Φορτίο αξίας περίπου 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων έχουν εκτρέψει από την Ερυθρά Θάλασσα τις τελευταίες ημέρες οι ναυτιλιακές εταιρείες, επιλέγοντας άλλες θαλάσσιες διαδρομές προκειμένου να αποφύγουν κάποια ενδεχόμενη επίθεση των Χούθι, μετά τα πλήγματα που κατάφεραν οι υεμένιοι μαχητές από την έναρξη του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς τον Οκτώβριο.
Ο κύριος αναλυτής για την περιοχή της Μέσης Ανατολής για την εταιρεία Ambrey είπε ότι συνεχίζουν να συμβουλεύουν τους πελάτες να συνεχίσουν τις Βέλτιστες Πρακτικές Διαχείρισης ελέγχοντας διεξοδικά τις τρέχουσες και προηγούμενες συνεργασίες του στόλου τους, την Εκτίμηση Κινδύνου Διέλευσης του πλοίου, προετοιμάζοντας το πλήρωμα για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και άλλα μέτρα ασφαλείας.
Ερυθρά Θάλασσα: Επείγον σήμα και σε ελληνικά πλοία
Αυτήν τη στιγμή, υπάρχουν 57 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ταξιδεύουν στη μεγάλη θαλάσσια οδό γύρω από την Αφρική, αντί να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με τον Paolo Montrone, ανώτερο αντιπρόεδρο και παγκόσμιο επικεφαλής θαλάσσιων μεταφορών στην Kuehne+Nagel.
«Αυτός ο αριθμός θα αυξηθεί καθώς περισσότεροι θα ακολουθήσουν αυτή τη δρομολόγηση», δήλωσε ο ίδιος στο CNBC. Η συνολική χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων αυτών των πλοίων είναι 700.000 TEU.
Η κατά προσέγγιση αξία αυτών των εμπορευματοκιβωτίων είναι 50.000 δολάρια, σύμφωνα με την Antonella Teodoro, ανώτερη σύμβουλο της MDS Transmodal. Αυτό ισοδυναμεί με 35 δισεκατομμύρια δολάρια στο συνολικό φορτίο που εκτρέπεται.
Οι εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωποι με τους ναυλωτές στους οποίους πρέπει να εξηγήσουν τις καθυστερήσεις που θα σημειωθούν εξαιτίας των γεωπολιτικών απειλών.
Οι μεταφορείς θα μπορούσαν να δρομολογήσουν επιπλέον πλοία, καθώς η χωρητικότητα του στόλου έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 20% τους τελευταίους 12 μήνες, σύμφωνα με την Antonella Teodoro.
«Η ζήτηση αναμένεται να παραμείνει σταθερή, οπότε υπάρχει διαθέσιμη χωρητικότητα για να γίνονται έγκαιρα οι μεταφορές και να παραλαμβάνονται τα εμπορευματοκιβώτια που παραδίδονται σε αυτά τα πλοία που εκτρέπονται», εξήγησε.
Ειπλέον χρόνος και κόστος
Οι μεταφορείς θα μπορούσαν επίσης να αρχίσουν να κάνουν προσαρμογές στα δίκτυά τους εκτός από τις εκτροπές, πρόσθεσε. «Αλλά, οι εκτροπές – προσαρμογές θα απαιτήσουν χρόνο και δεν θα είναι δωρεάν, είναι κατανοητό. Μπορεί κανείς να ελπίζει ότι δεν θα δούμε τα υψηλά ποσοστά που παρατηρήθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν», επεσήμανε η σύμβουλος της MDS Transmodal.
Ακόμα, η ίδια τόνισε ότι οι διαταραχές στα κανάλια του Σουέζ και του Παναμά είναι μια επισήμανση για την αναγκαιότητα να υπάρχει μια διεθνής αρχής που παρακολουθεί πώς διατίθεται χωρητικότητα και σε ποια τιμή, προϋπόθεση για μια πιο ανθεκτική παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.
Η Διώρυγα του Παναμά, που βρίσκεται στην Κεντρική Αμερική, έχει χαμηλά επίπεδα νερού εδώ και μήνες. Οι λιμενικές αρχές αναμένουν συμφόρηση λόγω των αλλαγών στις ώρες άφιξης.
«Η κατάσταση είναι πολύ ασταθής και η αναδιαμόρφωση αυτών των δικτύων είναι πολύ περίπλοκη, επομένως περιμένουμε κάποιες διακοπές», σύμφωνα με τον Paolo Montrone, της Kuehne+Nagel.
Θεωρεί, μάλιστα, ότι είναι αναμενόμενο να δημιουργηθεί πρόβλημα με την έλλειψη διαθέσιμων κοντέιντερς στην Ασία, καθώς με τις αλλαγές στα δρομολόγια των πλοίων η μεταφορά άδειων εμπορευματοκιβωτίων σε περιοχές όπου υπάρχει ανάγκη θα διαρκέσει 10-20 ημέρες περισσότερο.
Πιο δύσκολα για την Ευρώπη
Η Maersk, από τις εταιρείες που διέκοψαν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα, αναμένει δύο έως τέσσερις εβδομάδες καθυστερήσεων, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της Vincent Clerc, εξηγώντας ότι η Ευρώπη εξαρτάται περισσότερο από το Σουέζ, συνεπώς οι καθυστερήσεις είναι πιο έντονες στην Ευρώπη».
Για τους αμερικανούς ναυλωτές, υπάρχουν διάφοροι τρόποι μεταφορών, είτε από την Ασία στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής είτε μέσω της διώρυγας του Παναμά στα λιμάνια του Κόλπου και της Ανατολικής Ακτής. Οι καθυστερήσεις από τη Διώρυγα του Παναμά έκαναν τους φορτωτές να επιλέξουν να κάνουν κράτηση για πλοία χρησιμοποιώντας τη Διώρυγα του Σουέζ ως τρόπο να φτάσουν στην Ανατολική Ακτή.
Η SEKO Logistics δήλωσε στο CNBC ότι συμβούλευσε τους πελάτες της στις ΗΠΑ να ετοιμαστούν για καθυστερήσεις περίπου 10-14 ημερών για το φορτίο της Ανατολικής Ακτής, με πιθανές περαιτέρω καθυστερήσεις στα λιμάνια εάν πολλά πλοία φτάσουν σε παρόμοιες ώρες εκτός προγραμματισμού.
Μια εκτροπή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νοτιότερο σημείο της Αφρικής περίπου 14 επιπλέον ημέρες, ανάλογα με την ταχύτητα, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%