Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για το μεταφορικό κόστος το αμέσως επόμενο διάστημα καθώς οι αναλυτές εκτιμούν ότι μπορεί να ανακοινωθούν αυξήσεις στους ναύλους στα containers μέχρι και 100% σε σύγκριση με την περίοδο προ των επιθέσεων ανταρτών Χούθι στα πλοία. Η κρίση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας έχει εκτοξεύσει το κόστος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών στα ύψη, καθώς η αγορά συνεχίζει να αντιδρά στα πλοία που αναγκάζονται να αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, αναφέρει η Xeneta, μια από τις κορυφαίες πλατφόρμες συγκριτικής αξιολόγησης και πληροφόρησης για τις τιμές των θαλάσσιων και αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών.
Χούθι: Πώς πλήττουν το παγκόσμιο εμπόριο
Όπως προβλέπουν, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 100% μετά τις πυραυλικές επιθέσεις της πολιτοφυλακής των Χούθι σε εμπορικά πλοία στο στενό Bab-el-Mandeb – πύλη προς την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ.
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, δήλωσε ότι η περίοδος αιχμής είναι ήδη εδώ. Οι μεταφορείς θαλάσσιων εμπορευμάτων προσπαθούν απεγνωσμένα να ανακτήσουν το κόστος της αποστολής πλοίων από την Άπω Ανατολή προς τη Μεσόγειο, τη Βόρεια Ευρώπη και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί να κατευθύνονται μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Οπως και την εποχή της Covid-19
Όπως είδαμε κατά τη διάρκεια των χρόνων της Covid, όταν υπήρξαν τεράστιες διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού, αν εξακολουθεί να υπάρχει επείγουσα ανάγκη να κινηθούν τα φορτία, τότε οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώσουν πολύ περισσότερα για να το κάνουν, τονίζει ο Peter Sand.
Τα στοιχεία της πλατφόρμας Xeneta δείχνουν ότι οι τιμές ανά FEU (ισοδύναμο εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών) διαμορφώθηκαν σε 1.875 δολάρια μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Μεσογείου στις 14 Δεκεμβρίου – ήδη μια αύξηση 25% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Ωστόσο, οι ναυλωτές λαμβάνουν τιμές άνω των 6.500 δολαρίων για αποστολές υψηλής προτεραιότητας στην υπηρεσία Diamond Tier της Mediterranean Shipping Company (MSC).
Ο Sand πρόσθεσε: “Αυτή η τιμή δεν είναι ακόμη ο μέσος όρος της αγοράς, αλλά είναι αυτό που θα πρέπει να πληρώσουν οι επιχειρήσεις για επείγουσες αποστολές. Μέσα στις επόμενες 10 ημέρες περίπου, μπορεί κάλλιστα να γίνει ο μέσος όρος της αγοράς”.
Δεν θα λυθεί γρήγορα…
Η διώρυγα του Σουέζ είναι μια κρίσιμη αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο, οπότε η διαταραχή που προκλήθηκε από τις πυραυλικές επιθέσεις δεν θα λυθεί γρήγορα ή εύκολα και οι τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών θα συνεχίσουν να αυξάνονται, όπως εκτιμάται.
Οι εταιρείες τακτικών γραμμών θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών έχουν ήδη εισαγάγει μια σειρά προσαυξήσεων ως απάντηση στην αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ. Την Πέμπτη, η A.P. Moller ανακοίνωσε μια προσαύξηση διακοπής διέλευσης (Transit Disruption Surcharge – TDS), με άμεση ισχύ, και μια προσαύξηση έκτακτης ανάγκης (Emergency Contingency Surcharge – ECS), η οποία θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου, εν αναμονή διαπραγματεύσεων.
Την Τετάρτη, η MSC ανακοίνωσε παρόμοια σειρά προσαυξήσεων.
Οι φορτωτές θα αντιμετωπίσουν επίσης προσαυξήσεις περιόδου αιχμής (PSS) ύψους 2.000 δολ ανά FEU για φορτία με προορισμό τη Μεσόγειο από την Άπω Ανατολή, ενώ η Βόρεια Ευρώπη και η Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ θα χρεώνουν 1.000 δολ. και 600 δολ.αντίστοιχα.
“Η αύξηση των ναύλων είναι ήδη εδώ ως αποτέλεσμα της εκτροπής της διώρυγας του Σουέζ, αλλά ενόψει της κινεζικής πρωτοχρονιάς και την παραδοσιακή αύξηση της ζήτησης που αυτή επιφέρει, το κόστος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών θα μπορούσε να αυξηθεί ακόμη πιο δραματικά”, σημειώνει ο αναλυτής.
Οι ναυλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι τιμές σε όλες τις μεγάλες μεταφορές θα μπορούσαν να επηρεαστούν, ακόμη και όσες δεν χρησιμοποιούσαν και πριν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα, τη διώρυγα του Σουέζ. Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών θα ανακοινώσουν κάθε είδους “προσαυξήσεις κόστους ανάκτησης” ακόμη και για τις μεταφορές που επηρεάζονται μόνο έμμεσα, εκτιμούν οι αναλυτές.
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους