Στους καταναλωτές μετακυλίουν το κόστος της «πράσινης μετάβασης» οι ναυτιλιακές εταιρείες, εξαιτίας της ένταξης του κλάδου στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων.
Η αλήθεια αυτή έγινε χθες πραγματικότητα με τον Όμιλο Grimaldi, να ανακοινώνει «επίναυλο» από 1/1/2024 στα φορτηγά που μεταφέρει με τα πλοία του. Mία κίνηση που αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία οχηματαγωγά πλοία (ro-ro) ή επιβατηγά οχηματαγωγά (ro-pax).
Όμιλος Grimaldi: Ρίχνει στην Αδριατική πιο «πράσινα» και μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς φορτηγών
Οι γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας
Στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας ανάλογες ανακοινώσεις αναμένονται το επόμενο διάστημα από την Attica Group η οποία επίσης δραστηριοποιείται στις συγκεκριμένες. Επίσης σύντομα αναμένεται να ανακοινωθούν και οι «επίναυλοι» στη γραμμή Πειραιάς-Κρήτη.
Υπενθυμίζεται ότι η χώρα μας έχει πάρει εξαίρεση μέχρι το 2030, από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων για όλα τα πλοία που είναι δρομολογημένα σε γραμμές που συνδέουν νησιά με πληθυσμό λιγότερο των 200.000 κατοίκων. Με βάση αυτή την εξαίρεση οι μόνες εσωτερικές γραμμές που «εντάσσονται» στο σύστημα εμπορίας ρύπων είναι οι γραμμές της Κρήτης, όπου δραστηριοποιούνται Attica Group και Μινωικές Γραμμές, θυγατρική του Ομίλου Grimaldi.
Οι επίναυλοι
Ο ιταλικός όμιλος ανακοίνωσε για την μεταφορά φορτηγών οχημάτων, «επίναυλο» σε όλες τις γραμμές που εξυπηρετεί στη Μεσόγειο, διεθνείς και τοπικές, (εκτός των γραμμών της Κρήτης) το ύψος του οποίου κυμαίνεται από 3,50 ευρώ μέχρι και 8,50 ευρώ ανά «γραμμικό μέτρο» (lane meter). Αυτό σημαίνει ότι ένα φορτηγό 20 μέτρων θα πληρώσει επιπλέον από 70 μέχρι 170 ευρώ. Στις γραμμές Ιταλίας-Ελλάδας και αντιστρόφως η αύξηση ανά lane meter είναι: Αγκόνα-Ηγουμενίτσα 8,5 ευρώ, Μπριντεζι-Ηγουμενίτσα 4,50 ευρώ, Βενετία-Πάτρα 8,50 ευρώ, Βενετία-Ηγουμενίτσα 8,50 ευρώ, Μπάρι-Πάτρα 4,50 ευρώ, Μπάρι-Ηγουμενίτσα 4,50 ευρώ. Πρόκειται με βάση τους ισχύοντες ναύλους για μία αύξηση μεταξύ 10%-15% ανάλογα τη γραμμή και το πλοίο, σύμφωνα με εκτιμήσεις. Ο Ιταλικός όμιλος δεν ανακοίνωσε επίναυλο για τους επιβάτες.
Η εγκύκλιος
Με την εγκύκλιο του προς τους συνεργάτες του ναυτιλιακούς πράκτορες, ο Ιταλικός Όμιλος ενημερώνει ότι στις 5 Ιουνίου 2023 τέθηκε σε ισχύ η ευρωπαϊκή οδηγία (ΕΕ) 2023/959, που συμπεριλαμβάνει τον ναυτιλιακό τομέα σε ένα σύστημα φορολόγησης των εκπομπών CO2, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ).
Ως αποτέλεσμα της Οδηγίας, όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες θα είναι υποχρεωμένες να αντισταθμίζουν τις εκπομπές CO2, αγοράζοντας δικαιώματα εκπομπής στη ρυθμιζόμενη αγορά (ένα δικαίωμα-EUA ισοδυναμεί με 1 τόνο εκπεμπόμενου CO2).
Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του ΣΕΔΕ της ΕΕ καλύπτει το 100% των εκπομπών για τα ενδοκοινοτικά δρομολόγια και το 50% των εκπομπών για τα δρομολόγια εκτός ΕΕ.
Σταδιακά
Επίσης η ένταξη στο ΣΕΔΕ της ναυτιλίας γίνεται σταδιακά που σημαίνει ότι λαμβάνεται υπόψη το 40% των εκπομπών από την 01.01.2024, το 70% των εκπομπών που παράγονται από την 01.01.2025, και το 100% των εκπομπών που παράγονται από την 01.01.2026.
Το εν λόγω σύστημα προβλέπει την υποχρέωση όλων των ναυτιλιακών εταιρειών να αγοράζουν EUA για την αντιστάθμιση των εκπεμπόμενων τόνων CO2 από την 1η Ιανουαρίου 2024, τονίζει ο όμιλος Grimaldi. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, από την 1η Ιανουαρίου 2024 είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε τη «ρήτρα προσαύξησης ETS» που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως τις 31 Μαρτίου 2024, όταν θα επικαιροποιηθεί και πάλι.
Ο υπολογισμός της επιβάρυνσης
Αναλυτικά, η επιβάρυνση θα υπολογίζεται, όπως εξηγεί ο Ιταλικός Όμιλος με βάση διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των διανυθέντων χιλιομέτρων, τις εκπομπές CO2 (λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα πλεύσης, την κατανάλωση, τους συντελεστές χρήσης των πλοίων και τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες) και την τιμή (σε ευρώ) των εκπομπών CO2, η οποία θα επικαιροποιείται σε τρίμηνη βάση και θα υπολογίζεται με βάση τη μέση μηνιαία τιμή EUA έως τις 20 του προηγούμενου μήνα. (π.χ. η προσαύξηση ETS στο τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου θα βασίζεται στη μέση τιμή EUA κατά την περίοδο μεταξύ 20 Μαρτίου και 20 Φεβρουαρίου).
Τέλος, ο όμιλος Grimaldi υπενθυμίζει ότι έχει δεσμευθεί να στηρίξει εθνικές και διεθνείς περιβαλλοντικές πολιτικές που αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών CO2 μέσω μιας συνεχούς ανανέωσης του στόλου με στόχο τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, γεγονός που θα οδηγεί και σε μείωση της επιβάρυνσης.
Latest News
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023