
Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για το μεταφορικό κόστος το αμέσως επόμενο διάστημα καθώς οι αναλυτές εκτιμούν ότι μπορεί να ανακοινωθούν αυξήσεις στους ναύλους στα containers μέχρι και 100% σε σύγκριση με την περίοδο προ των επιθέσεων ανταρτών Χούθι στα πλοία. Η κρίση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας έχει εκτοξεύσει το κόστος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών στα ύψη, καθώς η αγορά συνεχίζει να αντιδρά στα πλοία που αναγκάζονται να αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, αναφέρει η Xeneta, μια από τις κορυφαίες πλατφόρμες συγκριτικής αξιολόγησης και πληροφόρησης για τις τιμές των θαλάσσιων και αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών.
Χούθι: Πώς πλήττουν το παγκόσμιο εμπόριο
Όπως προβλέπουν, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 100% μετά τις πυραυλικές επιθέσεις της πολιτοφυλακής των Χούθι σε εμπορικά πλοία στο στενό Bab-el-Mandeb – πύλη προς την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ.
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, δήλωσε ότι η περίοδος αιχμής είναι ήδη εδώ. Οι μεταφορείς θαλάσσιων εμπορευμάτων προσπαθούν απεγνωσμένα να ανακτήσουν το κόστος της αποστολής πλοίων από την Άπω Ανατολή προς τη Μεσόγειο, τη Βόρεια Ευρώπη και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί να κατευθύνονται μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Οπως και την εποχή της Covid-19
Όπως είδαμε κατά τη διάρκεια των χρόνων της Covid, όταν υπήρξαν τεράστιες διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού, αν εξακολουθεί να υπάρχει επείγουσα ανάγκη να κινηθούν τα φορτία, τότε οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώσουν πολύ περισσότερα για να το κάνουν, τονίζει ο Peter Sand.
Τα στοιχεία της πλατφόρμας Xeneta δείχνουν ότι οι τιμές ανά FEU (ισοδύναμο εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών) διαμορφώθηκαν σε 1.875 δολάρια μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Μεσογείου στις 14 Δεκεμβρίου – ήδη μια αύξηση 25% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Ωστόσο, οι ναυλωτές λαμβάνουν τιμές άνω των 6.500 δολαρίων για αποστολές υψηλής προτεραιότητας στην υπηρεσία Diamond Tier της Mediterranean Shipping Company (MSC).
Ο Sand πρόσθεσε: “Αυτή η τιμή δεν είναι ακόμη ο μέσος όρος της αγοράς, αλλά είναι αυτό που θα πρέπει να πληρώσουν οι επιχειρήσεις για επείγουσες αποστολές. Μέσα στις επόμενες 10 ημέρες περίπου, μπορεί κάλλιστα να γίνει ο μέσος όρος της αγοράς”.
Δεν θα λυθεί γρήγορα…
Η διώρυγα του Σουέζ είναι μια κρίσιμη αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο, οπότε η διαταραχή που προκλήθηκε από τις πυραυλικές επιθέσεις δεν θα λυθεί γρήγορα ή εύκολα και οι τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών θα συνεχίσουν να αυξάνονται, όπως εκτιμάται.
Οι εταιρείες τακτικών γραμμών θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών έχουν ήδη εισαγάγει μια σειρά προσαυξήσεων ως απάντηση στην αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ. Την Πέμπτη, η A.P. Moller ανακοίνωσε μια προσαύξηση διακοπής διέλευσης (Transit Disruption Surcharge – TDS), με άμεση ισχύ, και μια προσαύξηση έκτακτης ανάγκης (Emergency Contingency Surcharge – ECS), η οποία θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου, εν αναμονή διαπραγματεύσεων.
Την Τετάρτη, η MSC ανακοίνωσε παρόμοια σειρά προσαυξήσεων.
Οι φορτωτές θα αντιμετωπίσουν επίσης προσαυξήσεις περιόδου αιχμής (PSS) ύψους 2.000 δολ ανά FEU για φορτία με προορισμό τη Μεσόγειο από την Άπω Ανατολή, ενώ η Βόρεια Ευρώπη και η Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ θα χρεώνουν 1.000 δολ. και 600 δολ.αντίστοιχα.
“Η αύξηση των ναύλων είναι ήδη εδώ ως αποτέλεσμα της εκτροπής της διώρυγας του Σουέζ, αλλά ενόψει της κινεζικής πρωτοχρονιάς και την παραδοσιακή αύξηση της ζήτησης που αυτή επιφέρει, το κόστος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών θα μπορούσε να αυξηθεί ακόμη πιο δραματικά”, σημειώνει ο αναλυτής.
Οι ναυλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι τιμές σε όλες τις μεγάλες μεταφορές θα μπορούσαν να επηρεαστούν, ακόμη και όσες δεν χρησιμοποιούσαν και πριν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα, τη διώρυγα του Σουέζ. Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών θα ανακοινώσουν κάθε είδους “προσαυξήσεις κόστους ανάκτησης” ακόμη και για τις μεταφορές που επηρεάζονται μόνο έμμεσα, εκτιμούν οι αναλυτές.


Latest News

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες