Η Τουρκία παίρνει σκληρά μέτρα ενάντια στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων. Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο πούλησε ηλεκτρικά οχήματα αξίας $184 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ στην Τουρκία κατά τους πρώτους 10 μήνες του τρέχοντος έτους, σχεδόν διπλάσιο σε σύγκριση με το σύνολο του 2022. Νωρίτερα φέτος, η Τουρκία επέβαλε πρόσθετο δασμό 40% στις εισαγωγές EV από την Κίνα, αυξάνοντας το συνολικό φορολογικό συντελεστή στο 50%.

Τώρα, οι εταιρείες που εισάγουν EV στην Τουρκία πρέπει να διαθέτουν τουλάχιστον 140 εξουσιοδοτημένα συνεργεία κατανεμημένα ομοιόμορφα σε όλη τη χώρα και να ανοίγουν ένα τηλεφωνικό κέντρο για κάθε brand, σύμφωνα με διάταγμα του υπουργείου Εμπορίου που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα.

Τουρκία: Τα ομόλογα ελκύουν το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών

Η απαίτηση θεωρείται ευρέως ότι στοχεύει τα κινεζικά οχήματα. Οι εισαγωγές από την ΕΕ και χώρες που έχουν συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών με την Τουρκία εξαιρούνται από το διάταγμα. Οι εισαγωγείς έχουν μόνο μέχρι το τέλος του μήνα να συμμορφωθούν, κάτι που είναι σχεδόν αδύνατο.

Η ξαφνική αλλαγή σηματοδοτεί μια οπισθοδρόμηση για τις εταιρείες που ασχολούνται με την πώληση κινεζικών αυτοκινήτων στην Τουρκία, την έκτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης. Αναζητούν τροποποιήσεις ή τουλάχιστον μια καθυστέρηση, ώστε οι αυστηρότεροι κανονισμοί να μην είναι τόσο επώδυνοι.

Σκληροί κανόνες

«Αυτοί οι κανόνες είναι τόσο σκληροί, που καμία εταιρεία δεν συμμορφώνεται από σήμερα», δήλωσε στο Bloomberg ο Ερόλ Σαχίν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων για θέματα αυτοκινήτων EBS.

Το μεγαλύτερο ζήτημα πηγάζει από την απαίτηση οι εισαγωγείς να ιδρύουν συνεργεία, κάτι που θα περιέπλεκε τις συμφωνίες με εξουσιοδοτημένες υπηρεσίες τρίτων, είπε ο Σαχίν.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή στην Τουρκία, χάρη στη σχετική οικονομική προσιτότητα των κινεζικών εταιρειών, καθώς και στην αναγνώριση του εγχώριου αυτοκινήτου Togg και στην πρόσφατη άφιξη της Tesla του Ίλον Μασκ. Οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν σχεδόν 10 φορές φέτος έως τον Νοέμβριο από ένα έτος νωρίτερα, δείχνουν τα στοιχεία από την ένωση βιομηχανίας ODMD. Τώρα αποτελούν το 7,1% του συνόλου πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων, αναφέρει.

Οι νέοι κανόνες έχουν σκοπό να βάλουν τάξη σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία και να της επιτρέψουν να προχωρήσει σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, δήλωσε στο Bloomberg αξιωματούχος στην Άγκυρα. Δεν υπάρχουν σχέδια για αναθεώρηση των κανόνων ή καθυστέρηση της εφαρμογής τους, είπε ο αξιωματούχος.

«Θα ήταν κρίμα αν ο στόχος είναι το Togg να πουλήσει μερικές χιλιάδες παραπάνω αυτοκίνητα», είπε ο Σαχίν της EBS. «Το Togg θα πρέπει να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό και στην εγχώρια αγορά, για να αναπτυχθεί περαιτέρω».

Η BYD Co., η εταιρεία αυτοκινήτων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Κίνα, σχεδιάζει ένα δίκτυο εξουσιοδοτημένου σέρβις σε εθνικό επίπεδο και έχει υπογράψει συμβάσεις με αντιπροσώπους για την παροχή υπηρεσιών στους πελάτες, δήλωσε ο Ισμαήλ Εργκούν, γενικός διευθυντής της BYD Τουρκίας.

Το έλλειμα στο ισοζύγιο με την Κίνα

«Εάν ο κανόνας εφαρμοστεί όπως έχει προγραμματιστεί, οι εισαγωγές μπορεί να χρειαστεί να περιμένουν στα σύνορα για μήνες», είπε ο Εργκούν.

«Η λογική του κανονισμού είναι σωστή, καθώς στοχεύει στην προστασία του πελάτη», δήλωσε στο Bloomberg ο Καγκάν Νταγκτεκίν, Διευθύνων Σύμβουλος της Dogan Trend Otomotiv, που διανέμει το MG, που ανήκει στην κινεζική SAIC Motor Corp. «Αλλά θα πρέπει να μην καούν τα χλωρά με τα ξερά. Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι νόμοι περί ανταγωνισμού και η δίκαιη προσέγγιση για τον υπάρχοντα οργανισμό αντιπροσώπων.»

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας της Τουρκίας και τα αγαθά από την ασιατική χώρα έπαιξαν ρόλο στη διόγκωση του εμπορικού ελλείμματος της χώρας σε σχεδόν 100 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ από τον Νοέμβριο. Οι εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων συμβάλλουν σημαντικά στο έλλειμμα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