
Στα χρόνια πριν από το 1869 μοιάζει να επιστρέφει το παγκόσμιο εμπόριο καθώς η διώρυγα του Σουέζ, το κομβικής σημασίας θαλάσσιο πέρασμα που ενώνει την Ερυθρά Θάλασσα με την Ανατολική Μεσόγειο, εγκαταλείπεται από ολοένα και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούτι της Υεμένης στον πορθμό Μπαμπ ελ-Μαντέμπ.
Βρετανία: Ανησυχία για άνοδο των τιμών πετρελαίου
Έτσι, όπως μεταδίδει το Bloomberg, δεκάδες πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια από την Ασία προς την Ευρώπη στο εξής και μέχρι νεωτέρας θα πραγματοποιούν ένα δύσκολο και δαπανηρό ταξίδι γύρω από την αφρικανική ήπειρο, ασκώντας νέες πιέσεις στο κόστος των προϊότων που φτάνουν στη γηραιά ήπειρο.
Στον περίπλου της Αφρικής
Την Τρίτη η Maersk, η δανέζικη εταιρεία που διαθέτει περισσότερα από 300 containerships, ανακοίνωσε επισήμως ότι τα πλοία της στο εξής θα πραγματοποιούν τον περίπλου της Αφρικής.
Είχε προηγηθεί, λίγες ώρες πριν, η ανακοίνωση από τον υπουργό Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν της δημιουργίας μιας «ομάδας δράσης» για την προστασία των εμπορικών πλοίων που ταξιδεύουν στην περιοχή. Ωστόσο η απόφαση του ναυτιλιακού γίγαντα δείχνει ότι δεν υπολογίζει σε άμεσα αποτελέσματα από την αμερικανική πρωτοβουλία. Σημειώνεται ότι από τον Οκτώβριο, όταν ξεκίνησε η σαρωτική επιδρομή του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας, περίπου 15 εμπορικά πλοία έχουν δεχτεί επιθέσεις από τους αντάρτες Χούτι, προς υποστήριξη της Χαμάς. Ωστόσο πολλοί, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, υπογραμμίζουν ότι η όποια αντίδραση από την πλευρά της Δύσης πρέπει να είναι ψύχραιμη καθώς μια επιθετική προσέγγιση – πέραν του νέου ανθρωπιστικού δράματος στην πολύπαθη Υεμένη – απλώς θα μεγένθυνε τη γεωπολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι μόνο η Δύση που ενδιαφέρεται για τις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς η Ρωσία εξάγει μεγάλες ποσότητες πετρελαίου προς την Ασία μέσω της ίδιας θαλάσσιας οδού.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, η εταιρεία πετρελαιοφόρων Euronav NV, η οποία έχει διακόψει τις μεταφορές φορτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, υποστήριξε ότι η εμπορική ναυτιλία πρέπει να προστατεύεται από ναυτικές νηοπομπές. Μέχρι αυτό να μπορεί να διασφαλιστεί «θα συνεχίσουμε να αποφεύγουμε την περιοχή», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Alexander Saverys σε συνέντευξή του στο Bloomberg TV. Ωστόσο οι νηοπομπές θα επιβραδύνουν το εμπόριο επειδή θα χρειάζονται επιπλέον χρόνο για να περάσουν από την περιοχή, πρόσθεσε.
Σημειώνεται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν μέχρι στιγμής διακόψει τις διελεύσεις μέσω Ερυθράς Θάλασσας αντιπροσωπεύουν το 95% του συνόλου της μεταφορικής ικανότητας που αναπτύσσεται μέσω της διώρυγας του Σουέζ, σύμφωνα με αναλυτές που επικαλείται το οικονομικό πρακτορείο.
Φόβοι για τον πληθωρισμό
Η νέα, σοβαρή διαταραχή που πλήττει τις αλυσίδες εφοδιασμού απειλεί να ωθήσει προς τα πάνω τις τιμές του πετρελαίου αλλά και ευρύτερα τον πληθωρισμό, τραβώντας «το χαλί κάτω από τα πόδια» των κεντρικών τραπεζών που με αλλεπάλληλες αυξήσεις επιτοκίων έχουν επιχειρήσει να τιθασεύσουν το ισχυρότερο πληθωριστικό κύμα των τελευταίων δεκαετιών, ρισκάροντας παράλληλα να βυθίσουν τις οικονομίες πολλών δυτικών χωρών σε ύφεση.
Η Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ αποτελούν μια κομβικής σημασίας αρτηρία για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων που συνδέει την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική υπογραμμίζει – σύμφωνα με το CNN – ο Christian Roeloffs, διευθύνων σύμβουλος της Container xChange, μιας πλατφόρμας που διευκολύνει τη μίσθωση εμπορευματοκιβωτίων. «Ένα τεράστιο μέρος του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης, του φοινικέλαιου και των σιτηρών έρχονται μέσω της πλωτής οδού της διώρυγας του Σουέζ».
«Η Ευρώπη είναι η πιο εκτεθειμένη περιοχή στη διαταραχή των ροών μέσω της διώρυγας του Σουέζ, με το ένα τέταρτο όλων των εισαγωγών διυλισμένων (πετρελαϊκών) προϊόντων να φθάνουν μέσω της διώρυγας» ανέφερε από την πλευρά του σε σημείωμά του τη Δευτέρα ο Matthew Wright, αναλυτής της Kpler.
Εάν η διαδρομή των εμπορικών πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας παγιωθεί το κόστος των εμπορευματικών μεταφορών θα εκτοξευτεί, κάτι που θα αποτυπωθεί σύντομα στις τιμές καταναλωτή. Δεν είναι μόνο το Σουέζ, άλλωστε, που αντιμετωπίζει προβλήματα: Και στη Διώρυγα του Παναμά η διέλευση πλοίων έχει μειωθεί κατακόρυφα λόγω σοβαρής ξηρασίας.
«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έρχεται εν μέσω μειωμένων διελεύσεων στη Διώρυγα του Παναμά, φέρνοντας ταυτόχρονα στο προσκήνιο τα δύο σημεία ασφυξίας» για το παγκόσμιο εμπόριο, λέει ο Wright της Kpler.
Οι μνήμες από το 2021
Όπως άλλωστε υπενθυμίζει το CNN, ένα πρόσφατο περιστατικό υπενθυμίζει ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες ενός μπλόκου στο Σουέζ: Όταν τον Μάρτιο του 2021 το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given προσάραξε στην υδάτινη οδό, το αποτέλεσμα ήταν να καθυστερήσουν οι αποστολές καταναλωτικών αγαθών από την Ασία προς την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική και να επιδεινωθεί η κρίση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Τότε, τα λιμάνια ήταν ήδη υπερφορτωμένα και οι τιμές των ναύλων ήταν στα ύψη, εν μέρει λόγω της πρωτοφανούς ζήτησης αγαθών από τους καθηλωμένους στα σπίτια τους Αμερικανούς καταναλωτές κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.
Βέβαια, όπως επισημαίνει ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας στην εταιρεία logistics Freightos, «αυτή τη φορά υπάρχει ένα επίπεδο ρεκόρ πλεονάζουσας (ναυτιλιακής) χωρητικότητας». Έτσι, αν και τα μεγαλύτερα ταξίδια πιθανόν να ανεβάσουν τις τιμές των ναύλων, «λόγω του ότι οι μεταφορείς αναζητούν τρόπους αξιοποίησης της πλεονάζουσας χωρητικότητας, είναι απίθανο οι τιμές να εκτοξευθούν στα επίπεδα που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας».
Όμως οι μεγαλύτεροι χρόνοι παράδοσης θα μπορούσαν να έχουν αλυσιδωτές επιπτώσεις, δεδομένου ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού πρέπει να λειτουργούν σαν «καλοκουρδισμένο ρολόι» για να αποφεύγονται διαταραχές σαν αυτές που προκάλεσαν τα lockdowns για τον κορωνοϊό. Σε ένα εξαιρετικά ευαίσθητο σύστημα, η παραμικρή διαταραχή μπορεί να πυροδοτήσει μια πολύ μεγαλύτερη κρίση. Και η επιστροφή του παγκόσμιου εμπορίου στα έτη προ του 1869, μπορεί να έχει ευρύτερες, δραματικές επιπτώσεις.


Latest News

Citigroup: Υψηλά κέρδη από συναλλαγές στις μετοχές και στο σταθερό εισόδημα
Το τμήμα συναλλαγών της Citigroup ξεπέρασε τις προσδοκίες των αναλυτών

Τα... καμάρια της Silicon Valley δεν πλήρωσαν φόρους εκατοντάδων δισ. δολαρίων
Οι κορυφαίες αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας, γνωστές ως Silicon Six, δημιουργούν κέρδη δισεκατομμυρίων, αλλά «κλέβουν» το δημόσιο ταμείο

Οι φαρμακοβιομηχανίες των ΗΠΑ αποθηκεύουν φάρμακα πριν την επιβολή δασμών
Η αύξηση των εξαγωγών απο την Ιρλανδία προς τις ΗΠΑ μπορεί εν μέρει να οφείλεται στη συσσώρευση αποθεμάτων, λέει η Τραπεζα της Ιρλανδίας.

Μπέσεντ: Το υπουργείο έχει εργαλεία για τις αναταραχές στην αγορά ομολόγων
Ο Σκοτ Μπέσεντ υποβάθμισε το σενάριο να πουλούν ξένες χώρες αμερικανικά ομόλογα - Τι είπε για τη συνάντηση με τον Πάουελ και το δολάριο

Κινέζος αξιωματούχος αποκαλεί τις ΗΠΑ «εχθρό» που υπονομεύει την επιβίωση του Χονγκ Κονγκ
Το Χονγκ Κονγκ, αντίθετα με την Κίνα, δεν επιβάλει δασμούς

Ομαδική αγωγή κατά της Stellantis για ελαττωματικούς αερόσακους
Ιταλικό δικαστήριο επέτρεψε την εκδίκαση της υπόθεσης κατά της Stellantis που μπορεί να επιφέρει τεράστιες αποζημιώσεις

Γύρισε ο τροχός - Η χρηματιστηριακή αξία της Hermès ξεπερνά την LVMH
Πώς η Hermès έγινε η τρίτη μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία στην Ευρώπη - Τα λάθη της LVMH

Nike,Ugg ή Lululemon; Ποια μάρκα προτιμούν να αγοράζουν οι νέοι
Ανακατατάξεις και εκπλήξεις έκρυβε η έρευνα της Piper Sandler για τις καταναλωτικές συνήθειες των εφήβων - Η θέση Nike, Ugg, Lululemon

Ο Τραμπ βάζει φραγμούς στο μεγάλο ταξίδι των διαμαντιών
Οι έμποροι προειδοποιούν για «στασιμότητα» καθώς τα διαμάντια που αποστέλλονται μέσω του βασικού κόμβου της Αμβέρσας μειώνονται κατά 85%

Σενάρια διαδοχής μετά την πτώση πωλήσεων - Ακόμη ένα πλήγμα για την LVMH
Η έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το ποιος θα αναλάβει τα ηνία της LVMH, είναι αυτή που έχει αρχίσει να επιβαρύνει την εικόνα του ομίλου