
Στους καταναλωτές μετακυλίουν το κόστος της «πράσινης μετάβασης» οι ναυτιλιακές εταιρείες, εξαιτίας της ένταξης του κλάδου στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων.
Η αλήθεια αυτή έγινε χθες πραγματικότητα με τον Όμιλο Grimaldi, να ανακοινώνει «επίναυλο» από 1/1/2024 στα φορτηγά που μεταφέρει με τα πλοία του. Mία κίνηση που αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία οχηματαγωγά πλοία (ro-ro) ή επιβατηγά οχηματαγωγά (ro-pax).
Όμιλος Grimaldi: Ρίχνει στην Αδριατική πιο «πράσινα» και μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς φορτηγών
Οι γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας
Στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας ανάλογες ανακοινώσεις αναμένονται το επόμενο διάστημα από την Attica Group η οποία επίσης δραστηριοποιείται στις συγκεκριμένες. Επίσης σύντομα αναμένεται να ανακοινωθούν και οι «επίναυλοι» στη γραμμή Πειραιάς-Κρήτη.
Υπενθυμίζεται ότι η χώρα μας έχει πάρει εξαίρεση μέχρι το 2030, από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων για όλα τα πλοία που είναι δρομολογημένα σε γραμμές που συνδέουν νησιά με πληθυσμό λιγότερο των 200.000 κατοίκων. Με βάση αυτή την εξαίρεση οι μόνες εσωτερικές γραμμές που «εντάσσονται» στο σύστημα εμπορίας ρύπων είναι οι γραμμές της Κρήτης, όπου δραστηριοποιούνται Attica Group και Μινωικές Γραμμές, θυγατρική του Ομίλου Grimaldi.
Οι επίναυλοι
Ο ιταλικός όμιλος ανακοίνωσε για την μεταφορά φορτηγών οχημάτων, «επίναυλο» σε όλες τις γραμμές που εξυπηρετεί στη Μεσόγειο, διεθνείς και τοπικές, (εκτός των γραμμών της Κρήτης) το ύψος του οποίου κυμαίνεται από 3,50 ευρώ μέχρι και 8,50 ευρώ ανά «γραμμικό μέτρο» (lane meter). Αυτό σημαίνει ότι ένα φορτηγό 20 μέτρων θα πληρώσει επιπλέον από 70 μέχρι 170 ευρώ. Στις γραμμές Ιταλίας-Ελλάδας και αντιστρόφως η αύξηση ανά lane meter είναι: Αγκόνα-Ηγουμενίτσα 8,5 ευρώ, Μπριντεζι-Ηγουμενίτσα 4,50 ευρώ, Βενετία-Πάτρα 8,50 ευρώ, Βενετία-Ηγουμενίτσα 8,50 ευρώ, Μπάρι-Πάτρα 4,50 ευρώ, Μπάρι-Ηγουμενίτσα 4,50 ευρώ. Πρόκειται με βάση τους ισχύοντες ναύλους για μία αύξηση μεταξύ 10%-15% ανάλογα τη γραμμή και το πλοίο, σύμφωνα με εκτιμήσεις. Ο Ιταλικός όμιλος δεν ανακοίνωσε επίναυλο για τους επιβάτες.
Η εγκύκλιος
Με την εγκύκλιο του προς τους συνεργάτες του ναυτιλιακούς πράκτορες, ο Ιταλικός Όμιλος ενημερώνει ότι στις 5 Ιουνίου 2023 τέθηκε σε ισχύ η ευρωπαϊκή οδηγία (ΕΕ) 2023/959, που συμπεριλαμβάνει τον ναυτιλιακό τομέα σε ένα σύστημα φορολόγησης των εκπομπών CO2, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ).
Ως αποτέλεσμα της Οδηγίας, όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες θα είναι υποχρεωμένες να αντισταθμίζουν τις εκπομπές CO2, αγοράζοντας δικαιώματα εκπομπής στη ρυθμιζόμενη αγορά (ένα δικαίωμα-EUA ισοδυναμεί με 1 τόνο εκπεμπόμενου CO2).
Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του ΣΕΔΕ της ΕΕ καλύπτει το 100% των εκπομπών για τα ενδοκοινοτικά δρομολόγια και το 50% των εκπομπών για τα δρομολόγια εκτός ΕΕ.
Σταδιακά
Επίσης η ένταξη στο ΣΕΔΕ της ναυτιλίας γίνεται σταδιακά που σημαίνει ότι λαμβάνεται υπόψη το 40% των εκπομπών από την 01.01.2024, το 70% των εκπομπών που παράγονται από την 01.01.2025, και το 100% των εκπομπών που παράγονται από την 01.01.2026.
Το εν λόγω σύστημα προβλέπει την υποχρέωση όλων των ναυτιλιακών εταιρειών να αγοράζουν EUA για την αντιστάθμιση των εκπεμπόμενων τόνων CO2 από την 1η Ιανουαρίου 2024, τονίζει ο όμιλος Grimaldi. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, από την 1η Ιανουαρίου 2024 είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε τη «ρήτρα προσαύξησης ETS» που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως τις 31 Μαρτίου 2024, όταν θα επικαιροποιηθεί και πάλι.
Ο υπολογισμός της επιβάρυνσης
Αναλυτικά, η επιβάρυνση θα υπολογίζεται, όπως εξηγεί ο Ιταλικός Όμιλος με βάση διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των διανυθέντων χιλιομέτρων, τις εκπομπές CO2 (λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα πλεύσης, την κατανάλωση, τους συντελεστές χρήσης των πλοίων και τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες) και την τιμή (σε ευρώ) των εκπομπών CO2, η οποία θα επικαιροποιείται σε τρίμηνη βάση και θα υπολογίζεται με βάση τη μέση μηνιαία τιμή EUA έως τις 20 του προηγούμενου μήνα. (π.χ. η προσαύξηση ETS στο τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου θα βασίζεται στη μέση τιμή EUA κατά την περίοδο μεταξύ 20 Μαρτίου και 20 Φεβρουαρίου).
Τέλος, ο όμιλος Grimaldi υπενθυμίζει ότι έχει δεσμευθεί να στηρίξει εθνικές και διεθνείς περιβαλλοντικές πολιτικές που αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών CO2 μέσω μιας συνεχούς ανανέωσης του στόλου με στόχο τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, γεγονός που θα οδηγεί και σε μείωση της επιβάρυνσης.


Latest News

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»