Η αγορά προϊόντων πλέον αφορά και το κόστος ζωής αλλά και την προτεραιότητα στην κλιματική αλλαγή. Οι καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο επιδιώκουν μεν να επωφεληθούν από εκπτώσεις και προσφορές, παράλληλα όμως εξετάζουν τα διαπιστευτήρια βιωσιμότητας των αγορών τους.
Σύμφωνα με τον τελευταίο δείκτη μελλοντικών καταναλωτών της ΕΥ, με τη συμμετοχή πάνω από 22.000 καταναλωτών από 28 χώρες, αναδείχθηκε το κόστος ζωής με 94% και η κλιματική αλλαγή με 89% ως οι κορυφαίες προτεραιότητες των καταναλωτών.
ΕΚΤ: Αυξημένη αβεβαιότητα των ευρωπαίων καταναλωτών [έρευνα]
Περισσότεροι από τους μισούς (54%) των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σχεδιάζουν να αγοράσουν λιγότερα στο μέλλον, με τα αξεσουάρ μόδας να βρίσκονται στην κορυφή του καταλόγου των κατηγοριών προϊόντων για τις οποίες οι καταναλωτές σχεδιάζουν να ξοδέψουν λιγότερα (61%), ακολουθούμενοι από τα παιχνίδια και τα gadgets (51%), όπως και τα είδη ένδυσης και υπόδησης (44%).
Περίπου τα τρία τέταρτα (73%) θεωρούν τις κινήσεις αυτές ως μια προσπάθεια εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 49% επισημαίνει ότι δεν χρειάζεται καινούργια αντικείμενα και το 39% το θεωρεί ως μέρος μιας προσπάθειας να βοηθήσει το περιβάλλον.
Καταναλωτής με σκοπό
Η Colette Devey, εταίρος της ΕΥ Ιρλανδίας και επικεφαλής των καταναλωτικών προϊόντων και του λιανικού εμπορίου, διευκρίνισε πως «αυτός ο τελευταίος δείκτης Future Consumer Index αποκαλύπτει έναν πιο στοχευμένο καταναλωτή, ο οποίος έχει έντονη επίγνωση τόσο των συνεχιζόμενων προβλημάτων κόστους ζωής όσο και των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής».
«Οι καταναλωτές εξετάζουν προσεκτικά τι και από πού αγοράζουν, δίνοντας προτεραιότητα στην αξία των χρημάτων τους, στη βιωσιμότητα και αναρωτιούνται αν μια αγορά είναι πραγματικά απαραίτητη», προσθέτει.
Οι ημέρες προσφορών
Σύμφωνα με την έκθεση, έξι στους δέκα (61%) ερωτηθέντες παγκοσμίως σχεδιάζουν να συμμετάσχουν σε εκστρατείες Black Friday, Singles’ Day ή παρόμοιες εκστρατείες πωλήσεων, καθώς οι εκδηλώσεις πωλήσεων της εορταστικής περιόδου γίνονται ακόμη πιο ελκυστικές για τους καταναλωτές.
Επτά στους δέκα (71%) σκοπεύουν να αναβάλουν την πραγματοποίηση ορισμένων αγορών μέχρι αυτές τις περιόδους, σε σύγκριση με τους μισούς (48%) τον Νοέμβριο του 2021.
Η έκθεση διαπίστωσε επίσης αύξηση κατά 16% των καταναλωτών που ψωνίζουν «κυρίως ή μόνο μέσω διαδικτύου» αυτή την εορταστική περίοδο, ενώ αγοράζουν είδη «κυρίως ή μόνο στο κατάστημα» μειώθηκαν κατά 14%.
Η τάση αυτή προσφέρει στις επιχειρήσεις την ευκαιρία να διερευνήσουν τεχνολογίες όπως η Generative AI για να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών τους.
Η Devey δήλωσε: «Είτε πρόκειται για υπερ-προσωποποίηση των ιστότοπων (που τους καθιστά μοναδικούς για κάθε επισκέπτη) είτε για λιανοπωλητές που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να προσφέρουν δοκιμές σε ρούχα ή για προεπισκόπηση επίπλων στο ίδιο το σπίτι του καταναλωτή, υπάρχουν αμέτρητες δυνατότητες – οι επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται την ευκαιρία αυτή, είναι και εκείνες που θα συνεχίσουν να ευχαριστούν τον καταναλωτή του αύριο».
Οι καταναλωτές επιδιώκουν όλο και περισσότερο να κατανέμουν το κόστος των Χριστουγέννων και άλλων μεγάλων σημαντικών εορτών και εκδηλώσεων, αγοράζοντας νωρίς και εκμεταλλευόμενοι τις εκπτώσεις και τις προσφορές στο πλαίσιο των εποχιακών εκπτώσεων, όπως η Black Friday και η Cyber Monday.
«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η τιμολόγηση και τα αποθέματα θα αποτελέσουν βασική προτεραιότητα τόσο για τις εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων όσο και για τους λιανοπωλητές, καθώς οδεύουμε προς την εορταστική περίοδο», δήλωσε.
Κλιματική αλλαγή
Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα (42%) καταναλωτές παγκοσμίως σκέφτονται να αλλάξουν τα τρόφιμα που καταναλώνουν επειδή η κλιματική αλλαγή έχει ανεβάσει τις τιμές ή έχει περιορίσει τη διαθεσιμότητα των αγαθών, αποκάλυψε η μελέτη.
Σχεδόν τρεις στους δέκα (29%) δηλώνουν ότι έχουν ήδη αναγκαστεί να κάνουν νέες επιλογές, με τουλάχιστον τα δύο τρίτα (67%) των ερωτηθέντων να αποδίδουν τις προσπάθειές τους στην προώθηση της αλλαγής και της ευαισθητοποίησης για το καλό του πλανήτη.
Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΥ, οι μεγαλύτερες γενιές είναι πιο ενεργές στην υιοθέτηση συμπεριφορών τρόπου ζωής για τη μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον, με το 65% των Baby Boomers να προτιμούν επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες στα ψώνια τους σε σύγκριση με μόλις το 43% της Gen Z.
Ωστόσο, όταν πρόκειται για πιο βιώσιμες δαπάνες, οι νεότερες γενιές είναι πιο πρόθυμες να πληρώσουν υψηλότερο τίμημα.
Η Devey σχολίασε σχετικά πως «ιστορικά, υπήρχε ένα χάσμα μεταξύ πρόθεσης και δράσης για τις κυβερνήσεις, τις εταιρείες και τους καταναλωτές στις προσπάθειές τους να αντιμετωπίσουν την αειφορία. Ωστόσο, οι καταναλωτές είναι πλέον όλο και πιο πρόθυμοι να αναλάβουν δράσεις βιωσιμότητας που είτε θα τους εξοικονομήσουν χρήματα είτε δεν θα τους κοστίσουν. Και είναι πιο πρόθυμοι από ποτέ να συμμορφωθούν με κυβερνητικά προγράμματα που έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν τη βιώσιμη συμπεριφορά».
Latest News
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη
Απόφαση σταθμός στη Βρετανία - Επανεθνικοποιήθηκαν οι σιδηρόδρομοι
Πράσινο φως της Βουλής των Λόρδων στο Ηνωμένο Βασίλειο - Οι Εργατικοί εκπλήρωσαν την προεκλογική τους δέσμευση
Με αργά βήματα η επιστροφή των επενδυτών στα ακίνητα - Τι συμβαίνει στη γερμανική αγορά
Η αγορά γραφείων στη Γερμανία συνεχίζει να βρίσκεται σε μια μεταπανδημική ύφεση εν μέσω αβεβαιότητας για τη μελλοντική ζήτηση χώρων εργασίας