Το αποτύπωμα από τις πηθωριστικές πιέσεις και τις ανατιμήσεις τη διετία 2021-2022 απεικονίζεται και στις λογιστικές καταστάσεις των επιχειρήσεων του κλάδου των σούπερ μάρκετ για το 2022, των οποίων τα περισσότερα οικονομικά μεγέθη και οι σχετικοί δείκτες εμφανίζουν ακόμα μια χρονιά θετική εικόνα.
Οι θετικές εξελίξεις που αποτυπώνονται στις σελίδες του «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ», όπως η αύξηση των πωλήσεων και της ρευστότητας, δημιουργούν αισιοδοξία για την πορεία του κλάδου. Από την άλλη πλευρά, όμως, η μείωση της κερδοφορίας και η αύξηση του κόστους λειτουργίας προκαλούν προβληματισμό για τις προοπτικές. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η συνολική εικόνα του κλάδου είναι δηλωτική της υγειούς ανάπτυξής του.
Σούπερ μάρκετ: Καίνε οι τιμές σε τρόφιμα και είδη σπιτιού – «Καπέλο» 609 εκατ. ευρώ στο 9μηνο
Η γενική εικόνα των 35 αλυσίδων
Τα στοιχεία του φετινού «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» περιλαμβάνουν τους ισολογισμούς 35 εταιρειών. Οι υπό μελέτη επιχειρήσεις του δείγματoς το 2022 είχαν πωλήσεις αξίας 11,18 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 870,04 εκατ. ευρώ ή κατά 8,44% συγκριτικά με το 2021. Πρόκειται για την έκτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής ανόδου των κλαδικών πωλήσεων, με την αύξηση την τελευταία πενταετία να υπερβαίνει το 43% και τα 3,39 δις ευρώ.
Η διαδρομή αυτή των πωλήσεων αποδίδεται στην επίδραση της πανδημίας και των lockdowns, στην πλήρη επαναλειτουργία του άλλοτε δικτύου της Μαρινόπουλος, στην οργανική ανάπτυξη του κλάδου έναντι ανταγωνιστικών προς αυτόν δικτύων και στις πληθωριστικές πιέσεις από το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Ειδικά το 2022, όμως, η επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στις πωλήσεις σε αξία, που αυξήθηκαν, συνοδεύτηκε πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, από τη μείωσή τους σε όγκο, πράγμα που πρέπει να προβληματίσει.
Οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι & εταιρείες: αύξηση πωλήσεων, μείωση κερδών
Στην ανάλυσή μας, όπου εξετάζουμε τα βασικά οικονομικά μεγέθη των δέκα μεγαλύτερων από άποψη πωλήσεων εταιρειών του κλάδου –λαμβάνοντας υπόψιν και τους ενοποιημένους ισολογισμούς όσων εξ αυτών δημοσιεύουν–, φαίνεται ότι τις υψηλότερες πωλήσεις, και δη με τη μεγαλύτερη αύξηση σε αξία στον κλάδο, τις είχε ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης. Ήταν της τάξης των 4,48 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 12,29% έναντι του 2021 ή κατά 489,93 εκατ. ευρώ, που έφεραν τον όμιλο άνετα πάνω από το όριο των 4 δισ. ευρώ, οπότε τα 5 δισ. ευρώ δείχνουν πλέον εφικτός στόχος.
Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η ΑΒ Βασιλόπουλος με ετήσιες πωλήσεις 1,98 δισ. ευρώ, με μικρή αύξηση 0,78% συγκριτικά με το 2021. Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Μετρό (Mymarket) με σημαντική αύξηση πωλήσεων 9,49% και ετήσιο τζίρο 1,50 δισ. ευρώ. Ακολούθησε ο όμιλος Δ. Μασούτης με αύξηση πωλήσεων κατά 6,42% στα 940,22 εκατ. ευρώ, δηλαδή πολύ κοντά στο φράγμα του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.
Η Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) βρέθηκε ακόμα μια χρονιά στην πέμπτη θέση της κατάταξης, με μικρή αύξηση κατά 1,96% και πωλήσεις 513,52 εκατ. ευρώ. Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός κατέλαβε την έκτη θέση στη σχετική κατάταξη, με άνοδο 18,58% και ετήσιες πωλήσεις 497,81 εκατ. ευρώ, ενώ ακολούθησαν η Market In με ετήσιες πωλήσεις 375,30 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 6,20%, η Bazaar με αύξηση 14,32% στα 223,58 εκατ. ευρώ, η Εγνατία, με αύξηση 16,04% στα 160,08 εκατ. ευρώ, ενώ τη δεκάδα έκλεισε η Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, με πωλήσεις 98,22 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 6,03% έναντι του 2021.
Μείωση της κερδοφορίας
Αθροιστικά οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες παρουσίασαν το 2022 μειωμένα κέρδη συγκριτικά με το 2021. Συνολικά οι δέκα μεγάλοι του κλάδου εμφάνισαν καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) 144,35 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 28,07% συγκριτικά με το 2021, οπότε είχαν διαμορφωθεί στα 200,69 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των «δέκα» διαμορφώθηκε στο 1,34% έναντι 2,03% το 2021 (και 1,75% το 2019).
Η τάση αυτή ήταν γενική στις επιχειρήσεις του κλάδου και οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του λειτουργικού κόστους και του κόστους διαχείρισης των αποθεμάτων-αγορών, λόγω των ανατιμήσεων. Επιπλέον, ο δείκτης συνολικού μικτού κέρδους για τους δέκα μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες παρουσίασε μικρή μείωση στο 26,84% έναντι 27,20%. Υπενθυμίζεται ότι η ισχύς του νόμου 4903/2022 «πάγωσε» τα περιθώρια κέρδους των προϊόντων διαβίωσης-διατροφής στο επίπεδο του Αυγούστου του 2021.
