Τους τέσσερις βασικούς στόχους του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανέδειξε κατά την διάρκεια της ομιλίας του στην Ολομέλεια της Βουλής, για την Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2024, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης.
Πρώτη προτεραιότητα για το Υπουργείο, όπως ανέφερε, αποτελεί η ανάγκη δραστικής αναβάθμισης του τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, δεύτερος μεγάλος στόχος αποτελεί «η μετάβαση σε μια βιώσιμη ανταγωνιστική και τελικά πράσινη ναυτιλία, τρίτος στόχος είναι «να αυξήσουμε την ασφάλεια στα λιμάνια μας και τέταρτος στόχος, η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης και απλοποίησης όλων των διαδικασιών.
Στυλιανίδης: Η απανθρακοποίηση και η πράσινη ναυτιλία είναι το μέλλον
Αναφερόμενος στη ναυτική εκπαίδευση σημείωσε χαρακτηριστικά, ότι «η ναυτιλία και ο πρωταγωνιστικός της ρόλος βασίζεται στον άνθρωπο. Θα πρέπει να δώσουμε τις δυνατότητες να έχουμε Έλληνες ναυτικούς πολύ υψηλού επίπεδου για να κρατηθεί η ναυτιλία εκεί που θέλουμε», ενώ ανακοίνωσε ότι το 2024 θα ανακηρυχθεί σε έτος «ναυτικής εκπαίδευσης».
Για την «πράσινη μετάβαση» της ναυτιλίας σημείωσε ότι «επιχειρήσαμε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και καταφέραμε να περάσουν οι διατυπώσεις του ΙΜΟ, οι οποίες ήταν παραγκωνισμένες και σε σύγκρουση, καμιά φορά, με τα ευρωπαϊκά standards. Ήταν μεγάλη επιτυχία της χώρας μας και πιστεύω ότι έχει γίνει αντιληπτό και στις Βρυξέλλες, ότι θα πρέπει όντως να κοιτάξουμε με περισσότερο ρεαλισμό τα θέματα της πράσινης μετάβασης».
Για την ασφάλεια στα λιμάνια τόνισε ότι «στόχος για το Υπουργείο μας είναι να αυξήσουμε την ασφάλεια στα λιμάνια μας. Ένας δύσκολο στόχος, αλλά θα προσπαθήσουμε να τον πετύχουμε αξιοποιώντας ευρωπαϊκά κονδύλια».
Για την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης και απλοποίησης όλων των διαδικασιών, αφού παραδέχθηκε ότι «όντως εδώ έχουμε μείνει πίσω» δεσμεύθηκε ότι «θα προσπαθήσουμε και θα τα καταφέρουμε, μετά από πολλή δουλειά και με τη βοήθεια του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μόνο έτσι χτυπάμε την γραφειοκρατία. Με ψηφιοποίηση παντού».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεσμεύθηκε ακόμη πως «θα επιμείνουμε στη χρηστή, νοικοκυρεμένη διαχείριση. Θα εντείνουμε όσο ποτέ στο παρελθόν την αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών πόρων, αφού ήδη έχουμε εντάξει για όλη την προγραμματική περίοδο έργα ύψους άνω του 1,1 δις (1.169.274.989,28) ευρώ, ενώ οι ενισχύσεις μας θα κατευθυνθούν με τρόπο που θα πολλαπλασιάσει τα οφέλη για τον κλάδο και τη χώρα».
Πρόσθεσε επίσης ότι, «οι φετινές πιστώσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού για το Υπουργείο μας ανέρχονται συνολικά σε πάνω από 300 εκ. (311.280.000,00) €, αυξημένες ουσιαστικά, κατά πάνω από 25 εκ.(27.057.000,00) € έναντι του 2023».
Ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι το γεγονός αυτό αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη, μετά από χρόνια στασιμότητας, «που πιστοποιεί ακριβώς τη θετική πορεία των δημοσιονομικών μας, αλλά και τη βούληση της Κυβέρνησης να αποδώσει το όφελος αυτό στην κοινωνία».
Επίσης εστίασε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που είναι αυξημένο κατά 50 εκατ. € και όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «αφορά κυρίως την αποπληρωμή συμβάσεων της ακτοπλοΐας, συμβάλλοντας έτσι στην ομαλή λειτουργία της αγοράς».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας και στην επιτυχία της χώρας να εκλεγεί στην Κατηγορία Α του Συμβουλίου του IMO, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση σε ψήφους. Ανέφερε χαρακτηριστικά πως «καταφέραμε στον IΜΟ, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, στο Λονδίνο, να πάρουμε την πρώτη θέση στην κατηγορία Α μέσα σε πολύ δύσκολες, πάρα πολύ δύσκολες, γεωπολιτικές συνθήκες. Αυτό είναι μια επιβράβευση της ελληνικής ναυτιλίας και της συνεισφοράς της στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει το διεθνές εμπόριο και η ναυτιλία.
Και συνέχισε επισημαίνοντας ότι «αναφέρομαι βέβαια στα θέματα της πράσινης μετάβασης όπως και στο γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή, σ’ ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, που πρέπει να προσαρμοστούμε όλοι για να μπορέσουμε ακριβώς να αντιμετωπίσουμε το πρασίνισμά του στόλου. Νομίζω ότι πρέπει να είμαστε όλοι περήφανοι γι’ αυτό το επίτευγμα και εγώ θα ήθελα από το βήμα της Βουλής, να δώσω τα εύσημα στους ανθρώπους του Υπουργείου Ναυτιλίας, τους ανθρώπους του Λιμενικού Σώματος και του Υπουργείου Εξωτερικών που βοήθησαν έτσι ώστε η Ελλάδα να εκλεγεί στην πρώτη θέση μαζί με την Ιταλία.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο και ανέδειξε τη συνεισφορά του Λιμενικού Σώματος στον πάγιο στόχο «για αποφασιστικό έλεγχο των μεταναστευτικών ροών στις θάλασσές μας», τα στελέχη του οποίου επιδεικνύουν καθημερινά υψηλό αίσθημα ευθύνης και διακρίνονται για τον επαγγελματισμό τους.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού:
«Ευχαριστώ κυρία Πρόεδρε,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Θα ήθελα κυρία Πρόεδρε να μου κλείσετε το μικρόφωνο στα επτά λεπτά. Μεγάλη μου τιμή, να απευθύνομαι για πρώτη φορά στο Ελληνικό Κοινοβούλιο με την αρμοδιότητα του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αρμοδιότητα που μου εμπιστεύτηκε ο Πρωθυπουργός.
Το Υπουργείο αυτό γνωρίζετε πολύ καλά έχει ένα ιδιαίτερο αντικείμενο, έχει μια σπουδαία ευθύνη διαχείρισης, γιατί διαχειρίζεται έναν από τους πιο σπουδαίους κλάδους της ελληνικής οικονομίας και την ίδια στιγμή, ένα τόσο συμβολικό γεγονός, αυτό της ναυτοσύνης που είναι συνδεδεμένο με το DNA του Έλληνα. Νομίζω ότι για όλους μας είναι καμάρι του τόπου ότι, η ελληνική ναυτιλία διατηρεί τόσο σημαντικό πρωταγωνιστικό ρόλο στα διεθνή δεδομένα, όχι μόνο της ναυτιλίας αλλά και του διεθνούς εμπορίου. Δεν έχει νόημα να επιμείνω περισσότερο για την αυτονόητη αξία της ελληνικής ναυτιλίας ούτε για το ρόλο της, γι’ αυτό θα προχωρήσω άμεσα ενημερώνοντας το Κοινοβούλιο για συγκεκριμένα πράγματα.
Ξεκινάω από κάτι πολύ θετικό. Καταφέραμε μετά από πολλές δυσκολίες στον IΜΟ, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό στο Λονδίνο, να πάρουμε την πρώτη θέση στην κατηγορία Α. Μέσα σε πολύ δύσκολες γεωπολιτικές συνθήκες όπως είπα. Αυτό είναι μια επιβράβευση της ελληνικής ναυτιλίας και της συνεισφοράς της στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει το διεθνές εμπόριο και η ναυτιλία. Αναφέρομαι, βέβαια, στα θέματα της πράσινης μετάβασης όπως και στο γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή, σ’ ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, που πρέπει να προσαρμοστούμε όλοι για να μπορέσουμε, ακριβώς, να αντιμετωπίσουμε το πρασίνισμα του στόλου. Νομίζω ότι πρέπει να είμαστε όλοι περήφανοι γι’ αυτό το επίτευγμα. Εγώ θα ήθελα από το βήμα της Βουλής, να δώσω τα εύσημα στους ανθρώπους του Υπουργείου, τους ανθρώπους του Λιμενικού Σώματος και του Υπουργείου Εξωτερικών που βοήθησαν, έτσι ώστε η Ελλάδα να είναι στην πρώτη θέση μαζί με την Ιταλία.
Εδώ, συζητάμε έναν προϋπολογισμό ο οποίος δείχνει να είναι, για πρώτη φορά για τα ελληνικά δεδομένα, καθ’ αυτό αναπτυξιακός. Είναι ένας αναπτυξιακός προϋπολογισμός γιατί η χώρα στάθηκε στα πόδια της μετά από πολύ δύσκολες συνθήκες. Εγώ μπορώ να κάνω μια σύγκριση, έχοντας την εμπειρία και του πρώην Ευρωπαίου Επιτρόπου και μπορώ να συγκρίνω την Ελλάδα του 2014 – 2020, με την Ελλάδα του 2019 – 2023. Είχα ζήσει εμπειρίες, δυστυχώς, πολύ οδυνηρές ως Έλληνας. Ήμουν τότε στις Βρυξέλλες με την ιδιότητα του Ευρωπαίου Επιτρόπου της Κύπρου. Αλλά ευτυχώς υπήρχαν και περιπτώσεις, εδώ είναι ο κύριος Τσακαλώτος και θα ήθελα να λέω την αλήθεια και τα καλά λόγια, που ήρθε και άλλαξε το κλίμα μετά την προηγούμενη εμπειρία του κυρίου Βαρουφάκη. Ήταν τραγικές οι συνθήκες που ζήσαμε, όσοι τις ζήσαμε. Ήταν τραγικό και για την χώρα. Βέβαια το 2019, με την Πρωθυπουργία Μητσοτάκη, η χώρα μπήκε σε εντελώς άλλη ρότα.
Και επιτρέψτε μου, με εμπειρίες πάλι απ’ το εξωτερικό και την Ε.Ε., να πω ότι είμαστε όλοι τώρα περήφανοι, όσοι συμμετέχουμε σε διεθνή ή ευρωπαϊκά όργανα, να ακούμε για την αξιοπιστία της Ελλάδας, για την αξιοπιστία του Πρωθυπουργού. Αυτά είναι πάρα πολύ σημαντικά θέματα που έχουν σχέση και με τον προϋπολογισμό, που έχουν σχέση με τις επενδύσεις της χώρας, που έχουν σχέση με αυτό που λέμε ότι η Ελλάδα πρέπει επιτέλους να γυρίσει σελίδα και να γίνει μια χώρα η οποία να είναι υπόδειγμα, να είναι παράδειγμα και να μην είναι «μαυροπινακισμένη».
Το καλό αποτέλεσμα όλων αυτών φαίνεται και στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Έχει σημαντική συνεισφορά το Υπουργείο Ναυτιλίας, όπως είπα και πριν, στα θέματα της ανάπτυξης της οικονομίας. Θέλω να δώσω μια συνοπτική επισκόπηση των βασικών πολιτικών και στόχων μας, χωρίς πολλά νούμερα, που πιστεύω ότι είναι διαθέσιμα σ’ εσάς.
Ενδεικτικά και ως τάξη μεγέθους, σας ενημερώνω πως, οι φετινές πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού για το Υπουργείο ανέρχονται συνολικά σε πάνω από 300 εκατομμύρια, 311 περίπου, αυξημένες ουσιαστικά πάνω από 25 εκατομμύρια έναντι του 2023, 27 εκατομμύρια και κάτι. Η αύξηση αυτή αφορά κυρίως μισθολογικές δαπάνες που θα εφαρμοστούν από την 1η Ιανουαρίου 2024 και αυτό αποδεικνύει ότι μπήκαμε σε μια άλλη φάση, περάσαμε τη χρόνια στασιμότητα και τώρα το κράτος μπορεί να ανταμείψει τους δημόσιους λειτουργούς που τους έχει τόση ανάγκη.
Ένα ακόμα ενδεικτικό μέγεθος που αφορά και επιβεβαιώνει αυτά που λέω, είναι ότι έχουμε αύξηση στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων κατά 50 εκατομμύρια και βέβαια, αυτό αφορά κυρίως θέματα αποπληρωμής συμβάσεων στην ακτοπλοΐα, όπου ομαλοποιούμε την αγορά. Γιατί είναι μια δύσκολη αγορά. Γιατί η Ελλάδα είναι ένα νησιωτικό κράτος με πολύ μεγάλες δυσκολίες στα λιμάνια, με πολλές δυσκολίες στις θάλασσές μας, αυτό είναι όπως σας ξαναείπα, το τίμημα της ομορφιάς, όπως έλεγε και ο Ζαν – Κλοντ Γιούνκερ.
Αλλά μαζί με τον Υφυπουργό, τον κ. Παππά, τους Γενικούς Γραμματείς και τα υπόλοιπα Στελέχη του Υπουργείου, θα επιμείνουμε στην χρηστή νοικοκυρεμένη διαχείριση. Θα αξιοποιήσουμε όσο μπορούμε τους ευρωπαϊκούς πόρους. Έχουμε ήδη εντάξει, για την όλη περίοδο, έργα ύψους άνω του 1,1 δις και θα επιδιώξουμε, ακόμα περισσότερο, να πάρουμε και να απορροφήσουμε από άλλα ταμεία ό,τι μπορούμε για να βοηθήσουμε, κυρίως την ακτοπλοΐα μας, στην πράσινη μετάβαση, την Ποντοπόρο ναυσιπλοΐα μας, τους εφοπλιστές μας, τους πλοιοκτήτες, έτσι ώστε να είναι πρωταγωνιστές, ακόμα και στην νέα εποχή, για την πράσινη μετάβαση.
Θυμάμαι, όταν ήμουν στο Λονδίνο τώρα και συζητούσα με διάφορους εμπειρογνώμονες στα θέματα ναυτιλίας, μου εξήγησαν γιατί η Ελλάδα κατάφερε κι έγινε πρώτη ναυτιλιακή χώρα. Διότι οι δικοί μας άνθρωποι έχουν στο DNA τους τη ναυτιλία και την θάλασσα και κατάλαβαν ότι, φεύγαμε από το παραδοσιακό καράβι στο καράβι με τη μηχανή. Και γι’ αυτό κερδίσαμε τη μάχη τότε και ξεκινήσαμε αυτή την μεγάλη πορεία και γίναμε πρωταγωνιστές στην ναυτιλία.
Το σχέδιο μας, σε ό,τι αφορά τον επόμενο χρόνο, έχει πρώτη προτεραιότητα την ανάγκη δραστικής αναβάθμισης του τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης. Η ναυτιλία και ο πρωταγωνιστικός της ρόλος βασίζεται στον άνθρωπο. Θα πρέπει να δώσουμε τις δυνατότητες να έχουμε Έλληνες ναυτικούς, πολύ υψηλού επίπεδου, για να κρατηθεί ακριβώς η ναυτιλία εκεί που θέλουμε. Για τον σκοπό αυτό σας ενημερώνω ότι, το 2024 θα ανακηρυχθεί σε έτος ναυτικής εκπαίδευσης. Σύντομα θα παρουσιάσουμε λεπτομέρειες με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και στοχεύσεις, με στόχο να μεγιστοποιήσουμε το όφελος προς όλους τους επηρεαζόμενους καθηγητές, φοιτητές, ακόμα όμως και τον ιδιωτικό τομέα και κυρίως, όσους ασχολούνται με τα θέματα της ναυτικής εκπαίδευσης. Έχουμε ήδη ξεκινήσει μια δημόσια διαβούλευση, υπάρχουν κάποιες σεβαστές αντιδράσεις, έτσι γίνεται πάντα στις δημόσιες διαβουλεύσεις. Θα καταλήξουμε όμως. Δεν θα μείνουμε μόνο ως φιλολογικός όμιλος σε κουβέντες. Θα καταλήξουμε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα που θα τα φέρουμε μπροστά στο εθνικό κοινοβούλιο για τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης.
Δεύτερος μεγάλος στόχος, η μετάβαση σε μια βιώσιμη ανταγωνιστική και τελικά, πράσινη ναυτιλία. Επιχειρήσαμε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και καταφέραμε να περάσουν οι διατυπώσεις του ΙΜΟ, οι οποίες ήταν παραγκωνισμένες και σε σύγκρουση, καμιά φορά, με τα ευρωπαϊκά standards. Ήταν μεγάλη επιτυχία της χώρας και πιστεύω ότι, έχει γίνει αντιληπτό και στις Βρυξέλλες, πως θα πρέπει όντως να κοιτάξουμε με περισσότερο ρεαλισμό τα θέματα της πράσινης μετάβασης.
Τρίτος στόχος, να αυξήσουμε την ασφάλεια στα λιμάνια μας. Δύσκολος στόχος. Θα προσπαθήσουμε να τον πετύχουμε, αξιοποιώντας ευρωπαϊκά κονδύλια.
Τέταρτος στόχος, η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης και απλοποίησης όλων των διαδικασιών, γιατί όντως εδώ έχουμε μείνει πίσω. Θα προσπαθήσουμε και νομίζω, θα καταφέρουμε μετά από πολλή δουλειά και τη βοήθεια και του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, γιατί μόνο έτσι χτυπάμε την γραφειοκρατία. Ψηφιοποίηση παντού.
Ο ρόλος και η συνεισφορά του Λιμενικού Σώματος στον αποφασιστικό έλεγχο των μεταναστευτικών ροών, συνεχίζεται. Είμαστε σε καλύτερη μοίρα. Νομίζω ότι μετά και την επίσκεψη του προέδρου Ερντογάν και τις συζητήσεις που είχαμε, θα καταφέρουμε να ελέγξουμε περισσότερο τις ροές.
Ευχαριστώ πολύ.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη