
Μετά τη Χάλκη και την Αστυπάλαια, σειρά έχει ο Πόρος, που γίνεται το τρίτο «πράσινο νησί», μέσω του πρωτοποριακού project GR-Eco Islands. Τα… αποκαλυπτήρια έκανε ο έλληνας πρωθυπουργός την Παρασκευή, στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική κρίση (COP28) στο Ντουμπάι.
Η επιλογή του νησιού των σχεδόν 4.000 κατοίκων, που βρίσκεται κοντά στην Αθήνα, δεν ήταν τυχαία. Η πρόοδος που έγινε τα τελευταία χρόνια σε τομείς στους οποίους στοχεύει το πρόγραμμα των GR-Eco Islands, όπως είναι η διαχείριση αποβλήτων, η διαχείριση του νερού αλλά και οι επικοινωνίες και οι μεταφορές στα μικρά νησιά, έπαιξε καθοριστικό ρόλο.
Πόρος: Πώς θα γίνει «πράσινο» νησί – Τι προβλέπει η συμφωνία με τη Masdar
Η ανακοίνωση, μάλιστα, της ελληνικής κυβέρνησης επισφραγίστηκε με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την κρατική εταιρεία ενέργειας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων Masdar, παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, του προέδρου της Διάσκεψης και ειδικού απεσταλμένου για την κλιματική αλλαγή των ΗΑΕ, Σουλτάν Αλ Τζάμπερ, του δημάρχου Πόρου, Γιάννη Δημητριάδη, και άλλων αξιωματούχων και επιχειρηματιών των δύο χωρών.
Η επόμενη «πράσινη» μέρα για τον Πόρο περιλαμβάνει «μηδενικά απόβλητα», ηλεκτρικά επιβατηγά σκάφη αλλά και σταδιακή μετατροπή των οχημάτων στο νησί σε ηλεκτρικά. Αλλωστε, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες για το εγχείρημα, με τους έξυπνους φορτιστές οχημάτων, κάτοικοι και επισκέπτες στον Πόρο θα έχουν άμεση πρόσβαση σε «πράσινη» και φθηνή ενέργεια για τις μετακινήσεις τους.
Ηλεκτρικό πορθμείο
Στόχος, την ίδια στιγμή, είναι η απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα, και αυτό θα επιτευχθεί με την εισαγωγή ενός νέου, πλήρως ηλεκτρικού πορθμείου. Ταυτόχρονα όμως, θα προωθηθεί η μετατροπή των υφιστάμενων μικρών σκαφών που πραγματοποιούν τα δρομολόγια σε ηλεκτρικά. Ενώ σε ό,τι αφορά το μοντέλο των «μηδενικών αποβλήτων», έμφαση θα δοθεί στη διαλογή στην πηγή, πετυχαίνοντας έτσι εκτροπή αποβλήτων από την ταφή σε ποσοστό που θα ξεπερνά το 90%. Με αυτόν τον τρόπο, η διαχείριση αποβλήτων στο νησί του Πόρου θα γίνεται στο πλαίσιο των αρχών της κυκλικής οικονομίας, με επίτευξη των στόχων του εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων.
Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο εν ενεργεία δήμαρχος Πόρου, Γιάννης Δημητριάδης, η προσπάθεια της δημοτικής αρχής τα τελευταία εννέα χρόνια βρισκόταν προς την κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης αλλά και του… νοικοκυρέματος στον έλεγχο των αυτοκινήτων. «Είχαμε μια περιβαλλοντική ατζέντα και νομίζω ότι αξιολογήθηκαν οι επιδόσεις του νησιού και τα μετρήσιμα δεδομένα». Οσο για το ποιοι είναι οι λόγοι που συνέβαλαν στην επιλογή της κυβέρνησης, ο κ. Δημητριάδης εικάζει πως σε αυτή την απόφαση έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι ο Πόρος είναι ένα νησί με υψηλή επισκεψιμότητα, εύκολα προσβάσιμο και από στεριά και από θάλασσα.
«Σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση σε στεριά και θάλασσα, υπάρχει στόχος να δοθεί λύση. Εξάλλου το γεγονός ότι είμαστε ένα νησί πολύ κοντά στην ηπειρωτική χώρα κάνει τα πράγματα πιο εύκολα προς αυτή την κατεύθυνση. Το πορθμείο είναι περίπου στα 500 μέτρα και οι υπόλοιπες βάρκες πρέπει να καλύψουν απόσταση 200 μέτρων, με πολύ συχνά δρομολόγια καθημερινά» σημειώνει ο κ. Δημητριάδης, ο οποίος προσθέτει πως συγκεκριμένα για την αλλαγή του στόλου των οχημάτων σε ηλεκτροκίνητα προτεραιότητα θα δοθεί στα αυτοκίνητα των δημοσίων υπηρεσιών και εκείνα των επιχειρήσεων. «Ωστόσο, θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν θα υπάρχουν κίνητρα για τους πολίτες, προκειμένου να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των οχημάτων τους σε ηλεκτρικά».


Latest News

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια