Η Κίνα διατηρεί την πρώτη θέση όσον αφορά την ετοιμότητα της χώρας για ένα μέλλον ηλεκτροκίνησης, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση του Δείκτη της ΕΥ, Electric Vehicle (EV) Country Readiness Index. Ο Δείκτης εξετάζει τον βαθμό ετοιμότητας των 20 κορυφαίων αγορών οχημάτων, ως προς την υιοθέτηση και χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων, με βάση την προσφορά, τη ζήτηση και το κανονιστικό πλαίσιο. Η Νορβηγία παραμένει στη δεύτερη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν οι ΗΠΑ, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η παραγωγή μπαταριών και η εφοδιαστική αλυσίδα, παραμένουν βασικοί παράγοντες που τοποθετούν την Κίνα στην πρώτη θέση, καθώς η χώρα συγκέντρωσε το 74% των επενδύσεων στην κατασκευή μπαταριών το 2022. Η Κίνα εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε απόλυτα μεγέθη, με καταλύτη την αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών – το 58% των ερωτηθέντων Κινέζων καταναλωτών, αναμένουν ότι το επόμενό τους αυτοκίνητο θα είναι ηλεκτρικό, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του 41% σε άλλες αγορές.
Κοινωνικό leasing: Ο Μακρόν μοιράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα με 100 ευρώ το μήνα
Η Νορβηγία, που υιοθέτησε πρώιμα τα ηλεκτρικά οχήματα, παραμένει σταθερά στη δεύτερη θέση της κατάταξης, καθώς το ποσοστό υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων αγγίζει το 81% – το υψηλότερο στον κόσμο. Αυτό οφείλεται στα γενναία κίνητρα, σε συνδυασμό με το σχετικά υψηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, κάτι που καθιστά τα ηλεκτρικά οχήματα πιο προσιτά. Στη Νορβηγία, το 83% των οχημάτων που θα πουληθούν μεταξύ 2022 και 2027, εκτιμάται ότι θα είναι ηλεκτρικά, ποσοστό υψηλότερο από όλες τις άλλες χώρες του Δείκτη.
Ενισχύεται η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ βελτιώσαν εντυπωσιακά την κατάταξή τους στον Δείκτη της EY, «σκαρφαλώνοντας» από την έβδομη στην τρίτη θέση. Νέες καινοτομίες στα μοντέλα αυτοκινήτων και επενδύσεις στην κατασκευή μπαταριών, συνετέλεσαν σε αυτή την πρόοδο, αυξάνοντας την προσφορά και την ποικιλία ηλεκτρικών οχημάτων στην εγχώρια αγορά. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έγιναν πιο προσιτά, λόγω του εξορθολογισμού της παραγωγής, αυξάνει σταθερά την καταναλωτική ζήτηση. Παράλληλα, θετικό αντίκτυπο είχαν και οι αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο που εισήγαγε η κυβέρνηση, όπως ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού. Οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν σήμερα το 11% της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, στη δεύτερη θέση, μετά την Κίνας, όπου αντιστοιχεί στο 55% .
Η ζήτηση αυξάνεται, όχι, όμως, με ικανοποιητικούς ρυθμούς
Παγκοσμίως, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζει να αυξάνεται σταθερά λόγω παραγόντων, όπως η υψηλή διαθεσιμότητα ηλεκτρικών οχημάτων επιδόσεων, η ταχεία επέκταση των υποδομών φόρτισης και η μείωση του «άγχους αυτονομίας» (range anxiety). Η Νορβηγία προηγείται, με τα ηλεκτρικά οχήματα να αντιπροσωπεύουν το 81% των ταξινομήσεων νέων οχημάτων, ακολουθούμενη από τη Σουηδία με 53% και την Ολλανδία με 35%. Η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται σε απόλυτους αριθμούς πωλήσεων, με πρόβλεψη σχεδόν για 8,3 και 1,5 εκατ. πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, αντίστοιχα, για το 2023. Ωστόσο, οι πωλήσεις παρουσίασαν αργή ανάπτυξη το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε μεγάλες αγορές, όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ και η Γερμανία, καθώς η επιτάχυνση της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων λόγω του εξορθολογισμού των αλυσίδων εφοδιασμού, έχει ξεπεράσει την άμεση καταναλωτική ζήτηση.
Σε καλό δρόμο, αλλά με περιθώρια βελτίωσης
Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει στην πέμπτη θέση, αλλά αντιμετωπίζει προκλήσεις εξαιτίας της απόσυρσης επενδύσεων από κατασκευαστές μπαταριών και πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM). Οι επενδυτές φαίνεται να οδηγήθηκαν σε αυτές τις αποφάσεις, κυρίως λόγω των πιο ελκυστικών κινήτρων που προσφέρονται στις ΗΠΑ και την Κίνα.
Η πτώση της Γερμανίας από την τέταρτη θέση πέρυσι, στην όγδοη φέτος, μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό στη μείωση των διαθέσιμων επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα και στην αίσθηση ότι η ζήτηση θα συρρικνωθεί – ιδιαίτερα από τις επιχειρήσεις. Η Γερμανία χρειάζεται, επίσης, να αυξήσει τις υποδομές φόρτισης, με την αναλογία σταθμών φόρτισης προς ηλεκτρικά οχήματα να διαμορφώνεται σήμερα σε 26 προς ένα, έναντι τεσσάρων προς ένα στην Ολλανδία, δέκα προς ένα στην Ιταλία, και 13 προς ένα στη Γαλλία.
Η Ιταλία, παρά το γεγονός ότι συγκεντρώνει το τρίτο υψηλότερο ποσοστό ερωτηθέντων που επιθυμούν να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα (43%), συνεχίζει να υστερεί έναντι των Ευρωπαίων γειτόνων της και βρίσκεται στη 12η θέση. Αυτό οφείλεται, κυρίως, στην έλλειψη υποδομών φόρτισης και σε ένα οικοσύστημα ενέργειας που χρήζει βελτιώσεων.
Η Ιαπωνία παραμένει χαρακτηριστικά χαμηλά στην κατάταξη, στην 15η θέση, και καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση στη ζήτηση, από όλες τις χώρες του Δείκτη. Μία συντηρητική στάση στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, που ευνοεί τα πλήρως υβριδικά (strong hybrid) έναντι των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV), σε συνδυασμό με τις καθυστερημένες επενδύσεις από μεγάλους τοπικούς κατασκευαστές εξαρτημάτων, είχε ως αποτέλεσμα ένα ποσοστό υιοθέτησης μόλις 3% το 2023, ενώ μόνο το 19% των ερωτηθέντων Ιαπώνων καταναλωτών σκοπεύουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο κ. Γιάννης Πιέρρος, Εταίρος της EY Ελλάδος, Επικεφαλής Τομέα Προηγμένης Βιομηχανίας, Αυτοκινητοβιομηχανίας και Μεταφορών της EY στην περιοχή της Κεντρικής, Ανατολικής, Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας (CESA), δήλωσε: «Ο Δείκτης της EY, παρουσιάζει την πορεία της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, δίνοντάς μας μία πιο ακριβή εικόνα για το πώς προσεγγίζουν οι κυβερνήσεις και οι καταναλωτές στις μεγαλύτερες αγορές οχημάτων, το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης. Στην Ελλάδα, βρισκόμαστε ακόμη σε ένα πρώιμο στάδιο υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, το ανθρακικό αποτύπωμα των μεταφορών είναι ακόμη ιδιαίτερα υψηλό, ενώ, αντίστοιχα, η συμμετοχή των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Είναι κρίσιμο, συνεπώς, να εντείνουμε τις προσπάθειες για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μέσα από συντονισμένες ενέργειες, όπως η επέκταση του δικτύου φορτιστών, η παροχή περαιτέρω κινήτρων που θα καταστήσουν τα ηλεκτρικά οχήματα πιο προσιτά, αλλά και η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων».
Latest News
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων
Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον στα υπεράκτια αιολικά πάρκα της Ελλάδας
Η προοπτική της Ελλάδας στο πλαίσιο της φετινής Διάσκεψης Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα, COP29 - Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»