Σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας τον Οκτώβριο του 2021, μερικοί από τους μεγαλύτερους ομίλους ιδιωτικών κεφαλαίων στον κόσμο Blackstone, KKR και Apollo, ξόδεψαν συλλογικά περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσουν δικαιώματα μουσικής.
Η Blackstone ανακοίνωσε ότι είχε διαθέσει 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να αγοράσει μουσική σε συνεργασία με την επενδυτική εταιρεία Hipgnosis του Μερκ Μερκουριάδη, επισημαίνοντας το «όραμα και τον δυναμισμό του». Η KKR είπε ότι ήταν «ενθουσιασμένη» που απέκτησε περίπου 62.000 τραγούδια για 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία ακολούθησαν την ίδρυση fund 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων που είχε κανονίσει με τον όμιλο μουσικής BMG νωρίτερα εκείνο το έτος. Η Apollo έδωσε 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να αγοράσει τραγούδια με μια νέα επενδυτική ομάδα που ονομάζεται HarbourView.
Αυτά ήταν σχετικά ασήμαντα ποσά για τους τρεις γίγαντες, οι οποίοι διαθέτουν περισσότερα από 2 τρισεκατομμύρια δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία σε επενδύσεις που κυμαίνονται από αλυσίδες φαστ φουντ και λιανοπωλητές παιχνιδιών έως οδοντιατρεία και φυλακές.
Αλλά για τη μουσική βιομηχανία, ήταν μια στιγμή ορόσημο, που φαινόταν να σηματοδοτεί ότι οι επενδυτές ενδιαφέρθηκαν ξανά για τη βιομηχανία αφού είχε περάσει μιάμιση δεκαετία σε λήθαργο. Μακροχρόνια στελέχη της μουσικής βιομηχανίας περιέγραψαν το ενδιαφέρον που προέρχεται από το κατεστημένο της Wall Street ως «άνευ προηγουμένου». Οι μουσικοί είδαν επίσης την ευκαιρία τους, με καλλιτέχνες όπως η Στίβι Νικς και η Σακίρα να εκμεταλλεύονται την ανοδική διάθεση να πουλήσουν το έργο της ζωής τους σε εκπληκτικές τιμές.
Μια εικόνα διαφοερτική σήμερα
Λίγο περισσότερο από δύο χρόνια μετά, οι γίγαντες της Wall Street δεν έχουν ακόμη δαπανήσει στη μουσική βιομηχανία όλα τα ποσά για τα οποία είχαν δεσμευτεί, σύμφωνα με αρκετούς ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα και μια ανάλυση των συναλλαγών από τους Financial Times.
Οι περισσότεροι από τους επενδυτικούς ομίλους είχαν προγραμματίσει να δανείσουν τη συντριπτική πλειοψηφία του κεφαλαίου που υποσχέθηκαν. Όμως, καθώς τα επιτόκια ανέβαιναν, οι τιμές των καταλόγων μειώθηκαν και δεν μπορούσαν πλέον να δικαιολογήσουν τη απόκτηση περιουσιακών στοιχείων με τόσα χρέη όπως είχαν υπολογίσει. Ως αποτέλεσμα, αρκετοί επιβράδυναν σημαντικά τις αγορές τους.
Η KKR, ένας πρώιμος επενδυτής σε δικαιώματα μουσικής, δεν έχει αγοράσει μουσική για τουλάχιστον ένα χρόνο, σύμφωνα με ένα άτομο που γνωρίζει το θέμα και μίλησε στους FT. Η συνεργασία του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με την BMG έχει πετύχει μόνο «λίγες» συμφωνίες, είπε αυτό το άτομο, συμπεριλαμβανομένων των τραγουδιών των ZZ Top και Τζον Λέτζεντ.
Η πρωτοπόρος του private equity, η οποία αγόρασε έναν κατάλογο από την Kobalt Capital αξίας 1,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον Οκτώβριο του 2021, προσέλαβε πρόσφατα τη συμβουλευτική εταιρεία Raine Group για να αξιολογήσει τις επιλογές για τα μουσικά της περιουσιακά στοιχεία μετά από ενδιαφέρον από πιθανούς αγοραστές, σύμφωνα με πηγές των FT.
Η Apollo δεν έχει πραγματοποιήσει νέα μετοχική επένδυση σε δικαιώματα μουσικής για τουλάχιστον δύο χρόνια, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει το θέμα. Το αρχικό ταμείο της HarbourView σταμάτησε αθόρυβα να αγοράζει μουσική πέρυσι, έχοντας ξοδέψει 200 εκατομμύρια δολάρια από το μετοχικό κεφάλαιο που συνεισέφερε η Apollo, αλλά μόνο περίπου 450 εκατομμύρια δολάρια από το χρέος των 800 εκατομμυρίων δολαρίων που ο όμιλος είχε σκεφτεί να παράσχει. Η HarbourView έχει στραφεί σε άλλους επενδυτές για ένα νέο αμοιβαίο κεφάλαιο.
Η Blackstone παρέμεινε ενεργή, ξοδεύοντας κάτι λιγότερα από 700 εκατομμύρια δολάρια από το στόχο του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων σε καταλόγους όπως των Τζάστιν Μπίμπερ και Τζάστιν Τίμπερλέικ. Αλλά έχει παγιδευτεί επίσης σε μια εξέγερση των μετόχων της Hipgnosis, της οποίας οι επενδυτές ψήφισαν τον Οκτώβριο για την αναδιάρθρωση της επιχείρησης και απέρριψαν την πρόταση να πουλήσει η Blackstone ορισμένα από τα περιουσιακά της στοιχεία.
Τα ψηλότερα επιτόκια σπρώχνουν επενδύσεις μακριά από τη μουσική
Ο Νατ Ζίλκα, πρώην συνεργάτης της KKR που ηγήθηκε των πρόσφατων μουσικών επενδύσεων της εταιρείας, είπε ότι τα υψηλότερα επιτόκια αύξησαν την ελκυστικότητα των μη μουσικών επενδύσεων «που είναι πιο οικείες για πολλούς από αυτούς τους παραδοσιακούς οικονομικούς παίκτες».
«Ως αποτέλεσμα, το ενδιαφέρον τους για λιγότερο ρευστοποιήσιμες, λιγότερο κατανοητές κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων έχει μειωθεί. Η μουσική βρίσκεται κοντά στην κορυφή αυτής της [λίστας]», είπε ο Ζίλκα, ο οποίος έφυγε από το KKR στα τέλη του 2021 αλλά εξακολουθεί να είναι σύμβουλος.
Πολλ;a από τα ιδιωτικά κεφάλαια που υποσχέθηκαν να επενδύσουν στη μουσική σχεδίαζαν να βάλουν μόνο ένα μικρός μέρος νέων κεφαλαίων για να αγοράσουν δικαιώματα τραγουδιού για δικό τους λογαριασμό. Αντίθετα, συμφώνησαν να παράσχουν ένα βουνό χρέους σε επίδοξους αγοραστές ή ιδιοκτήτες.
Είναι μια παρόμοια στρατηγική με τον τρόπο με τον οποίο χρηματοδοτούνται οι παραδοσιακές συμφωνίες ιδιωτικών κεφαλαίων: Βάζουν μόνο μέρος των μετρητών για να χρηματοδοτήσουν μια συμφωνία και δανείζονται τα υπόλοιπα.
Ωστόσο, η αύξηση του κόστους δανεισμού μείωσε την αξία των μελλοντικών ταμειακών ροών που θα μπορούσαν να αναμένουν να κερδίσουν οι ιδιοκτήτες μουσικών δικαιωμάτων, πράγμα που σημαίνει ότι αυτοί οι κατάλογοι δεν μπορούσαν πλέον να υποστηρίξουν τόσο μεγάλο χρέος όσο ανέμεναν εταιρείες όπως η Apollo και η KKR.
Ένας επενδυτής υποστήριξε ότι, ακόμα και χωρίς την αλλαγή στα επιτόκια, οι ταμειακές ροές δεν ήταν από μόνες τους αρκετά μεγάλες για να υποστηρίξουν το επίπεδο του χρέους που προβλεπόταν στις συναλλαγές του 2021. Ένας άλλος πρόσθεσε ότι οι οίκοι αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας γενικά δεν θα ανέχονταν χρέος που υπερβαίνει το 1,5 έως 2 φορές από αυτό που επένδυαν οι αγοραστές μετοχών εάν επρόκειτο να δώσουν άψογες αξιολογήσεις. Αυτό το σημείο είναι κρίσιμο για τις ασφαλιστικές εταιρείες που αγοράζουν τέτοιο χρέος, οι οποίες συνήθως πρέπει να διαθέτουν ασφαλέστερα περιουσιακά στοιχεία.
Μουσικά δικαιώματα όπως εμπορικά ακίνητα
Τα στοιχήματα των fund στα μουσικά δικαιώματα έχουν ομοιότητες με τα στοιχήματά τους σε εμπορικά ακίνητα. Ενώ δανείζουν έναντι σταθερής ταμειακής ροής, στοιχηματίζουν επίσης στη μελλοντική αξία του καταλόγου ενός καλλιτέχνη, στοιχείο που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο στα επιτόκια.
Αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα στις βασικές επιχειρήσεις ιδιωτικών κεφαλαίων τους, καθώς τα υψηλότερα επιτόκια χτυπούν τις αποτιμήσεις εκείνων που ήδη κατέχουν. Αυτό έχει καταστήσει πιο δύσκολο να πουλήσουν εταιρείες και να ανακτήσουν τις αρχικές τους επενδύσεις.
Αντίθετα, οι εταιρείες πιέζουν βαθύτερα την ιδιωτική πίστωση. Ο δανεισμός, πιστεύουν, είναι αυτός που θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξή τους την επόμενη δεκαετία, ιδιαίτερα καθώς οι τράπεζες υποχωρούν από μεγάλο μέρος του δανεισμού που έκαναν κάποτε.
Είναι μια φιλοσοφία στον πυρήνα των επενδύσεών τους στη μουσική βιομηχανία. Οι ιδιοκτήτες καταλόγων στο παρελθόν συχνά χρηματοδοτούνταν με πιστωτικές διευκολύνσεις από τράπεζες. Ωστόσο, πολλές τράπεζες έχουν περιορίσει τα είδη δανεισμού που προσφέρουν μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση, αφήνοντας περιθώρια στους λεγόμενους μη τραπεζικούς δανειστές.
Ήταν ορατό σε μια συμφωνία της Apollo με την Concord Music στα τέλη του περασμένου έτους, τη στιγμή που ο μουσικός εκδότης έπρεπε να αναχρηματοδοτήσει τα υπάρχοντα χρέη του.
Η Apollo συγκέντρωσε χρέος 2,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων έναντι καταλόγου αξίας περίπου 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων κράτησε ένα μέρος του χρέους για τον εαυτό του και τον ασφαλιστικό κλάδο της Athene, πριν πουλήσει το υπόλοιπο σε άλλους επενδυτές και ασφαλιστές. Οι Hipgnosis και KKR έχουν επίσης αυξήσει χρέος σε τιτλοποιημένες αγορές για τους μουσικούς τους καταλόγους.
«Παραμένουμε πολύ αισιόδοξοι στη μουσική ως κατηγορία περιουσιακών στοιχείων και με την εστίασή μας στην πίστωση υψηλού επιπέδου, αυτός είναι ένας φυσικός τρόπος για να το παίξουμε», δήλωσε ο διευθυντής της Apollo, Πολ Σίπιο στους FΤ. «Η πρόσφατη αύξηση της τιτλοποίησης της Concord που βασίζεται σε περιουσιακά στοιχεία είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα και αναμένουμε να κάνουμε περισσότερες χρηματοδοτήσεις όπου μπορούμε να δανείζουμε έναντι πολύτιμων περιουσιακών στοιχείων με ελκυστικό κόστος κεφαλαίου για εταιρείες μουσικής και ψυχαγωγίας».
Τα ψηλά επιτόκια έριξαν την αποτίμηση των μουσικών επενδύσεων
Καθώς τα επιτόκια έχουν αυξηθεί από σχεδόν μηδέν σε πάνω από 5%, οι τιμές για τους καταλόγους τραγουδιών έχουν μειωθεί κατά 14% από το ανώτατο όριο του 2019.
Τα περιουσιακά στοιχεία των μουσικών εκδόσεων έχουν φέτος κατά μέσο όρο μια τιμή περίπου 17 φορές μεγαλύτερη από το ιστορικό ετήσιο εισόδημά τους, σε σύγκριση με 20 φορές το 2019.
Ακόμα κι έτσι, κάποιες επενδύσεις εξακολουθούν να γίνονται.
Η Carlyle απέκτησε πρόσφατα τον κατάλογο της Κέιτι Πέρι για 225 εκατομμύρια δολάρια. Ξεχωριστά, ο πιστωτικός βραχίονας της Morgan Stanley τον περασμένο μήνα δέσμευσε 700 εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει πνευματικά δικαιώματα τραγουδιών με τη μουσική εταιρεία Kobalt.
Πολλοί επενδυτές εξακολουθούν να θεωρούν τα πνευματικά δικαιώματα της μουσικής ως μια αξιόπιστη πηγή εισοδήματος που δεν σχετίζεται με την ευρύτερη οικονομία, η οποία θα πρέπει να διατηρήσει ένα κατώτατο όριο στην αξία τους ακόμη και σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον επιτοκίων.
Αλλά η χρηματιστικοποίηση της μουσικής αποδείχθηκε μια πιο λεπτή ισορροπία από ό,τι φαινόταν το 2021.
Το δράμα στη Hipgnosis, τον επενδυτή του Λονδίνου που βοήθησε στην οικοδόμηση της πρόσφατης διαφημιστικής εκστρατείας γύρω από τη μουσική αγορά, μπορεί να κάνει ορισμένους επενδυτές πιο επιφυλακτικούς, είπαν αρκετά στελέχη.
«Συγκεντρώθηκαν πολλά χρήματα σε ασταθή χέρια, σε κεφάλαια που υπόσχονταν τεράστιες πολλαπλές επεκτάσεις και αυτό θα δημιουργήσει αστάθεια», είπε στους FT μεγάλος επενδυτής, ο οποίος πρόσθεσε ότι αυτή η αστάθεια θα μπορούσε να προκαλέσει πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, βαρύνοντας περαιτέρω στις αποτιμήσεις.
Latest News
Τι διαβάζουν οι Αμερικανοί μετά την εκλογή Τραμπ - Γιατί επιλέγουν το «1984»
Πώς η πολιτική ατζέντα του Ντόναλντ Τραμπ αλλάζει τις λογοτεχνικές προτιμήσεις των Αμερικανικών
Τόνι Τοντ: Πέθανε ο σκοτεινός «Candyman» σε ηλικία 69 ετών
O πολυσχιδής ηθοποιός Τόνι Τοντ εμφανίστηκε σε περισσότερες από 200 κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές συμπεριλαμβανομένων των Final Destination, The Rock, The Crow και Platoon
Απατεώνες «μάδησαν» εκατοντάδες θαυμαστές των Oasis
Οι θαυμαστές των Oasis κατεβάλαν εκατοντάδες λίρες έκαστος για ανύπαρκτα εισιτήρια
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
VERGOS Auctions: 35 χρόνια δημοπρασίες - Το προφίλ του Έλληνα συλλέκτη
Στον ΟΤ μιλά ο managing director της VERGOS Auctions - Αποκαλύπτει τα «μυστικά» μίας δημοπρασίας, τη ελληνική αγορά και την τέχνη
Μια άγνωστη ιστορία για την Μέριλιν Μονρόε
«Είδα τις φωτογραφίες της Ντίτριχ. Εφόσον μπόρεσες να δημιουργήσεις αυτό το αποτέλεσμα με εκείνη, φαντάσου τι θα μπορούσες να κάνεις με μένα» φέρεται να είπε η Μέριλιν Μονρόε στην φωτογράφο.
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα.
Τι είναι το «brat» που «στέφθηκε» η λέξη της χρονιάς
Βrat εναντίον delulu σημειώσατε 1! - Πώς το λεξικό Κόλινς δικαίωσε την Charli XCX
Η φυλακή του Οσκαρ Ουάϊλντ στη Βρετανία, γίνεται ξενοδοχείο
Η φυλακή στη Βρετανία όπου κρατήθηκε για δύο χρόνια ο διάσημος συγγραφέας θα γίνει ξενοδοχείο
Ο οίκος Sotheby's πουλάει μια μπανάνα κολλημένη σε τοίχο για... $1 εκατ.
Ποιος θα αγοράσει το έργο με την κολλημένη στον τοίχο μπανάνα;