Το λειτουργικό κόστος παρουσίασε νέα αύξηση, φτάνοντας το 24,25% έναντι 23,79%, ενώ το χρηματοοικονομικό κόστος έμεινε σχεδόν αμετάβλητο στο 1,03% έναντι 1,11% το 2021. Ως εκ τούτου ο δείκτης λειτουργικού περιθωρίου κέρδους (EBIT προ χρηματοοικονομικού κόστους) μειώθηκε αρκετά στο 2,59% έναντι 3,41% την προηγούμενη χρονιά σε συνήθη για τον κλάδο επίπεδα. Μια πιο ρεαλιστική εικόνα δίνει ο δείκτης προ Χρηματοοικονομικού Κόστους και Αποσβέσεων (EBITDA), ο οποίος, ενσωματώνοντας την αυξητική τάση των αποσβέσεων και ειδικά των αποσβέσεων μισθώσεων (που πρωτοεμφανίστηκαν το 2019), παρουσίασε αισθητή μείωση και διαμορφώθηκε σε υψηλά επίπεδα για τον κλάδο συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια, από 6,18% το 2021 σε 5,26% το 2022 για τους «δέκα» και από 6,05% σε 5,10% αντίστοιχα για τις 35 εταιρείες.
Η απόδοση των ίδιων κεφαλαίων εξαιτίας του συνδυασμού της αύξησής τους και της μείωσης της καθαρής κερδοφορίας εμφάνισε σημαντική μείωση. Στους δέκα μεγαλύτερους ομίλους κι εταιρείες μεταβλήθηκε από 17,49% το 2021 σε 11,36% το 2022, ενώ στο σύνολο των 35 εταιρειών η μεταβολή ήταν από 17,85% σε 11,71%.
Η σημαντική αύξηση των πωλήσεων το 2022 απέδωσε μία αναλογικά πολύ μικρότερη αύξηση των υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές, ενώ οι υπόλοιπες υποχρεώσεις παρουσίασαν μείωση. Έτσι, ο δείκτης γενικής ρευστότητας για το σύνολο των 35 εταιρειών αυξήθηκε εκ νέου από 62,18% σε 63,87% (είχε φτάσει στο 56,94% το 2020). Πρόκειται για μια σημαντική βελτίωση της γενικής ρευστότητας σε συνήθη επίπεδα για τον κλάδο, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι σε χαμηλό επίπεδο παραμένει η άμεση ρευστότητα.
Latest News
Νέες παραγγελίες 50 εκατ. δολ. για τη THEON - Κερδίζει έδαφος το νέο θερμικό σύστημα Clip-On IRIS
Ισχυρή συνεχής ροή πωλήσεων σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Μέση Ανατολή ανακοίνωση η THEON - Αύξηση στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο παραγγελιών
Μνημόνιο Συνεργασίας ΤΕΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ
Με τη θεσμική συνεργασία των δύο φορέων δημιουργείται ένα ευρύτερο πλέγμα συνεργειών
Σύμβαση 5,3 εκατ. ευρώ από τη Mevaco για κατασκευή μεταλλικών βάσεων Φ/Β Πάρκου
Με βάση το συμφωνηθέν χρονοδιάγραμμα της Mevacoη παράδοση των μεταλλικών βάσεων στήριξης, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025
Άγγιξαν το 1 δισ. τα κέρδη 9μήνου της ΕΤΕ -Τι είπε ο Μυλωνάς για το placement
Tα καθαρά επιτοκιακά έσοδα ανήλθαν σε €1,8 δισ. το eννεάμηνο 2024, αυξημένα κατά 9% σε ετήσια βάση
Στα 1,14 δισ. ευρώ τα κέρδη 9μήνου της Eurobank - Το μήνυμα Καραβία
Τα συνολικά καθαρά κέρδη της Eurobank διαμορφώθηκαν σε 1,135 δισ. και περιλαμβάνουν 99 εκατ. κέρδος από την απόκτηση επιπλέον συμμετοχής στην Ελληνική Τράπεζα
Νέος διευθυντής Στρατηγικής & Οικονομικών στην ΕΛΙΝΟΙΛ
Η Μαρία Τσαχάκη θα συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντα της ως διευθύντρια Λογιστηρίου και αναπληρώτρια Οικονομική Διευθύντρια.
Εντός του 2025 η πλατφόρμα SmartThings της Samsung επεκτείνεται στις Β2Β λύσεις
Το ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο των επιχειρησιακών της λύσεων παρουσίασε η Samsung Electronics Hellas
Henkel: Άνοδος των πωλήσεων σε περίπου 5,5 δισ. ευρώ το γ' τρίμηνο
Σύμφωνα με την Henkel σε ονομαστικούς όρους, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1,0% σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους
Τρύφων (ΠΕΦ): «Ελπίζουμε η εκλογή Τραμπ να αποτελέσει έναυσμα για ταχύτερη αντίδραση της Ευρώπης»
Το μήνυμα που έστειλε ο Θεόδωρος Τρύφων για την εκλογή Τραμπ και τη φαρμακοβιομηχανία
Alpha Bank: Πάνω από 900 εκατ. σε τουριστικές επιχειρήσεις σε Κρήτη και Κέρκυρα
Τα υψηλόβαθμα στελέχη της Alpha Bank, με επικεφαλής τον CEO του Ομίλου, Βασίλη Ψάλτη, είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν με επιχειρηματίες των δυο νησιών