Ένα νέο πρόγραμμα εμπορικών αεροσκαφών, το οποίο «ίσως χρειάζεται κάποια υποστήριξη» από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, προωθεί ο όμιλος της Airbus, ο οποίος προετοιμάζεται για τον «διάδοχο» του A320.

Μιλώντας στους Financial Times, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Guillaume Faury, ανέφερε ότι η Airbus θα μπορούσε να ζητήσει υποστήριξη από τους φορολογούμενους για την κατασκευή του ενός αεροσκάφους ενός διαδρόμου και άλλου, μικρότερης εμβέλειας, υδρογόνου.

Ο Faury είπε ότι ο ευρωπαϊκός όμιλος αεροδιαστημικής και άμυνας είχε την οικονομική δύναμη πυρός για να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη και των δύο προγραμμάτων χάρη εν μέρει στο ισχυρό βιβλίο παραγγελιών του. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι «μπορεί να χρειαστούμε κάποια υποστήριξη».

Οι διαφωνίες σχετικά με την κρατική υποστήριξη για την Airbus και την αμερικανική αντίπαλό της Boeing έχουν προκαλέσει διατλαντικές εντάσεις στο παρελθόν. Φέτος, οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες συγκρούστηκαν με την Ουάσιγκτον για τις επιδοτήσεις στον νόμο για το κλίμα του Τζο Μπάιντεν.

Πώς η Boeing πέταξε ψηλότερα από την Airbus στο Ντουμπάι

Κρατική χρηματοδότηση

Η Airbus λαμβάνει κάποια ερευνητική χρηματοδότηση από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για να εξερευνήσει τεχνολογίες για ένα αεροπλάνο που θα μπορούσε να αντικαταστήσει το αεροσκάφος A320 στενής ατράκτου στο δεύτερο μέρος της επόμενης δεκαετίας. Εργάζεται επίσης σε ένα αεροσκάφος μικρότερης εμβέλειας με υδρογόνο που αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία το 2035.

Κανένα από τα δύο προγράμματα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει επίσημα, σε μια διαδικασία που θα απαιτήσει δισεκατομμύρια ευρώ σε χρηματοδότηση.

Ο Faury είπε ότι παραμένει «πολύ αφοσιωμένος» σε ένα προηγούμενο μοντέλο χρηματοδότησης στο οποίο οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις παρείχαν δάνεια για την κατασκευή νέων αεροσκαφών, τα οποία αποπληρώνονται όταν επιτευχθούν ορισμένα επίπεδα παραγγελιών.

Πρόσθεσε ότι ένα τέτοιο μοντέλο – γνωστό ως επιστρεπτέα επένδυση – δημιούργησε μια «μεγαλύτερη συνεργασία» μεταξύ της Airbus και των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων.

«Πρέπει να βρούμε αποδεκτούς μηχανισμούς για να δώσουμε κίνητρα για επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα και να μοιραστούμε τους κινδύνους με τις κυβερνήσεις, προκειμένου να υποστηρίξουμε τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη νέων προγραμμάτων αεροσκαφών που θα προσφέρουν την απαλλαγή της αεροδιαστημικής από τις εκπομπές  άνθρακα», είπε.

Η διαμάχη Airbus – Boeing

Σχεδόν δύο δεκαετίες διαφωνιών για την Airbus και την Boeing επιλύθηκαν με τη συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ . Βάσει αυτής και οι δύο πλευρές υποσχέθηκαν ότι η μελλοντική χρηματοδότηση έρευνας και ανάπτυξης δεν θα βλάψει η μία την άλλη.

Τόσο η Airbus όσο και η Boeing άρχισαν έκτοτε να εργάζονται για την τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένων εναλλακτικών σχεδίων πτερυγίων , που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τα σημερινά best-seller καθώς αυξάνεται η πίεση στη βιομηχανία για μείωση των εκπομπών άνθρακα.

Ενώ η Airbus επικεντρώνεται στην εξασφάλιση υποστήριξης για το ερευνητικό και τεχνολογικό της έργο, οποιοσδήποτε νέος μηχανισμός χρηματοδότησης για την ανάπτυξη θα πρέπει να συμφωνηθεί πριν από την επίσημη έναρξη του στενού προγράμματός της, πιθανότατα πριν από το 2030.

Η οικονομική θέση της Airbus ενισχύθηκε από το ρεκόρ παραγγελιών – περισσότερες από 8.000 στα τέλη Οκτωβρίου – τόσο για μονόκλιτα όσο και για διπλά αεροσκάφη, σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία συμβούλων Cirium.

Τον περασμένο μήνα μάλιστα, είπε θα παραδώσει 720 εμπορικά αεροπλάνα μέχρι το τέλος του έτους, παρά τα επίμονα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Αναδιάρθρωση

Ο Faury θα παραδώσει τον ρόλο του ως επικεφαλής του τμήματος πολιτικών αεροσκαφών στον Christian Scherer, τον επικεφαλής εμπορικό διευθυντή του ομίλου, τον Ιανουάριο του επόμενου έτους. Η κίνηση έχει σκοπό να του επιτρέψει να επικεντρωθεί περισσότερο στη στρατηγική της Airbus και σε ευρύτερες επιχειρησιακές και γεωπολιτικές προκλήσεις.

Η εταιρεία αναδιαρθρώνει το αμυντικό και διαστημικό τμήμα της, το οποίο απέφερε σχεδόν το 20% των εσόδων του ομίλου ύψους 58,8 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2022 και έχει κερδίσει εξέχουσα θέση μετά την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Η Airbus είναι μέρος της κοινοπραξίας της βιομηχανίας Eurofighter Typhoon και κατασκευάζει το στρατιωτικό μεταφορικό αεροσκάφος A400M, καθώς και δορυφόρους. Μαζί με τη Safran της Γαλλίας, είναι επίσης ο συνιδιοκτήτης της ArianeGroup, ο κύριος ανάδοχος της οικογένειας ευρωπαϊκών πυραύλων Ariane.

Ο Faury παραδέχθηκε ότι «δεν είναι ικανοποιημένος με το πού βρισκόμαστε στην άμυνα και το διάστημα ως τμήμα», ενώ πρόσθεσε ότι αυτό δεν σημαίνει ότι όλα δεν αποδίδουν καθόλου.

Το τμήμα αναδιοργανώνεται σε «επιχειρηματικές γραμμές» που επικεντρώνονται στα στρατιωτικά αεροπορικά συστήματα, το διάστημα και την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Η στρατιωτική αεροπορική επιχείρηση έχει ισχυρές επιδόσεις, υπογράμμισε στους FT.

Ανησυχίες για τον… Μασκ

Ξεχώρισε τις διαστημικές δραστηριότητες της εταιρείας ως τομέα ανησυχίας, σημειώνοντας ότι «ο χώρος είναι πολύ φτωχός από άποψη κερδοφορίας και είναι πολύ ανταγωνιστικός και είναι πολύ δύσκολο να κερδίσουμε την κλίμακα που θα χρειαζόμασταν για να ανταγωνιστούμε Αμερικανούς παίκτες».

Υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες στην Ευρώπη σχετικά με το πώς θα κλείσει το χάσμα με την SpaceX του Ίλον Μασκ, η οποία κυριαρχεί στο εμπορικό τοπίο με τις χαμηλού κόστους υπηρεσίες εκτόξευσης.

«Πρέπει να είμαστε σε θέση να κάνουμε περισσότερες κοινοπραξίες, περισσότερες συνεργασίες [στην Ευρώπη]», είπε ο Faury.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή