Μετά τη Χάλκη και την Αστυπάλαια, σειρά έχει ο Πόρος, που γίνεται το τρίτο «πράσινο νησί», μέσω του πρωτοποριακού project GR-Eco Islands. Τα… αποκαλυπτήρια έκανε ο έλληνας πρωθυπουργός την Παρασκευή, στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική κρίση (COP28) στο Ντουμπάι.
Η επιλογή του νησιού των σχεδόν 4.000 κατοίκων, που βρίσκεται κοντά στην Αθήνα, δεν ήταν τυχαία. Η πρόοδος που έγινε τα τελευταία χρόνια σε τομείς στους οποίους στοχεύει το πρόγραμμα των GR-Eco Islands, όπως είναι η διαχείριση αποβλήτων, η διαχείριση του νερού αλλά και οι επικοινωνίες και οι μεταφορές στα μικρά νησιά, έπαιξε καθοριστικό ρόλο.
Πόρος: Πώς θα γίνει «πράσινο» νησί – Τι προβλέπει η συμφωνία με τη Masdar
Η ανακοίνωση, μάλιστα, της ελληνικής κυβέρνησης επισφραγίστηκε με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την κρατική εταιρεία ενέργειας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων Masdar, παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, του προέδρου της Διάσκεψης και ειδικού απεσταλμένου για την κλιματική αλλαγή των ΗΑΕ, Σουλτάν Αλ Τζάμπερ, του δημάρχου Πόρου, Γιάννη Δημητριάδη, και άλλων αξιωματούχων και επιχειρηματιών των δύο χωρών.
Η επόμενη «πράσινη» μέρα για τον Πόρο περιλαμβάνει «μηδενικά απόβλητα», ηλεκτρικά επιβατηγά σκάφη αλλά και σταδιακή μετατροπή των οχημάτων στο νησί σε ηλεκτρικά. Αλλωστε, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες για το εγχείρημα, με τους έξυπνους φορτιστές οχημάτων, κάτοικοι και επισκέπτες στον Πόρο θα έχουν άμεση πρόσβαση σε «πράσινη» και φθηνή ενέργεια για τις μετακινήσεις τους.
Ηλεκτρικό πορθμείο
Στόχος, την ίδια στιγμή, είναι η απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα, και αυτό θα επιτευχθεί με την εισαγωγή ενός νέου, πλήρως ηλεκτρικού πορθμείου. Ταυτόχρονα όμως, θα προωθηθεί η μετατροπή των υφιστάμενων μικρών σκαφών που πραγματοποιούν τα δρομολόγια σε ηλεκτρικά. Ενώ σε ό,τι αφορά το μοντέλο των «μηδενικών αποβλήτων», έμφαση θα δοθεί στη διαλογή στην πηγή, πετυχαίνοντας έτσι εκτροπή αποβλήτων από την ταφή σε ποσοστό που θα ξεπερνά το 90%. Με αυτόν τον τρόπο, η διαχείριση αποβλήτων στο νησί του Πόρου θα γίνεται στο πλαίσιο των αρχών της κυκλικής οικονομίας, με επίτευξη των στόχων του εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων.
Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο εν ενεργεία δήμαρχος Πόρου, Γιάννης Δημητριάδης, η προσπάθεια της δημοτικής αρχής τα τελευταία εννέα χρόνια βρισκόταν προς την κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης αλλά και του… νοικοκυρέματος στον έλεγχο των αυτοκινήτων. «Είχαμε μια περιβαλλοντική ατζέντα και νομίζω ότι αξιολογήθηκαν οι επιδόσεις του νησιού και τα μετρήσιμα δεδομένα». Οσο για το ποιοι είναι οι λόγοι που συνέβαλαν στην επιλογή της κυβέρνησης, ο κ. Δημητριάδης εικάζει πως σε αυτή την απόφαση έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι ο Πόρος είναι ένα νησί με υψηλή επισκεψιμότητα, εύκολα προσβάσιμο και από στεριά και από θάλασσα.
«Σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση σε στεριά και θάλασσα, υπάρχει στόχος να δοθεί λύση. Εξάλλου το γεγονός ότι είμαστε ένα νησί πολύ κοντά στην ηπειρωτική χώρα κάνει τα πράγματα πιο εύκολα προς αυτή την κατεύθυνση. Το πορθμείο είναι περίπου στα 500 μέτρα και οι υπόλοιπες βάρκες πρέπει να καλύψουν απόσταση 200 μέτρων, με πολύ συχνά δρομολόγια καθημερινά» σημειώνει ο κ. Δημητριάδης, ο οποίος προσθέτει πως συγκεκριμένα για την αλλαγή του στόλου των οχημάτων σε ηλεκτροκίνητα προτεραιότητα θα δοθεί στα αυτοκίνητα των δημοσίων υπηρεσιών και εκείνα των επιχειρήσεων. «Ωστόσο, θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν θα υπάρχουν κίνητρα για τους πολίτες, προκειμένου να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των οχημάτων τους σε ηλεκτρικά».
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων