Κεφάλαια της τάξης των 2 δισ. ευρώ θα απαιτηθούν άμεσα στον κλάδο των σούπερ μάρκετ εάν εφαρμοστεί ο νέος Κανονισμός που προωθεί η Κομισιόν για υποχρεωτικό οριζόντιο πλαφόν 30 ημερών στην εξόφληση των προμηθευτών σε όλη τη λιανική αγορά.

Όπως ανέφερε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, ο γενικός διευθυντής, Απόστολος Πεταλάς, «αυτό είναι μια τομή η οποία εάν δεν εφαρμοστεί με σωστό τρόπο θα ρίξει στα βράχια κάποιες επιχειρήσεις. Εάν είναι αύριο να εφαρμοστεί αυτός ο κανονισμός χρειάζονται 2 δισ. ευρώ μόνο για την χρηματοδότηση του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων».

Σούπερ μάρκετ: Με σνακ, αναψυκτικά και αλκοολούχα ποτά γέμισαν το καλάθι τους οι Έλληνες στο 10μηνο

Σύμφωνα με τον ίδιο, στην εγχώρια αγορά το κομμάτι της πίστωσης είναι ένα βασικό σημείο στις διαπραγματεύσεις μεταξύ αλυσίδων και προμηθευτών.

Από την πλευρά του ο κος Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της ΕΣΕ και CEO της αλυσίδας METRO A.E.B.E., σχολίασε ότι «Οι Βρυξέλλες παρεμβαίνουν με δεδομένα Βρυξελλών» εξηγώντας ότι μια οριζόντια εφαρμογή χωρίς να αναγνωρίζονται οι ιδιαιτερότητες των τοπικών αγορών θα έχει σημαντικό αντίκτυπο.

Ενδεικτικά ανέφερε ότι «ο τρόπος με τον οποίο γίνονται επενδύσεις από τις ελληνικές αλυσίδες είναι μέσω δανεισμού. Πολλές από τις αλυσίδες είναι ήδη πολύ δανεισμένες αλλά είμαστε υγιής επιχειρήσεις και εξυπηρετούμε το δανεισμό. Εάν όμως χρειαστούν αυτά τα δισ. ευρώ για να πληρώνουμε στις 30 μέρες τότε θα γίνει πάρα πολύς δύσκολος ο δανεισμός».

Σημειώνεται ότι σήμερα υπολογίζεται ότι οι μέρες πίστωσης στην εγχώρια οργανωμένη λιανική διαμορφώνονται μεταξύ 60-140.

Εν τω μεταξύ, η διοίκηση της Ένωσης, τάχθηκε υπέρ του να δοθούν κίνητρα για εργασία, «να επιδοτούνται οι εργαζόμενοι για να εργάζονται κι όχι να επιδοτείται η ανεργία».

Αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι υπάρχει ανάγκη να καλυφθούν περί τις 8.000 θέσεις εργασίας στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

Θεμιτή η εκλογίκευση των προσφορών

«Το υπουργείο Ανάπτυξης δεν έχει κατασταλάξει στο τί θέλει να κάνει και πώς θέλει να το κάνει» ανέφερε ο κος Πεταλάς για την κυβερνητική πρόθεση να μπουν κανόνες στο κομμάτι των προσφορών ώστε να παταχθεί το φαινόμενο των πλασματικών εκπτώσεων. Ο ίδιος επεσήμανε ωστόσο ότι «οι προσφορές είναι βασικό στοιχείο του λιανεμπορίου είναι απαραίτητο να υπάρχουν».

Αναφερόμενος στο ίδιο θέμα ο κος Παντελιάδης έκανε λόγο για «αρκετά ελληνικό φαινόμενο», εκτιμώντας ότι μια εκλογίκευση των προσφορών είναι θεμιτή.

«Δεν λέμε για κατάργηση των προσφορών και από όσο ξέρω ούτε και το υπουργείο αυτή τη στιγμή μιλάει για κατάργηση των προσφορών. Μιλάμε για μία μείωση της αρχικής τιμής και ταυτόχρονα για μείωση και της συχνότητας των προσφορών. Εφόσον το μέτρο αυτό υλοποιηθεί με λογική και με σύνεση μπορεί να κάνει καλό στον καταναλωτή, μειώνοντας τη μέση τιμή των προϊόντων, αλλά θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Πρέπει να σχεδιαστεί σωστά ώστε να μπορεί να λειτουργήσει γιατί εάν δεν σχεδιαστεί σωστά τότε πολύ απλά θα μειωθούν οι προσφορές και θα ανέβουν οι τιμές στο ράφι», τόνισε.

Να σημειωθεί ότι σε πρώτη φάση το μέτρο θα αφορά απορρυπαντικά, είδη καθαρισμού και προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας, κατηγορίες που κατά πλειοψηφία δραστηριοποιούνται πολυεθνικές εταιρείες. Η αγορά υποστηρίζει ότι από πλευράς πολυεθνικών υπάρχει η διάθεση για περιορισμό των προσφορών ωστόσο ο μηχανισμός για να προχωρήσει αυτός ο σχεδιασμός είναι ιδιαίτερα πολύπλοκος.

