![Κομισιόν: Αυστηρά πρόστιμα για τη θαλάσσια ρύπανση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/container_ship_smoke.jpg)
Οι πλοιοκτήτες να φέρουν την ευθύνη για τυχόν περιβαλλοντική ζημία που προκαλείται από τη ρύπανση, σε περίπτωση που ο πλοίαρχος ή το πλήρωμα που ευθύνεται για την παράνομη απόρριψη δεν μπορεί πλέον να βρεθεί ή δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να καταβάλει ολόκληρο το ποσό της ποινής.
Πλαστικά: Εβδομάδα διαπραγματεύσεων για τον περιορισμό της ρύπανσης – Τα δύο «στρατόπεδα»
Αυτό προβλέπει πρόταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που ψηφίστηκε πρόσφατα από την Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού, στο πλαίσιο επικαιροποίησης των κανόνων της ΕΕ με γνώμονα την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία στις ευρωπαϊκές θάλασσες και με στόχο οι δράστες να έρχονται αντιμέτωποι με πρόστιμα. Η αναθεώρηση της οδηγίας για τη ρύπανση από τα πλοία αποτελεί μέρος της δέσμης μέτρων που παρουσίασε η Επιτροπή τον Ιούνιο του 2023 και η οποία αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των θαλάσσιων κανόνων της ΕΕ για την ασφάλεια και την πρόληψη της ρύπανσης.
Θαλάσσιες μεταφορές
Η ΕΕ επισημαίνει ότι δεδομένου ότι το 75% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ πραγματοποιείται διά θαλάσσης, οι θαλάσσιες μεταφορές δεν αποτελούν απλώς τη ραχοκοκαλιά μιας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας, αλλά είναι ζωτικές για τα νησιά της ΕΕ, τις περιφερειακές και τις απομακρυσμένες θαλάσσιες περιοχές. Σημειώνει ακόμη ότι κάθε χρόνο εξακολουθούν να αναφέρονται περισσότερα από 2.000 ατυχήματα και συμβάντα στη θάλασσα, ωστόσο σε γενικές γραμμές τα ύδατα της ΕΕ είναι επί του παρόντος πολύ ασφαλή, καθώς παρατηρούνται λίγοι μόνο θάνατοι και δεν έχει προκύψει κανένα σοβαρό περιστατικό δημιουργίας πετρελαιοκηλίδας πρόσφατα.
Πάντως εκτιμάται ότι το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να ευθυγραμμιστεί με το ισχύον του ΙΜΟ.
Στο πλαίσιο αυτό στις επικείμενες διαπραγματεύσεις για την τελική μορφή της νομοθεσίας οι ευρωβουλευτές θέλουν να διασφαλίσουν ότι όλα τα διεθνή πρότυπα για την πρόληψη των παράνομων απορρίψεων από πλοία, που αναπτύχθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), θα καταστούν μέρος του δικαίου της ΕΕ και, ως εκ τούτου, θα είναι ευκολότερα εκτελεστά.
Επίσης η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού επιδιώκει επέκταση των ισχύοντων κανόνων της ΕΕ που απαγορεύουν την απόρριψη πετρελαίου και επιβλαβών υγρών ουσιών, ώστε να περιλαμβάνεται η απόρριψη λυμάτων, σκουπιδιών και καταλοίπων καθαρισμού.
Θέλουν ακόμη, όπως προαναφέρθηκε, οι πλοιοκτήτες να φέρουν την ευθύνη για τυχόν περιβαλλοντική ζημία που προκαλείται από τη ρύπανση, σε περίπτωση που ο πλοίαρχος ή το πλήρωμα που ευθύνεται για την παράνομη απόρριψη δεν μπορεί πλέον να βρεθεί ή δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να καταβάλει ολόκληρο το ποσό της ποινής. Οι ευρωβουλευτές επιθυμούν επίσης οι κυβερνήσεις της ΕΕ να αποφύγουν τον καθορισμό μέγιστων ή ελάχιστων κυρώσεων για παραβάσεις, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπονομεύεται η αποτελεσματικότητα και η αναλογικότητα των κυρώσεων.
Κανόνες
Με βάση τους ισχύοντες κανόνες της ΕΕ δημιουργήθηκε το CleanSeaNet, το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα προειδοποίησης για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων και σκαφών. Επειδή το σύστημα αυτό δεν παρέχει πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο παρακολούθησης των περιστατικών ρύπανσης, οι ευρωβουλευτές στον τομέα των μεταφορών είναι υπέρ της ενθάρρυνσης της μεγαλύτερης ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών και της Επιτροπής σχετικά με τα περιστατικά ρύπανσης. Θέλουν επίσης το 50% των προειδοποιήσεων του CleanSeaNet να επαληθεύονται επιτόπου και το συντομότερο δυνατόν, ώστε να αποτρέπεται η διασπορά παράνομων απορρίψεων και, ως εκ τούτου, να μην μπορούν να εντοπιστούν μέχρι τη στιγμή της άφιξης στην τοποθεσία.
«Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ δεν λειτουργούν, διότι εφαρμόζονται ανεπαρκώς από τα κράτη μέλη. Αυτό είναι απαράδεκτο. Είναι καιρός τα κράτη μέλη να εντείνουν τις προσπάθειές τους και να προστατεύσουν τις ευρωπαϊκές θάλασσες από τις επιβλαβείς επιπτώσεις των πλοίων που απορρίπτουν παράνομα απόβλητα. Είναι απαραίτητο να εντοπιστούν αποτελεσματικά οι παράνομες απορρίψεις και να καθοριστούν κυρώσεις σε επίπεδα που θα χρησιμεύσουν ως πραγματικό αποτρεπτικό μέσο», δήλωσε ο εισηγητής του ΕΚ, Marian-Jean Marinescu (ΕΛΚ, Ρουμανία).
Το σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής εγκρίθηκε σχεδόν ομόφωνα (36 ψήφους υπέρ και μία κατά). Οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών στήριξαν επιπλέον ομόφωνα (36 ψήφοι υπέρ) την απόφαση να ξεκινήσουν συνομιλίες με τα κράτη μέλη σχετικά με την τελική μορφή της νομοθεσίας, μόλις η ολομέλεια δώσει το πράσινο φως την επόμενη εβδομάδα.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-1-600x315.jpg)
Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα
![Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-600x364.jpg)
Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού