Εντολή για συμμετοχή της Ελλάδας με μία φρεγάτα στην επιχείρηση Prosperity Guardian που έχει στόχο την αντιμετώπιση της «πρόκλησης ασφάλειας» στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν, απέναντι στις επιθέσεις των Χούθι, έδωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έκανε την Πέμπτη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας.
ΗΠΑ: Συμμαχία 10 χωρών για την προστασία από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα
Σύμφωνα με τη δήλωση του Δένδια «οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από ομάδες ενόπλων, από drones και πυραύλους, αποτελούν τεράστια απειλή κατά ανθρώπινων ζωών, της διεθνούς ασφάλειας και σταθερότητας, της παγκόσμιας οικονομίας και της ευημερίας των πολιτών».
Και «η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο, έχει πρωταρχικό συμφέρον για την διατήρηση της ελευθερίας των θαλασσίων οδών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών».
Ο Γεραπετρίτης
Από την πλευρά του ο ΥΠΕΞ, Γιώργος Γεραπετρίτης σε συνέντευξη του στην ΕΡΤ ανέφερε ότι «υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας. Έχει προκληθεί εξαιτίας της κρίσης στη Μέση Ανατολή. Η Ερυθρά Θάλασσα είναι ένα κομβικό σημείο για τη μεταγωγή προϊόντων, για την ελεύθερη ναυσιπλοΐα. Η Ελλάδα έχει τον κορυφαίο ναυτικό στόλο».
«Για εμάς, ο ελληνικός στόλος είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα, τα οποία οφείλουμε να προστατεύουμε. Δεν θα κρυφτούμε ποτέ πίσω από οποιαδήποτε ευθύνη. Είναι, κατά την άποψή μου εσφαλμένο να υποστηρίζουμε και να επαιρόμεθα για το γεγονός ότι έχουμε έναν τόσο ισχυρό στόλο, μια τόσο δυνατή φωνή στη ναυσιπλοΐα και από την άλλη να μην πράττουμε τίποτε για να προστατεύσουμε τη ναυσιπλοΐα» συμπλήρωσε.
Εμβρυακό στάδιο
Ακόμα και αν κάποιοι πιστεύουν ότι η ελληνική φρεγάτα θα αναχωρήσει αύριο – αν δεν έχει ακόμα φύγει – για την Ερυθρά Θάλασσα η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Και το να γίνουν πράξη οι εντολές θα πάρει κάποιο χρόνο. Με τις όποιες εξελίξεις και ενδεχόμενη αναχώρηση ελληνικής φρεγάτας για την Ερυθρά Θάλασσα να μην αναμένεται πριν το τέλος των εορτών.
Αρμόδιες πηγές όταν τους τίθεται το ερώτημα για το ποια φρεγάτα θα αναχωρήσει και πότε απαντούν με σαφήνεια ότι η επιχείρηση είναι ακόμα σε εμβρυακό στάδιο και τίποτα δεν έχει αποφασιστεί. Όπως υπογράμμιζαν στο in δεν υπάρχει ακόμα καμία πληροφορία όσον αφορά την επιχείρηση η οποία να έχει τεθεί υπόψη του Πολεμικού Ναυτικού, μέχρι στιγμής.
Επιχείρηση
Σημείωναν δε σε όλους τους τόνους ότι το «Prosperity Guardian» είναι «επιχείρηση» και ως τέτοια θα σχεδιαστεί. Με την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού – σύμφωνα με πληροφορίες – να περιμένει εγγράφως όλα τα στοιχεία που θα αφορούν την επιχείρηση, την ηγεσία, αλλά κυρίως την αποστολή και τα έργα τα οποία θα ανατεθούν στην Ελλάδα και το σχέδιο δράσης που θα πρέπει να φτάσει στα χέρια του Πολεμικού Ναυτικού.
Με βάση την απειλή, την δυνατότητα της, τα όπλα της, την περιοχή στην οποία θα κληθεί να επιχειρήσει η φρεγάτα, αλλά και την εκτίμηση της όλης κατάστασης θα ληφθούν οι αποφάσεις τόσο για την επιλογή του πλοίου όσο και για την οργάνωση της αποστολής. Ενώ όπως σημειώνουν αρμόδια στελέχη θα πρέπει να προηγηθεί και ΚΥΣΕΑ ως είθισται, προκειμένου να αναχωρήσει πλοίο για επιχείρηση εκτός συνόρων. Εκτός αν ακολουθηθεί άλλη τακτική.
Μετά τις γιορτές
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αρμόδιων πηγών – πάντως – εξελίξεις πριν το τέλος των γιορτών δύσκολα θα υπάρξουν. Τοποθετούσαν δε τις αποφάσεις πιθανότατα μετά τις 8 Ιανουαρίου.
Με δεδομένο ότι ακόμα δεν υπάρχουν τα στοιχεία, το σχέδιο δράσης και ο τομέας ευθύνης που θα αναλάβει η ελληνική αποστολή, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποια φρεγάτα θα κληθεί να ταξιδέψει στην Ερυθρά Θάλασσα για να ενταχθεί στην επιχείρηση «Prosperity Guardian». Οι πρώτες πληροφορίες ανέφεραν ωστόσο ότι οι αρχικές εισηγήσεις ήταν για μία φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ, με ένα σενάριο να αναφέρεται στην φρεγάτα «ΨΑΡΑ».
Ποιο πλοίο θα επιλεγεί
‘Εως ότου πάντως ληφθούν οι τελικές πληροφορίες που θα υπαγορεύσουν και οι αποφάσεις όλες οι επιλογές είναι στο τραπέζι και αφορούν τις τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ που διαθέτει η Ελλάδα και τις δύο φρεγάτες τύπου «S» που έχουν εκσυγχρονιστεί.
Είναι σαφές δε ότι τα ελληνικά πλοία έχουν συγκεκριμένες δυνατότητες και με βάση αυτές θα κληθούν να επιχειρήσουν. Καθώς πρόκειται για φρεγάτες που έχουν συμπληρώσει περί τα 30 χρόνια υπηρεσίας (αν μιλάμε για τις ΜΕΚΟ, γιατί οι S είναι ακόμα παλαιότερες) και ακόμα και αν στο παρελθόν υπήρξαν από τα καλύτερα εξοπλισμένα πλοία σήμερα τα συστήματα τους μπορεί να αποδειχθούν ξεπερασμένα απέναντι στις σύγχρονες απειλές, αφού δεν έχουν εκσυγχρονιστεί.
Η συμμετοχή στην επιχείρηση χαρακτηρίζεται πολύ πιο δύσκολος στόχος από επιχειρήσεις κατά της πειρατείας, όπως η Atalanta, με αυξημένους κινδύνους.
Ανάλογα με τις δυνατότητες η αποστολή
Βάση των δεδομένων και των δυνατοτήτων που υπάρχουν αναμένεται να είναι και η αποστολή και το έργο που θα ανατεθεί στην ελληνική φρεγάτα, με τις περισσότερες εκτιμήσεις να θεωρούν ότι θα είναι σε ένα σημείο μειωμένου κινδύνου, σχετικά, το οποίο ωστόσο μένει να επιβεβαιωθεί. Με το σημαντικότερο για την Αθήνα να είναι ότι δηλώνει την παρουσία της.
Ενδιαφέρον για συμμετοχή στην επιχείρηση, πλην της Ελλάδας έχουν δηλώσει ήδη δέκα χώρες, οι ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Μπαχρέιν, Καναδάς, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Σεϋχέλλες και Ισπανία.
Τι λένε οι ΗΠΑ
Σε συνέντευξη Τύπου στο αμερικανικό Πεντάγωνο, την Πέμπτη, επιχειρήθηκε να δοθούν λεπτομέρειες από την εκπρόσωπο Τύπου για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει η επιχείρηση «Prosperity Guardian».
Μία επιχείρηση η οποία όπως έχει αναφέρει ο αμερικανός υπουργός Άμυνας, Λόιντ Τζ. Όστιν θα είναι μια νέα πολυεθνική επιχείρηση ασφαλείας υπό την ομπρέλα της Combined Combined Maritime Forces και την ηγεσία της Task Force 153, μίας εκ των πέντε ομάδων που λειτουργούν στο πλαίσιο της CMF. Η Task Force 153 αποτελεί πρωτοβουλία του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού που ξεκίνησε το 2022 με στόχο να εστιάσει στις προσπάθειες διεθνούς ασφάλειας και ανάπτυξης δυνάμεων στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν. Το αρχηγείο της είναι στο Μπαχρέιν.
Οι ΗΠΑ θέλουν διεύρυνση των δυνάμεων που θα δηλώσουν πρόθεση να συμμετάσχουν στην Prosperity Guardian, ως έναν αμυντικό συνασπισμό με στόχο να καθησυχάσει την παγκόσμια ναυτιλία. Ερώτημα παραμένει εάν η επιχείρηση θα τεθεί και υπό κάποια ομπρέλα διεθνούς οργανισμού ή συμμαχίας.
Πηγή: in.gr
Latest News
Αλλαγές με βαριά πρόστιμα φέρνει ο ΚΟΚ για τα ηλεκτρικά πατίνια
Αυστηρές είναι πλέον οι ποινές του ΚΟΚ για όσους έχουν ηλεκτρικά πατίνια και καταφεύγουν σε παραβάσεις
Πέθανε ο Μανούσος Μανουσάκης
Έφυγε από τη ζωή ο γνωστός σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης
Τον πιστό συνεργάτη του, Μάθιου Γουίτακερ, διόρισε ο Τραμπ πρεσβευτή στο ΝΑΤΟ
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει απειλήσει ότι δεν θα εγγυάται την προστασία των χωρών μελών που δεν αφιερώνουν επαρκείς πόρους στον αμυντικό προϋπολογισμό τους
Η Ουκρανία εκτόξευσε βρετανικούς πυραύλους Storm Shadow στη Ρωσία
Το περιστατικό σημειώνεται ώρες μετά από την εκτόξευση από την Ουκρανία αμερικανικών πυραύλων μεγάλου βεληνεκούς σε ρωσικό έδαφος
Η Ελλάδα παραμένει στο top 10 των προορισμών των φοιτητών από τις ΗΠΑ για σπουδές στο εξωτερικό
Γ. Τσούνης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: Εξαιρετικά τα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής συνεργασίας των δύο χωρών
SOS από ΕΦΕΤ - Ανακαλείται ζάχαρη, βρέθηκαν κομμάτια πλαστικού [εικόνα]
Ο ΕΦΕΤ καλεί τους καταναλωτές που έχουν προμηθευτεί τα ανωτέρω προϊόντα να μην τα καταναλώσουν
Στο Gov.gr Wallet τα στοιχεία για το point system των οδηγών
Οι βαθμοί ποινής, όπως εμφανίζονται στο Gov.gr Wallet δεν έχουν αποδεικτική ισχύ και αποσκοπούν μόνο στην ενημέρωση των χρηστών
Νέες αιχμές Κασσελάκη κατά Τσίπρα- Το μήνυμα προς τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ
Ο κ. Κασσελάκης είπε ότι δεν θα δει το debate των υποψήφιων προέδρων του ΣΥΡΙΖΑ
Reuters: Ο Πούτιν έτοιμος να συζητήσει με Τραμπ για ανακωχή στην Ουκρανία
Σε αποκλειστικό δημοσίευμά του το Reuters αναφέρει ότι ο Πούτιν είναι διατεθειμένους να συζητήσει για εκεχειρία στην Ουκρανία με συγκεκριμένους όρους
Σε απεργιακό κλοιό η χώρα - Πώς θα κινηθούν ΜΜΜ, τι ισχύει για τα ταξί
24ωρη Γενική Απεργία από συνδικαλιστικούς φορείς, οργανώσεις και συλλογικότητες