
Η αγορά προϊόντων πλέον αφορά και το κόστος ζωής αλλά και την προτεραιότητα στην κλιματική αλλαγή. Οι καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο επιδιώκουν μεν να επωφεληθούν από εκπτώσεις και προσφορές, παράλληλα όμως εξετάζουν τα διαπιστευτήρια βιωσιμότητας των αγορών τους.
Σύμφωνα με τον τελευταίο δείκτη μελλοντικών καταναλωτών της ΕΥ, με τη συμμετοχή πάνω από 22.000 καταναλωτών από 28 χώρες, αναδείχθηκε το κόστος ζωής με 94% και η κλιματική αλλαγή με 89% ως οι κορυφαίες προτεραιότητες των καταναλωτών.
ΕΚΤ: Αυξημένη αβεβαιότητα των ευρωπαίων καταναλωτών [έρευνα]
Περισσότεροι από τους μισούς (54%) των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σχεδιάζουν να αγοράσουν λιγότερα στο μέλλον, με τα αξεσουάρ μόδας να βρίσκονται στην κορυφή του καταλόγου των κατηγοριών προϊόντων για τις οποίες οι καταναλωτές σχεδιάζουν να ξοδέψουν λιγότερα (61%), ακολουθούμενοι από τα παιχνίδια και τα gadgets (51%), όπως και τα είδη ένδυσης και υπόδησης (44%).
Περίπου τα τρία τέταρτα (73%) θεωρούν τις κινήσεις αυτές ως μια προσπάθεια εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 49% επισημαίνει ότι δεν χρειάζεται καινούργια αντικείμενα και το 39% το θεωρεί ως μέρος μιας προσπάθειας να βοηθήσει το περιβάλλον.
Καταναλωτής με σκοπό
Η Colette Devey, εταίρος της ΕΥ Ιρλανδίας και επικεφαλής των καταναλωτικών προϊόντων και του λιανικού εμπορίου, διευκρίνισε πως «αυτός ο τελευταίος δείκτης Future Consumer Index αποκαλύπτει έναν πιο στοχευμένο καταναλωτή, ο οποίος έχει έντονη επίγνωση τόσο των συνεχιζόμενων προβλημάτων κόστους ζωής όσο και των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής».
«Οι καταναλωτές εξετάζουν προσεκτικά τι και από πού αγοράζουν, δίνοντας προτεραιότητα στην αξία των χρημάτων τους, στη βιωσιμότητα και αναρωτιούνται αν μια αγορά είναι πραγματικά απαραίτητη», προσθέτει.
Οι ημέρες προσφορών
Σύμφωνα με την έκθεση, έξι στους δέκα (61%) ερωτηθέντες παγκοσμίως σχεδιάζουν να συμμετάσχουν σε εκστρατείες Black Friday, Singles’ Day ή παρόμοιες εκστρατείες πωλήσεων, καθώς οι εκδηλώσεις πωλήσεων της εορταστικής περιόδου γίνονται ακόμη πιο ελκυστικές για τους καταναλωτές.
Επτά στους δέκα (71%) σκοπεύουν να αναβάλουν την πραγματοποίηση ορισμένων αγορών μέχρι αυτές τις περιόδους, σε σύγκριση με τους μισούς (48%) τον Νοέμβριο του 2021.
Η έκθεση διαπίστωσε επίσης αύξηση κατά 16% των καταναλωτών που ψωνίζουν «κυρίως ή μόνο μέσω διαδικτύου» αυτή την εορταστική περίοδο, ενώ αγοράζουν είδη «κυρίως ή μόνο στο κατάστημα» μειώθηκαν κατά 14%.
Η τάση αυτή προσφέρει στις επιχειρήσεις την ευκαιρία να διερευνήσουν τεχνολογίες όπως η Generative AI για να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών τους.
Η Devey δήλωσε: «Είτε πρόκειται για υπερ-προσωποποίηση των ιστότοπων (που τους καθιστά μοναδικούς για κάθε επισκέπτη) είτε για λιανοπωλητές που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να προσφέρουν δοκιμές σε ρούχα ή για προεπισκόπηση επίπλων στο ίδιο το σπίτι του καταναλωτή, υπάρχουν αμέτρητες δυνατότητες – οι επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται την ευκαιρία αυτή, είναι και εκείνες που θα συνεχίσουν να ευχαριστούν τον καταναλωτή του αύριο».
Οι καταναλωτές επιδιώκουν όλο και περισσότερο να κατανέμουν το κόστος των Χριστουγέννων και άλλων μεγάλων σημαντικών εορτών και εκδηλώσεων, αγοράζοντας νωρίς και εκμεταλλευόμενοι τις εκπτώσεις και τις προσφορές στο πλαίσιο των εποχιακών εκπτώσεων, όπως η Black Friday και η Cyber Monday.
«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η τιμολόγηση και τα αποθέματα θα αποτελέσουν βασική προτεραιότητα τόσο για τις εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων όσο και για τους λιανοπωλητές, καθώς οδεύουμε προς την εορταστική περίοδο», δήλωσε.
Κλιματική αλλαγή
Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα (42%) καταναλωτές παγκοσμίως σκέφτονται να αλλάξουν τα τρόφιμα που καταναλώνουν επειδή η κλιματική αλλαγή έχει ανεβάσει τις τιμές ή έχει περιορίσει τη διαθεσιμότητα των αγαθών, αποκάλυψε η μελέτη.
Σχεδόν τρεις στους δέκα (29%) δηλώνουν ότι έχουν ήδη αναγκαστεί να κάνουν νέες επιλογές, με τουλάχιστον τα δύο τρίτα (67%) των ερωτηθέντων να αποδίδουν τις προσπάθειές τους στην προώθηση της αλλαγής και της ευαισθητοποίησης για το καλό του πλανήτη.
Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΥ, οι μεγαλύτερες γενιές είναι πιο ενεργές στην υιοθέτηση συμπεριφορών τρόπου ζωής για τη μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον, με το 65% των Baby Boomers να προτιμούν επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες στα ψώνια τους σε σύγκριση με μόλις το 43% της Gen Z.
Ωστόσο, όταν πρόκειται για πιο βιώσιμες δαπάνες, οι νεότερες γενιές είναι πιο πρόθυμες να πληρώσουν υψηλότερο τίμημα.
Η Devey σχολίασε σχετικά πως «ιστορικά, υπήρχε ένα χάσμα μεταξύ πρόθεσης και δράσης για τις κυβερνήσεις, τις εταιρείες και τους καταναλωτές στις προσπάθειές τους να αντιμετωπίσουν την αειφορία. Ωστόσο, οι καταναλωτές είναι πλέον όλο και πιο πρόθυμοι να αναλάβουν δράσεις βιωσιμότητας που είτε θα τους εξοικονομήσουν χρήματα είτε δεν θα τους κοστίσουν. Και είναι πιο πρόθυμοι από ποτέ να συμμορφωθούν με κυβερνητικά προγράμματα που έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν τη βιώσιμη συμπεριφορά».


Latest News

Τι αλλάζει από σήμερα για τους Ευρωπαίους τουρίστες στη Βρετανία - Ποια τα βήματα για να ταξιδέψει κάποιος
Υποχρεωτική από σήμερα η έκδοση ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής άδειας για τους Ευρωπαίους που θέλουν να ταξιδέψουν στη χώρα
![Δασμοί Τραμπ: Αντίστροφη μέτρηση για την «Ημέρα Απελευθέρωσης» – Μνήμες από τη Μεγάλη Ύφεση [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/ot_trump_tariffs2-600x352.png)
Αντίστροφη μέτρηση για την «Ημέρα Απελευθέρωσης» - Οι δασμοί και οι μνήμες από τη Μεγάλη Ύφεση [γραφήματα]
Σήμερα στον Κήπο των Τριαντάφυλλων ο Αμερικανός πρόεδρος θα ανακοινώσει τους αμοιβαίους δασμούς που έχουν προκαλέσει φόβους για ύφεση και για το τέλος της μεταπολεμικής τάξης πραγμάτων

Lufthansa: Πως αναβαθμίζει την επιχειρηματική θέση με επτά κατηγορίες θέσεων
Η επιλογή θέσης σε μια πτήση ποτέ δεν ήταν πιο περίπλοκη από τις νέες καμπίνες Allegris της Lufthansa

Harley-Davidson: Θέλει εκδίκηση σε περίπτωση που η ΕΕ στοχεύσει τις μοτοσυκλέτες της
Οι δασμοί θα μπορούσαν να ανεβάσουν τις τιμές των μοτοσικλετών της Harley-Davidson σε εξαψήφιο αριθμό σε ορισμένες χώρες, με τις πωλήσεις να βρίσκονται ήδη υπό πίεση στην Ευρώπη

Γιατί ο Τραμπ εξετάζει «μαχαίρι» στα 9 δισ. δολάρια των επιχορηγήσεων προς το πανεπιστήμιο
Το Χάρβαρντ έχει καταγραφεί ως σύμβολο του αμερικανικού ονείρου εδώ και γενιές

Αγωνιώδεις προσπάθειες του Μιλέι για εξαίρεση από τους δασμούς Τραμπ
Οι μεγαλύτερες εξαγωγές που έκανε η Αργεντινή στις Ηνωμένες Πολιτείες πέρυσι ήταν αργό πετρέλαιο, μέταλλα και χημικά προϊόντα

Η Arm ήθελε εξαγορά της Alphawave για να βάλει στο χέρι την τεχνολογία SerDes
Αυτό που... κέντρισε το ενδιαφέρον της Arm ήταν μία συγκεκριμένη τεχνολογία της Alphawave που καθορίζει πόσο γρήγορα οι πληροφορίες μπορούν να εισαχθούν αλλά και να εξαχθούν από ένα μικροτσίπ

Δεν επιδρούν όλοι οι δασμοί με τον ίδιο τρόπο στις τσέπες των Αμερικανών - Τι «λέει» η εμπειρία
Οι δασμοί Τραμπ θα επηρεάσουν και την αμερικανική αγορά με ανατιμήσεις

Τι είναι η νέα μόδα του «oshikatsu» στην οποία ποντάρει η Ιαπωνία για την άνοδο της κατανάλωσης
Το φαινόμενο παρακολουθούν πολιτικοί αλλά και η κεντρική τράπεζα στην Ιαπωνία - Έρχεται νέα αύξηση των μισθών στην Ιαπωνία

Ο Μασκ εξαγοράζει... ψηφοφόρους - 82 εκατ. για να ελέγξει ανώτατο δικαστήριο πολιτείας
Γιατί μια νίκη του πρώην γενικού εισαγγελέα Σίμελ επί της Δημοκρατικής Κρόφορντ θα ήταν όφελος για την πολιτική στρατηγική του Μασκ