Σε έως και 17,5 δισ. ευρώ σε βάθος τριαντακονταετίας υπολογίζει η KPMG το όφελος για την ελληνική οικονομία από την ενδεχόμενη ηλεκτρική διασύνδεση της χώρας μας με την κεντρική Ευρώπη. Αυτό προκύπτει από έρευνα που διεξήγαγαν από κοινού η εταιρεία και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
KPMG: Τι ζητούν οι μελλοντικοί ηγέτες – Ο ρόλος της κλιματικής κρίσης [έρευνα]
Συγκεκριμένα, από την έρευνα που τιτλοφορείται «η εξέλιξη του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος και ο ηλεκτρικός ”αυτοκινητόδρομος” προς την Κεντρική Ευρώπη» προκύπτει ότι:
- Η ηλεκτρική διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη επιτρέπει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ, συμβάλλει στην ασφάλεια εφοδιασμού και ενισχύει τη σταθερότητα του συστήματος
- Θα αποφέρει έως και 8,1 δις. Ευρώ στην εθνική οικονομία για το διάστημα 2026 – 2055, εκφρασμένο σε καθαρή παρούσα αξία
- Η σημαντική αύξηση των εξαγόμενων ποσοτήτων ενέργειας από την Ελλάδα προς την κεντρική Ευρώπη βοηθά στη μείωση των τιμών ηλεκτρισμού και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και υποστηρίζει την ενοποίηση των αγορών
Στο επίκεντρο της έρευνας τέθηκε το ενδεχόμενο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Γερμανίας με ηλεκτρικό καλώδιο χωρητικότητας 9GW.
Όπως αναφέρει η KPMG, υπόβαθρο της μελέτης αποτελεί ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για τα διευρωπαϊκά ενεργειακά δίκτυα που τέθηκε σε ισχύ το 2013 και αναθεωρήθηκε το 2022, ο οποίος «θέτει κανόνες για την έγκαιρη ανάπτυξη και διαλειτουργικότητα των Ευρωπαϊκών δικτύων ενέργειας και υποστηρίζει την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ.» Συγκεκριμένα, «τη διασφάλιση της λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς ενέργειας προς τη σύγκλιση των τιμών σε ολόκληρη την ΕΕ, τη βελτίωση της ασφάλειας του εφοδιασμού, την επιτάχυνση της ανάπτυξης έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς και την προώθηση της εξοικονόμησης ενέργειας, της ενεργειακής αποδοτικότητας και της διασύνδεσης των ενεργειακών δικτύων».
Όπως αναφέρεται, στο παραπάνω πλαίσιο «οι προγραμματισμένες και νέες γραμμές διασυνοριακής διασύνδεσης μεταξύ των χωρών της ΕΕ (γνωστές επίσης και ως “electricity highways”) συγκαταλέγονται στις πιο ελπιδοφόρες και εφικτές επιλογές για την επίτευξη των ενεργειακών και κλιματικών στόχων του 2030, καθώς και του βασικού στόχου για την κλιματική ουδετερότητα του 2050. Οι τεχνολογίες αυτές έχουν σα στόχο την μεταφορά υψηλών ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που παράγονται από μονάδες ΑΠΕ και την προώθηση της ενοποίησης των ηλεκτρικών αγορών της ΕΕ.»
Τα βασικά ευρήματα
Τα βασικά ευρήματα της μελέτης είναι τα παρακάτω:
• Κοιτώντας από τη σκοπιά της λειτουργίας του συστήματος, η ηλεκτρική διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη επιτρέπει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ, συμβάλλει στην ασφάλεια εφοδιασμού και ενισχύει τη σταθερότητα του συστήματος.
• Από οικονομικής πλευράς, η διασύνδεση καταργεί την ανάγκη για εξωτερικούς μηχανισμούς στήριξης καθιστώντας εμπορικά βιώσιμες τις νέες μονάδες φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου αλλά και τις εφαρμογές αποθήκευσης μπαταριών. Φαίνεται δε ότι ο συνδυασμός μιας τέτοιας διασύνδεσης με τεχνολογίες αποθήκευσης μεγιστοποιεί την αξία που προκύπτει για τους καταναλωτές και την εθνική οικονομία.
• Ταυτόχρονα, παρατηρείται μια σημαντική μείωση στο κόστος ηλεκτρισμού που καλούνται να πληρώσουν οι τελικοί καταναλωτές. Συγκεκριμένα, για το διάστημα 2026 έως 2055 παρατηρείται μια μείωση -4,9% μέχρι και -13,3% ανάλογα με το σενάριο που εξετάζεται και συγκρινόμενα με το βασικό (baseline) σενάριο.
• Εκτός από τους τελικούς καταναλωτές, η συγκεκριμένη διασύνδεση εκτιμάται πως θα αποφέρει έως και 8,1 δις € στην εθνική οικονομία για το διάστημα 2026 – 2055, εκφρασμένο σε καθαρή παρούσα αξία.
• Η συνολική ετήσια αξία που δημιουργείται για την Ελληνική οικονομία (λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση τιμών για τους τελικούς καταναλωτές αλλά και το εθνικό πλεόνασμα λόγω αυξημένων εξαγωγών) αποτιμάται σε έως και 17,5 δις € για το διάστημα των 30 ετών, εκφρασμένο και πάλι σε καθαρή παρούσα αξία, ξεπερνώντας κατά πολύ το κόστος επένδυσης μιας τέτοιας υποδομής.
• Τέλος, η σημαντική αύξηση των εξαγόμενων ποσοτήτων ενέργειας από την Ελλάδα προς την κεντρική Ευρώπη βοηθά στη μείωση των τιμών ηλεκτρισμού και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες αλλά υποστηρίζει και ένα από τα βασικά ζητούμενα που είναι η ενοποίηση των αγορών.
«Τεράστια αξία για την ελληνική οικονομία»
Με αφορμή την έρευνα, ο Δημήτρης Παπακανέλλου, Partner, Consulting, ΚPMG στην Ελλάδα, δήλωσε σχετικά: «Σύμφωνα με την μελέτη μας, η ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με την κεντρική Ευρώπη μέσω ενός Electricity Highway φαίνεται πως δημιουργεί τεράστια αξία για την Ελληνική οικονομία, αξιοποιώντας στο έπακρο βασικά πλεονεκτήματα όπως το πολύ αξιόλογο αιολικό δυναμικό και η ηλιακή ακτινοβολία. Τα οφέλη για τους τελικούς χρήστες είναι πολύ μεγάλα, μεγάλο όμως είναι και το Εθνικό πλεόνασμα λόγω αυξημένης εξαγωγικής δραστηριότητας που δημιουργείται μέσα στον ορίζοντα των 30 ετών που εξετάζεται στην ανάλυσή μας».
Ταυτόχρονα, ο Γιάννης Μήτσιος, Senior Manager, Consulting, KPMG στην Ελλάδα ανέφερε: «Μια τέτοια ηλεκτρική διασύνδεση συμβάλλει στην επίτευξη βασικών στόχων της Ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής όπως η ασφάλεια εφοδιασμού και η ενοποίηση των ηλεκτρικών αγορών. Παράλληλα ενισχύει την περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ, την αύξηση των εξαγωγών πράσινης ενέργειας προς την κεντρική Ευρώπη και τη μείωση τιμών ηλεκτρισμού για τους καταναλωτές».
Από την πλευρά του ο Παντελής Μπίσκας, Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, ΑΠΘ σημείωσε: «Για τη μεγιστοποίηση της έγχυσης των ΑΠΕ στο ελληνικό σύστημα, με παράλληλη ελαχιστοποίηση των αποκοπών της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας αυτών, απαιτούνται κυρίως δύο συνθήκες: πολλές και ισχυρές διασυνδέσεις, και ανάπτυξη σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Η νέα διασύνδεση SENEH μπορεί να συμβάλλει αποδοτικά στους παραπάνω στόχους, αυξάνοντας παράλληλα το πλεόνασμα τόσο των παραγωγών όσο και των καταναλωτών στην Ελλάδα».
Latest News
Εκτεταμένες κυρώσεις στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα από τις ΗΠΑ - Ράλι στο Brent
Η κίνηση στο πετρέλαιο έρχεται από την απερχόμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν σε συντονισμό με το Ηνωμένο Βασίλειο
«Τριμερής» Κοπελούζου – ΑΔΜΗΕ – EETC για είσοδο στον GREGY – Στα «σκαριά» η επενδυτική συμφωνία
Για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου η Elica του ομίλου Κοπελούζου, ο ΑΔΜΗΕ και ο Αιγύπτιος Διαχειριστής (EETC) πυκνώνουν τις επαφές τους
Protergia: Οι πρώτες νικητές του Powergiving
Μέσα από το Powergiving, η Protergia θα πραγματοποιήσει μέσα στο 2025, 12 μηνιαίες κληρώσεις με 111 νικητές
ΔΕΗ: Ξεκινά η κατασκευή μονάδας ΣΗΘΥΑ για τηλεθέρμανση στη Δυτική Μακεδονία
Η μονάδα θα καλύπτει ποσοστό ενεργειακής εξοικονόμησης πάνω από 10%, καθώς και συνολικό βαθμό απόδοσης μεγαλύτερο από 75%, σύμφωνα με τη ΔΕΗ
Bloomberg: Το 2030 βλέπει ο Κοπελούζος να ξεκινάει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισαγωγών στην Ευρώπη με το έργο GREGY, γράφει το Bloomberg
Άλμα 32% στις τιμές φυσικού αερίου το δωδεκάμηνο - Οι κίνδυνοι για τη βιομηχανία [γράφημα]
Καμπανάκι για τον πληθωρισμό από συνολικό κόστος ενέργειας και αυξήσεις στο ρεύμα - Οι προκλήσεις στο φυσικό αέριο
Reuters: Το χάσμα των τιμών της ενέργειας πλήττει δυσανάλογα τον ευρωπαϊκό νότο
Μεγάλο μέρος της αντίθεσης στις τιμές ενέργειας μεταξύ της νοτιοανατολικής και βόρειας Ευρώπης οφείλεται στο ύψος των επενδύσεων
Με ρυθμούς-ρεκόρ 7ετίας αδειάζουν οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Οι ανησυχίες του καλοκαιριού
Σε μια ασυνήθιστη κατάσταση, το φυσικό αέριο για παράδοση το καλοκαίρι διαπραγματεύεται με μεγάλο risk premium
Η αυστριακή OMV θα προμηθεύσει με ρουμανικό αέριο τη Γερμανία
Η συμφωνία της OMV με τη γερμανική Uniper είναι πενταετής για 15 τεραβατώρες φυσικού αερίου από το έργο Neptun Deep στη Μαύρη Θάλασσα
Οι επιδοτήσεις για τους λογαριασμούς ρεύματος Ιανουαρίου - Η μεσοσταθμική τιμή για τα πράσινα τιμολόγια
Το συνολικό κόστος της ενίσχυσης για τον Ιανουάριο ανέρχεται σε 20,9 εκατ. ευρώ - Ποια νοικοκυριά ωφελούνται