![Χριστούγεννα: Η κλιματική αλλαγή «απειλεί» το… Merry Christmas](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/11/naftilia.jpg)
Ο αντίκτυπος της ξηρασίας-ρεκόρ στον Παναμά έχει επεκταθεί πέρα από τον ενεργειακό εφοδιασμό και επηρεάζει τώρα τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων, έναν κρίσιμο τομέα της παγκόσμιας αγοράς εμπορευματικών μεταφορών που μεταφέρει τα πάντα, από τροχόσπιτα μέχρι χριστουγεννιάτικα παιχνίδια. Οι ξαφνικές νεροποντές στο έθνος της κεντρικής Αμερικής μπορεί να μην είναι αρκετές για να μετριάσουν τις αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του εμπορίου.
Οι βροχοπτώσεις αυτής της υγρής περιόδου – που διαρκεί από τον Απρίλιο έως τον Νοέμβριο – ήταν κατά 41% χαμηλότερες από το κανονικό, μειώνοντας τα επίπεδα σε βασικούς ταμιευτήρες, συμπεριλαμβανομένης της λίμνης Γκατούν. Η 40 μιλίων διώρυγα του Παναμά βασίζεται σε αυτές τις πηγές νερού για τη λειτουργία ενός συστήματος κλειδαριών που επιτρέπουν στα πλοία να διέρχονται μεταξύ του Ειρηνικού και του Ατλαντικού ωκεανού. Από 36 διελεύσεις την ημέρα, η χωρητικότητα έχει ήδη μειωθεί στις 25 και θα πέσει στις 18 έως τον Φεβρουάριο.
Ναυτιλία: Αυξήθηκαν ελαφρώς τα φορτία που διακίνησαν τα ευρωπαϊκά λιμάνια [γραφήματα]
Η πιθανότητα για καθυστερήσεις και συμφόρηση στις θαλάσσιες μεταφορές μέσα στα Χριστούγεννα ενεργοποιεί τους αγοραστές, τους κατασκευαστές και τις ναυτιλιακές εταιρείες για να επανεξετάσουν ολόκληρη την προσέγγισή τους στον εφοδιασμό και την εφοδιαστική. Η συγκέντρωση της παραγωγής και η συσσώρευση προϊόντων σε ολοένα και μεγαλύτερα πλοία είναι δευτερεύουσας σημασίας, αν οι συμφορήσεις στις μεταφορές μειώνουν τις οικονομίες κλίμακας.
Για την κατανομή των χρονοθυρίδων, η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (PCA) δημοπρατεί τις διελεύσεις. Ο ιαπωνικός όμιλος Eneos Group πλήρωσε 3,98 εκατομμύρια δολάρια σε μια πώληση τον περασμένο μήνα, 20 φορές περισσότερο από τον μέσο όρο.
Οι μεταφορείς καυσίμων, όπως το υγροποιημένο αέριο πετρελαίου και το υγροποιημένο φυσικό αέριο, επλήγησαν περισσότερο από νωρίς – οι περιορισμοί άρχισαν να εφαρμόζονται από τον Μάιο – επειδή δεν έχουν σταθερά δρομολόγια και πρέπει να σχηματίζουν ουρές όταν φτάνουν σε οποιαδήποτε είσοδο.Καθώς η ξηρασία συνεχίζεται, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αρχίζουν τώρα να επηρεάζονται.
Αυτά τα πλοία τείνουν να λειτουργούν με σταθερό χρονοδιάγραμμα, ώστε να μπορούν να κάνουν κράτηση και να περάσουν κατευθείαν. Αλλά ακόμη και οι προγραμματισμένες διελεύσεις περικόπτονται. Στην πραγματικότητα, ο αντίκτυπος στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να είναι πολύ χειρότερος, επειδή η πλειονότητα αυτών των πλοίων είναι πλέον μεγαλύτερα μετά την αναβάθμιση της διώρυγας το 2016 που επιτρέπει τη διέλευση μεγαλύτερων πλοίων. Αυτή η κατηγορία NeoPanamax μπορεί να χωρέσει 2,8 φορές περισσότερα εμπορευματοκιβώτια από την ποικιλία Panamax. Οι διελεύσεις για τα NeoPanamax έχουν μειωθεί κατά την μεγαλύτερη αναλογία λόγω του μεγέθους τους.
Το πρόβλημα επιδεινώνουν οι περιορισμοί που εφαρμόζει η PCA στο βύθισμα ενός πλοίου, το οποίο μετρά το βάθος που βρίσκεται το κύτος του κάτω από την επιφάνεια. Αφού η ξηρασία έκανε τη διώρυγα πιο ρηχή, τα πλοία πρέπει τώρα να ελαφρύνουν τα φορτία τους. Το αποτέλεσμα είναι λιγότερα εμπορευματοκιβώτια να διασχίζουν τη διώρυγα ημερησίως, αυξάνοντας την πιθανότητα πολλά εμπορεύματα να μην προλάβουν να φτάσουν στον προορισμό τους εγκαίρως για τα Χριστούγεννα.
Κάθε ένα πόδι μείωσης του μέγιστου βυθίσματος απαιτεί την ελάφρυνση του φορτίου ενός πλοίου κατά περίπου 400 εμπορευματοκιβώτια, έγραψε ο Christian Roeloffs, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Container xChange σε έκθεση της 30ής Νοεμβρίου. Οι συνολικοί περιορισμοί έχουν μειώσει τη μέση χωρητικότητα κατά περίπου 2.400 TEUs (εμπορευματοκιβώτια).
Η μείωση της ζήτησης για μεταφορές που οδήγησε σε πτώση των τιμών των εμπορευματικών μεταφορών, μετά από μια μαζική αύξηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid, μετρίασε τον αντίκτυπο. Αλλά αυτή η επιβράδυνση δεν βοηθά στην ομαλότερη διακίνηση των εμπορευμάτων όταν υπάρχει συμφόρηση στη διώρυγα, ειδικά για τη βόρεια διαδρομή που συνδέει τα ταξίδια από την Ασία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ. Μέχρι τις 2 Δεκεμβρίου, η μέση αναμονή για τα πλοία που δεν είχαν κάνει κράτηση είχε εκτοξευθεί σε 11,7 ημέρες, από μόλις 4,3 ημέρες στις 7 Νοεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της PCA. Τουλάχιστον ένα πλοίο βρισκόταν στην ουρά για 30 ημέρες.
H ώρα της αλήθειας
Τώρα είναι η ώρα της κρίσης. Ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας αιχμής για τις διελεύσεις NeoPanamax, καθώς τα καταναλωτικά αγαθά μεταφέρονται για τα Χριστούγεννα και η ενέργεια μεταφέρεται για την κάλυψη των χειμερινών αναγκών. Η αύξηση της ζήτησης σε συνδυασμό με τους περιορισμούς της διώρυγας έχουν ωθήσει τους φορτωτές να εφαρμόσουν προσαυξήσεις ή να βρουν εναλλακτικές διαδρομές. Η γερμανική Hapag-Lloyd AG ανακοίνωσε την 1η Δεκεμβρίου ότι θα επιβάλει πρόσθετη χρέωση 130 δολαρίων ανά TEU για τη διέλευση από τη διώρυγα του Παναμά από την 1η Ιανουαρίου, ενώ η Mediterranean Shipping Co. με έδρα τη Γενεύη χρεώνει επιπλέον 297 δολάρια από τις 15 Δεκεμβρίου.
Η «THE Alliance», μια κοινοπραξία αποτελούμενη από τέσσερις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, δρομολογεί εκ νέου τρεις από τις υπηρεσίες της στην Ασία-Ανατολική Ακτή χρησιμοποιώντας δύο εναλλακτικές λύσεις. Η μία είναι να σταματήσει στη δυτική ακτή των ΗΠΑ και να μεταβεί στην ενδοχώρα μέσω σιδηροδρομικών ή οδικών μεταφορών, ενώ η άλλη είναι να περάσει από τη διώρυγα του Σουέζ. Αυτή είναι η υδάτινη οδός που αποκλείστηκε από το Ever Given πριν από δύο χρόνια και σήμερα αντιμετωπίζει ανησυχίες για την ασφάλεια εν μέσω αυξημένων τρομοκρατικών επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα την οποία συνδέει. Αυτό προσθέτει έως και 10 ημέρες στον χρόνο του ταξιδιού, σύμφωνα με την ανάλυση της Lloyd’s List.
Οι αλλαγές στις διαδρομές και οι μεγαλύτεροι χρόνοι μεταφοράς δεν είναι πιθανό να είναι προσωρινοί, επειδή η κλιματική αλλαγή καθιστά τον κύκλο των ξηρασιών και των πλημμυρών πιο έντονο και απρόβλεπτο. Ολόκληρες αλυσίδες εφοδιασμού, από κατασκευαστές παιχνιδιών έως κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων, θα πρέπει να βρουν μόνιμες λύσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, θα ενσωματώσουν περισσότερα αποθέματα στον προγραμματισμό τους – αυξάνοντας τα έξοδα – ενώ θα προετοιμάζονται για μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης μεταξύ παραγγελίας και παράδοσης. Οι αγοραστές και οι προμηθευτές θα πρέπει επίσης να επανεξετάσουν τα γεωγραφικά τους αποτυπώματα. Οι υψηλότερες τιμές για να καλυφθούν οι νέες προσαυξήσεις και να καλυφθεί το κόστος των μεγαλύτερων αποθεμάτων, θα γίνουν συστημικές – παρατείνοντας μια περίοδο πληθωρισμού.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ερυθρά Θάλασσα: Νέα πλήγματα Χούθι – Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/Houthi-2-768x432-1-600x338.jpg)
Νέα πλήγματα Χούθι - Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων
Το ελληνικό πλοίο υπέστη μικρές ζημιές στην αριστερή πλευρά, χωρίς να αναφερθούν θύματα, ενημέρωσε η εταιρεία
![Cosco: Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/olp1-600x384.jpg)
Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς
Τον Ιούνιο κατέγραψε πτώση 10,1% στη διακίνηση containers και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο μείωση 12,9%
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023