Ακυρώσεις δρομολογίων ή πόλεμο τιμών αναμένουν οι αναλυτές, λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια από την Ανατολή στη Δύση, λόγω της υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας. Με λιγότερες από έξι εβδομάδες να απομένουν μέχρι το τέλος του 2023, τόσο στις γραμμές του Ειρηνικού όσο και στις γραμμές Ασίας – Ευρώπης, η αγορά βρίσκεται επί του παρόντος σε «μη βιώσιμα επίπεδα», σύμφωνα με ανάλυση της δανέζικης εταιρείας συμβούλων γραμμών Sea-Intelligence.
Παράλληλα, και οι κατασκευαστές στην Κίνα έχουν μειώσει τις τιμές φέτος λόγω της αποδυνάμωσης της εγχώριας οικονομίας, προσφέροντας ενδεχομένως ανακούφιση στους αγοραστές στη Δύση τα Χριστούγεννα.
Εμπορευματοκιβώτια: Τα «πράσινα» λιμάνια και το κόστος των ρύπων
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, η κατάσταση της προσφοράς από την Κίνα έχει βελτιωθεί για τους αγοραστές των Χριστουγέννων στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, αναφέρει η εταιρεία συμβούλων Container xChange. Η προγραμματισμένη μεταφορική ικανότητα των πλοίων στη γραμμή Ασία – Βόρεια Αμερική (Δυτική Ακτή) είναι αυξημένη κατά 24,9% σε σύγκριση με το 2019, στη γραμμή Ασία – Βόρεια Αμερική (Ανατολική Ακτή) είναι αυξημένη κατά 31,9% σε σύγκριση με το 2019, στη γραμμή Ασία – Βόρεια Ευρώπη είναι αυξημένη κατά 10,7% και στη γραμμή Ασίας – Μεσογείου είναι αυξημένη κατά 36%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Sea-Intelligence.
Οι liners
Τα περιθώρια κινήσεων για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών είναι περιορισμένα με αυτά τα ποσοστά αύξησης της μεταφορικής ικανότητας και την πραγματική ζήτηση να έχει υποχωρήσει. Σύμφωνα με τη Sea-Intelligence, οι liners είτε θα ανακοινώσουν ένα ευρύ πρόγραμμα κενών δρομολογίων στο διάστημα από τώρα μέχρι το τέλος του έτους προκειμένου να μειωθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα, είτε θα δουν τους ναύλους να μειώνονται ραγδαίως λόγω ενός πολέμου τιμών.
Στην πρώτη περίπτωση θα προκαλέσουν προβλήματα στους φορτωτές που θα πρέπει να διαχειριστούν αυτή την κατάσταση. Στη δεύτερη περίπτωση θα έρθουν αντιμέτωποι με ζημίες που θα πρέπει να αντισταθμίσουν στο μέλλον.
Ηδη οι ναύλοι έχουν μειωθεί σημαντικά καθώς ο δείκτης του οίκου αναλύσεων Drewry μειώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στα 1.490 δολ. και ήταν χαμηλότερα κατά 43% από την ίδια εβδομάδα πριν από έναν χρόνο.
Σχολιάζοντας την έκθεση της Sea-Intelligence, ο John McCown, επικεφαλής της Blue Alpha Capital, δήλωσε στο Splash ότι η χρήση κενών δρομολογίων (blank sailings) από τους μεταφορείς είναι πιο συνεπής. Τα κενά δρομολόγια είναι η βραχυπρόθεσμη απάντηση, με τους liners να κόβουν πλοία από τα δρομολόγια όπου μπορούν. Φαίνεται όμως αναπόφευκτο ότι οι ακινητοποιήσεις πλοίων και οι διαπραγματεύσεις ναύλωσης περιόδου θα είναι η επόμενη τακτική, καθώς η ναυτιλιακή αγορά προσπαθεί να απορροφήσει τόσα πολλά νέα πλοία, ενώ από την άλλη πλευρά δεν καταγράφονται και διαλύσεις πλοίων μεγάλης ηλικίας.
Η Container xChange προβλέπει για το 2024 ότι οι liners θα έχουν να αντιμετωπίσουν τη μειωμένη ζήτηση και την υπερπροσφορά πλοίων, συνθήκες που οδηγούν σε έντονο ανταγωνισμό, μειωμένα κέρδη και πιθανές συγχωνεύσεις και εξαγορές.
Ζημιές
Από την πλευρά του, ο οίκος αναλύσεων Drewry έχει προβλέψει μείωση των λειτουργικών κερδών του κλάδου κατά 93% φέτος, που θα πέσουν στα 20 δισ. δολάρια, και στη συνέχεια το 2024 θα καταγράψουν συλλογικές ζημίες ύψους περίπου 15 δισ. δολαρίων.
Ο παγκόσμιος στόλος των containerships ξεπέρασε τα 28,1 εκατ. teu στις αρχές Ιανουαρίου σύμφωνα με την Alphaliner, ενώ το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 893 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 7,44 εκατ. teu ή περίπου το 26,9% του υφιστάμενου στόλου. Το 2023 παραδιδόταν σχεδόν ένα νεότευκτο πλοίο κάθε ημέρα καθώς οι συνολικές παραδόσεις το 2023, σύμφωνα με την Alphaliner, έφτασαν τα 354 πλοία. Ακόμη ψηλότερος είναι ο ρυθμός για το 2024 καθώς αναμένονται παραδόσεις 450 πλοίων.
Παρ’ όλα αυτά, πολύ λίγα πλοία έχουν σταλεί για διάλυση, παρά τον προχωρημένο μέσο όρο του στόλου των κιβωτίων και τις μειώσεις που παρατηρούνται στους ναύλους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Τα αρχεία της Alphaliner δείχνουν ότι φέτος έχουν διαλυθεί μόλις 68 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA
Σε εξαγορά εταιρείας που ελέγχει 18 τάνκερ προχώρησε ο Όμιλος Αγγελικούση
Πώς ο όμιλος Αγγελικούση θα αξιοποιήσει τη νέα επενδυτική κίνηση - Πότε θα ολοκληρωθεί το deal
Νέοι παίκτες εισέρχονται στη ναυτιλία - Πολύ λίγοι οι «μεγάλοι»
Τι είδε ο οίκος Xclusiv για την πορεία στη ναυτιλία του κλάδου δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας