
Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για το μεταφορικό κόστος το αμέσως επόμενο διάστημα καθώς οι αναλυτές εκτιμούν ότι μπορεί να ανακοινωθούν αυξήσεις στους ναύλους στα containers μέχρι και 100% σε σύγκριση με την περίοδο προ των επιθέσεων ανταρτών Χούθι στα πλοία. Η κρίση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας έχει εκτοξεύσει το κόστος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών στα ύψη, καθώς η αγορά συνεχίζει να αντιδρά στα πλοία που αναγκάζονται να αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, αναφέρει η Xeneta, μια από τις κορυφαίες πλατφόρμες συγκριτικής αξιολόγησης και πληροφόρησης για τις τιμές των θαλάσσιων και αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών.
Χούθι: Πώς πλήττουν το παγκόσμιο εμπόριο
Όπως προβλέπουν, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 100% μετά τις πυραυλικές επιθέσεις της πολιτοφυλακής των Χούθι σε εμπορικά πλοία στο στενό Bab-el-Mandeb – πύλη προς την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ.
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, δήλωσε ότι η περίοδος αιχμής είναι ήδη εδώ. Οι μεταφορείς θαλάσσιων εμπορευμάτων προσπαθούν απεγνωσμένα να ανακτήσουν το κόστος της αποστολής πλοίων από την Άπω Ανατολή προς τη Μεσόγειο, τη Βόρεια Ευρώπη και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί να κατευθύνονται μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Οπως και την εποχή της Covid-19
Όπως είδαμε κατά τη διάρκεια των χρόνων της Covid, όταν υπήρξαν τεράστιες διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού, αν εξακολουθεί να υπάρχει επείγουσα ανάγκη να κινηθούν τα φορτία, τότε οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώσουν πολύ περισσότερα για να το κάνουν, τονίζει ο Peter Sand.
Τα στοιχεία της πλατφόρμας Xeneta δείχνουν ότι οι τιμές ανά FEU (ισοδύναμο εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών) διαμορφώθηκαν σε 1.875 δολάρια μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Μεσογείου στις 14 Δεκεμβρίου – ήδη μια αύξηση 25% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Ωστόσο, οι ναυλωτές λαμβάνουν τιμές άνω των 6.500 δολαρίων για αποστολές υψηλής προτεραιότητας στην υπηρεσία Diamond Tier της Mediterranean Shipping Company (MSC).
Ο Sand πρόσθεσε: “Αυτή η τιμή δεν είναι ακόμη ο μέσος όρος της αγοράς, αλλά είναι αυτό που θα πρέπει να πληρώσουν οι επιχειρήσεις για επείγουσες αποστολές. Μέσα στις επόμενες 10 ημέρες περίπου, μπορεί κάλλιστα να γίνει ο μέσος όρος της αγοράς”.
Δεν θα λυθεί γρήγορα…
Η διώρυγα του Σουέζ είναι μια κρίσιμη αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο, οπότε η διαταραχή που προκλήθηκε από τις πυραυλικές επιθέσεις δεν θα λυθεί γρήγορα ή εύκολα και οι τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών θα συνεχίσουν να αυξάνονται, όπως εκτιμάται.
Οι εταιρείες τακτικών γραμμών θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών έχουν ήδη εισαγάγει μια σειρά προσαυξήσεων ως απάντηση στην αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ. Την Πέμπτη, η A.P. Moller ανακοίνωσε μια προσαύξηση διακοπής διέλευσης (Transit Disruption Surcharge – TDS), με άμεση ισχύ, και μια προσαύξηση έκτακτης ανάγκης (Emergency Contingency Surcharge – ECS), η οποία θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου, εν αναμονή διαπραγματεύσεων.
Την Τετάρτη, η MSC ανακοίνωσε παρόμοια σειρά προσαυξήσεων.
Οι φορτωτές θα αντιμετωπίσουν επίσης προσαυξήσεις περιόδου αιχμής (PSS) ύψους 2.000 δολ ανά FEU για φορτία με προορισμό τη Μεσόγειο από την Άπω Ανατολή, ενώ η Βόρεια Ευρώπη και η Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ θα χρεώνουν 1.000 δολ. και 600 δολ.αντίστοιχα.
“Η αύξηση των ναύλων είναι ήδη εδώ ως αποτέλεσμα της εκτροπής της διώρυγας του Σουέζ, αλλά ενόψει της κινεζικής πρωτοχρονιάς και την παραδοσιακή αύξηση της ζήτησης που αυτή επιφέρει, το κόστος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών θα μπορούσε να αυξηθεί ακόμη πιο δραματικά”, σημειώνει ο αναλυτής.
Οι ναυλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι τιμές σε όλες τις μεγάλες μεταφορές θα μπορούσαν να επηρεαστούν, ακόμη και όσες δεν χρησιμοποιούσαν και πριν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα, τη διώρυγα του Σουέζ. Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών θα ανακοινώσουν κάθε είδους “προσαυξήσεις κόστους ανάκτησης” ακόμη και για τις μεταφορές που επηρεάζονται μόνο έμμεσα, εκτιμούν οι αναλυτές.


Latest News

Η κυβέρνηση εξετάζει σχέδιο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι είπε ο Κικίλιας
«Προτεραιότητα να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια

Αντίποινα των Χούθι στις επιθέσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη - Στόχος, αμερικανικά πολεμικά πλοία
Οι αντάρτες Χούθι επιτίθενται στις αμερικάνικες δυνάμεις σε ένδειξη συμπαράστασης στη Γάζα

Το LNG κερδίζει έδαφος στη ναυπήγηση πλοίων
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της προς πιο πράσινες πρακτικές, με το LNG να αυξάνει τη δυναμική του

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
Ηγετική παρουσία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης στις Βρυξέλλες για τη Ναυτιλία «European Shipping Summit 2025»

ECSA: Καμπανάκι για την πρόταση Τραμπ για τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία
Επιστολή έστειλε η ECSA που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης στις ΗΠΑ