Χωρίς επίπτωση στον πληθωρισμό το «καλάθι»

Σχετικά με τα μέτρα κατά της ακρίβειας, ο κος Παντελιάδης επισήμανε πως οποιοδήποτε πλαίσιο προς το συμφέρον του καταναλωτή, που φέρνει αποτέλεσμα και δεν φέρνει περιορισμούς στην ελεύθερη αγορά θα το υποστηρίξουν οι αλυσίδες.

Τόνισε ότι κάθε μέτρο σε έκτακτες συνθήκες είναι θεμιτό, αλλά το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους τείνει να κλείσει τα 4 χρόνια, μετά την παράταση, «επομένως δεν είναι έκτακτο μέτρο», επισημαίνοντας μάλιστα πως πρόκειται για παρεμβατισμό, ο οποίος δημιουργεί δυσλειτουργίες.

«Δεν ζητάμε κατάργηση του ελέγχου για να αυξήσουμε τα περιθώρια κέρδους αλλά γιατί πρέπει να μπορούμε να ασκήσουμε εμπορική πολιτική και να ακολουθούμε τις νέες καταναλωτικές τάσεις», σημείωσε ο ίδιος.

Όσον αφορά το «καλάθι του νοικοκυριού» επεσήμανε ότι στην αρχή είχε ένα όφελος για το καταναλωτή. «Δεκατέσσερις μήνες μετά δεν καμία επίπτωση στο πληθωρισμό».

Όσο για το μέτρο της μείωση τιμής τουλάχιστον 5%, σημείωσε πως έχει νόημα στην εξάμηνη διάρκεια ζωής του και εκτιμάται ότι θα βοηθήσει στη μείωση του κλαδικού πληθωρισμού. «Άμα το τραβήξουμε παραπέρα δεν θα έχει νόημα. Μετά μόνο ο ανταγωνισμός και η ελεύθερη αγορά, μπορούν να βοηθήσουν στο να κρατηθούν οι τιμές σε λογικά επίπεδα».

Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος προσαρμόζεται στις επιταγές τις πολιτείας καθώς όπως υπογράμμισε ο κος Παντελιάδης «Δε παίζουμε εμείς τι μουσική εμείς χορεύουμε. Η πολιτεία πρέπει να αποφασίσει σε ποια κατεύθυνση θέλει να κινείται η αγορά. Θέλει ελεύθερη αγορά ή θέλει ρυθμιζόμενη αγορά. Εάν θέλει ρυθμιζόμενη αγορά πρέπει να ορίσει ξεκάθαρους κανόνες. Εμείς θα προσαρμοστούμε σε οτιδήποτε επιβάλλει η ελληνική πολιτεία και αυτό που ζητάμε είναι αυτό να είναι ξεκάθαρο και εάν γίνεται σταθερό, να μην αλλάζει κάθε δύο τρεις μήνες».

Από τη πλευρά του ο κ. Πεταλάς ανέφερε ότι «η κερδοφορία του κλάδου το 2022 κινήθηκε στο επισφαλές όριο του 1,47% και το 2023 αναμένεται να κινηθεί στα ίδια επίπεδα ή και χαμηλότερα».

Δεν προβλέπεται να πέσουν οι τιμές

Ερωτηθείς για την πορεία των ανατιμήσεων το 2024, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι τους τελευταίους δύο μήνες το ύψος των αυξήσεων στους τιμοκαταλόγους εμφανίζουν ηπιότερο ρυθμό και βαίνουν μειούμενες, ενώ ταυτόχρονα παρατηρούνται και υποτιμήσεις.

«Αυτό που διαφαίνεται είναι μια τάση βελτίωσης. Αυτό δε σημαίνει ότι θα πέσουν οι τιμές. Οι τιμές δε θα επιστρέψουν στο επίπεδο που ήταν πριν δύο χρόνια».

Η τελική τιμή οποιουδήποτε προϊόντος εξαρτάται από την τιμή αγοράς, το μικτό περιθώριο και το ΦΠΑ. Αυτά δεν είναι τα ίδια σε όλη την Ευρώπη, όπως εξήγησε ο κος Πεταλάς σημειώνοντας ότι ειδικά ο ΦΠΑ είναι από τους υψηλότερους και οι μισθοί οι χαμηλότεροι. Η Ελλάδα επίσης είναι στην άκρη της Ευρώπης κι έχει γεωγραφικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν το κόστος της αλυσίδας εφοδιασμού. Άρα θεωρείται υπερβολή ότι οι τιμές στην Ελλάδα είναι οι ακριβότερες και η σύγκριση του πληθωρισμού στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Θεοδωρικάκος: Συνάντηση Σταύρου Καφούνη και εκπροσώπων του κλάδου της γουνοποιίας – Τι συζήτησαν
Επιχειρήσεις |

Συνάντηση Θεοδωρικάκου - Καφούνη με εκπροσώπους του κλάδου της γουνοποιίας - Τι συζητήθηκε

Ο υπουργός κατέγραψε όλα τα αιτήματα της επιτροπής και των πολιτικών εκπροσώπων της Δυτικής Μακεδονίας και δήλωσε της πρόθεση της κυβέρνησης να βοηθήσει τον κλάδο