Στις θετικές… «αποκλίσεις» της Ευρωζώνης εντάσσει την Ελλάδα η Societe Generale, όπως και την Ιρλανδία και την Πορτογαλία, καθώς αναμένεται να παρουσιάσουν πρωτογενές πλεόνασμα το 2024 και σημαντική μείωση του χρέους, ενώ είναι σε θέση να καλύψουν τις πληρωμές τόκων. Άλλες χώρες με πιο άκαμπτη δομή κόστους ή υψηλές πληρωμές τόκων, όπως η Ιταλία, το Βέλγιο και η Γαλλία, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν υψηλά ελλείμματα και τον επιπλέον επιβάρυνση χρέους.

Σε αυτό το πλαίσιο στο outlook για το 2024 στο μέτωπο του δημοσίου χρέους της Ευρωζώνης, η γαλλική τράπεζα συστήνει long θέσεις στα ελληνικά ομόλογα, έναντι των ιταλικών, όπως και long θέσεις στα ιρλανδικά, έναντι των γερμανικών.

Societe Generale: Πτώση της κερδοφορίας των εισηγμένων βλέπει για το 2024

Όπως εξηγεί, η παραπάνω απόκλιση αλλάζει σιγά σιγά την παραδοσιακή ταξινόμηση των χωρών του πυρήνα, του ημιπυρήνα και της περιφέρειας. Για παράδειγμα, θα ήταν δύσκολο να χαρακτηριστεί η Ιρλανδία ως περιφερειακή χώρα, όταν ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ της χώρας ήταν ήδη ο χαμηλότερος μεταξύ των μεγάλων χωρών της ζώνης του ευρώ το 2022. Η αναδιάταξη της δημοσιονομικής ιεραρχίας βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Υψηλότερο χρέος και υψηλότεροι κίνδυνοι

Καθώς η γραμμή μεταξύ περιφερειακής και ημι-πυρηνικής ζώνης έχει γίνει πιο ασαφής, η Societe Generale θεωρεί ότι ένας ευκολότερος τρόπος είναι να διαχωρίσουμε τις χώρες με βάση τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ το 2022. Η Ιταλία, η Ελλάδα, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Γαλλία και το Βέλγιο θα εμπίπτουν στην ομάδα υψηλού χρέους, ενώ η Φινλανδία, η Αυστρία, η Γερμανία, η Ολλανδία και η Ιρλανδία θα εμπίπτουν στην ομάδα χαμηλού χρέους. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η Societe Generale βλέπει ότι η Ελλάδα έχει τ μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή, όπου η επιβάρυνση του χρέους από την υψηλότερη μεταξύ των μεγάλων αγορών των ευρωπαϊκών ομολόγων, μεταπίπτει στις 5 χαμηλότερες.

Η Societe Generale παρατηρεί δύο μοτίβα: πρώτον, εκτός από την Πορτογαλία, οι χώρες με υψηλό χρέος θα καταλήξουν μεσοπρόθεσμα να έχουν βάρος χρέους άνω του 100% του ΑΕΠ, ενώ οι χώρες με χαμηλό χρέος θα μπορούσαν να παραμείνουν πολύ κάτω από το 100%.  Αυτό σημαίνει ότι τα ομόλογα των χωρών με υψηλό χρέος θα παραμείνουν περισσότερο εκτεθειμένα σε μια διεύρυνση των πιστωτικών περιθωρίων (spreads), η οποία φαίνεται όλο και πιο πιθανή στο τελικό στάδιο του κύκλου σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής.

Δεύτερον, με περισσότερο χρέος προς μετακύλιση, οι χώρες με υψηλό χρέος θα επηρεαστούν περισσότερο από την αύξηση του κόστους δανεισμού, καθώς το κόστος των τόκων αναμένεται να αυξηθεί ταχύτερα.

Η διαφορά θεμελιωδών

Η βελτίωση των θεμελιωδών οικονομικών μεγεθών στις μικρότερες χώρες φαίνεται στις αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας. Η Ελλάδα μόλις τον Οκτώβριο ανέκτησε την πιστοληπτική της αξιολόγηση επενδυτικής βαθμίδας από την S&P και πιθανότατα θα λάβει άλλη μία τον Δεκέμβριο.

Η αξιολόγηση της Ιρλανδίας βελτιώνεται ραγδαία και θα μπορούσε ενδεχομένως να ανέλθει κοντά στο ΑΑΑ. Καθώς ο προϋπολογισμός της Πορτογαλίας για το 2024 πρόκειται να εγκριθεί φέτος, η αξιολόγηση της χώρας θα πρέπει να δει συνεχείς αναβαθμίσεις, εφόσον δεν υλοποιηθούν πολιτικοί κίνδυνοι μετά το 2024.

Αντίθετα, η επιδείνωση των αξιολογήσεων θα μπορούσε να συνεχιστεί στη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ιταλία. Η Societe Generale πιστεύει ότι η αξιολόγηση της Ιταλίας θα τεθεί υπό ιδιαίτερο έλεγχο το 2024, καθώς η δυνητική οικονομική ανάπτυξη της χώρας εξαρτάται από την απορρόφηση των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ωστόσο, το 2024, οι κίνδυνοι για την Ιταλία, το Βέλγιο και τη Γαλλία θα μπορούσαν να γίνουν πιο εμφανείς.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
«Διατηρώ»: Με καθυστέρηση και ψαλιδισμένο budget το «λίφτινγκ» στα διατηρητέα κτίρια
Ακίνητα |

Με ψαλιδισμένο budget το λίφτινγκ στα διατηρητέα κτίρια – «Καμπανάκι» από φορείς

Συρρικνώθηκε το πρόγραμμα αστικών αναπλάσεων και μαζί το «Διατηρώ» - Για τις αρχές του 2025 έχει μετατεθεί η έναρξη του προγράμματος – Δεύτερη επιστολή διεθνών φορέων στον πρωθυπουργό