Από την Ερυθρά Θάλασσα περνά το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. H διώρυγα του Σουέζ θεωρείται μέχρι σήμερα ένα ζωτικής σημασίας έργο για τη σύνδεση Μεσογείου – Ερυθράς Θάλασσας και κατ’ επέκταση βέβαια Ευρώπης – Ασίας.
Τώρα το ελεύθερο εμπόριο κινδυνεύει. Οι πολυάριθμες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα έχει ως αποτέλεσμα τις αποφάσεις ναυτιλιακών και πετρελαϊκών εταιρειών προς εύρεση ασφαλέστερων διαδρομών. Οι αντάρτες Χούθι, οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν και έχουν ταχθεί ανοιχτά υπέρ της παλαιστινιακής Χαμάς, έχουν δηλώσει ότι στοχεύουν σε πλοία που έχουν σχέσεις με το Ισραήλ.
Πετρέλαιο: Το κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας επηρεάζει τις τιμές
Την ανάγκη για εναλλακτικές λύσεις στην παγκόσμια ναυτιλία τονίζει η βρετανική ενεργειακή εταιρεία BP, αναστέλλοντας τις μεταφορές μέσω Ερυθράς Θάλασσας. «Θα διατηρήσουμε αυτή την προληπτική παύση, υπό συνεχή επανεξέταση ανάλογα με τις περιστάσεις που εξελίσσονται στην περιοχή», ήταν το συμπέρασμα της επίσημης ανακοίνωσής της την Δευτέρα καθώς, όπως ανέφερε, η κατάσταση στο πέρασμα είναι «επιδεινούμενη».
Ανοδική τάση ξανά στη τιμή του βαρελιού
Η BP είναι η πρώτη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου που αποφασίζει να σταματήσει τα δικά της τάνκερ. Μέχρι στιγμής, οι αποφάσεις για παύση διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα είχαν έρθει μόνο από ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Maersk και η Evergreen.
Αν και ο μεγαλύτερος βρετανικός ανταγωνιστής της BP, η Shell, έχει αρνηθεί να σχολιάσει τις εξελίξεις, αναλυτές ανησυχούν ότι αν και άλλες πετρελαϊκές ακολουθήσουν την ίδια τακτική, οι τιμές του πετρελαίου θα εκτοξευθούν ξανά. Ήδη άλλωστε έχει καταγραφεί ανοδική τάση, με το βαρέλι να κινείται πέριξ των 78 δολαρίων. Ανησυχία υπάρχει και για την άνοδο του πληθωρισμού του Ηνωμένου Βασιλείου με τις επίσημες ανακοινώσεις να αναμένονται αύριο Τετάρτη. Μέχρι στιγμής πάντως, βρίσκεται στο 4,6%, ακόμα μακριά από τον στόχο 2% της Κεντρικής Τράπεζας της Αγγλίας.
Η Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά περάσματα παγκοσμίως για την μεταφορά πετρελαίου, υγροποιημένου αερίου, αλλά και καταναλωτικών αγαθών. Ο Ρίτσαρντ Μιντ, αρχισυντάκτης της Lloyd’s List, μίας από τις παλαιότερες εφημερίδες στον κόσμο με ναυτιλιακό ενδιαφέρον, δήλωσε σήμερα στο ραδιόφωνο του BBC ότι «το πρόβλημα δεν θα επηρεάσει μόνο το πετρέλαιο, αλλά το σύνολο του παγκόσμιου εμπορίου που περνά από την Ερυθρά Θάλασσα και μεταφράζεται σε περίπου ένα τρισεκατομμύριο αξία, ετησίως».
Υψηλά ασφάλιστρα ή κοστοβόρα διαδρομή;
Η κατάσταση αυτή έχει εκτοξεύσει και τα ασφαλιστικά κόστη που πληρώνουν οι πλοιοκτήτες. Οι ασφαλιστικές εταιρείες του Λονδίνου αυξάνουν σταδιακά το ασφάλιστρο κάλυψης κινδύνων πολέμου (war risk premium) και πλέον έχει αγγίξει το 0,5% – 0,7% από 0,07% που ήταν στις αρχές Δεκεμβρίου. Παράλληλα, μόλις χθες επέκτειναν την γεωγραφική ζώνη επικινδυνότητας της Ερυθράς Θάλασσας.
Το ταξίδι που θα αναγκαστούν να κάνουν πλέον οι εταιρείες για να πάνε ή να έρθουν από την Ασία θα γίνεται- γι αυτό το διάστημα- γύρω από την Αφρική και το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας (Cape of Good Hope). Αυτό σημαίνει, ότι τα πλοία είναι αναγκασμένα να διανύσουν 6.500 χιλιόμετρα επιπλέον και να παρατείνουν το ταξίδι τους κατά εννέα ημέρες.
Μένει να δούμε, αν η πολυεθνική στρατιωτική επιχείρηση των ΗΠΑ με την κωδική ονομασία «Operation Prosperity Guardian» θα είναι αποτελεσματική για την άμεση αντιμετώπιση της κρίσης στην περιοχή. Στην επιχείρηση συμμετέχουν επίσης Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Καναδάς, Μπαχρέιν και Σεϋχέλλες.
Deutsche Welle
Ζωή Κατζαγιαννάκη, Λονδίνο
Latest News
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας
Το κρυφό υπερόπλο των αλυσίδων φαστ φουντ - Πώς κρατούν πιστούς τους καταναλωτές
Οι αλυσίδες φαστ φουντ προσφέρουν αποκλειστικές υπηρεσίες σε πιστούς πελάτες και κερδίζουν μία σίγουρη πηγή εσόδων
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Η επόμενη μέρα για την οικονομία - Τα σενάρια μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ [γράφημα]
Τεράστια πρόκληση το μεγάλο έλλειμμα - Κλειδί οι ισορροπίες στο Κογκρέσο μετά τις εκλογές
Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας
Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»
Μείωση ρεκόρ, 250 μονάδες βασης, στα επιτόκια απο την κεντρική τράπεζα του Πακιστάν
Μετα τη μείωση, το βασικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας του Πακιστάν είναι στο 15%