
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία είναι η απεξάρτηση από τον άνθρακα. Τώρα είναι η ώρα και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) είναι το κατάλληλο μέρος για να γίνει αυτή η συζήτηση. Η απάντηση στο «πώς» είναι απλή και ξεκάθαρη: Μέσω της πλήρους υποστήριξής μας στην ταχεία εφαρμογή της αναθεωρημένης στρατηγικής του Οργανισμού (IMO GHG 2023).
Αυτό τόνισε μιλώντας πριν από λίγο στην 33η Γενική συνέλευση του ΙΜΟ, στο Λονδίνο, ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης.
Η ναυτιλία θα πιάσει τους στόχους για τους ρύπους μέχρι το 2030 – Τι αναφέρει ο ΙΜΟ
Η ρύθμιση για την απανθρακοποίηση θα πετύχει μόνο εάν είναι έξυπνη, δίκαιη και στοχεύει στον πραγματικό ρυπαίνοντα, δίνοντας παράλληλα προσοχή στις ιδιαιτερότητες κάθε ναυτιλιακού κλάδου πρόσθεσε ο έλληνας Υπουργός.
Ο κ. Στυλιανίδης συμπλήρωσε ακόμη ότι πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι επενδύσεις για την πράσινη ναυτιλία για τις ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες, θα αποδώσουν.
Ο Έλληνας υπουργός ξεκαθάρισε ακόμη ότι για να διασφαλιστεί η πράσινη μετάβαση θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία όλων των εμπλεκομένων. «Πρέπει να εργαστούμε με ενιαίο πνεύμα. Αλληλεπίδραση και συμμετοχή όλων των παραγόντων: πλοιοκτήτες, παραγωγοί καυσίμων, λιμάνια, ναυλωτές, κατασκευαστές κινητήρων και ναυπηγεία. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί η ναυτιλία με ουδέτερη εκπομπή άνθρακα έως το 2050» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Στυλιανίδης επανέλαβε την ελληνική θέση ότι για την Ελλάδα ο ΙΜΟ είναι ο «μοναδικός έγκυρος ρυθμιστής της διεθνούς ναυτιλίας».
Ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο που προωθεί τον θεμιτό ανταγωνισμό αποτελεί προϋπόθεση για τη διεθνή ναυτιλία . Κάθε απόφαση που λαμβάνουμε στο πλαίσιο του ΙΜΟ είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, είπε ο κ. Στυλιανίδης.
Ο Υπουργός μιλώντας στην συνέλευση του ΙΜΟ πρότεινε οι προσπάθειες των μελών του Οργανισμού να «επικεντρωθούν στην επίτευξη της σωστής ισορροπίας. Μεταξύ του τι χρειάζεται ο κόσμος και πώς μπορεί να το προσφέρει η συνολική ναυτιλιακή αλυσίδα. Αποτελεσματικά και οικονομικά». Ζήτησε από τους παριστάμενους να «είμαστε πραγματιστές» και να λάβουν υπόψη «το κόστος και την επίδρασή τους στους πιο ευάλωτους. Οι υπερβολικές ρυθμίσεις θα πρέπει να αποφεύγονται και οι αποφάσεις μας πρέπει να αξιολογούνται καλά και να λειτουργούν».
Η ομιλία του Υπουργού
Ολόκληρη η ομιλία του υπουργού έχει ως εξής:
«Εξοχότατε Γενικέ Γραμματέα,
Αξιότιμη Πρόεδρος της Συνέλευσης του ΙΜΟ,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Είναι μεγάλη τιμή και προνόμιο να απευθυνθώ στην Τριάντα Τρίτη Σύνοδο της Συνέλευσης του ΙΜΟ.
Η παρουσία των ηγετών των ναυτιλιακών διοικήσεων του κόσμου εγγυάται εμπνευσμένες συζητήσεις και συγκεκριμένες αποφάσεις για το μέλλον της ναυτιλίας.
Όλοι μοιραζόμαστε τη θεμελιώδη ευθύνη για μια ασφαλέστερη, πιο βιώσιμη και αποτελεσματική ναυτιλία. Και ότι ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτό είναι η εμπιστοσύνη και η υποστήριξη αυτού του Οργανισμού.
Για την Ελλάδα, αυτή η Συνέλευση είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε την αφοσίωσή μας στον ΙΜΟ ως τον μοναδικό έγκυρο ρυθμιστή της διεθνούς ναυτιλίας. Με τους πιο δυνατούς όρους.
Ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο που προωθεί τον θεμιτό ανταγωνισμό αποτελεί προϋπόθεση για τη διεθνή ναυτιλία . Κάθε απόφαση που λαμβάνουμε στο πλαίσιο του ΙΜΟ είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Οι προσπάθειές μας πρέπει να επικεντρωθούν στην επίτευξη της σωστής ισορροπίας. Μεταξύ τι χρειάζεται ο κόσμος και πώς μπορεί να το προσφέρει η συνολική θαλάσσια αλυσίδα. Αποτελεσματικά και οικονομικά.
Πρέπει να είμαστε πραγματιστές. Και λάβετε υπόψη το κόστος και την επίδρασή τους στους πιο ευάλωτους. Οι υπερβολικές ρυθμίσεις θα πρέπει να αποφεύγονται και οι αποφάσεις μας πρέπει να αξιολογούνται καλά και να λειτουργούν.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Ο κλάδος μας πάντα αντιμετώπιζε προκλήσεις. Και πάντα βρίσκαμε τρόπους να τα ξεπερνάμε.
Ένα από αυτά είναι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Τώρα είναι η ώρα και ο ΙΜΟ είναι το κατάλληλο μέρος για να συμμετάσχετε σε αυτή τη συζήτηση. Η απάντηση στο «πώς» είναι απλή και ξεκάθαρη: Μέσω της πλήρους υποστήριξής μας στην ταχεία εφαρμογή της αναθεωρημένης στρατηγικής του IMO GHG 2023 .
Με αυτόν τον τρόπο, να θυμάστε ότι η ρύθμιση θα πετύχει μόνο εάν είναι έξυπνη, δίκαιη και στοχεύει στον πραγματικό ρυπαίνων, δίνοντας παράλληλα προσοχή στις ιδιαιτερότητες κάθε τρόπου αποστολής.
Είναι επίσης πολύ σημαντικό να δημιουργηθεί ένα προβλέψιμο περιβάλλον που θα καθοδηγεί τις μελλοντικές επενδύσεις σε πιο πράσινες και πιο ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες. Για να διασφαλιστεί ότι αυτές οι επενδύσεις θα αποδώσουν εύλογα.
Πρέπει να εργαστούμε με ενιαίο πνεύμα. Αλληλεπίδραση και συμμετοχή όλων των παραγόντων: πλοιοκτήτες, παραγωγοί καυσίμων, λιμάνια, ναυλωτές, κατασκευαστές κινητήρων και ναυπηγεία. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί η ναυτιλία με ουδέτερη εκπομπή άνθρακα έως το 2050.
Μιλώντας όμως για προκλήσεις, το πρώτο πράγμα που πρέπει να μας έρχεται στο μυαλό είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο. Γιατί οι ναυτικοί ΕΙΝΑΙ η ναυτιλία και το αντίστροφο.
Όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει ήδη ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ειδικευμένων ναυτικών, το οποίο αναμένεται να επιδεινωθεί. Αυτό φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με τις προοπτικές ενός επαγγέλματος με καλή ανταμοιβή που εγγυάται μια λαμπρή καριέρα σε έναν ακμάζοντα τομέα.
Εδώ, υπάρχει σαφώς ένας ρόλος για τον ΙΜΟ και για τα κράτη μέλη του μαζί. Πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να αντιμετωπίσουμε τις βαθύτερες αιτίες:
- Βελτιώστε την εικόνα της ναυτιλίας.
- Προσελκύστε νέες γενιές στη θάλασσα.
- Εξασφαλίστε την ασφάλεια των ναυτικών σε όλο τον κόσμο.
- Βελτιώστε την ευημερία τους, τις δεξιότητές τους, την αναγνώρισή τους.
Η ασφάλεια των ναυτικών είναι πρωταρχικής σημασίας. Ορισμένα πρόσφατα περιστατικά επιθέσεων κατά πλοίων πρέπει να σταματήσουν. Η εμπορική ναυτιλία και οι αθώοι άνθρωποι στο πλοίο δεν είναι στόχος! Δεν πρέπει να εργαλειοποιούνται. Πολιτικά ή στρατιωτικά.
Αγαπητοί συμμετέχοντες,
Ο ρόλος μας, ως υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, είναι τετραπλός:
- Πρέπει να εμπνέουμε.
- Πρέπει να συντονιστούμε.
- Πρέπει να ρυθμίσουμε και
- Πρέπει να επιβάλουμε τους κανόνες του ΙΜΟ.
Είμαι πραγματικά πολύ περήφανος που εκπροσωπώ την Ελλάδα, η οποία, αν και μια σχετικά μικρή χώρα, είναι σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα ναυτικά έθνη στον κόσμο. Με παράδοση στη ναυτιλία που πηγαίνει πίσω στους αιώνες.
Η φιλοδοξία μας να εκπροσωπηθούμε στην Κατηγορία «Α» του Συμβουλίου του ΙΜΟ είναι, πάνω απ’ όλα, μια πραγματική αντανάκλαση του ενδιαφέροντός μας να συνεργαστούμε στενά με όλα τα κράτη μέλη του ΙΜΟ:
- Να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο αυτόν τον Οργανισμό.
- Να ανταποκριθεί με επιτυχία στις προσδοκίες της διεθνούς κοινότητας. Όπως έχει κάνει για περισσότερα από 60 χρόνια.
Αυτό είναι το όραμα που μοιραζόμαστε μαζί σας σήμερα.
Επιτρέψτε μου να κλείσω τονίζοντας ένα βασικό σημείο:
Η ναυτιλία πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί βασικό πυλώνα στην πορεία προς τη βιώσιμη παγκόσμια ανάπτυξη και ευημερία. Η ναυτιλία και οι άνθρωποι της, στο πλοίο και στην ξηρά, το αξίζουν αυτό. Ήρθε η ώρα να το αναγνωρίσετε αυτό. Με τον πιο ζωντανό τρόπο.
Εκ μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης, εκφράζω τις ευχές μου για κάθε επιτυχία στην Τριάντα Τρίτη Σύνοδο της Συνέλευσης του ΙΜΟ.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας».


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