Την έντονη αντίδρασή τους απέναντι στα σχέδια της ΕΕ να χρεώνει τα πλοία που εισέρχονται στα ύδατά τους για εκπομπές αερίων του θερμ0κηπίου, εκφράζουν μεγάλα ευρωπαϊκά ναυτιλιακά κράτη, τονίζοντας ότι η πολιτική αυτή θα μπορούσε να εκτρέψει το θαλάσσιο εμπόριο μακριά από το μπλοκ.
Σε επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την οποία είδαν οι Financial Times, υπουργοί από επτά χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Ιταλίας, ζήτησαν την παύσης των σχεδίων για ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) από τον Ιανουάριο. Η επιστολή αναφέρει ότι η κίνηση κινδυνεύει να απομακρύνει τις επιχειρήσεις από τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ προσφέρει περιορισμένο περιβαλλοντικό όφελος.
Πόσο θα επιβαρυνθεί η ναυτιλία από το εμπόριο ρύπων
«Το καθεστώς ETS που θα τεθεί σε ισχύ το 2024 μπορεί να προκαλέσει εκπομπές σε άλλα μέρη του κόσμου και ακόμη και να αυξήσει τον όγκο των εκπομπών [αερίων του θερμοκηπίου] μέσω μακρύτερων διαδρομών για να αποφευχθούν οι προσεγγίσεις στα λιμάνια της ΕΕ», δήλωσαν οι υπουργοί.
Και ανέφεραν ότι αυτό θα μπορούσε επίσης να έχει «σοβαρές επιπτώσεις στους τομείς εισαγωγών και εξαγωγών μας» και στις επενδύσεις στα λιμάνια.
Τα σχέδια
Σύμφωνα με τα σχέδια για τη φορολόγηση των εκπομπών της ναυτιλίας εντός της περιορισμένης δικαιοδοσίας τους, οι Βρυξέλλες θα απαιτήσουν σύντομα από τους πλοιοκτήτες να αγοράζουν πιστώσεις για κάθε τόνο εκπομπών CO₂ που παράγουν σε ταξίδια μεταξύ δύο λιμένων της ΕΕ, καθώς και για τις μισές εκπομπές τους σε αποστολές μεταξύ λιμένων της ΕΕ και ενός λιμανιού εκτός ΕΕ.
Οι κανόνες θα εισαχθούν σταδιακά με όλες τις εκπομπές να καλύπτονται έως το 2026.
Η τρέχουσα τιμή στην Ευρώπη είναι περίπου 80 ευρώ ο τόνος. Όπως αναφέρουν οι FT, η Lloyd’s List, η εταιρεία ναυτιλιακών ειδήσεων και αναλύσεων, έχει υπολογίσει ότι εάν η τιμή του άνθρακα στην ΕΕ παραμείνει μεταξύ 80 και 90 ευρώ ανά τόνο CO2, τα συνολικά φορολογικά έσοδα από την κάλυψη της ναυτιλίας από το ETS θα μπορούσαν να ανέλθουν σε περισσότερα από 11 δισ. ευρώ ετησίως.
Το πλοίο που είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσει τον υψηλότερο λογαριασμό ETS ήταν το κρουαζιερόπλοιο MSC Grandiosa, ανέφερε. Θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ετήσιο λογαριασμό έως και 11 εκατ. ευρώ το 2026.
Παρά το γεγονός ότι υποστήριξαν τον γενικό στόχο της πολιτικής, οι υπουργοί, στους οποίους συμμετείχαν και εκείνοι της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Κύπρου, της Κροατίας και της Μάλτας, δήλωσαν ότι οι πλοιοκτήτες είναι πιθανό να βρουν «παραθυράκια» και να εκτρέψουν το εμπόριο μέσω λιμένων εκτός ΕΕ κατά μήκος της Ακτής της Μεσογείου, όπως το Tanger Med του Μαρόκου ή το Port Said της Αιγύπτου για να αποφύγουν το πρόσθετο κόστος.
Οι Βρυξέλλες έχουν υιοθετήσει κανόνες για την αποτροπή της φοροδιαφυγής μέσω αυτών των δύο λιμένων της Μεσογείου, επειδή απέχουν λιγότερο από 300 ναυτικά μίλια από τις ακτές της ΕΕ, αλλά οι υπουργοί είπαν ότι αυτό «δεν ήταν αρκετό».
Παράλληλα, κάλεσαν την Επιτροπή να εκδώσει δημόσια δήλωση με τη δέσμευση να αντιμετωπίσει με συγκεκριμένα μέτρα τους κινδύνους για τα λιμάνια της ΕΕ που συνδέονται με την επιβολή της εισφοράς.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%