που θα επηρεάσουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος και τις επενδυτικές στρατηγικές.
Τα πρότυπα τιμολόγησης
Σε μια καίρια αλλαγή που επιβεβαιώνεται από τον κανονισμό που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο οποίος εκκρεμεί ακόμη προς επίσημη έγκριση από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο της ΕΕ, η ετήσια προθεσμία συμμόρφωσης για τις εγκαταστάσεις της στεριάς και του τομέα των αερομεταφορών, αλλάζει και από τις 30 Απριλίου μεταφέρεται στις 30 Σεπτεμβρίου 2024. Η προσαρμογή αυτή αναμένεται να διαταράξει τα συμβατικά πρότυπα τιμολόγησης των EUA. Η αναλύτρια της Intermodal Χαρά Γεωργούση εκτιμά ότι αντί αναμενόμενης ανοιξιάτικης αύξησης των τιμών των EUA, αυτή τωρα θα «μεταφερθεί» προς το καλοκαίρι, εξέλιξη που θα μπορούσε να μεταβάλει σημαντικά τη δυναμική των συναλλαγών και να επηρεάσει τη ρευστότητα της αγοράς.
Για τους πλοιοκτήτες, αυτές οι αναθεωρημένες προθεσμίες παρουσιάζουν νέες προκλήσεις. Πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτό το νέο χρονοδιάγραμμα για την απόκτηση και την παράδοση δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, το οποίο θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στον οικονομικό τους σχεδιασμό και στον προϋπολογισμό τους για το κόστος των εκπομπών. Αυτή η αλλαγή στις προθεσμίες μπορεί επίσης να οδηγήσει σε διακυμάνσεις στις τιμές της αγοράς, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αναθεώρηση των στρατηγικών διαχείρισης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για την προσαρμογή σε αυτές τις νέες δυναμικές της αγοράς, προειδοποιεί η Intermodal.
Latest News
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα