Αν το 2023 ήταν η χρονιά που το X (πρώην Twitter), απαξιώθηκε και σε ένα μεγάλο βαθμό παροπλίστηκε, τότε ίσως το 2024 να είναι η χρονιά που μια νέα εναλλακτική λύση θα αναδυθεί για να πάρει τη θέση του.
Ανάμεσα σε αυτούς που διαφημίζονται ως πιθανοί αντικαταστάτες του X είναι το Bluesky, ένα δίκτυο κοινωνικών μέσων ενημέρωσης που, στην πραγματικότητα, ξεπήδησε από το ίδιο το Twitter το 2021. Χρονολογείται στην πραγματικότητα από το 2019, όταν ο συνιδρυτής και κάποτε διευθύνων σύμβουλος του Twitter, Jack Dorsey, παρουσίασε την ιδέα για ένα αποκεντρωμένο κοινωνικό δίκτυο στο Twitter.
Threads: Έφτασε και στην Ευρώπη ο νέος αντίπαλος του Twitter
Αποκέντρωση τώρα!
Η αρχή πίσω από την αποκέντρωση θα επέτρεπε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να λειτουργούν περισσότερο όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, όπου μπορείτε να επιλέξετε τον πάροχό σας, αλλά να συνομιλήσετε το ίδιο. Το Bluesky ξεκίνησε ως κοινωφελής LLP το 2021 και συγκέντρωσε 8 εκατομμύρια δολάρια σε έναν γύρο χρηματοδότησης τον Ιούλιο του 2023.
Όταν πρωτοεμφανίστηκε ως πιθανή σωσίβια λέμβος για τους δυσαρεστημένους χρήστες του Twitter τον Απρίλιο του 2023, πολλοί ήταν εκείνοι που σκέφτηκαν ότι θα πετύχαινε ένα σοβαρό πλήγμα στην εδραιωμένη πλατφόρμα, παρά το γεγονός ότι είχε μόλις 50.000 χρήστες εκείνο το διάστημα.
Σήμερα, η βάση χρηστών του Bluesky βρίσκεται στα 2,6 εκατομμύρια. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή αύξηση 5,100%, δεδομένου ότι η υπηρεσία είναι προσβάσιμη μόνο με πρόσκληση. Ωστόσο εξακολουθεί να υπολείπεται κατά πολύ του X με τους 225 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες και του Threads, του βιαστικά εγκαινιασμένου proxy της Meta που έφτασε και στην ευρωπαϊκή επικράτεια με 141 εκατομμύρια χρήστες μέχρι στιγμής.
Παρόλα αυτά, το Bluesky είναι από τους τελευταίους που στέκονται από τους προτεινόμενους «δολοφόνους του Twitter», και ο διευθύνων σύμβουλός του, Jay Graber, έχει μεγαλύτερα σχέδια από την απλή απόκτηση χρηστών. «Το επόμενο έτος», λέει ο Graber, «ο καθένας θα μπορεί να δημιουργήσει μια υπηρεσία και στη συνέχεια να μιλήσει με τη δική μας και να συνδεθεί σε αυτήν».
«Το 2023 ήταν μια άγρια χρονιά για όλο τον κόσμο», επισημαίνει ο Graber στο Fast Company. «Ήταν επίσης η στιγμή που ξεκινήσαμε να μπούμε απλώς σε beta εφαρμογή και καταλήξαμε με 2,6 εκατομμύρια χρήστες. Οπότε υπήρξε μεγάλη ανάπτυξη».
Fast and furious
Αλλά για να ανταγωνιστεί το X, η πλατφόρμα πρέπει να αναπτυχθεί πολύ περισσότερο. Και το ερώτημα είναι, εάν το Bluesky θα το καταφέρει.
«Η μέχρι τώρα πορεία της δείχνει πως το Bluesky κινήθηκε πολύ αργά», λέει ο σύμβουλος κοινωνικής δικτύωσης Matt Navarra. «Έμεινε σε αυτόν τον τρόπο λειτουργικής αποκλειστικότητας, σε περιορισμένη ανάπτυξη και σε beta, έχοντας αντίκτυπο στην πρόσβασή του στο μέσο χρήστη. Και έχασε ενδεχομένως μια μεγάλη ευκαιρία που παρουσιάστηκε με τη σπειροειδή αύξηση του X, καθώς και το ανταγωνιστικό τοπίο για άλλες, παρόμοιες πλατφόρμες».
Ο Navarra παραδέχεται ότι η αντικατάσταση του X χονδρικά μπορεί να μην ήταν ποτέ ο στόχος του Bluesky. «Είναι ο στόχος του Bluesky να γίνει μια πλατφόρμα πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων χρηστών ή ακόμη και μια πλατφόρμα δισεκατομμυρίων χρηστών; Ή μήπως δεν είναι αυτή η φιλοδοξία, οπότε, σε αυτή την περίπτωση, τότε ίσως δεν υπήρξε αποτυχία από καμία άποψη»;
Αυτή η αβεβαιότητα μεταδόθηκε στους χρήστες, εκτιμά ο Navarra, οι οποίοι απέφυγαν να το υιοθετήσουν σοβαρά καθώς το X άρχισε να παραπαίει. Η έλλειψη branding σήμαινε επίσης ότι το Bluesky δεν μπορούσε να εκμεταλλευτεί την επιθυμία των χρηστών να βρουν μια εναλλακτική λύση. «Επειδή δεν είχε κάποια ξεχωριστή προσωπικότητα ως μάρκα ή ως πλατφόρμα, δεν ήταν ξεκάθαρα αναγνωρίσιμη ώστε να διαχωρίζεται από τα υπόλοιπα».
Μια συνέντευξη, μια ιστορία
«Όλα οφείλονται σε μια συνέντευξη, όπου ουσιαστικά είπαμε την ιστορία μας», τονίζει η Rose Wang, που ασχολείται με τη στρατηγική και τις λειτουργίες του Bluesky.
Έχοντας ως στόχο να επανασχεδιάσει το μέλλον των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το Bluesky έχει ως βασικό πυρήνα το Authenticated Transfer protocol, ένα κομμάτι των εγκαταστάσεων του διαδικτύου που θα επιτρέπει στους χρήστες να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους σε διαφορετικές πλατφόρμες. Το πρωτόκολλο, δήλωσε ο Graber στο Fast Company την περασμένη εβδομάδα, θα είναι έτοιμο στις αρχές του 2024. Μαζί με τη διαλειτουργικότητα που θα προσφέρει, θα απέχουν πολύ από όσα γνωρίζαμε όλοι τα τελευταία 20 χρόνια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αντί για κλειστά τείχη που διοικούνται από ιδιόκτητες εταιρείες, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσαν να γίνουν ένας ανοιχτός χώρος, ελεύθερος για όλους να κινηθούν.
Η ιδέα ακούγεται υπέροχη. Αλλά μέρος της πρόκλησης για το Bluesky είναι ότι έχει μπει στο προσκήνιο και της ζητήθηκε να καλύψει μια ανάγκη που δεν ήταν απαραίτητα η αρχική ιδρυτική της αρχή. Πολλοί αναζητούν μια σωσίβια λέμβο από το βυθιζόμενο πλοίο που είναι το X. Ενώ το Bluesky επιδιώκει να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο λειτουργίας των κοινωνικών μέσων. Και η ανοικοδόμηση από τις πρώτες αρχές του είναι αρκετά δύσκολη, πόσο μάλλον να το επικοινωνήσει αυτό σε χρήστες που δεν γνωρίζουν τις περιπλοκές της αποκέντρωσης και του πρωτοκόλλου.
Το Bluesky εξακολουθεί να προσπαθεί να επικοινωνήσει στο μέσο χρήστη πώς να διαχωρίζει το προϊόν του από τις άλλες πλατφόρμες microblogging. «Με το Bluesky οι χρήστες θα έχουν επιλογές, οι προγραμματιστές θα έχουν την ελευθερία να δημιουργούν και οι δημιουργοί θα έχουν τον έλεγχο των σχέσεων με το κοινό τους», εξηγεί ο Graber, προσθέτοντας πως οι άνθρωποι θα το καταλάβουν και θα το δουν όταν το «κρατήσουν» στα χέρια τους.
Η Wang παραδέχεται ότι «οι άνθρωποι χρειάζονται έμπνευση» και ότι το Bluesky πρέπει να επικοινωνήσει καλύτερα καθετί διαφορετικό που κάνει. Και μαζί με αυτό, θα επέλθει τουλάχιστον μία ακόμη αλλαγή – μία μικρότερη, αλλά σημαντική για την εταιρεία. «Σύντομα θα παρουσιάσουμε το νέο μας λογότυπο για την εφαρμογή Bluesky, το οποίο είναι μια πεταλούδα», λέει ο Graber. «Όταν μια πεταλούδα χτυπάει τα φτερά της, προκαλείται το φαινόμενο του χάους και μπορούν έτσι να επέλθουν πολλές αλλαγές».
Latest News
Παρέμβαση της κεντρικής τράπεζας για την προστασία του νομίσματος στην Ινδία
Η ισοτιμία της ρουπίας δημιουργεί συνθήκες στην Ινδία για κερδοσκοπικά στοιχήματα
Οι ευρωπαικές επιχειρήσεις μειώνουν θέσεις εργασίας
Απολύσεις που ξεπερνούν τις 22.000 θέσεις έχουν προαναγγείλει αρκετές ευρωπαικές εταιρείες απο τις αρχές Αυγούστου
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα