Με στόχο η χώρα μας, να εκλεγεί στις πρώτες θέσεις αν όχι πρώτη όπως συνέβη το 2021, του νέου συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού κινείται η ελληνική διπλωματία.
Την 1η Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο της Γενικής συνέλευσης του Οργανισμού που συγκαλείται στο Λονδίνο το διάστημα 27/11-6/12 θα πραγματοποιηθούν οι εκλογές για το νέο συμβούλιο του ΙΜΟ και η ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας, στοχεύει η χώρα μας να εκλεγεί στις πρώτες θέσεις μεταξύ των υποψηφίων χωρών επιβεβαιώνοντας τον βαρύνοντα ρόλο που έχει στη διεθνή ναυτιλιακή διπλωματία η Ελλάδα ως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του πλανήτη.
Στις εκλογές του Δεκεμβρίου του 2021 η Ελλάδα είχε εκλεγεί στην πρώτη θέση των μελών του συμβουλίου καθώς είχε λάβει 150 ψήφους από 157 χώρες που συμμετείχαν στη ψηφοφορία.Φέτος όμως όπως εκτιμούν στο Υπουργείο Ναυτιλίας η κατάσταση είναι διαφορετική καθώς οι εκλογές πραγματοποιούνται εν μέσω εντόνου διπλωματικού παρασκηνίου.
Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός: Η ναυτιλία θα πιάσει τους στόχους για τους ρύπους μέχρι το 2030
Μια ομάδα ισχυρών δυτικών χωρών επιδιώκουν να αποκλείσουν από τον το συμβούλιο τη Ρωσία λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία. Στο πλαίσιο αυτής της στόχευσης για την λεγόμενη Α’ κατηγορία του συμβουλίου έχουν θέσει υποψηφιότητα 11 χώρες για δέκα θέσεις και συγκεκριμένα οι δέκα που ήταν και πριν δυο χρόνια και η Λιβερία, η οποία θέτει για πρώτη φορά υποψηφιότητα για το Συμβούλιο.
Οι κανόνες
Όπως εκτιμάται κάποιες χώρες που στήριξαν την ελληνική υποψηφιότητα ενδεχομένως να μην το πράξουν στις τωρινές εκλογές. Πάντως η ελληνική διπλωματία κάνει σημαντικές προσπάθειες ώστε να επιτύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Παράλληλα υποστηρίζει ότι ο ΙΜΟ δεν είναι πολιτικός αλλά τεχνοκρατικός θεσμός που αντικείμενο του είναι αποκλειστικά η νομοθέτηση παγκόσμιων κανόνων για τη λειτουργία της ναυτιλίας.
Το συμβούλιο του ΙΜΟ αποτελείται από 40 μέλη και το απαρτίζουν χώρες που εκλέγονται από τρεις διαφορετικές κατηγορίες. Στην Α κατηγορία (δέκα θέσεις, 11 υποψηφιότητες) εκλέγονται οι χώρες που έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών. Στην κατηγορία αυτή θέτει υποψηφιότητα και η Ελλάδα ως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη. Οι άλλες υποψηφιότητες κατατέθηκαν από τις: Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ιταλία, Κίνα, Νότιος Κορέα, Λιβερία, Νορβηγία, Παναμάς και Ρωσία. Εκτός της Λιβερίας οι υπόλοιπες είχαν εκλεγεί και το 2021 στο Συμβούλιο του ΙΜΟ.
Στην δεύτερη κατηγορία (δέκα θέσεις, δέκα και οι υποψηφιότητες φέτος) εκλέγονται οι χώρες που έχουν ισχυρό ενδιαφέρον για το θαλάσσιο εμπόριο. Και στην Τρίτη κατηγορία (20 θέσεις, 25 υποψηφιότητες) εκλέγονται χώρες που δεν εξελέγησαν στις δυο πρώτες κατηγορίες και έχουν ειδικά συμφέροντα στις θαλάσσιες μεταφορές ή τη ναυσιπλοΐα και των οποίων η εκλογή στο Συμβούλιο θα εξασφαλίσει την εκπροσώπηση όλων των μεγάλων γεωγραφικών περιοχών του κόσμου.
Επισημαίνεται ότι η εκπροσώπηση των κρατών μελών στην γενική συνέλευση του ΙΜΟ, πραγματοποιείται σε υψηλό πολιτικό επίπεδο από αρμόδιους Υπουργούς, Γενικούς Γραμματείς κλπ, των ναυτιλιακών διοικήσεων τους. Ο έλληνας Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης όπως συμβαίνει πάντα παραδοσιακά θα μιλήσει στην Ολομέλεια την πρώτη ημέρα των εργασιών. Παράλληλα, κατά την εκεί παραμονή του θα πραγματοποιήσει πληθώρα διμερών συναντήσεων συμπεριλαμβανομένων με τον Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού και τους ομολόγους του, με αντικείμενο θεματικά πεδία και προτεραιότητες κοινού ναυτιλιακού ενδιαφέροντος και την προώθηση της Ελληνικής υποψηφιότητας για επανεκλογή στην Κατηγορία «Α» του Συμβουλίου του Οργανισμού.
Ηγέτιδα δύναμη
Αναγνωρίζοντας τον κρίσιμο ρόλο του ΙΜΟ στη ρύθμιση όλων των θεμάτων που αφορούν τη διεθνή ναυτιλία, η Ελλάδα, ως ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη, συμμετέχει ενεργά και πρωταγωνιστεί στη διαμόρφωση της ναυτιλιακής νομοθεσίας με συνεχή παρουσία στο σύνολο των εργασιών των επιτροπών – υποεπιτροπών του Οργανισμού. Σκοπός των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι η καθολική ισχύς τους για όλα τα πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας (flag neutral), καθώς και η διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού (level playing field)
Στη γενική συνέλευση τα κυριότερα θέματα που θα συζητηθούν είναι το στρατηγικό σχέδιο του Οργανισμού περιόδου 2024-2029, το σύστημα ελέγχου των Κρατών Μελών του Οργανισμού (IMSAS), η Ρωσο-Ουκρανική κρίση ενώ θα εγκριθεί και ο διορισμός του νέου Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ κ. Arsenio Antonio Dominguez Velasco (Πάναμάς) για την πενταετία 2024-2029.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη