Όπως είχαμε αναφέρει στο σημείωμά μας «Μισθοί και Πληθωρισμός: Το Τριπλό Ελληνικό, Πολιτικό και Οικονομικό Πρόβλημα» (ΟΤ – 8/12/23), δύο βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας έπαιξαν (μεταξύ άλλων) ρόλο στην επανεμφάνιση υψηλών πληθωριστικών πιέσεων. Πρόκειται για τον μεταπρατικό χαρακτήρα της οικονομίας και την ολιγοπωλιακή της οργάνωση σε αρκετούς οικονομικούς τομείς. Ειδικότερα, η μεγάλη εξάρτηση της Ελληνικής οικονομίας από το χονδρικό και λιανικό εμπόριο, το οποίο αντιπροσωπεύει σημαντικό μέρος του επιχειρηματικού τοπίου και του κύκλου εργασιών, υποδηλώνει έναν έντονο μεταπρατικό χαρακτήρα.
Οι συνολικές αγορές αγαθών και υπηρεσιών το 2021 ήταν 261,6 δις ευρώ, και οι αγορές αγαθών και υπηρεσιών που προορίζονται για μεταπώληση ήταν 129,1 δις ευρώ. Επίσης, από τα 321,2 δις ευρώ που ήταν το 2021 ο συνολικός κύκλος εργασιών των ελληνικών επιχειρήσεων, το 41,2% (τα 132,5 δις ευρώ) ήταν συναλλαγές αγορών και μεταπώλησης αγαθών και υπηρεσιών.
Eurostat: Ουραγός η Ελλάδα στους δείκτες ευημερίας – Δεύτερη από το τέλος στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ
Επιπροσθέτως, η μεταποίηση πραγματοποίησε το 20,9% του συνολικού τζίρου (με κύκλο εργασιών 67,3 δις ευρώ) δηλαδή το μισό από ότι το εμπόριο. Συνεπώς, το εμπόριο έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία στην οικονομία (βλ. Πίνακας 1).
Διαπιστώνεται λοιπόν ότι υπάρχει μεταξύ παραγωγής (και εισαγωγών) ένα μεγάλο «ενδιάμεσο» στρώμα επιχειρήσεων. Η ύπαρξή του δημιουργεί υψηλές πιθανότητες και δυνατότητες διαχείρισης αποθεμάτων, προμηθειών και τιμολόγησης. Άρα μπορεί δυνητικά να έχει ένα σημαντικό ρόλο στη μεταβολή και στην προκειμένη περίπτωση στην αύξηση των τιμών.
Συμπερασματικά, τα μεταπρατικά και ολιγοπωλιακά χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας, οδηγούν σε αυξημένη ευαισθησία στον πληθωρισμό. Έτσι, σε περιόδους πληθωριστικών επεισοδίων λειτουργούν ως επιταχυντές με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη άνοδο των τιμών στην Ελλάδα. Η αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων απαιτεί μια πολύπλευρη προσέγγιση, η οποία θα εστιάζει στην προώθηση ενός περισσότερο ανταγωνιστικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος με έμφαση στην παραγωγή και την τελική κατανάλωση των προϊόντων. Αυτή θα ήταν μία κρίσιμη πολιτική για την πολυπόθητη αλλαγή του παραγωγικού προτύπου της Ελληνικής οικονομίας.
Παναγιώτης Ε. Πετράκης, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Παντελής Χ. Κωστής, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Latest News
Τα τρία σενάρια για το παγκόσμιο ΑΕΠ μετά την εκλογή Τραμπ
Σύμφωνα με την Oxford Economics βραχυπρόθεσμα η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποδηλώνει την πιθανότητα δημοσιονομικών κινήτρων που θα δώσουν μικρή ώθηση στο ΑΕΠ
Οι 5 προτεραιότητες του νέου οργανισμού του ΟΠΑ
Ο νέος Οργανισμός του ΟΠΑ έρχεται να αντικαταστήσει τον παλαιότερο που ίσχυε από το 1996
Φορολογικές Μεταρρυθμίσεις και Οικονομική Ανάπτυξη: Η καθιέρωση μια νέας Στρατηγικής
Η Ελλάδα αποτελεί ένα νέο παράδειγμα στο οποίο μελετάται η σχέση μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και φορολογικής πολιτικής
Στην 62η θέση παγκοσμίως στην ερευνητική δραστηριότητα το ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ ανέβηκε 30 θέσεις στη διεθνή ερευνητική κατάταξη Πανεπιστημίων AD Scientific Index World Top Universities Ranking 2024-2025
Τα αχνά σημάδια ανάκαμψης του δανεισμού – Οι εκτιμήσεις της Oxford Economics για τα επιτόκια
Αν η ΕΚΤ καθυστερήσει τον κύκλο χαλάρωσης η πιστωτική ανάπτυξη θα περιοριστεί, λέει η Oxford Economics
Με «ΑΡΙΣΤΑ» σε όλα τα Κριτήρια Αξιολόγησης πιστοποιήθηκε το ΕΚΠΑ
Για πρώτη φορά το ΕΚΠΑ πιστοποιήθηκε με «Άριστα» σε όλα τα κριτήρια που συνιστούν το πλαίσιο αξιολόγησης
Πού θα είναι το ΑΕΠ και ο πληθωρισμός το 2025-2026; - 22 οίκοι προβλέπουν την ελληνική οικονομία
Τις εκτιμήσεις οργανισμών, τραπεζών και οίκων αξιολόγησης για την ελληνική οικονομία το 2026 παρουσιάζει για πρώτη φορά η Focus Economics
Με 114 εταιρείες και περισσότερους από 800 φοιτητές οι Ημέρες Καριέρας του ΟΠΑ
Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) πραγματοποίησε με μεγάλη επιτυχία τις Ημέρες Καριέρας 2024 - Τι δηλώνει στον ΟΤ ο πρύτανης
Γιώργος Μπάλτας: Πώς το διαδίκτυο και τα social media επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά
Ο Γιώργος Μπάλτας είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας.