Σήμερα αναμένεται η τελική απόφαση της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για το WACC της ΔΕΠΑ Υποδομών, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες, θα καθοριστεί στο 8,3% για την περίοδο 2024 – 2027, έναντι του 9,93% που ζητούσαν οι εκπρόσωποι της Italgas, οι οποίοι ελέγχουν το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της εταιρείας.
Ολοκληρώθηκε η εταιρική αναδιοργάνωση της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Ελλάδα
Το WACC
Ένα WACC της τάξης του 8,3%, αν και χαμηλότερο από τις απαιτήσεις των Ιταλών είναι σαφώς υψηλότερο από εκείνο του 2021 και 2022 που είχε καθοριστεί στο 7,03% και κατάτι χαμηλότερο από το σταθμισμένο μέσο κόστος το οποίο είχε προσδιοριστεί για το 2023 στο 8,57%. Ο καθορισμός του νέου WACC (μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου) έως και το 2027 δρομολογεί αναπροσαρμογές στα τέλη χρήσης δικτύου φυσικού αερίου, τα οποία οδηγούν σε σημαντικές επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές (νοικοκυριά, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και βιομηχανίες).
Η ΕΒΙΚΕΝ
Ήδη η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) με επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ έχει εκφράσει τον προβληματισμό της για ένα αυξημένο WACC στη ΔΕΠΑ Υποδομών. Όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο πρόεδρός της κ. Αντώνης Κοντολέων, η απόδοση κεφαλαίων της ΔΕΠΑ Υποδομών θα έπρεπε να είναι μικρότερη από τα ήδη υψηλά WACC των Διαχειριστών στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή κάτω από το 7,51% που έχει καθοριστεί έως το 2025 για τον ΑΔΜΗΕ και το 7,66% για τη διετία 2023-2024 του ΔΕΔΔΗΕ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «για την περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών δεν συντρέχουν οι ειδικές συνθήκες που αναγνώρισε η ΡΑΑΕΥ για τους Διαχειριστές του ηλεκτρικού δικτύου και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να γίνει αποδεκτή η αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου που συνεπάγεται η αύξηση του WACC».
Η ΡΑΑΕΥ
Η ΡΑAΕΥ εξαρχής θεώρησε υψηλό το αίτημα της Italgas, καθώς στόχος της Αρχής είναι η συγκράτηση του κόστους για τους καταναλωτές. Ωστόσο, στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών έλαβε υπόψη το γεγονός ότι το φυσικό αέριο παραμένει ως καύσιμο «γέφυρα» για την περίοδο της ενεργειακής μετάβασης και ως εκ τούτου απαιτούνται επενδύσεις για την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου και τη δημιουργία υποδομών για τη μεταφορά του σε περιοχές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται, με δεδομένο μάλιστα ότι σταδιακά η κατανάλωση φυσικού αερίου θα περιορίζεται άρα και οι καταναλωτές που θα καλύψουν το κόστος επέκτασης των δικτύων. Η ΔΕΠΑ Υποδομών έχει προγραμματίσει επενδύσεις για την ανάπτυξη των υποδομών διανομής αερίου στην Ελλάδα προϋπολογισμού άνω των 750 εκατ. ευρώ έως το 2027 σε πολλές περιοχές όπως σε Δυτική Ελλάδα, Στερεά Ελλάδα, Εύβοια κ.ά.
Σε πλήρη αντίθεση
Όπως επισημαίνει ωστόσο ο κ. Κοντολέων, η πολιτική επέκτασης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ Υποδομών «έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πολιτική απεξάρτησης της χώρας από τα ορυκτά καύσιμα με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030 κατά 55% και δημιουργεί ερωτηματικά για το χρόνο απόσβεσης αυτών των έργων». Έργα τα οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, «στο τέλος της ημέρας θα πληρωθούν από τους υφιστάμενους χρήστες φυσικού αερίου μέσω των τελών χρήσης του δικτύου», τη ώρα που οι ευρωπαϊκές επιταγές προωθούν τον περιορισμό της ετήσιας κατανάλωσης αερίου στην ΕΕ.
Οι αυξήσεις
H πρώτη αναπροσαρμογή των τελών χρήσης δικτύου θα γίνει με την έγκριση του WACC της επόμενης τριετίας στο 8,3%. Πάντως, οι βιομηχανικοί καταναλωτές ενέργειας επισημαίνουν τη σημαντική διαφοροποίηση στα βιομηχανικά τιμολόγια ανά περιοχή. Ειδικότερα, η χρέωση δυναμικότητας στην περιοχή Θεσσαλονίκης είναι 1.65 ευρώ/ΚW κατ΄ έτος ενώ στα Οινόφυτα 7.61 ευρώ/KW ανά έτος. «Αυτό καταδεικνύει ότι είναι δυνατόν οι τιμές για τις βιομηχανίες να είναι μειωμένες», υπογραμμίζεται στην επιστολή προς τη ΡΑΑΕΥ, απαιτώντας διαβούλευση πριν οποιαδήποτε απόφαση νέων τιμολογίων ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους.
Σε κάθε περίπτωση, για την επόμενη ρυθμιστική περίοδο έως το 2030 η Italgas θα καθιερώσει ενιαίο τιμολόγιο, έπειτα από την ενοποίηση των τριών θυγατρικών της (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΕΔΑ Αττικής), το οποίο εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις για τους καταναλωτές της ΕΔΑ ΘΕΣΣ που σήμερα απολαμβάνουν τα χαμηλότερα τιμολόγια, αλλά και αυξήσεις στις χρεώσεις στην Αττική.
Latest News
Καλπάζουν οι τιμές στο φυσικό αέριο - «Βλέπει» τα 50 δολάρια το TTF
Το φυσικό αέριο αναμένεται να αποτελέσει διαπραγματευτικό χαρτί στους νέους εμπορικούς πολέμους επί Τραμπ
Τον Ιανουάριο ξεκινούν οι γεωτρήσεις από την ExxonMobil στην Κύπρο - Οι νέοι στόχοι
Η Κύπρος εξετάζει νέο γύρο αδειοδότησης για υπεράκτια εξερεύνηση φυσικού αερίου - Πού εστιάζουν πλέον οι έρευνες της ExxonMobil
ΑΔΜΗΕ: Με 20% στο καλώδιο Κρήτης – Αττικής η State Grid – Η συμφωνία
Υπεγράφη από τον ΑΔΜΗΕ η συμφωνία διάθεσης του 20% των μετοχών της Ariadne Interconnection στην State Grid International Development
ΔΕΗ: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά 629ΜW ΑΠΕ από την Evryo Group στη Ρουμανία
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική του Ομίλου ΔΕΗ - Τι περιλαμβάνει
Κάτι τρέχει με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στη Γερμανία
Γιατί το υπουργείο Οικονομίας στη Γερμανία έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε μέχρι τώρα;
Σε ανοδική τροχιά το φυσικό αέριο - Τι δείχνουν οι κινήσεις στο LNG
Η κίνηση της Gazprom είναι μια υπενθύμιση της φθίνουσας, αλλά ακόμα ισχυρής ενεργειακής επιρροής της Ρωσίας στην ΕΕ με αιχμή το φυσικό αέριο
Στρατηγικό σχέδιο ΗΠΑ για τριπλασιασμό της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας έως το 2050 [γράφημα]
Περιζήτητο το εμπλουτισμένο ουράνιο για αντιδραστήρες παραγωγής ενέργειας - Πανίσχυρος παίκτης στην αγορά εμπλουτισμού η Ρωσία
Ενισχύεται περαιτέρω το δίκτυο small-scale LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Τέθηκε σε λειτουργία, από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο πρώτος σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μονάδας ΣΗΘΥΑ εκτός δικτύου αγωγών
Στην COP29 η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου - Τα οφέλη της
Το καλώδιο Ελλάδας - Αιγύπτου θα αποφέρει οφέλη τόσο για την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή βιομηχανία
Ξεκινά ο διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου - Κω
Ο προϋπολογισμός για το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης ανέρχεται σε 630 εκατ. ευρώ