Στα 1.649 υπολογίζει η εταιρεία αναλύσεων Vortexa τα δεξαμενόπλοια που έχουν δραστηριοποιηθεί από τον Ιανουάριο του 2021 έως τον Νοέμβριο του 2023 στη λεγόμενη «σκιώδη» ή «αδιαφανή» αγορά, όπως χαρακτηρίζει τρεις χώρες εξαγωγείς πετρελαίου, τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα.
Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι παρά τις κυρώσεις του G7 στη Ρωσία και τα μέτρα κατά του Ιράν οι συνολικές εξαγωγές αργού του Ιράν, της Ρωσίας και της Βενεζουέλας έφτασαν τα 5,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον προηγούμενο Μάιο, σε υψηλό 4 ετών και αύξηση 15% σε ετήσια βάση. Οι εξαγωγές αργού των αδιαφανών αγορών ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 5,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2023, μια αύξηση 500.000 βαρελιών την ημέρα σε ετήσια βάση, γεγονός που συνιστά, όπως τονίζει η Vortexa, μια ολοένα και πιο σημαντική αγορά για την παγκόσμια προσφορά αργού. Αυτό το υψηλό 4ετίας οφείλεται στις εξαγωγές αργού/ελαφρών μειγμάτων του Ιράν που σημείωσαν ρεκόρ και στη Ρωσία που αύξησε τις εξαγωγές αργού παρά τις κυρώσεις.
Ένωση Θαλάσσιων Ασφαλίσεων: Στα 35,8 δισ. δολ. το 2022 η παγκόσμια παραγωγή ασφαλίστρων
Εξαγωγές
Οι εξαγωγές του Ιράν ξεπέρασαν το 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον Μάιο λόγω της ισχυρής ζήτησης από την Κίνα και της αυξημένης παραγωγής.
Επίσης η Ρωσία αύξησε τις εξαγωγές αργού της σε 3,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον ίδιο μήνα, παρά την απαγόρευση εισαγωγών της ΕΕ και τις περικοπές του ΟΠΕΚ+. Μετά την επιβολή κυρώσεων η Ρωσία βρήκε εναλλακτικούς αγοραστές, κυρίως την Ινδία που αντιπροσωπεύει το 50% των ρωσικών εισαγωγών αργού το 2023 έναντι 20% το 2022, και την Κίνα που αντιπροσωπεύει επίσης το 40% το 2023, μια αύξηση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Αλλά και οι εξαγωγές της Βενεζουέλας έχουν αυξηθεί λόγω της υψηλότερης παραγωγής και των αυξημένων αγορών αργού της Βενεζουέλας από τις ΗΠΑ μέσω της Chevron.
Συνολικά οι εξαγωγές της «αδιαφανούς αγοράς» το 2023 αντιπροσωπεύουν το 20% των 10 μεγαλύτερων εξαγωγέων αργού/μειγμάτων παγκοσμίως – το υψηλότερο μερίδιο από το 2019.
Πώς κινήθηκε
Παρατηρώντας η Vortexa το πώς κινήθηκε ο «σκιώδης» στόλος δεξαμενόπλοιων σημειώνει ότι τα πλοία μεταφοράς αργού στο ρωσικό εμπόριο αντιπροσωπεύουν το 75% του αδιαφανούς στόλου και περιλαμβάνει δεξαμενόπλοια που έχουν δραστηριοποιηθεί σε περισσότερες από μία αγορές.
Ειδικά τα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στο ρωσικό εμπόριο (όχι στο Ιράν και στη Βενεζουέλα) αντιπροσωπεύουν το 66% του αδιαφανούς στόλου.
Στο εμπόριο από το Ιράν και τη Βενεζουέλα καταγράφηκαν 201 και 125 δεξαμενόπλοια αντίστοιχα από τον Ιανουάριο του 2021 έως τον Νοέμβριο του 2023 και αντιπροσωπευουν το 20% του αδιαφανούς στόλου.
Τα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιήθηκαν σε αδιαφανείς αγορές, τονίζει η Vortexa, έφτασαν σε υψηλό ρεκόρ το δεύτερο τρίμηνο. Εδικότερα η εταιρεία αναλύσεων κατέγραψε 1.070 δεξαμενόπλοια που μετέφεραν ιρανικό, ρωσικό και βενεζουελανικό αργό το δεύτερο τρίμηνο, που αντικατοπτρίζει μια αύξηση 500% σε σχέση με πέρυσι.
Τα Aframaxes και οι μικρότερες κατηγορίες αντιπροσώπευαν το 75% του στόλου το 2023, μια αύξηση 30% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Πάντως η δραστηριότητα των δεξαμενόπλοιων της αδιαφανούς αγοράς μειώθηκε κατά 10% το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, αντανακλώντας τη μείωση των εξαγωγών του Ιράν και της Ρωσίας κατά την περίοδο αυτή.
Διαφοροποίηση
Στα βασικά συμπεράσματα των κινήσεων αυτών η Vortexa σημειώνει μεταξύ άλλων ότι τους τελευταίους μήνες καταγράφονται τάσεις διαφοροποίησης με τα δεξαμενόπλοια να κατευθύνονται σε άλλους προορισμούς, λόγω πιθανώς των επιφυλάξεων που προκύπτουν από τις κυρώσεις.
Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις φαίνεται να μειώνουν επί του παρόντος τη συμμετοχή τους στο ρωσικό εμπόριο αργού, μετά την υπέρβαση των τιμών από τα προβλεπόμενα επίπεδα του ανώτατου ορίου και υπό τον φόβο αυστηρότερων κυρώσεων κυρίως εκ μέρους των ΗΠΑ.
Επίσης έντονη είναι η ανησυχία για την ασφάλεια στη Βαλτική όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο λόγω της μεγάλης ηλικίας των διερχόμενων δεξαμενόπλοιων αργού. Τα δεξαμενόπλοια του συνολικού αδιαφανούς στόλου είναι κατά μέσο όρο 16 ετών και οι συνηθέστερες σημαίες είναι η Λιβερία, ο Παναμάς και οι Νήσοι Μάρσαλ.
Πηγή: Τα Νέα
Latest News
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία