Σε κούρσα για την ανάπτυξη υποδομών δημόσιων γρήγορων φορτιστών για ηλεκτρικά οχήματα (EV) επιδίδονται πλέον κυρίως σε χώρες της Ευρώπης και στις ΗΠΑ όλο και περισσότερες, νέες και παλαιότερες, εξειδικευμένες εταιρείες του χώρου.
Με τις υποδομές αυτές να μην είναι ακόμη επαρκείς για να καλύψουν τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων EV οχημάτων οι προοπτικές φαντάζουν μεγάλες, όπως δείχνουν τουλάχιστον και τα στοιχεία από τη Γηραιά Ήπειρο. Περίπου το ένα τρίτο κατοίκων σε Γαλλία, Βρετανία, Ελβετία, Βέλγιο, Σουηδία και Ολλανδία ανέφεραν ότι δεν υπάρχουν δημόσιοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ακτίνα τριών χιλιομέτρων από τα σπίτια τους, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το 2022 ο ΟΟΣΑ για τις περιβαλλοντικές πολιτικές και τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά. Οι περισσότεροι τέτοιοι δημόσιοι φορτιστές ανά αριθμό κατοίκων έχουν εγκατασταθεί σε χώρες όπως η Ολλανδία, η οποία παρουσιάζει και τις καλύτερες τέτοιες υποδομές, αλλά στη νότια Ευρώπη η κάλυψη είναι αρκετά χαμηλότερη.
Ηλεκτρικά οχήματα: Βουτιά στις μετοχές των κινεζικών εταιρειών – Απογοήτευση για Tesla
Ποιοι μπαίνουν για τα καλά στο παιχνίδι
Στις υποδομές φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων για το κοινό έχουν ήδη μπει αυτοκινητοβιομηχανίες όπως ο όμιλος Volkswagen, αλλά και μεγάλες πετρελαϊκές όπως η ΒΡ και ενεργειακές όπως η E.ON, οι οποίες βλέπουν ευκαιρίες για μεγάλη ανάπτυξη μέσα στα επόμενα χρόνια. Από τις εξελίξεις δεν θα μπορούσε να λείπει ούτε η Tesla η οποία ήταν από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες ξεκίνησαν την κατασκευή δικών τους δημόσιων φορτιστών για να καλύψουν τα μοντέλα τους.
Έντονα δραστηριοποιούνται επίσης μικρότερες αλλά επίσης εξειδικευμένες εταιρείες, από την Kempower της Φιλανδίας μέχρι την ChargePoint από την Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Άλλοι ισχυροί παίκτες του χώρου είναι μεταξύ άλλων η Recharge από τη Νορβηγία, η Jolt από την Αυστραλία, η Zapgo η οποία χρηματοδοτείται από το συνταξιοδοτικό επενδυτικό ταμείο του Καναδά, το OPTrust και η αμερικανική EVAdoption σύμφωνα με στοιχεία του Reuters. Ακόμη στο παιχνίδι ετοιμάζονται να μπουν σουπερμαρκετ αλλά και όμιλοι που σήμερα διαχειρίζονται σταθμούς ανεφοδιασμού σε υγρά καύσιμα. Συνολικά ο αριθμός όλων αυτών των εξειδικευμένων εταιρειών παγκοσμίως εκτιμάται από το Reuters ότι φτάνει τις 900.
Στο επίκεντρο των εξελίξεων και εταιρείες επενδύσεων
Για το χώρο έχουν επίσης αρχίσει να ενδιαφέρονται και επενδυτικά σχήματα όπως είναι εταιρείες venture capital, οι οποίες «βλέπουν» προοπτικές για μεγάλες αποδόσεις στην πορεία. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία δώδεκα χρόνια περίπου ο κλάδος έχει προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια 12 δις δολ από τέτοιες εταιρείες. Τα ποσά αυτά αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά καθώς θα επεκτείνεται η ηλεκτροκίνηση.
Ήδη μάλιστα έχουν ξεκινήσει και ντιλ μεταξύ των εταιρειών αυτών αφού οι παίκτες προχωρούν σε εξαγορές ή συγχωνεύσεις προκειμένου να ενισχύσουν τη θέση τους στην αγορά. Όπως ανέφεραν στελέχη της Kempower στο Reuters, οι εταιρείες που θα μπορέσουν από τώρα να «πιάσουν» τις καλύτερες θέσεις, θα έχουν εξασφαλισμένες πωλήσεις ηλεκτρικού ρεύματος μέσω δημόσιων γρήγορων φορτιστών για ηλεκτρικά οχήματα για όλα τα επόμενα χρόνια.
Αυξάνονται τα ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους
Η ανάγκη για γρήγορους δημόσιους φορτιστές είναι μεγάλη αφού μόνο πέρσι καταγράφηκε αύξηση σχεδόν 50% στον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφόρησαν στην ΕΕ, σε 3,1 εκατ το 2022 από 1,9 εκατ που ήταν το 2021 όπως δείχνουν στοιχεία του Euronews. Οι πωλήσεις αυξάνονται με γοργούς ρυθμούς και αναμένεται να καταγράψουν σημαντική αύξηση για όλο το 2023.
Το 2022 η Ολλανδία είχε 577 δημόσια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ανά 100.000 κατοίκους. Ακολουθούσε το Λουξεμβούργο με 308, η Αυστρία με 208 και η Σουηδία με 228. Πάνω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (106 φορτιστές ανά 100.000 κατοίκους) είχαν η Δανία με 200, το Βέλγιο με 172 και η Γαλλία με 107. Η Ελλάδα εκείνη τη χρονιά φερόταν να έχει αναλογικά μόλις 9 τέτοιους φορτιστές και η Κύπρος 8. Η χώρα μας βρισκόταν στις τελευταίες θέσεις της σχετικής λίστας μαζί ακόμη με τη Ρουμανία και την Πολωνία.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων