Οι πλούσιες χώρες χρησιμοποιούν την πράσινη μετάβαση ως δικαιολογία για να ενισχύσουν τις δικές τους οικονομίες σε βάρος των αναπτυσσόμενων, εκμεταλλευόμενες τους απαρχαιωμένους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, σύμφωνα με την επικεφαλής Εμπορίου του ΟΗΕ.
«Πολλοί εμπορικοί κανόνες απαγορεύουν πολιτικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τις αναπτυσσόμενες χώρες. Και οι ανεπτυγμένες χώρες έχουν περισσότερο δημοσιονομικό χώρο για να επιδοτούν τους τομείς που είναι καλοί για το περιβάλλον», αναφέρει η Ρεμπέκα Γκρίνσπαν, γενική γραμματέας της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, σε συνέντευξή της στους Financial Times.
Και πρόσθεσε ότι το διεθνές εμπορικό σύστημα, το οποίο επέτρεψε σε κράτη όπως η Νότια Κορέα και η πατρίδα της η Κόστα Ρίκα να προχωρήσουν, δεν λειτουργεί πλέον για τους φτωχότερους.
«Το εμπόριο και οι επενδύσεις ήταν οι δύο πυλώνες προκειμένου οι αναπτυσσόμενες χώρες να προχωρήσουν πραγματικά σε μια πορεία δυναμικής ανάπτυξης. Και τώρα θα είναι εξίσου σημαντικό για τη δυναμική, βιώσιμη ανάπτυξη», υπογράμμισε.
Τώρα όμως αντιμετωπίζουν δύο μεγάλα προβλήματα, καθώς έχουν αποκλειστεί από τις αγορές λόγω του γρήγορου ρυθμού της τεχνολογικής αλλαγής και των νέων φραγμών στις πλούσιες χώρες.
«Οι λιγότερο ψηφιακά προετοιμασμένες χώρες μένουν πιο πίσω στον ψηφιακό τομέα», τόνισε η Γκρίνσπαν και πρόσθεσε: «Το άλλο πρόβλημα είναι ότι η βιομηχανική πολιτική επέστρεψε, αλλά ειδικά στις πιο ανεπτυγμένες χώρες. Και έτσι αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει την ικανότητα των αναπτυσσόμενων χωρών να ανταγωνιστούν».
Η αμερικανική νομοθεσία
Οι ΗΠΑ έχουν θεσπίσει τον νόμο ορόσημο για τη μείωση του πληθωρισμού με επιδοτήσεις 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων και φορολογικές ελαφρύνσεις για προϊόντα εγχώριας παραγωγής, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα. Η ΕΕ ανταποκρίθηκε ομοίως με αυξημένες επιδοτήσεις και πολιτικές για την τόνωση της παραγωγής τσιπς πυριτίου, κρίσιμων ορυκτών και πράσινης τεχνολογίας.
«Οι αναπτυσσόμενες χώρες βλέπουν πολλές από αυτές τις πολιτικές ως προστατευτικές. Δεν έχουν τον δημοσιονομικό χώρο να ακολουθήσουν τον δρόμο των επιδοτήσεων, άρα πρέπει να ακολουθήσουν τον δρόμο των περιορισμών στο εμπόριο ή ακόμη και των δασμών ή των φόρων», εξήγησε.
Μάλιστα, άσκησε κριτική στην ΕΕ επειδή οδήγησε την Ινδονησία στον ΠΟΕ λόγω των περιορισμών της στις εξαγωγές νικελίου και της απαίτησης να επεξεργάζεται το μετάλλευμα σε τοπικό επίπεδο. Είπε ότι η Τζακάρτα ήθελε να ανεβάσει την αλυσίδα αξίας φτιάχνοντας προϊόντα από το νικέλιο.
«Δεν θέλουν να εξαχθεί σε ακατέργαστη μορφή, αλλά με προστιθέμενη αξία. Έτσι οδηγήθηκαν σε διαιτησία στον ΠΟΕ. Έχασαν σε πρώτη φάση ακριβώς επειδή οι κανόνες του παγκόσμιου εμπορίου δεν έχουν προσαρμοστεί», υποστήριξε και τόνισε ότι η Συμφωνία για τα Επενδυτικά Μέτρα που σχετίζονται με το Εμπόριο πρέπει να μεταρρυθμιστεί.
Η Τζακάρτα άσκησε έφεση, αλλά επειδή οι ΗΠΑ εμπόδισαν τη σύσταση δευτεροβάθμιου οργάνου του ΠΟΕ, η υπόθεση έχει σταματήσει. Η ΕΕ εξετάζει το ενδεχόμενο να λάβει μέτρα επιβολής, όπως δασμούς σε ινδονησιακά προϊόντα.
Επιτέθηκε επίσης στους νέους πράσινους κανόνες της ΕΕ που απαγορεύουν τις εισαγωγές από αποψιλωμένη γη ως υπερβολικά τιμωρητικό. «Αν τιμωρήσετε μόνο τον πληθυσμό και δεν τον βοηθήσετε να έχει βιώσιμο εισόδημα από ένα βιώσιμο δάσος. . . ποιος είναι ο δρόμος προς τα εμπρός;»
Ο φόρος των Βρυξελλών στις εισαγωγές χάλυβα, τσιμέντου και άλλων προϊόντων έντασης άνθρακα, ο μηχανισμός προσαρμογής των συνόρων άνθρακα , ήταν επίσης άδικος επειδή βασιζόταν στο ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες πληρώνουν την ίδια τιμή άνθρακα με εκείνες της ΕΕ, είπε.
Σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού του 2015 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, οι χώρες που ιστορικά έχουν περισσότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου συμφώνησαν να επωμιστούν μεγαλύτερο βάρος από το κόστος από τις αναπτυσσόμενες χώρες.
«Το όλο θέμα της κοινής αλλά διαφοροποιημένης ευθύνης έχει περιθωριοποιηθεί», υπογράμμισε η Γκρίνσπαν. «Το Παρίσι δεν είναι ένα μενού εστιατορίου από το οποίο μπορείτε να διαλέξετε. Αυτό ήταν αναπόσπαστο μέρος της συμφωνίας».
Latest News
Εκατομμύρια περιβαλλοντικοί πρόσφυγες το 2023 - Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή έχει οδηγήσει στην αύξηση κατά 51% τα τελευταία πέντε χρόνια στον αριθμό των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων
Το πιο μεγάλο, καυτό καλοκαίρι στην Ελλάδα - Τι συνέβη στις θάλασσες το 2024
Αρνητικά νέα φέρνει έρευνα τριών ελληνικών πανεπιστημίων για τις θερμοκρασίες που «έπιασαν» οι θάλασσες το 2024 στην Ελλάδα
Aπειλούνται εκατομμύρια ζωές από την κλιματική αλλαγή
Έρευνα κάνει μακάβριες προβλέψεις για το πώς η κλιματική αλλαγή ενδέχεται να προκαλέσει τον θάνατο εκατομμυρίων ατόμων
ΔΕΔΔΗΕ: Η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ σε μία εφαρμογή
Η νέα εφαρμογή τυ ΔΕΔΔΗΕ δείχνει πόση ενέργεια παράγεται από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε όλη την Ελλάδα
ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Ξεκινά την κατασκευή τριών νέων αιολικών πάρκων - Συνολικής ισχύος 100 MW
Τα νέα αιολικά πάρκα ξεκινούν να κατασκευάζονται στη Ροδόπη, τη Φωκίδα και την Αργολίδα με την προμήθεια 19 νέων ανεμογεννητριών του οίκου Nordex
Motor Oil: «Κοιλάδα Υδρογόνου της χρονιάς» για το 2024 ανακηρύχθηκε το έργο TRIĒRĒS
Το έργο TRIĒRĒS επικεντρώνεται στη δημιουργία Κοιλάδας Υδρογόνου με γεωγραφική αναφορά στα Διυλιστήρια της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις