Ο απεσταλμένος των ΗΠΑ για το κλίμα Τζον Κέρι επέκρινε ορισμένους παραγωγούς πετρελαίου των ΗΠΑ ότι δεν κάνουν αρκετά για την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη και μάλιστα προέβη σε στοχευμένη επίθεση κατά της Chevron.
«Δεν έχουμε καμία πραγματική απόδειξη ότι αυτοί και πολλοί άλλοι κάνουν αυτό που χρειάζεται να κάνει κάθε εταιρεία», δήλωσε ο Κέρι στη σύνοδο κορυφής του Bloomberg Green στο πλαίσιο της COP28 στο Ντουμπάι. Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου «πρέπει να ηγούνται της χρέωσης».
Η Chevron δεν προσχώρησε στη συμφωνία για την απανθρακοποίηση που επιτεύχθηκε στη σύνοδο των Ηνωμένων Εθνών και η οποία θα τη δέσμευε να μειώσει τις εκπομπές μεθανίου σχεδόν στο μηδέν και να σταματήσει την διαδικασία της ανάφλεξης του φυσικού αερίου μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η εταιρεία με έδρα την Καλιφόρνια επίσης δεν προτίθεται επίσης να χρηματοδοτήσει ή να προσφέρει τεχνική υποστήριξη σε ένα νέο ταμείο επιχορήγησης της Παγκόσμιας Τράπεζας που στόχο θα έχει να βοηθήσει τους άλλες εταιρείες του κλάδου στις αναπτυσσόμενες χώρες να περιορίσουν τις δικές τους εκλύσεις μεθανίου.
Έξι άλλες εταιρείες πετρελαίου παρείχαν 25 εκατομμύρια δολάρια η καθεμία και η Exxon Mobil Corp. εργάζεται σε ένα σχέδιο για να προσφέρει επιτόπια εκπαίδευση και άλλη τεχνογνωσία, όπως επισήμανε ο Κέρι.
Ερωτηθείς τι άλλο μπορεί να κάνει η Chevron, ο Κέρι απάντησε αφοπλιστικά λέγοντας «τα πάντα», και προσθέτοντας ότι «δεν μπορείς να είσαι εκτός αυτής της πρωτοβουλίας».
Οι εκπρόσωποι της Chevron δεν απάντησαν έως τώρα σε αιτήματα για σχολιασμό των πιο πάνω δηλώσεων του Κέρι. Ωστόσο, σε προηγούμενη ανακοίνωσή της η εταιρεία τόνισε ότι αυτή τη στιγμή «επικεντρώνεται στη χρηματοδότηση μειώσεων μεθανίου στο δικό μας χαρτοφυλάκιο ως μέρος της χρηματοδότησης 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων για έργα μείωσης των εκπομπών άνθρακα».
Μάχη για τις… διατυπώσεις στην COP28
Ο Κέρι επαίνεσε τις δεσμεύσεις της βιομηχανίας πετρελαίου που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο της COP28, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης για μείωση ορισμένων εκπομπών, μια εξέλιξη στην οποία πρωτοστάτησαν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εκτός από τους στόχους για το μεθάνιο, οι 50 εταιρείες που υπέγραψαν τη σχετική συμφωνία, υποσχέθηκαν επίσης να μηδενίσουν σχεδόν τη ρύπανση από άνθρακα από τις δραστηριότητές τους έως το 2050. Αν και αυτό αποκλείει τη συντριπτική πλειονότητα των εκπομπών τους, οι οποίες παράγονται όταν καίγονται τα καύσιμα που παράγουν, είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτο βήμα προόδου για τις 29 κρατικές εταιρείες πετρελαίου που εντάχθηκαν στη συμφωνία.
«Πολλές επικρίσεις έχουν ασκηθεί στα ΗΑΕ, αλλά το γεγονός είναι ότι αυτή είναι η πρώτη φορά που αυτές οι εταιρείες έρχονται στο τραπέζι», είπε ο Κέρι. «Αυτό που συμφώνησαν να κάνουν δεν είναι αρκετό, κατά την κρίση μου, αλλά θα προτιμούσα να το κάνουν παρά να μην το κάνουν».
Είναι ιδιαίτερα κρίσιμο οι εταιρείες πετρελαίου να τερματίσουν την διαδικασία της ανάφλεξης φυσικού αερίου, είπε ο Κέρι, χαρακτηρίζοντάς το ταυτόχρονα «ανόητο και επικίνδυνο».
Ο Κέρι πρόσθεσε ότι «δεν ανησυχεί» για τον ισχυρισμό του υπουργού Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας, πρίγκιπα Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν, ότι η χώρα του «δεν θα δεχόταν απολύτως» να δεσμευτεί σε μια διατύπωση για σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ως μέρος μιας τελικής απόφασης COP28.
Οι ΗΠΑ υποστηρίζουν «τη σταδιακή κατάργηση όλων των ορυκτών καυσίμων με αμείωτο ρυθμό», πρόσθεσε ο Κέρι. Ένα προσχέδιο διαπραγματευτικού κειμένου που κυκλοφόρησε το πρωί της Τρίτης προσφέρει μια εναλλακτική διατύπωση η οποία ζητά «επιτάχυνση των προσπαθειών για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων» με ταυτόχρονη «ταχεία μείωση της χρήσης τους ώστε να επιτευχθεί καθαρή μηδενική εκπομπή CO2 στα ενεργειακά συστήματα μέχρι τα μέσα ή περίπου στα μέσα του αιώνα».
Η τελική διατύπωση είναι ακόμα ασαφής, είπε ο Κέρι. «Δεν λέω τι θα είναι», είπε… «λέω ότι θα βρούμε έναν τρόπο να κάνουμε κάτι που πιστεύω ότι είναι ρεαλιστικό και βρίσκει την κατάλληλη διατύπωση και πλαίσιο εντός του οποίου να κάνουμε τη δουλειά μας».
Latest News
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023