Το ηλεκτρικό ρεύμα θα πρέπει να αντιμετωπίζεται φορολογικά όπως αντιμετωπίζονται σήμερα τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, ενώ τα συστήματα ηλεκτροδότησης θα πρέπει να είναι ομογενοποιημένα.
Αυτές είναι δυο παράμετροι που θέτουν οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, προκειμένου να αναπτυχθούν ομαλά τα συστήματα ηλεκτροδότησης των πλοίων κατά την παραμονή τους στα λιμάνια στο πλαίσιο των μέτρων για πιο «πράσινη» ναυτιλία.
Ακτοπλοΐα: Η μάχη κορυφής ξαναγράφει τον χάρτη του κλάδου – Οι βασικοί παίκτες
Όπως τόνισε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος μιλώντας σε ημερίδα του ΟΛΠ με θέμα «Ηλεκτροδότηση Πλοίων στο Λιμάνι του Πειραιά – Προοπτικές και Προκλήσεις», η επιτάχυνση, με χρονικό ορίζοντα το 2030, της ανάπτυξης των υποδομών ασφαλούς εφοδιασμού των πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα και με ηλεκτρική ενέργεια, με σαφής οικονομικότερους μεθόδους χρεώσεων της ηλεκτρικής ενέργειας στους χρήστες (πλοία) και η οποία να επιβραβεύει οικονομικά τα πλοία που έχουν επενδύσει στην χρήση «πράσινων» εναλλακτικών μορφών ενέργειας, αποτελεί κύριο και ενιαίο στόχο των Ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων και των φορέων διοίκησης των Λιμένων.
Για το θέμα της ηλεκτροδότησης από την ξηρά (Onshore Power Supply – O.P.S.) ή «Cold Ironing” των πλοίων της ακτοπλοΐας σε λιμένες της Ελλάδας και του εξωτερικού ο ΣΕΕΝ σχεδιάζει την μετάβαση σε συνεργασία με τη Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Ήδη είναι έτοιμη η πρώτη φάση σχετικής έρευνας που έχει στόχο τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας (interoperability), των συστημάτων και των εγκαταστάσεών παροχής ρεύματος των λιμένων με τον εξοπλισμό των πλοίων, μέσω ενός ομοιογενούς προτύπου ηλεκτροδότησης αυτών όταν ελλιμενίζονται (Cold Ironing)».
Με βάση το παραπάνω ερευνητικό έργο, ο Σύνδεσμος προχώρησε και ήδη έχει έρθει σε επικοινωνία με την Ένωση Λιμένων (Ε.ΛΙΜ.Ε.) για την υπογραφή Συμφώνου Συνεργασίας όπου μεταξύ άλλων θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος στόχο θα έχει την Ομογενοποιημένη Εφαρμογή της ηλεκτρικής διασύνδεσης των ακτοπλοϊκών πλοίων σε όλα τα λιμάνια της Ελλάδας (αλλά και της Ιταλίας) μέσω ενός κοινού χρονοδιαγράμματος ούτως ώστε να συμβαδίζει η προετοιμασία των συστημάτων και εγκαταστάσεων παροχής ρεύματος των λιμένων με την αντίστοιχη προετοιμασία σε εξοπλισμό υποδοχής του ρεύματος στα πλοία.
Μιλώντας στην ημερίδα ο κ. Θεοδωράτος εκτίμησε ότι το κόστος για τη μετασκευή και χρήση της ηλεκτρικής διασύνδεσης ενός ακτοπλοϊκού πλοίου με απαίτηση ισχύος 2MVA, υπολογίζεται κατά μέσο όρο 400 – 450 χιλ. ευρώ, αλλά μπορεί να φτάσει ακόμα και το 1 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Θεοδωράτος, τόνισε ακόμα ότι το ηλεκτρικό ρεύμα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί νομικά και φορολογικά με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζεται σήμερα το ναυτιλιακό καύσιμο. Η ηλεκτροδότηση των ακτοπλοϊκών πλοίων με χρεώσεις οικονομικότερες θα απορροφήσει μέρος του αυξημένου λειτουργικού κόστους που θα αντιμετωπίσουν και τα πλοία της ακτοπλοΐας από τις αρχές του 2024 στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής ενόψει της πλήρους εφαρμογής του αναθεωρημένου συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων (ETS) από την ΕΕ στη ναυτιλία, για πλοία ολικής χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω.
Στην ίδια ημερίδα ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Ο.Λ.Π. Α.Ε., κ. Παναγιώτης Τσώνης, αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση από την Ο.Λ.Π. Α.Ε., μέσα στο 2023, του έργου EALING που αφορά στη στην εκπόνηση των οριστικών τεχνικών, περιβαλλοντικών και χρηματοοικονομικών μελετών για 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ακτοπλοΐας στις Ακτές Ποσειδώνος, Αγίου Διονυσίου, Ιετιόνια, Περικλέους, συνολικής ισχύος 13.5 MVA, καθώς και στο έργο CIPORT που επικεντρώνεται στην εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων κρουαζιέρας στην Ακτή Θεμιστοκλέους. Μίλησε ακόμα για τη συμπόρευση της Ο.Λ.Π. Α.Ε. με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης και Πάτρας και τον Διαχειριστική Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας καθώς και για την πρωτοβουλία σύστασης ομάδας αποτελούμενης από σχετικούς φορείς σε εθνικό επίπεδο, που μελετά και διερευνά τις απαιτούμενες προδιαγραφές ρυθμιστικού και νομοθετικού περιεχομένου.
Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστος Στυλιανίδης, από την πλευρά του σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η ηλεκτροδότηση θα παίξει σημαντικό λόγο τόσο για την «πράσινη» μετάβαση, όσο και για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμανιών σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.
Latest News
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.