
Σε έως και 17,5 δισ. ευρώ σε βάθος τριαντακονταετίας υπολογίζει η KPMG το όφελος για την ελληνική οικονομία από την ενδεχόμενη ηλεκτρική διασύνδεση της χώρας μας με την κεντρική Ευρώπη. Αυτό προκύπτει από έρευνα που διεξήγαγαν από κοινού η εταιρεία και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
KPMG: Τι ζητούν οι μελλοντικοί ηγέτες – Ο ρόλος της κλιματικής κρίσης [έρευνα]
Συγκεκριμένα, από την έρευνα που τιτλοφορείται «η εξέλιξη του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος και ο ηλεκτρικός ”αυτοκινητόδρομος” προς την Κεντρική Ευρώπη» προκύπτει ότι:
- Η ηλεκτρική διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη επιτρέπει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ, συμβάλλει στην ασφάλεια εφοδιασμού και ενισχύει τη σταθερότητα του συστήματος
- Θα αποφέρει έως και 8,1 δις. Ευρώ στην εθνική οικονομία για το διάστημα 2026 – 2055, εκφρασμένο σε καθαρή παρούσα αξία
- Η σημαντική αύξηση των εξαγόμενων ποσοτήτων ενέργειας από την Ελλάδα προς την κεντρική Ευρώπη βοηθά στη μείωση των τιμών ηλεκτρισμού και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και υποστηρίζει την ενοποίηση των αγορών
Στο επίκεντρο της έρευνας τέθηκε το ενδεχόμενο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Γερμανίας με ηλεκτρικό καλώδιο χωρητικότητας 9GW.
Όπως αναφέρει η KPMG, υπόβαθρο της μελέτης αποτελεί ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για τα διευρωπαϊκά ενεργειακά δίκτυα που τέθηκε σε ισχύ το 2013 και αναθεωρήθηκε το 2022, ο οποίος «θέτει κανόνες για την έγκαιρη ανάπτυξη και διαλειτουργικότητα των Ευρωπαϊκών δικτύων ενέργειας και υποστηρίζει την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ.» Συγκεκριμένα, «τη διασφάλιση της λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς ενέργειας προς τη σύγκλιση των τιμών σε ολόκληρη την ΕΕ, τη βελτίωση της ασφάλειας του εφοδιασμού, την επιτάχυνση της ανάπτυξης έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς και την προώθηση της εξοικονόμησης ενέργειας, της ενεργειακής αποδοτικότητας και της διασύνδεσης των ενεργειακών δικτύων».
Όπως αναφέρεται, στο παραπάνω πλαίσιο «οι προγραμματισμένες και νέες γραμμές διασυνοριακής διασύνδεσης μεταξύ των χωρών της ΕΕ (γνωστές επίσης και ως “electricity highways”) συγκαταλέγονται στις πιο ελπιδοφόρες και εφικτές επιλογές για την επίτευξη των ενεργειακών και κλιματικών στόχων του 2030, καθώς και του βασικού στόχου για την κλιματική ουδετερότητα του 2050. Οι τεχνολογίες αυτές έχουν σα στόχο την μεταφορά υψηλών ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που παράγονται από μονάδες ΑΠΕ και την προώθηση της ενοποίησης των ηλεκτρικών αγορών της ΕΕ.»

Τα βασικά ευρήματα
Τα βασικά ευρήματα της μελέτης είναι τα παρακάτω:
• Κοιτώντας από τη σκοπιά της λειτουργίας του συστήματος, η ηλεκτρική διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη επιτρέπει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ, συμβάλλει στην ασφάλεια εφοδιασμού και ενισχύει τη σταθερότητα του συστήματος.
• Από οικονομικής πλευράς, η διασύνδεση καταργεί την ανάγκη για εξωτερικούς μηχανισμούς στήριξης καθιστώντας εμπορικά βιώσιμες τις νέες μονάδες φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου αλλά και τις εφαρμογές αποθήκευσης μπαταριών. Φαίνεται δε ότι ο συνδυασμός μιας τέτοιας διασύνδεσης με τεχνολογίες αποθήκευσης μεγιστοποιεί την αξία που προκύπτει για τους καταναλωτές και την εθνική οικονομία.
• Ταυτόχρονα, παρατηρείται μια σημαντική μείωση στο κόστος ηλεκτρισμού που καλούνται να πληρώσουν οι τελικοί καταναλωτές. Συγκεκριμένα, για το διάστημα 2026 έως 2055 παρατηρείται μια μείωση -4,9% μέχρι και -13,3% ανάλογα με το σενάριο που εξετάζεται και συγκρινόμενα με το βασικό (baseline) σενάριο.
• Εκτός από τους τελικούς καταναλωτές, η συγκεκριμένη διασύνδεση εκτιμάται πως θα αποφέρει έως και 8,1 δις € στην εθνική οικονομία για το διάστημα 2026 – 2055, εκφρασμένο σε καθαρή παρούσα αξία.
• Η συνολική ετήσια αξία που δημιουργείται για την Ελληνική οικονομία (λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση τιμών για τους τελικούς καταναλωτές αλλά και το εθνικό πλεόνασμα λόγω αυξημένων εξαγωγών) αποτιμάται σε έως και 17,5 δις € για το διάστημα των 30 ετών, εκφρασμένο και πάλι σε καθαρή παρούσα αξία, ξεπερνώντας κατά πολύ το κόστος επένδυσης μιας τέτοιας υποδομής.
• Τέλος, η σημαντική αύξηση των εξαγόμενων ποσοτήτων ενέργειας από την Ελλάδα προς την κεντρική Ευρώπη βοηθά στη μείωση των τιμών ηλεκτρισμού και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες αλλά υποστηρίζει και ένα από τα βασικά ζητούμενα που είναι η ενοποίηση των αγορών.
«Τεράστια αξία για την ελληνική οικονομία»
Με αφορμή την έρευνα, ο Δημήτρης Παπακανέλλου, Partner, Consulting, ΚPMG στην Ελλάδα, δήλωσε σχετικά: «Σύμφωνα με την μελέτη μας, η ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με την κεντρική Ευρώπη μέσω ενός Electricity Highway φαίνεται πως δημιουργεί τεράστια αξία για την Ελληνική οικονομία, αξιοποιώντας στο έπακρο βασικά πλεονεκτήματα όπως το πολύ αξιόλογο αιολικό δυναμικό και η ηλιακή ακτινοβολία. Τα οφέλη για τους τελικούς χρήστες είναι πολύ μεγάλα, μεγάλο όμως είναι και το Εθνικό πλεόνασμα λόγω αυξημένης εξαγωγικής δραστηριότητας που δημιουργείται μέσα στον ορίζοντα των 30 ετών που εξετάζεται στην ανάλυσή μας».
Ταυτόχρονα, ο Γιάννης Μήτσιος, Senior Manager, Consulting, KPMG στην Ελλάδα ανέφερε: «Μια τέτοια ηλεκτρική διασύνδεση συμβάλλει στην επίτευξη βασικών στόχων της Ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής όπως η ασφάλεια εφοδιασμού και η ενοποίηση των ηλεκτρικών αγορών. Παράλληλα ενισχύει την περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ, την αύξηση των εξαγωγών πράσινης ενέργειας προς την κεντρική Ευρώπη και τη μείωση τιμών ηλεκτρισμού για τους καταναλωτές».
Από την πλευρά του ο Παντελής Μπίσκας, Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, ΑΠΘ σημείωσε: «Για τη μεγιστοποίηση της έγχυσης των ΑΠΕ στο ελληνικό σύστημα, με παράλληλη ελαχιστοποίηση των αποκοπών της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας αυτών, απαιτούνται κυρίως δύο συνθήκες: πολλές και ισχυρές διασυνδέσεις, και ανάπτυξη σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Η νέα διασύνδεση SENEH μπορεί να συμβάλλει αποδοτικά στους παραπάνω στόχους, αυξάνοντας παράλληλα το πλεόνασμα τόσο των παραγωγών όσο και των καταναλωτών στην Ελλάδα».


Latest News

Πυρηνική ενέργεια: Amazon, Google και Meta υποστηρίζουν τον τριπλασιασμό της έως το 2050
Οι τεχνολογικοί γίγαντες ακολουθούν τις τράπεζες ζητώντας νέους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με πυρηνική ενέργεια για την κάλυψη των αυξανόμενων ενεργειακών απαιτήσεων και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής

LNG: Πως ο υγρός «χρυσός» αναβάθμισε τις ΗΠΑ [γράφημα]
Για τις ΗΠΑ η εξόρυξη LNG είναι το ιερό δισκοπότηρο - Που ποντάρει ο Τραμπ

Οι 6 πυλώνες της πολιτικής Παπασταύρου για την ενέργεια και το περιβάλλον
Ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου στη διάρκεια παραλαβής των αρμοδιοτήτων του τόνισε τη σημασία της ενέργειας στα εθνικά ζητήματα

Νέα πετρελαϊκή στην Ελλάδα; - Ενδιαφέρον για τα κοιτάσματα στο «Μπλοκ 2»
Οι υδρογονάνθρακες στο «Μπλοκ 2» των Energean – HELLENiQ ENERGY συγκεντρώνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον πετρελαϊκών

Σχέδια της Chevron για data centers που θα τροφοδοτεί η ίδια με ενέργεια
Η Chevron προωθεί τα σχέδιά της για να εκμεταλλευθεί την μεγάλη ζήτηση ενέργειας για data centers, σύμφωνα με τις δηλώσεις στελέχους της

Enaon EDA: Ποιος είναι ο αριθμός άμεσης επέμβασης - Πώς λειτουργεί
Ο Αριθμός Άμεσης Επέμβασης της Enaon EDA λειτουργεί χωρίς χρέωση για τον καλούντα, όλες τις ημερολογιακές ημέρες του έτους σε 24ωρη βάση

Η επιστροφή Παπασταύρου στην κυβέρνηση - Τα καυτά μέτωπα της ενέργειας και της πολεοδομίας
Τι σηματοδοτεί το εξωκοινοβουλευτικό και τεχνοκρατικό δίδυμο Σταύρου Παπασταύρου και Νίκου Τσάφου στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Πάιατ: Η Κρήτη στο επίκεντρο των ενεργειακών εξελίξεων
Ο κ. Πάιατ συμμετείχε σε πάνελ στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης με τους Αναστάσιο Χατζηβασιλείου και Νικόλαο Μπακατσέλο

Οι δασμοί Τραμπ επιταχύνουν τα deal για αγορά εταιρικών αεροσκαφών
Συναγερμός έχει σημάνει στις αερομεταφορές σχετικά με τους δασμούς που πλήττουν την αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας

Ποιοι «τζογάρουν» με το πετρέλαιο - Οι δασμοί Τραμπ και το στοίχημα των 50 δολ.
Το πετρέλαιο Brent έφτασε σε χαμηλό έξι μηνών και οι κερδοσκόποι μείωσαν τις θέσεις αγοράς και πώλησης